1
Vraag
2
Reageer en help mee
ReneV54

Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

WiFi Powerline Ziggo voor in het stopcontact review.

WIFI POWERLINE VAN ZIGGO VOOR IN HET STOPCONTACT

Na 2 dagen testen ben ik er uit. Hij mag blijven.

Een aantal dagen geleden het powerline setje ontvangen. Installeren is super simpel. Gewoon de korte handleiding volgen. Wel even voordat je ze in het stopcontact steekt de SSID naam en het wachtwoord noteren. Als beide apparaten goed zijn geïnstalleerd is de versterker zichtbaar en kun de verbinding maken. So far so good.

Mijn situatie is als volgt. De Horizon box staat aan de voorkant van de woonkamer 1ste verdieping. Ik wil bereik hebben tot achterop mijn dakterras. Dat is 15 meter. Dit is net iets te veel voor de Horizon om nog een fatsoenlijk signaal te hebben. Nu heb ik ook TOON van Eneco en die zit in de meterkast op de begane grond op ongeveer 10 meter als ik een rechte lijn trek. Horizon haalt dit net voldoende.

Een gunstig gekozen stopcontact om de versterker te plaatsen. Dus op zo’n 10 meter afstand van de Horizon. Prima signaal op het dakterras. Nu zou het handig zijn als ik naar binnen loop en wat dichter bij de Horizon kom hij dan automatisch zal kiezen voor dat betere signaal. Vergeet dat maar. Omdat het mobiele apparaat vind dat het signaal van de versterker nog voldoende goed is. Is gewend om pas over te schakelen naar een beter signaal of 3G/4G als het helemaal weg is gevallen. Maar ik wil zowel binnen als buiten een super goed signaal hebben. Nu kun je natuurlijk elke keer handmatig switchen, maar dat is niet handig.

Nu had ik voordat ik wilde overstappen op de powerline al een router die prima functioneerde. Maar nadat een van de huisgenoten een nieuwe mobiel had aangeschaft kreeg hij plots problemen met het wifi signaal van die router. Omdat ik graag wil dat iedereen hier in huis het beste signaal heeft ben ik gaan kijken voor een oplossing. En maar eens de powerline aangeschaft.
Doordat de powerline en de Horizon niet tijdig en automatische switchen de oude opstelling met de router weer in ere hersteld. En de powerline set ingepakt voor retour zenden.

Toch blijven zitten piekeren voor een oplossing. In de mobiele apparaten geen instelling kunnen vinden om het probleem te verhelpen. Dit is ook niet mogelijk. Of je mobiel moet geroot zijn. En dat is niet voor iedereen weggelegd.

Dan maar eens opzoek naar een app. Kijken of die er is. Na wat googlen de tekst gevonden om in de Playstore (sorry aple guys) op zoek te gaan. Je moet wel weten wat je moet intikken he. Allereerst “WiFi Roaming Fix” geinstalleerd op mij mobiel (LG G4). Voldeed niet. Daarna de app genaamd “WiFi Manager” geïnstalleerd. Bij instellingen zie ik dat je het een en ander kunt instellen. Na een tijd experimenteren de voor mij naar tevredenheid werkende instellingen gevonden. Als ik nu van binnen naar buiten loop en andersom wordt snel geschakeld tussen de 2 WiFi punten. En het lijkt er ook op dat de batterij van het mobiele apparaten nauwelijks extra belast wordt. Niet onderzocht wat de Powerline aan energie opslokt. I’m happy.

Nu is het wel zo dat de bezoekers, als zij niet ook de app willen installeren, beperkt zijn tot één van de twee WiFi punten.
Daarvoor geprobeerd om één SSID naam en hetzelfde wachtwoord te gebruiken, maar dat werkte niet. Bleef hangen bij het sterkste signaal bij aanmelden. Vind het voor mijzelf toch handiger om te kunnen controleren of dat hij daadwerkelijk is overgeschakeld.

Meet nu in het hele huis tussen de 30 en 40 Mbps download en 30 Mbps Upload. De ping is 13 ms.

De powerline voor in het stopcontact is misschien een betere oplossing dan een Extender die altijd een goed signaal moet hebben op de antenne. Je kunt met de powerline een punt kiezen waar het hoofd signaal niet meer afdoende is, of zelfs verder. Als je maar op je eigen stroom netwerk blijft. Zal dan wel tussentijds even overstappen naar 3 of 4G.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze review.

Vriendelijke groeten,
René Visser
14 Reacties 14
ReneV54
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb een review geschreven.
https://community.ziggo.nl/extra-wifi-punt-wifispots-116/wifi-powerline-ziggo-voor-stopcontact-review-11798


Grtjes René


Geen idee waarom dit hier terecht is gekomen. Is een reactie in een andere topic??
Kan het ook niet verwijderen. Kan een moderator deze reactie verwijderen aub.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U geeft heel nuttige informatie. Een powerlineadapter heeft veel voordelen boven een extender. U geeft al aan dat de plaatsingsmogelijkheden beter zijn, maar er is ook geen twee-richtingsverkeer noodzakelijk waardoor een betere snelheid kan worden behaald. Een vraag: ziet u een verschil in snelheid als met verschillende groepen binnen uw elektriciteitsnet wordt gewerkt?
ReneV54
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Jan F. wrote:
U geeft heel nuttige informatie. Een powerlineadapter heeft veel voordelen boven een extender. U geeft al aan dat de plaatsingsmogelijkheden beter zijn, maar er is ook geen twee-richtingsverkeer noodzakelijk waardoor een betere snelheid kan worden behaald. Een vraag: ziet u een verschil in snelheid als met verschillende groepen binnen uw elektriciteitsnet wordt gewerkt?


Bedankt en goed opgemerkt.
Ik heb op het dakterras een klein schuurtje van 1 vierkante meter. Daarin zelf elektriciteit aangelegd vanuit de keuken. Daar zit nu de versterker in. En de snelheid is bijna gelijk aan de Horizon box zelf. Niet getest op dezelfde groep. Vanwege de hoge flexibiliteit zal dat denk ik vrijwel niet voorkomen.

Grtjes René
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Super dat het werkt, ik heb vanmiddag een Powerline van Ziggo geinstalleerd, was bij de eerste super blij en de 2e zakte even de moed in me schoenen want password en inlog deed niks, ik dacht oh Jee, maar goed ben een Ziggo Tester en dit kan ik zelf oplossen, en ja klopt, via de http:// link via me bestaande netwerkt geprogrammeerd en nu door me gehele huis op zolder internet en wifi. Doordat me extender mijn modem niet zag was dit de beste oplossing, en niet meer appar wifi aan/uit. werkt nu als een zonnetje
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Op de foto rechts onder de Femtocel van Vodafone wegens slechte bereik in huis een G ipv 4G
Links Boven met Technicolor tc 7210 Modem, daaraan de powerline adapter foto 2 foto 3 op zolder de wifi adapter en foto 4 de Femtocel via foto 1 modem bekabeld als foto 2 ook
joma1966

Level 12
  • 632Posts
  • 11Oplossingen
  • 123Likes
ik heb ook de wifi booster adapter en ben er heel tevreden over. heb hem nu bijna een jaar en sinds die tijd gewoon wifi in mijn hele appartement. Ik ben zeer tevreden. amper storingen mits ze met het netwerk bezig zijn. Ga zo door!!
Verwijderd account
Niet van toepassing
joma1966 wrote:
ik heb ook de wifi booster adapter en ben er heel tevreden over. heb hem nu bijna een jaar en sinds die tijd gewoon wifi in mijn hele appartement. Ik ben zeer tevreden. amper storingen mits ze met het netwerk bezig zijn. Ga zo door!!

Ik gebruik nu ook ruim een jaar zo'n Ziggo-set en heb in april nog een extra adapter gekocht voor de garage.
Werkt inderdaad prima.
hhmeiling

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi René, je beschrijft precies waar ikzelf mee worstel: hoe schakel je automatisch tussen twee verschillende Wifi punten? Ik heb een Ziggo Mediabox XL en een WiFi booster powerline, heb beide dezelfde netwerknaam en wachtwoord gegeven en zie dat ik op verschillende plekken in huis soms op het snelle (modem) en soms op het langzame deel (booster) van het netwerk zit. Wij hebben thuis wel diverse Apple apparaten, maar ik kan in de Apple store geen App vinden die doet wat jij beschrijft. Heb je tips voor me? Groet, Hans.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
hhmeiling
Verschillende SSID's geven en handmatig overschakelen, als nodig.

Gr Han

NOOT
So-called 'Wifi mesh' networks beloven een perfekte roaming te geven op 1 SSID.
De WAPs spelen een aktieve rol bij het overnemen van een verbinding.
Duur spul. Of het perfekt werkt, weet ik niet.
Je zou iemand moeten kennen die dit heeft.
Voorbeelden, ook elders te koop:
https://www.routercenter.nl/category/254888/multiroom-wifi.html
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hhmeiling

Ik heb een standaard Ziggo modem en 2 Wifiboosters via het stopcontact.
Alles hetzelfde SSID 2,4 GHz en 5 GHz en alles dezelfde beveiligingssleutel.
Wel alle zenders op een ander kanaal, dan storen ze elkaar niet.
Dit werkt uitstekend met 2 telefoons, een tablet/laptop en een laptop.
Alle apparaten schakelen vrij makkelijk over als ik in de buurt kom van de sterkere.
Ik heb geen aparte software voor deze acties geïnstalleerd.

Maar, het lijkt volledig afhankelijk wat er aan hardware en software in je telefoons/tablets/laptops zit.
Bij mij werkt het waarschijnlijk vanwege de hardware die in de 4 apparaten zit die hiertoe in staat is, de apparaten schakelen vrij vlot over en alles zit hier op Windows 10.

Op sommige Wifi adapters is een instelling mogelijk "Agressiviteit bij roamen" aan te passen van laag in 5 stappen naar hoog.
Ook kan ik een voorkeur aangeven voor 2,4 GHz of 5 GHz in sommige Wifi adapters.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
hhmeiling

Aan de reakties van Bert en mij merk je al: er zijn twee scholen:
1. Alle SSID's gelijk (Bert)
2. Alle SSID's verschillend (ik)
Bij 1 is de verwachting dat het Wireless device slim genoeg is
telkens de beste keuze te maken. Je kunt helaas niet zien of dat zo is &
in de praktijk kan dat beslist misgaan.
Bij 2 twijfel je of het Wireless device de juiste switch zal maken en corrigeert met de hand.

Bert noemt wat mogelijkheden die er zijn om het Wireless device slimmer te maken, bv bij
de keuze tussen 2.4 en 5 Ghz. Dit zou best goed kunnen gaan bij 1 WAP, maar wat gebeurt er bij 2 WAPs met gelijke SSIDs waarvan het bereik overlappend is? Ik hou mijn hart vast.
Als aanhanger van school 2, heb ik hier overigens nooit mee geexperimenteerd.

Don't get me wrong: ik bestrijd geenszins dat het bij Bert goed kan werken!

Er kan bovendien soms ook iets worden ingesteld op WAP's, dat te maken heeft met soepele
overgang tussen 2.4 en 5 Ghz bij gelijke SSIDs. Die opties zijn er zeker niet altijd!
Het gaat over 'Beacon Interval' en 'Band Steering'.
Zie de opmerking van Henno in:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wel-wifi-geen-internet-21806

Tot slot nog dit.
Alle SSIDs gelijk maken kan deels prima gaan werken (zie Bert), maar geeft soms toch weer problemen bij TV's die via Wifi een netwerkverbinding moeten hebben of bij Wireless Network Printers.
Die kunnen structureel problemen hebben met het maken van een keuze,
met als effect dat de verbinding niet goed werkt.
Het advies is dan de SSIDs toch maar ongelijk te maken en de juiste aan te wijzen
op de weerbarstige TV of Printer.

Al met al vind ik gelijke SSIDs te glibberig, om daar bij voorbaat altijd goede resultaten van te verwachten.
Zoals gezegd: Wifi Mesh networks kunnen wellicht wel een perfekte oplossing zijn voor roaming.
De slimheid rond het overschakelen zit hier in de WAPs, die een connectie aan elkaar doorgeven. Wat je thans als consument op dit gebied kunt kopen zijn 'goedkope' versies van Wireless oplossingen die in de professionele wereld al veel langer bestaan.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh hhmeiling Schreef: "Dit zou best goed kunnen gaan bij 1 WAP, maar wat gebeurt er bij 2 WAPs met gelijke SSIDs waarvan het bereik overlappend is? Ik hou mijn hart vast.
Als aanhanger van school 2, heb ik hier overigens nooit mee geexperimenteerd."

Hier nu 3 WAPs 2,4 en 5 GHZ met alle SSID's en beveiligingssleutels hetzelfde en ze pakken de nieuwe WAP op als hij een stuk sterker is, gelukkig niet als de andere niet meer in beeld is, dan zou je een langere tijd geen verbinding hebben en dat is niet praktisch.
Mijn laptop schakelt vanzelf van 2,4 naar 5, omdat ik 5 GHz als voorkeur heb ingesteld.
De Humax 5300C die ik heb staan en de printer, kunnen er ook tegen.

Ik ben het met hanh volledig eens, dat je dit goed moet uittesten voor je in gebruik zijnde apparatuur, omdat het glibberig is met TV's (veel TV's hebben liever een verschillende naam van de 2,4 en 5 GHz), ook diverse printers en diverse telefoons en allerlei andere Wifi apparatuur.

Mocht je geen goede mogelijkheid hebben om het zeer goed uit te testen en/of wil je het risico graag vermijden van geen verbinding hebben, kies dan voor hanh zijn werkwijze, die is veel zekerder als er veel verschillende Wifi apparatuur in huis is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Nou, ik geloof dat wij samen een prima beeld hebben geschetst van de mogelijkheden.
Met de goede mix van opinie, feit en praktijk.
Ik zou niet weten hoe dit beter moet.
Kan me voorstellen dat TS inmiddels denkt: wat nu in mijn situatie?
Het definitieve antwoord daarop krijg je door zelf aan de slag te gaan en te experimenteren.
Gr Han

Noot Wat we aan info leverden, staat wel bij een topic, dat ergens anders over gaat. Never mind.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
hanh wrote:
Be rt
Nou, ik geloof dat wij samen een prima beeld hebben geschetst van de mogelijkheden.
Met de goede mix van opinie, feit en praktijk.
Ik zou niet weten hoe dit beter moet.
Kan me voorstellen dat TS inmiddels denkt: wat nu in mijn situatie?
Het definitieve antwoord daarop krijg je door zelf aan de slag te gaan en te experimenteren.
Gr Han

Noot Wat we aan info leverden, staat wel bij een topic, dat ergens anders over gaat. Never mind.

Prachtig 🙂 Jullie zijn #LekkerBezig mensen!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic