Vraag
Reacties
Oplossing
Phan
Level 1

WiFi AX router / Connectiviteits problemen

Hoi,

Ik heb sinds enkele weken een mooie nieuwe wifi-6 router. Echter valt zomaar de internet verbinding eruit na enkele uren. Een herstart van de router hersteld deze problemen dan weer. Het betreft een ASUS RT-AX88U. Firmware is updated naar 18 december 2019 (redelijk recent zou je zeggen). En de Ziggo modem is door de vriendelijke helpdesk vandaag op Bridge mode ingesteld. Want ik dacht dat een dubbele router setup het probleem misschien veroorzaakte.

Hier lijkt het helaas niet op.

Hebben jullie misschien een idee wat ik nog kan proberen of over het hoofd gezien heb?

Gr, Jeroen

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Phan
Level 1
Topicstarter

Even deze thread bijwerken, ter lering en jullie vermaak. 

Op de plek waar nu de Asus router staat, stond eerst een oude 3com switch. De power supply van deze switch was netjes weggewerkt en leek ogenschijnlijk hetzelfde als die van de nieuwe Asus router. De router leek ook prima te werken initieel dus heb ik er niet zo veel aandacht aan besteed.

Nader onderzoek leert echter dat de oude 3com power supply en die van Asus wel degelijk verschillende output voltage en amperage leveren. Het scheelt ook nog best veel, 12V - 1A (3com) vs 19 V en 2.37A (Asus), het verbaast me dus dat de router uberhaupt teken van leven gaf. 

Genant. Maar ik ben blij dat ik niet simpelweg een defecte router heb. Het lijkt erop dat de problemen opgelost zijn! Ik heb nog slechts een halve dag getest, dus een kleine slag om de arm. Zal ook even de technische helpdesk van Ziggo, die me een half uur fijn geholpen heeft, informeren.

Bekijk in context

Ga naar reactie
22 Reacties 22
Meldingen
Aan Uit
hanh
Oud Community-lid

Als je bekabelde internetverbindingen niet uitvalllen, dan ligt het aan de Asus Wifi.
Het maakt dan niet uit of je Ziggo Modem/Router wel of niet in Bridge Mode staat.

Welke heb je eigenlijk? Dat laat je niet weten. Staat ook niet in je Profiel.

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Ha Hanh,

Ik heb de technicolor TC7210 modem van Ziggo (in bridge stand dus). Alles valt uit. WiFi maar ook bekabeld gek genoeg.
Bedoel ook niet te zeggen dat de Ziggo modem een probleem geeft, maar wel dat ik er een heb. Misschien is het idd de ASUS router. Nieuw betekent natuurlijk niet altijd goed.(helaas)

Gr. Jeroen

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Je bekabelde verbindingen lopen dus door?

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

De lampjes op de ASUS router doen vermoeden dat er niets (negatiefs) aan de hand is. Maar de PC die middels een kabel (ja ik ben ouderwets) verbonden is en alle wireless devices verliezen hun IP adres.

0 Kudos
Gusto
Level 7
Phan
Level 1
Topicstarter

Welk bericht specifiek dan Gusto? Ik heb het topic doorgelezen maar kom niets tegen wat ik denk dat van toepassing is. Wellicht mis ik iets hoor, het is een flinke lijst met berichten.

0 Kudos
Gusto
Level 7

Lees het commentaar van dion_b die knaap heeft er verstand van.

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Die gebruiker kraakt de asus router af en labelled als 'worse then useless’. Dat mag hij vinden en ook al heeft hij een punt. Ik heb hier niet zo heel veel aan geloof ik. Of wel?

0 Kudos
Gusto
Level 7

Die dion_b test professioneel wifi-apparatuur, en heeft veel kennis van zaken.

0 Kudos
Gusto
Level 7

In mijn optiek heb je 3 opties:

1. Dat ding terug brengen naar de winkel.
  2. Klagen bij Asus
  3. Wachten tot een update de problemen oplost.
0 Kudos
efok
Level 17

Hihihi, commentaar op tweakers is niet mals inderdaad. Nog even optie 4 doen en inloggen in je modem en kijken of het allemaal in orde is daar met de up en downstreams en zo. Zoja, en indien geen errors/reboots in de logs, dan wellicht optie 1,2,3.

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Zal de helpdesk van Ziggo morgen ook even bellen, dank voor de suggesties heren (aanname). 😉

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Ik zie wel dit soort meldingen in het router log?

Dec 30 17:16:10 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) (phyId: c) Link DOWN.
Dec 30 17:16:12 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Dec 30 17:16:12 nat: apply redirect rules
Dec 30 17:16:18 WAN Connection: Ethernet link down.

0 Kudos
Gusto
Level 7

Pssstt… @Phan efok vroeg om in de technicolor logs te kijken.

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Daar zitten ook wat foutmeldingen in. Als je dit door google trekt kom je uit op andere ziggo forums. 

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=80..

Misschien moet ik de router maar gewoon bij het afval zetten en vragen of ze de ziggo router weer uit bridge mode kunnen halen 😞

0 Kudos
Gusto
Level 7
Phan wrote:

Daar zitten ook wat foutmeldingen in. Als je dit door google trekt kom je uit op andere ziggo forums. 

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=80..

Misschien moet ik de router maar gewoon bij het afval zetten en vragen of ze de ziggo router weer uit bridge mode kunnen halen 😞

Die optie heb ik niet genoemd.

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Net iemand van de technische helpdesk aan de telefoon gehad. Hij meldde dat de technicolor router wat meldingen gaf dat er mogelijk problemen waren met een ipv6 adres wat doorgegeven kan worden.

Zoals ik het begrijp geeft(gaf) de technicolor router beide opties door aan de Asus, ipv4 en v6. Nu krijgt de Asus enkel een ipv4 adres door. Ben benieuwd of dit het probleem verhelpt.

Zal de thread up-to-date houden 🙂

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Zoals ik het begrijp geeft(gaf) de technicolor router beide opties door aan de Asus, ipv4 en v6. Nu krijgt de Asus enkel een ipv4 adres door. Ben benieuwd of dit het probleem verhelpt.

Vreemd. Je Technicolor staat toch in Bridge Mode? Dan is er geen IPv6.
Of heb je hem weer uit Bridge Mode laten halen?

0 Kudos
Phan
Level 1
Topicstarter

Nee, hij staat nog in Bridge mode. 

Misschien dat vanaf een ander punt nu alleen ipv4 wordt aangeboden aan de technicolor, dat de technicolor dat deed was een aanname.

0 Kudos