Afgelopen week de UBC1318 ontvangen en sinds gisteren is de modem in bridge mode.
Wat me opvalt is dat ik veel uncorrectable waardes heb en in de event log lees ik dat gisteravond een DHCP Renew Warning heb.
Is mijn UBC1318 goed aangesloten of ligt het probleem ergens anders?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Een blauwe DS/US LED betekent 'partial bonding' ofwel (tijdelijke) kanaaluitval. Mijn ervaring is echter dat deze status soms langdurig aanhoudt terwijl alle kanalen zijn gekoppeld. Dat is ook hier het geval, op mijn UBC1318ZG zie ik een blauwe DS LED.
In de event log zie ik wat instabiliteit (MDD timeouts, event type code 4) op een enkel SC-QAM-kanaal (11). Verder enkele keren FEC lock loss/recovery (event type codes 16/24) op het OFDM-kanaal en enkele T3 timeouts.
Afgezien van de lichte ruis, welke waarschijnlijk bovenstaande veroorzaakte, zie ik geen problemen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Er is inderdaad wat ruis aanwezig op een aantal kanalen, de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn. De DHCP renew warning staat bij elk Ziggo-modem in de log en duidt niet op een probleem.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Dat ziet er goed uit, ik zie één verbeterpunt. De splitter ESI-02N is verouderd, deze kan het beste worden vervangen door een ESX-02. Ziggo kan dit type splitter kosteloos toesturen.
Om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten, kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten, opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-gegevens controleren.
De modem is nu iets meer dan 12 uur direct aangesloten op de AOP en heb geen uncorrectable meer.
Probleem is mijn huidige splitter?
Wat wel opvalt is dat ik een aantal correctable heb, wat is hier de oorzaak?
Tot slot, ook mijn event log bijgevoegd, moet ik hier nog zorgen om maken?
De downstream ziet er nu prima uit, correctable errors duiden niet op een probleem (mits ze niet met honderden per dag of meer oplopen).
Ik verdenk niet direct de splitter als oorzaak van de ruis. Er was een patroon zichtbaar in de (un)correctable errors, deze kwamen elke ~75 MHz voor. Wat is er op/via de tweede kabel op de splitter aangesloten? Gaat deze direct naar de woonkamer?
Je kunt de test nog eens herhalen met de splitter aangesloten en de tweede kabel afgekoppeld.
De ESI-02N dient hoe dan ook vervangen te worden door een ESX-02.
Ga het proberen en laat je de uitkomst weten.
Hoe kom ik aan de ESX-02?
Ik heb gevraagd of een moderator (Ziggo-medewerker) deze kan toesturen.
Goedemiddag @ccman
Niet schrikken! Je krijgt zometeen een orderbevestiging per e-mail voor de nieuwe splitter. Die is besteld en wordt deze week bij je bezorgd 🙂
Dank je wel! 🙂
Hoi @tobiastheebe
Kabel is weer aangesloten op mijn splitter en de tweede kabel afgekoppeld.
Maar in een uur tijd heb ik al een aantal correctables.
De 2e kabel is direct aangesloten op mijn tv.
Dat ziet er prima uit, zoals eerder aangegeven duiden (met) kleine hoeveelheden (oplopende) correctable errors niet op een probleem. Het lijkt erop dat de ruis elders binnenshuis op de downstream terecht komt.
Kun je een foto plaatsen van de contactdoos en kabel waarmee de TV is aangesloten?
Kabel is direct aangesloten op de TV (vanaf de splitter).
Ik ondervind af en toe wat ruis op bepaalde TV zenders zoals SBS6 en Comedy Central.
Misschien (en hopelijk) levert de nieuwe splitter verbetering op. Misschien waren de (un)correctable errors eerder spontaan ontstaan en liepen ze niet verder op c.q. was het een eenmalige gebeurtenis.
@tobiastheebebedankt voor al je hulp!
Ik krijg een deze dagen de splitter binnen en houd je op de hoogte.
Wat me wel net is opgevallen is dat OFDM downstream erg hoog is.
Een uur geleden mijn modem uit en aan gezet en nu al 91320 correctable.
Op het OFDM-kanaal zijn de correctable errors vrijwel altijd (significant) hoger dan op de SC-QAM-kanalen, dit duidt niet op een probleem. Belangrijk is dat er geen uncorrectable errors of veelvuldige 'CM-STATUS'-meldingen in de log voorkomen.
@Jamylabedankt, gisteren de splitter ontvangen!
@tobiastheebenu iets meer dan 12 uur de nieuwe splitter in gebruik en 0 uncorrectables 🙂
Je had al geantwoord dat correctables niet erg zijn, maar is dit een oorzaak buiten of binnen?
Connectivity state staat in "in progress", klopt dit?
Hopelijk blijft '0 uncorrectable errors' het geval, anders moeten we verder testen en uitsluiten.
Correctable errors blijven aanwezig omdat coax nooit 100% ruisvrij is, voor 12 uptime uur zijn er geen overmatige hoeveelheden errors aanwezig.
De status 'In Progress' is een bug in de interface van de UBC1318ZG, dit duidt niet op een probleem.
Hoi @tobiastheebe!
Na ruim een week de 1318 in gebruik, geen uncorrectable errors.
Maar wel een aantal correctable.
De screenshot is van de afgelopen 3 dagen.
Nogmaals bedankt voor al je hulp.
@ccman kijk eens aan. Fijn, dank voor de update. Laten we dit zo houden. Als er kuren zijn: je weet ons te vinden!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.