1
Vraag
2
Reacties
tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Werken de Deco M4 via WiFi of aangesloten bedraade aansluitingen?

Ik zie meerdere vragen en antwoorden maar toch net niet mijn antwoord op een vraag die ik heb.

1e vraag:

Zou graag willen weten of elke Deco die bedraad is aangesloten zijn netwerk/internet verkeer haalt van andere Deco’s of van de aangesloten ethernet kabel.

Voorbeeld situatie:

Deco 1 in meterkast aangesloten op Connectbox en dus master is

Deco 2 op 1e verdieping aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

Deco 3 op zolder aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

 

Vraag:Kan ik er vanuit gaan dat als ik bijv. op 1e of zolder sta (en dus wifi zou moeten hebben via Deco 2/3) dat het netwerk/internet verkeer eerst via de ethernetkabel loopt vanuit de meterkast naar de Deco 2/3 en daar pas via Wifi gaat?

Wil nl. niet dat netwerk/internet verkeer eerst via Deco 1 naar Deco 2/3 via Wifi gaat. Probleem zou dan zijn dat als de wifi verbinding (lees: snelheid) tussen de Deco’s onderling laag is dat dit dan nadelig wordt.

 

2e vraag:

waar ik nog mee zit is dat ik een 6-tal  (bedraad en Wifi) IP camera’s in netwerk heb hangen en genereert netwerk verkeer. Kunnen de Deco’s daartegen?

 

Gebruik op dit moment een Connectbox in meterkast en een Wifi booster van Ziggo tussen 1e/2e verdieping.

 

29 Reacties 29
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
tne7laa wrote:

...Een bestand kopiëren van mijn NAS gaat met gemiddeld 40MB/s…

...Maar wat halen jullie als Deco gebruikers nu zo’n beetje qua snelheid?



Op de laptop op tafel in de achterkamer, +/- 3 meter van de master Deco, is de verbinding ( zie bijlage enkele logjes hierboven ) :
2,4 GHz, 72 Mbps, maar vaak ook 150 Mbps
5 GHz, 866 Mbps

Om e.e.a. te controleren, heb ik zelf een scriptje gemaakt


Waarmee eventueel ook de nic's per stuk of allemaal zijn te resetten




Natuurlijk is de Deco M4 een basic set, want het is de goedkoopste in de range. Maar het is ook de goedkoopste op de markt, dus zou je het ook een budget set kunnen noemen. Er zijn tenslotte duurdere en betere sets te koop. Het is maar net wat je wenst, wat je eist en wat je daarvoor wil betalen.

De verbindings- en doorvoer snelheid zijn echter niet één en hetzelfde.

Ook niet vergeten: de maximale doorvoer snelheid wordt gehalveerd, als u de Deco's m.b.v. wifi onderling hebt gekoppeld/verbonden.

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

MB of Mb de schrijfwijze is van belang.Het verschil in notatie zit in de hoofd- en kleine letter: Mb (megabit) of MB (megabyte).

Ik weet het verschil. Het zijn echte MB/s van mijn NAS af.   Haal bedraad soms 80MB/s.

 

Deco Budget/Basic set: We zullen het mee maken als ik het uiteindelijk goed heb aangesloten. 

Vraag mij dan ook af wat dan de Connectbox en de WifiBooster (niet de powerline) dan voor apparaten zijn. Weten jullie dat? Als die echt beter zijn dan de Deco dan is de keuze ook sneller gemaakt en kan ik beter op de huidige blijven zitten.

Ik heb even de topografie van mijn uiteindelijk doel bijgevoegd. Heb even alle overige  verbindingen/apparaten vanaf modem/switches/wifi achterwege gelaten. Moet kunnen toch wat ik wil?

Misschien ten overvloede: ik wil dus niet dat de wifi van nr1 naar nr2 en dan naar nr3 gaat als ik op zolder zit. Maar direct via ethernet naar nr3.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

50MB = 400 Mb/s dan lijkt er intern niks mis te zijn zeker als je zelfs af en toe 80 MB haalt.

In principe is er weinig verschil het zit in de procollen en hardware matige zaken.

Als je buurman de boel wegdrukt heeft zelfs het duurste systeem weinig nut, hooguit druk je hem weg.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

“...Vraag mij dan ook af wat dan de Connectbox en de WifiBooster (niet de powerline) dan voor apparaten zijn…”.


Het is net zoals met een DAF en een Porsche. Beide zijn auto's en hebben o.a. 4 wielen en een motor, maar de ene heeft veel meer opties/mogelijkheden dan de andere. Maar beide brengen je naar je bestemming.

Ik heb geen idee wat de CB kost, maar gok dat het met enkele tientjes wel op houdt.
Het voordeel van de Deco is dat ze o.a. per 3 komen en samen één netwerk vormen. Voor een gemiddelde marktprijs van €120 per set, is dat €40 per stuk en dat is beslist niet veel.


Zoals u het wil aansluiten, moet het mogelijk zijn. De stations één voor één aanzetten en dan m.b.v. de app toevoegen. Als de stations zijn toegevoegd, dan de set in AP mode zetten.
In de app kan u zien of de stations via ‘ethernet’ of via wifi gekoppeld zijn.


Opmerking m.b.t. etage 3: Als er veel apparatuur op de switch is aangesloten, dan misschien eerst de switch en daarop de Deco. Ik heb geen idee hoe de hub/switch in een Deco station presteert, onder belasting.

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Even een update. Ik heb de afgelopen tijd gelukkig alles aan de praat gekregen. Nu alles stabiel lijkt en er tevreden mee ben wil ik het hier laten weten.

Nadat ik alle Deco’s gereset had (ook nog een klusje) heb ik het op de volgende mannier aangesloten en via de handleiding (link) goed werkend gekregen. Belangrijk is denk ik dat je  pas aan het einde pas omschakelt naar Acces Point modes.

Mijn opzet:

 

Ik heb later de Deco die eerst in de meterkast stond verplaatst via een UTP kabel naar de woonkamer. Het signaal van de Deco’s is namelijk niet zo sterk als de Wifi van de Connectbox en kreeg instabiele verbindingen.

Voor de snelheidsmeting heb ik een Raspberry Pi met daarop in Docker snelheidsmeting staan van OpenSpeedTest.

Meting via bedrade UTP kabel:

 

Metingen resp. Beganegrond, 1e verdieping en de Zolder:

 

Al met al goede resultaten.

Test heb ik gedaan op een iPad Pro met AC Wifi.

Heb ook metingen met MacBook Pro gedaan maar blijk ik lage metingen te krijgen. Waarschijnlijk om dat deze geen AC Wifi heeft. Heb hiervoor wel een Wifi dongle gekocht van TP-link AC1300 maar krijg nog steeds geen hoge waardes als de iPad.

Ik houd deze opzet. Ook omdat ik nu eindelijk een Mesh netwerk heb waarbij de de vrijheid hebt in het huis.

Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Templer

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@tne7laa : je hebt 2 plaatjes aangegeven van de topografie van de opstelling.

in de eerste: vanuit ZMR 2 bedrade aansluitingen

1 naar de main deco

1 naar de switch vanwaaruit naar de 2 andere deco’s

 

in de tweede opzet: vanuit ZMR 1 bedrade aansluiting

1 direct naar main deco

vanuit main deco naar switch en vandaaruit weer verder naar de 2 andere deco’s 

 

ik wil een situatie zoals je in je eerste opzet aangeeft. Werkt dit?
met name omdat de 2 andere slave deco’s dan aangesloten zijn op de ZMR. 

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Templer Ik snap de verwarring. 

Ik heb wel bij het installeren/configureren van de 3 deco’s het als volgt aangesloten gehad:

Ziggo modem —> master deco —>  switch —>  via 2 parallelle UTP naar 1e en naar zolder. Dus het plaatje van de update van vandaag. 
 

Na dat ik alles had geconfigureerd en alles werkte (op de ingestelde Acces Point modes), heb ik de hoofd Deco tussen de Ziggo modem en de switch gehaald. Ik heb de Ziggo modem direct op de switch aangesloten en de master Deco op de switch aangesloten en met een lange UTP in de woonkamer gezet. Dat gaat dus prima en de Deco’s kunnen elkaar netjes over de switches en kabel vinden. Vind dat in mijn beleving ook logisch omdat het gewoon een gesloten netwerk is waar elk apparaat de ander zou moeten vinden.

Nu weet ik niet zeker of je het gelijk bij het configureren zo kan doen en heb daarvoor eerst voor de zekerheid de handleiding aangehouden. Je kunt het proberen.

Hoop dat het duidelijk is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tne7laa  ik ben verbaasd wat een hoge upload cijfers wat me tevens verbaasd de snelheids verschillen hoewel elke unit bedraad is aangesloten. Uiteraard prima werkbare getallen daar is niks mis mee.

Voor de mesh werking, het fast roaming principe, is het onderlinge bereik van de units via wifi ook van belang.

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
RoWi. wrote:

@tne7laa  ik ben verbaasd wat een hoge upload cijfers wat me tevens verbaasd de snelheids verschillen hoewel elke unit bedraad is aangesloten. Uiteraard prima werkbare getallen daar is niks mis mee.

Voor de mesh werking, het fast roaming principe, is het onderlinge bereik van de units via wifi ook van belang.

De snelheden zijn van het eigen netwetwerk en niet de snelheden naar internet. Zo krijg je een beter beeld hoe de WiFi van de Deco echt presteert. Zou in theorie 868Mbps moeten halen maar dat lukt nooit.
De snelheid van internet naar ziggo blijft max 250/25Mbps.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat was mij dan niet duidelijk, en verklaart de getallen beter puur de interne link snelheid. Dank voor de opheldering. Wel curieus dat je per device afwijkende cijfers hebt deze had ik uniformer verwacht.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic