1
Vraag
2
Reacties
tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Werken de Deco M4 via WiFi of aangesloten bedraade aansluitingen?

Ik zie meerdere vragen en antwoorden maar toch net niet mijn antwoord op een vraag die ik heb.

1e vraag:

Zou graag willen weten of elke Deco die bedraad is aangesloten zijn netwerk/internet verkeer haalt van andere Deco’s of van de aangesloten ethernet kabel.

Voorbeeld situatie:

Deco 1 in meterkast aangesloten op Connectbox en dus master is

Deco 2 op 1e verdieping aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

Deco 3 op zolder aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

 

Vraag:Kan ik er vanuit gaan dat als ik bijv. op 1e of zolder sta (en dus wifi zou moeten hebben via Deco 2/3) dat het netwerk/internet verkeer eerst via de ethernetkabel loopt vanuit de meterkast naar de Deco 2/3 en daar pas via Wifi gaat?

Wil nl. niet dat netwerk/internet verkeer eerst via Deco 1 naar Deco 2/3 via Wifi gaat. Probleem zou dan zijn dat als de wifi verbinding (lees: snelheid) tussen de Deco’s onderling laag is dat dit dan nadelig wordt.

 

2e vraag:

waar ik nog mee zit is dat ik een 6-tal  (bedraad en Wifi) IP camera’s in netwerk heb hangen en genereert netwerk verkeer. Kunnen de Deco’s daartegen?

 

Gebruik op dit moment een Connectbox in meterkast en een Wifi booster van Ziggo tussen 1e/2e verdieping.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


Leest u dit eens.

 

tne7laa wrote:

….

1e vraag:

Zou graag willen weten of elke Deco die bedraad is aangesloten zijn netwerk/internet verkeer haalt van andere Deco’s of van de aangesloten ethernet kabel.

Voorbeeld situatie:

Deco 1 in meterkast aangesloten op Connectbox en dus master is

Deco 2 op 1e verdieping aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

Deco 3 op zolder aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

 

Vraag:Kan ik er vanuit gaan dat als ik bijv. op 1e of zolder sta (en dus wifi zou moeten hebben via Deco 2/3) dat het netwerk/internet verkeer eerst via de ethernetkabel loopt vanuit de meterkast naar de Deco 2/3 en daar pas via Wifi gaat?

Wil nl. niet dat netwerk/internet verkeer eerst via Deco 1 naar Deco 2/3 via Wifi gaat. Probleem zou dan zijn dat als de wifi verbinding (lees: snelheid) tussen de Deco’s onderling laag is dat dit dan nadelig wordt.

 

2e vraag:

waar ik nog mee zit is dat ik een 6-tal  (bedraad en Wifi) IP camera’s in netwerk heb hangen en genereert netwerk verkeer. Kunnen de Deco’s daartegen?

 

Gebruik op dit moment een Connectbox in meterkast en een Wifi booster van Ziggo tussen 1e/2e verdieping.

 

 

Antwoord vraag 1: als een Deco is aangesloten via een netwerkkabel, dat wordt die gebruikt voor de data. U kan in de app zien of een station via wifi of ethernet verbonden is met het netwerk.
Zoals u de set wil aansluiten, kan/mag alleen maar als u de Deco set in AccessPoint mode zet.


Antwoord vraag 2: Bedrade apparatuur zal geen probleem zijn, maar wifi soms wel. Algemeen ( dit geldt voor veel merken 😞 Vaak houden fabrikanten zich niet ( of niet helemaal ) aan een/de standaard, waardoor het soms gebeurt, dat een bepaald apparaat alleen ‘linksom’ wil werken en niet ‘rechtsom’ zoals men zou verwachten.
 

Bekijk in context

29 Reacties 29
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

internet verkeer gaat dan over de utp kabel

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


Leest u dit eens.

 

tne7laa wrote:

….

1e vraag:

Zou graag willen weten of elke Deco die bedraad is aangesloten zijn netwerk/internet verkeer haalt van andere Deco’s of van de aangesloten ethernet kabel.

Voorbeeld situatie:

Deco 1 in meterkast aangesloten op Connectbox en dus master is

Deco 2 op 1e verdieping aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

Deco 3 op zolder aangesloten op ethernetkabel die via switch getrokken is uit meterkast

 

Vraag:Kan ik er vanuit gaan dat als ik bijv. op 1e of zolder sta (en dus wifi zou moeten hebben via Deco 2/3) dat het netwerk/internet verkeer eerst via de ethernetkabel loopt vanuit de meterkast naar de Deco 2/3 en daar pas via Wifi gaat?

Wil nl. niet dat netwerk/internet verkeer eerst via Deco 1 naar Deco 2/3 via Wifi gaat. Probleem zou dan zijn dat als de wifi verbinding (lees: snelheid) tussen de Deco’s onderling laag is dat dit dan nadelig wordt.

 

2e vraag:

waar ik nog mee zit is dat ik een 6-tal  (bedraad en Wifi) IP camera’s in netwerk heb hangen en genereert netwerk verkeer. Kunnen de Deco’s daartegen?

 

Gebruik op dit moment een Connectbox in meterkast en een Wifi booster van Ziggo tussen 1e/2e verdieping.

 

 

Antwoord vraag 1: als een Deco is aangesloten via een netwerkkabel, dat wordt die gebruikt voor de data. U kan in de app zien of een station via wifi of ethernet verbonden is met het netwerk.
Zoals u de set wil aansluiten, kan/mag alleen maar als u de Deco set in AccessPoint mode zet.


Antwoord vraag 2: Bedrade apparatuur zal geen probleem zijn, maar wifi soms wel. Algemeen ( dit geldt voor veel merken 😞 Vaak houden fabrikanten zich niet ( of niet helemaal ) aan een/de standaard, waardoor het soms gebeurt, dat een bepaald apparaat alleen ‘linksom’ wil werken en niet ‘rechtsom’ zoals men zou verwachten.
 

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dank. Die link had ik nog niet gevonden. Ik twijfel enorm omdat ik eerder een Deco M7 had aangeschaft en viel enorm tegen hele lage instabiele wifi doorvoer. Gelijk terug gebracht. Misschien had ik hem verkeerd aangesloten maar heb gedegen IT kennis.

Heb 250Mb abbo en dat wil ik ook halen zoals nu (niet dat ik een gamer of downloader ben). Moet nu kiezen welke Accespoint ik kies; die van de meterkast of de Wifibooster van ziggo tussen de 1e/2e verdieping. Maar dat is voor vaste apparaten geen probleem.

Maar heb op verzoek van Ziggo ook de 2,4 en 5 MHz band beiden een andere naam moeten geven zodat apparaten niet telkens tussen de 2,4 en 5 switchen. Ook zo’n vervelend ding.

Ik ‘vertrouw’ dat mesh nog niet (door ervaring met de M7) en heb graag dingen in eigen handen… 😉

Maar voor die 100 euro voor de M3 wordt het wel interessant.

Misschien dat een ervaren persoon toch mij kan adviseren om het toch te doen...

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
tne7laa wrote:

...Ik twijfel enorm omdat ik eerder een Deco M7 had aangeschaft en viel enorm tegen hele lage instabiele wifi doorvoer.

Heb 250Mb abbo en dat wil ik ook halen zoals nu (niet dat ik een gamer of downloader ben). Moet nu kiezen welke Accespoint ik kies; die van de meterkast of de Wifibooster van ziggo tussen de 1e/2e verdieping. Maar dat is voor vaste apparaten geen probleem.

Maar heb op verzoek van Ziggo ook de 2,4 en 5 MHz band beiden een andere naam moeten geven zodat apparaten niet telkens tussen de 2,4 en 5 switchen. Ook zo’n vervelend ding.

Ik ‘vertrouw’ dat mesh nog niet (door ervaring met de M7) en heb graag dingen in eigen handen… 😉

Maar voor die 100 euro voor de M3 wordt het wel interessant.

Misschien dat een ervaren persoon toch mij kan adviseren om het toch te doen...


Gegevens van de M7 kan ik niet vinden op het internet, wel de P7 en dat is een POWERLINE set. Daarvan is de data doorvoer natuurlijk afhankelijk van de de powerline verbinding tussen de stations. Die verbinding is afhankelijk van uw 230v ‘netwerk’  ( lichtnet ) in huis. Alle daarop aangesloten apparaten ( en dat kunnen best heel veel zijn ) kunnen een storende factor zijn. Tevens kunnen in- en/of uitschakelende apparatuur een tijdelijke storing piek veroorzaken. Tevens is het vaak belangrijk of de gebruikte ( beide ! ) stopcontacten wel/niet randaarde hebben, met randaarde is de verbinding namelijk vaak beter.

Als u de M4 geheel bekabeld aansluit ( zoals u beschrijft ), is die verbinding natuurlijk veel sneller en stabieler dan een powerliner verbinding.

Als u een wifi Mesh systeem installeert, dan zou u de wifi op het Ziggo modem/router uit moeten/kunnen zetten. Zie o.a. punt 6.

De Mesh technologie heeft eigenlijk niets met de doorvoer van data te doen. Mesh regelt alleen maar, dat u o.a. een wifi verbinding heeft met het sterkste/beste wifi station.

U kan de set ook huren voor €2,50 per maand, dat is bijna weggeven
 

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Je hebt helemaal gelijk en zal de P7 zijn geweest. Dank! De back haul was dan inderdaad via de powerline. Maar had ze ook via ethernet aangesloten. Misschien dat ze dan toch via de powerline het netwerk/internet haalden en daardoor niet stabiel waren. Misschien net niet goed ingesteld geweest.

Vind het tegenwoordig steeds lastiger als alles maar ‘automatisch’ en ‘makkelijker’ gaat en je niet meer weet hoe iets werkelijk werkt en je het zelf niet meer zelf ‘in handen’ hebt. ‘Vroeger’ moest je juist weten hoe het werkte en je was zelf verantwoordelijk dat je alles goed in moest stellen. Zou ik oud worden? Haha!

Ik huur nu de Wifibooster voor 1 euro per maand. Denk dat ik voor 2,50 de M4 ga proberen. Als het niet bevalt zou ik verwachten dat ik altijd weer terug kan.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
tne7laa wrote:

Je hebt helemaal gelijk en zal de P7 zijn geweest. Dank! De back haul was dan inderdaad via de powerline. Maar had ze ook via ethernet aangesloten. Misschien dat ze dan toch via de powerline het netwerk/internet haalden en daardoor niet stabiel waren. Misschien net niet goed ingesteld geweest.

Vind het tegenwoordig steeds lastiger als alles maar ‘automatisch’ en ‘makkelijker’ gaat en je niet meer weet hoe iets werkelijk werkt en je het zelf niet meer zelf ‘in handen’ hebt. ‘Vroeger’ moest je juist weten hoe het werkte en je was zelf verantwoordelijk dat je alles goed in moest stellen. Zou ik oud worden? Haha!

Ik huur nu de Wifibooster voor 1 euro per maand. Denk dat ik voor 2,50 de M4 ga proberen. Als het niet bevalt zou ik verwachten dat ik altijd weer terug kan.


De opties en mogelijkheden van moderne apparaten wordt natuurlijk steeds meer en groter. Daardoor is eigenlijk steeds meer kennis nodig, om die apparatuur optimaal te gebruiken. Om deze apparatuur ook toegankelijk te maken voor minder technische mensen, zijn de menu's soms erg simpel en worden daarmee de opties/functies dan ‘gemiddeld’ ingesteld.

Als u deze leidraad voor de M4 gebruikt moet het goed komen.

Suc6

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @tne7laa en welkom op de Community,

Goed dat je dit forum gevonden. Zo te zien heeft onze expert @Pasi jou al van uitgebreid advies voorzien m.b.t. het aansluiten van de TP Link Deco Mesh routers
Het gaat vast lukken met de adviezen die gegeven zijn.  Laat het maar onder dit topic weten als je nog vragen hebt. Wij helpen je graag.

Alvast een gezond en gelukkig 2021 gewenst!

Groeten,

Paul  

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Paul Ziggo Bedankt ook. 
Heb het gevoel dat het wel wat is zo’n Deco. Buurman heeft er ook een zo te zien tussen mijn WiFi netwerken. Drukt samen met  zijn connectbox mijn WiFi zowat weg (brede kanalen).

Waar ik nog mee zit is of ik de Deco dan ook de 2,4 en de 5 GHz met naam moet scheiden zoal ik nu ook gedaan heb. Heb op advies van Ziggo deze beide een andere kaan gegeven zodat ik bewust kan de snellere 5GHz. In de oude situatie werd vaak overgeschakeld op de trage 2,4GHz. Wil dat natuurlijk niet.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat je daar aangeeft is meteen het nadeel. Beperken tot 20 MHZ kan prima via 5 GHz zal je rond 86Mbps uitkomen, tenzij een hogere wifi snelheid noodzakelijk is in dat geval ga je elkaar in de weg zitten. Buren die beiden de M4 gebruiken zullen last van elkaar krijgen op wifi gebied.

Je kan bijna standaard aanhouden hoe meer wifitoegangspunten en daarmee samen hoe meer apparatuur dat van wifi afhankelijk is hoe beroerder de boel wordt.

Draadloze apparaten zijn eerder een last dan gemak.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

Wat je daar aangeeft is meteen het nadeel. Beperken tot 20 MHZ kan prima via 5 GHz zal je rond 86Mbps uitkomen, tenzij een hogere wifi snelheid noodzakelijk is in dat geval ga je elkaar in de weg zitten. Buren die beiden de M4 gebruiken zullen last van elkaar krijgen op wifi gebied.

Je kan bijna standaard aanhouden hoe meer wifitoegangspunten en daarmee samen hoe meer apparatuur dat van wifi afhankelijk is hoe beroerder de boel wordt.

Draadloze apparaten zijn eerder een last dan gemak.



De 2,4Ghz band heeft, zoals velen hier weten, maar 13 kanalen, waarvan maar een paar de beste zijn. Als uw buren dan ook nog extra brede kanalen gaan gebruiken, wordt het aantal beschikbare kanalen rap minder.
Wifi signalen stoppen natuurlijk ook niet bij uw buitenmuur, dus de wifi van uw buren komt ook in uw huis. Als u b.v. in een rijtjes huis of in een flat woont, dan zijn die paar kanalen snel opgebruikt en begint een soort stoelendans of nog erger een wifi-wedloop. Waarbij uw buren hun wifi upgraden, waardoor de wifi bij u erg slecht wordt. Waardoor u misschien uw wifi gaat upgraden enz. enz. enz.

Extra brede kanalen gebruiken in een drukke wifi omgeving is eigenlijk een beetje asociaal.

Gelukkig heeft de 5GHz band meer vrije kanalen, maar hoelang dat duurt ?

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Vandaag toch maar besteld. Ga hem huren voor 2,50 per maand. Had al een WifiBooster voor 1 euro/maand.

Als alles naar tevredenheid werkt (volledig dekking, stabiel en snelheid) dan gaat de WifiBooster terug. Anders gaat de Deo set terug.

Wat te verwachten was is dat de persoon die ik aan de lijn had niet het verschil wist tussen 2,4 en 5GHz. Helaas. Ze had zelf ook zo’n set en was tevreden (tuurlijk).

Ben erg benieuwd of mijn NAS, Domotica, Smart deurbel en IP camera’s het goed blijven doen. Zijn wel grotendeels bedraad aangesloten, maar toch…

Wordt vervolgd...

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Dan begin je dit nieuwe jaar goed @tne7laa 
Alvast veel plezier van de Deco!
Deel gerust je bevindingen 🙂

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ben het weekeinde bezig geweest met de set maar helaas heb ik het niet werkend gekregen. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou bij mij blijkbaar onmogelijk!

 

Situatie:

Deco nr1 direct aangesloten op CB

Deco nr2 aangesloten op switch die verbonden is met CB via ethernet

Deco nr3 aangesloten op switch die verbonden is met CB via ethernet

Installatie Deco M4

  1. Wifi uitzetten op de CB ter voorkoming interferentie
  2. Deco nr1 via ethernet aansluiten op CB en aanzetten
  3. Met Deco App nr1 toevoegen
  4. Na configuratie nr1 wijzigen van Router naar Access Point (herstart)
  5. Verbinden met nieuw Wifi netwerk op de nr1
  6. Deco nr2 via ethernet aansluiten op de 1e etage
  7. Met Deco App nr2 toevoegen
  8. Deco nr3 via ethernet aansluiten op de zolder
  9. Met Deco App nr3 toevoegen

Alle 3 de ethernet verbindingen zijn van tevoren getest en geven daarop de volle snelheid. Ziggo speedtest is meestel bijna maximaal.

Nadat ik op zolder de laatste heb aangesloten en geconfigureerd heb en de snelheid getest.

Blijkt dat ik een hele instabiele en lagere verbinding heb (vergeleken met de oude situatie).

Loop ik naar beneden om nogmaals alles te testen. Krijg ik de melding dat ik helemaal geen internetverbinding meer heb.

 

Heb de hoofd Deco van de stroom afgehaald en er weer op. App geeft aan geen verbinding meer te hebben en probeer op 4G van telefoon de app te openen. Blijkt dat de hoofd Deco in eens weer op ROUTER staat ingesteld!

Wifi Netwerk is daarna weer Online…. Oh wacht toch niet.

 

Sorry hoor maar ben het he-le-maal zat na 3x alles opnieuw ingesteld te hebben.

De set gaat terug. Gelukkig gehuurd i.p.v. gekocht.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Jammer dat het niet goed werkt.

Persoonlijk zou ik de set pas in AP zetten als alle stations zijn gekoppeld/geconfigureerd. Deze handleiding geeft TP_Link zelf, zie punt 11. Het is niet bekend of het AP ‘commando’ alleen voor station 1 is of dat dit ook wat voor station 2 en 3 betekend.

Als u de Deco set eens naast elkaar installeert, werkt het dan wel?

 

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Aardig van je @Pasi dat je reageert. Helaas heb ik het dit weekeinde even gehad met die dingen. Maar je suggestie om pas AP in te schakelen als alle 3 aangesloten zijn lijkt mij nog iets om te proberen.

Wat ik niet helemaal snap en ontgaat is waarom ze dicht bij elkaar moet plaatsen. Ik heb ze daarvoor toch aangesloten via ethernet?

Overigens toen ik de 1e beneden had aangesloten op de CB en geconfigureerd had, ben ik gelijk gaan kijken hoe het signaal was. Ik had dus een tijdje de andere 2 nog niet aangesloten. Dat ging dus goed.

Wat mij daarbij wel gelijk opviel was te tegenvallende snelheid.

Oude situatie via CB Wifi: 250Mbps Down/25Mbps Upload.

Op de eerste Deco Wifi: 143Mbps Down/18Mbps Upload.

De Deco stond op de plek waarvoor eerst de CB had gestaan dus zou je verwachten dat het wifi signaal toch ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als ook de snelheid.

Wat mij daarbij ook opviel was dat de Tx waarde ook vaak laag was (41Mbps). Zie plaatje. 

Normaal als ik aan de tafel zit zit dat op 300Mbps of soms er wat onder.

Ook viel mij op dat het subnet op 192.168.68.x staat terwijl mijn thuisnetwerk op 192.168.1.x draait.

Afijn, zal moeten wachten tot volgend weekeinde om weer te proberen anders krijg ik hier echt ruzie om de Wifi...

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

Een mesh is meer voor een betere signaal verdeling doorgaans niet voor een hogere snelheid. 

De lage TX kan een instelling zijn.

Ik ken het budget niet er zijn betere mesh sets ook van TP link.

Een bedraad aangesloten unit zou nagenoeg dezelfde snelheid moeten bieden als de Connectbox.

Het subnet is doorgaans merk gebonden. Met de Deco's in AP mode moet dit hetzelfde zijn als de Connectbox omdat de DHCP server dit dan bepaald.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
tne7laa wrote:

...Maar je suggestie om pas AP in te schakelen als alle 3 aangesloten zijn lijkt mij nog iets om te proberen.

 

...Afijn, zal moeten wachten tot volgend weekeinde om weer te proberen anders krijg ik hier echt ruzie om de Wifi...


Ja….soms….denk….ik….ook….wel….eens…. en nu het raam open en er eruit met dit bak !!!!!!!  Tot 10 tellen is beslist een kunst.

Als u de Deco stations m.b.v. een netwerkkabel aansluit, dan heeft het inderdaad geen zin om de stations zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten. Dat is alleen belangrijk als de station onderling m.b.v. wifi zijn verbonden.

V.w.b. de mogelijke snelheden, zie bijlage. Dat is een screenshot van mijn laptop en de Deco M4. De laptop heeft een extra USB TP-Link dongle, omdat de laptop standaard geen  5Ghz wifi heeft ( ondanks dat er wel een i7 processor in zit ). Daardoor zijn zowel de 2,4GHz als de 5Ghz waarden zichtbaar.

M.b.t. de IP range, verwacht ik dat u de set in router mode heeft staan. De DHCP in de Deco set geeft die range ( 192.168. 68.xxx ) uit. 
Staat de set in AP mode ( alle router functie in de Deco staan dan uit ), dan zijn het gewoon wifi stations en geven transparant door wat er in komt ( dan dus de IP range van de CB ).

Misschien is dat het probleem, waarom e.e.a. niet goed werkt, want zoals u de set aansluit moet de set uiteindelijk in AP mode staan.

Suc6
 

tne7laa
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
RoWi. wrote:

 

Een mesh is meer voor een betere signaal verdeling doorgaans niet voor een hogere snelheid. 

De lage TX kan een instelling zijn.

Ik ken het budget niet er zijn betere mesh sets ook van TP link.

Een bedraad aangesloten unit zou nagenoeg dezelfde snelheid moeten bieden als de Connectbox.

Het subnet is doorgaans merk gebonden. Met de Deco's in AP mode moet dit hetzelfde zijn als de Connectbox omdat de DHCP server dit dan bepaald.

 

Toch even een reactie (geen kritiek o.i.d. hoor).

Budget??

TP-Link adverteert toch met teksten als “Fast, Stable, Everywere”. Ook op de doos die ik gekregen heb. Ook zijn de specs: 867Mbps voor 5GHz en 300Mbps voor 2,4 GHz.

Als ik dan naast zo’n Deco zit (0,5 meter) dan zou je verwachten dat de straling uit de MacBook moet knallen? Dus in mijn geval (MacBook heeft 802.11a/b/g/n (3-Stream)) zou 250Mbps (ziggo abbo) minimaal gehaald moeten worden lijkt mij. Op het moment van schrijven zie ik een Tx waarde van 450Mbps en fluctueert natuurlijk waar je zit (nu op 3-4 meter van meterkast met nog de Connectbox).

Een bestand kopiëren van mijn NAS gaat met gemiddeld 40MB/s. Zal dus aan de Deco’s moeten liggen of de configuratie.

Afijn, zal het later nog eens proberen want zal vast iets verkeerd gedaan hebben.

Wat ik mij wel af vraag is waarom mijn buurman het wel voor elkaar heeft gekregen (denk ik) en ik niet. Misschien is hij tevreden met ‘een’ Wifi signaal en kijkt niet naar snelheid. Stoort mij overigens wel dat hij niet zijn Wifi van de Connectbox heeft uitgezet. Zit nu met een volle Wifi 2,4 GHz band. Maar om hem er op aan te spreken vind ik ook weer niet prettig.

 

Maar wat halen jullie als Deco gebruikers nu zo’n beetje qua snelheid?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

TP-Link adverteert toch met teksten als “Fast, Stable, Everywere”. Ook op de doos die ik gekregen heb. Ook zijn de specs: 867Mbps voor 5GHz en 300Mbps voor 2,4 GHz.

Hier is hoe Ziggo hun "Boosters" aanprijst.

Heb je geen internetkabel én kun je er geen trekken? Kies dan voor een powerline-adapter, een Wifibooster via het stopcontact. De naam zeg het al, dit apparaatje geeft je wifi met recht een boost. Hiermee maak je via het stopcontact een veilige internetverbinding tussen je modem en een powerline-adapter die wifi uitzendt.

Dat is allemaal marketing prietpraat.

De getallen die TP link geeft zijn de totalen van de maximaal tegelijk bruikbare kanalen

De naam Booster is al fout er wordt niks geboost of versterkt, dat mag niet, dat gaat in tegen de regelgeving voor zendapparatuur.

Wi-Fi is vergunningsvrij

Het gebruik van de twee frequentiebanden (2.4 GHz en 5 GHz) voor Wi-Fi is voor zowel particulieren als bedrijven vergunningsvrij. Dit is geregeld in de Telecommunicatiewet met de regeling Gebruik van frequenties zonder vergunning 2008. Wel gelden er randvoorwaarden die vastgesteld worden door de Agentschap Telecom. Samengevat gelden de volgende randvoorwaarden:

  • Maximaal uitzendvermogen op 2.4 GHz is 100mW = 20 dBm EIRP. Dit geldt voor Wi-Fi indoor en outdoor.
  • Maximaal uitzendvermogen op 5 GHz indoor is 600mw = 27 dBm EIRP.
  • Maximaal uitzendvermogen op 5 GHz outdoor is 1000mw = 30 dBm EIRP.
  • Continu zenden.
  • Voorkomen van storing aan medegebruikers.

Bron

Hier een overzicht van de wifi protocollen 802.11 n en ac en haalbare snelheden

 

 

Toch even een reactie (geen kritiek o.i.d. hoor).

Budget??

HIermee bedoel ik het is een instap model een van de goedkopere lijnen. Dat uit zich in het ontbreken van echte wifi backhaul door een onafhankelijke 3e band(lees zender/ontvanger)

Wie goede wifi wil en geen krap budget heeft kan beter een Triband Mesh set aanschaffen zeker als je deze onbekabeld wil in zetten.

 

Ik heb zelf de Deco set niet, mijn 2 unit tellend mesh setje en een losse router als accespunt zin zo ingesteld dat ik een interne linksnelheid heb van 86Mbps wat prima voldoet voor mijn 50Mbps abonnement.

 

Een bestand kopiëren van mijn NAS gaat met gemiddeld 40MB/s. Zal dus aan de Deco’s moeten liggen of de configuratie.

 

MB of Mb de schrijfwijze is van belang.Het verschil in notatie zit in de hoofd- en kleine letter: Mb (megabit) of MB (megabyte).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic