1
Vraag
2
Reacties
lentoboer

Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Welke wifi boosters mag ik aansluiten op de Connectbox Giga naast de door Ziggo geleverde?

Ik heb (zonder hakken en breken) geen mogelijkheid om boosters of pods bedraad aan te sluiten vanuit de woonkamer (waar het (wifi)modem in een hoek aan de voorkant is geplaatst bij het aansluitpunt) naar de keuken (zo'n 10 meter richting de achterkant) en de slaapkamer (daar weer achter).

Tussen woonkamer en keuken zit eerst een dragende muur, vervolgens een halletje en tenslotte een gipswand (dubbelwandig). Tussen keuken en slaapkamer zit ook een gipswand.

Ik heb zowel de Deco M4 wifi booster als de wifi pods onbedraad geprobeerd, maar dat gaf niet echt een verbetering van het wifi signaal (met de Deco boosters) tot een verslechtering van het signaal (met de pods).

Met name van de Deco's viel me dat erg tegen.

Mijn vraag is nu of er voor de Deco M4 betere alternatieven zijn, die ook geplaatst mogen worden zonder dat Ziggo begint

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Mijn dank voor het meedenken.

Ik sluit het topic af.

Bekijk in context

25 Reacties 25
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

U bent helemaal vrij in de keuze van wifi accespunten.  Voor een goede wifi dekking zal een wifi punt in de keuken genoeg kunnen zijn, bij voorkeur wel bedraad aangesloten gezien de materialen die u noemt.

De Deco units zijn starters apparaten  met een  hoger budget is er al snel iets beters te vinden.

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je antwoord.

De vraag elke boosters ik aan mag sluiten is hier wel mee beantwoord.

Ik ben echter een leek op dit terrein.

"De Deco units zijn starters apparaten met een hoger budget is er al snel iets beters te vinden."

Kun je mij een beetje op weg helpen? Welke zijn dat zo al, als je denkt aan een budget tot 500 euro?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zou dit eens proberen met 3 SmartWifi pods, die zijn zeer stabiel en hebben betere specificaties dan de Deco's.

Ik heb nu 18 jaar wifi in huis en heb mijn laptop altijd met een netwerkkabel aangesloten om wifi haperingen te voorkomen.

Met de SmartWifi pods heb ik nu een jaar geen netwerkkabel meer nodig gehad en ik heb met regelmaat Teams en Teamviewer sessies van meer dan een uur zonder haperingen.

 

Kopen kost je € 158,00, 3 jaar garantie, daar kun je 3,5 jaar voor huren.

3 SmartWifi pods huren kost je € 3,75 per maand en je hebt onbeperkte garantie en als er weer nieuwe komen in de toekomst, dan kun je deze opzeggen en weer nieuwe huren: 

SmartWifi pods | de beste wifi-oplossing voor bij je thuis (ziggo.nl)

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De hier genoemde Asus AX bijvoorbeeld. Er wordt geen model genoemd mogelijk de Zen wifi lijn.

https://www.asus.com/nl/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mesh-WiFi-System/ZenWiFi-WiFi-Systems/ASUS...

 

U kunt dan wel het beste de wifi van de Ziggo modem/router uitzetten. Het verbaasd mij deels wel dat de gigabox niet krachtig genoeg is, ook niet samen met de Pods, nu is niet elke situatie hetzelfde gezien de beschrijving gaat het om een apartement? Dan is het mogelijk druk met andere wifi signalen die elkaar in de weg zitten.

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Bert, ik heb het geprobeerd met twee door Ziggo geleverde pods (1 in de keuken en 1 in de slaapkamer), maar dat werkte niet. Die in de slaapkamer weigerde in het netwerk te komen. Ik heb toen de moed opgegeven en de pods teruggestuurd.

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

RoWi, het betreft hier een 2-onder-1-kapper uit 1957, waar later aan de achterkant een uitbouw is gemaakt met daarin achtereenvolgend een halletje, de keuken, de slaapkamer en de badkamer.

Zoals in mijn reactie richting Bert al gezegd heb ik voor wat betreft de pods de moed opgegeven.

Ik zal eens een blik gaan werpen op het Asus verhaal.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Alles dus begane grond? Hoe is uw signaal bedraad direct via de Gigabox haalt u dan wel de contractuele snelheid? 

Wifi is zo goed als de zwakste schakel dat kunnen meerdere zaken zijn.

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Bedraad is de snelheid op mijn desktop gemeten met de Ziggo speedtest respectievelijk 698, 680, 796 en 788 Mbps. Er zit dan wel een splitter/versterker van tp-link tussen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@lentoboer  schreef:

Bedraad is de snelheid op mijn desktop gemeten met de Ziggo speedtest respectievelijk 698, 680, 796 en 788 Mbps. Er zit dan wel een splitter/versterker van tp-link tussen.


U bedoeld vermoedelijk een netwerk switch, dat is geen versterker/splitter. Welk model TP link? Die snelheden zijn laag maar acceptabel.

Terzijde,

Met wifi zijn de termen Booster of versterker fout er wordt niks versterkt. Wifi toegangspunt is de enige correcte term, de rest zijn marketing termen.

 

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Als ik het goed gelezen heb de TL-SG1008D Gigabit switch.

Doet al ruim 10 jaar dienst.

In de keuken varieert de (niet bedrade) wifi snelheid (gemeten met fast.com) van de connectbox van 120 tot 350 en soms 400 Mbps. De snelheid is zeker niet stabiel.

In de slaapkamer schakelt mijn Iphone steeds terug naar 4G.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Welk model iPhone dat kan meespelen de wifi hardware zoals de antenne van de iphone is dan de  cruciale factor.

 

Dit model switch?

 

Die wifi snelheid varieert inderdaad  flink. Zelfs 2,4 ghz laat het in de slaapkamer dus afweten. Dat is op 10 meter met obstakels nog wel enigszins verklaarbaar.

 

 

 

 

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Het is inderdaad die switch.

De telefoon is een iPhone 8.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die is wel wat ouder, dat kan meespelen wat slijtage betreft. Maar dit model zou nog wel even mee moeten kunnen zover ik weet.  

Voor de iPhone is die 120 Mbps via wifi vermoedelijk nog snel genoeg.  De switch is op zich ook prima zij het wat ouder, het enige wat ik mis is igmp ondersteuning. Dat kan soms voor problemen zorgen zeker met TV kijken via wifi 

 

De gemeten snelheden via fast.com kunnen te verklaren zijn door drukte op hun systeem.

 

Hoe dit bij iOS werkt weet ik niet uit mijn hoofd bij Android kan je de interne verbinding zien zo weet ik dat hier alle toestellen met 86 Mbps via wifi werken omdat is dit zelf zo heb ingesteld. Sneller hoeft niet.

 

Wat betreft de Pods daar weet Bert meer over, kreeg u een foutmelding tijdens het toevoegen via de app? 

 

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Het onderwerp van de Pods neem ik wel op met Bert.

Als ik de Deco's toch (weer) zou installeren en ik haal in de keuken en in de slaapkamer 200 Mbps, moet ik dan gewoon tevreden zijn (en niet verder zeuren). En leveren de Deco's dan wel een stabielere dekking dan de Connectbox?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Of u er tevreden mee 'moet' zijn zal ik niet schrijven. Ik zal zeker niet schrijven dat u niet moet zeuren als het niet sneller wordt.

 

U neemt niet voor niks een snel abonnement af. Als u Deco's nog heeft en u sluit die weer aan kan de Wifi van de Gigabox uit. In het topic waar die Asus wordt genoemd vind u tips wat betreft het instellen van de Deco units.

 

Zover ik kan zeggen hoort de wifi van de Gigabox wel stabiel te zijn. Die instabiliteit kan komen door een verouderde aansluitpunt de AOP vandaar ook de vraag hoe het internet bedraad is.

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Vraagje:

In de keuken is het "bedrade" internet aangesloten via het stroomnet: een stekker aangesloten op de switch bij het modem en eentje in de keuken. De stekkers zijn geen wifi stekkers. Op die in de keuken zijn nu twee apparaten aangesloten (waaronder de televisie). Ik kan er nog een derde op aansluiten. Zou ik de Deco op die stekker kunnen aansluiten? Of biedt dat geen soelaas?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is mogelijk. Ik ben geen liefhebber van de adapters als het goed werkt en een acceptabele snelheid levert is het een goede noodoplossing. Ik zou de master adapter direct op de modem aansluiten.

lentoboer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes

Nog een laatste vraag en daarna g ik met mezelf in conclaaf: Als ik een wifi 6 'booster' aanschaf, kan mijn bestaande apparatuur (telefoon, sonos, printer, tablet, etc.) daar dan mee overweg of krijg ik dan allerlei verbindingsproblemen?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mocht een apparaat de nieuwe wifi 6 niet ondersteunen valt die automatisch terug op wifi 5

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic