Alfie06

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Welke stopcontact-wifibooster van Ziggo is sneller: de zeshoekige Pod of de Deco TP-Link?

Welke stopcontact-wifibooster van Ziggo is sneller: de zeshoekige Pod of de Deco TP-Link?

De specificaties van de boosters zijn moeilijk te vinden op de website van Ziggo. Laat staan te vergelijken.

 

Volgens mij zijn de specificaties de belangrijkste informatie over de wifi boosters. Daar betaal je uiteindelijk voor als klant. 

7 Reacties 7
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Alfie06 

Een interessante vraag en ik denk dat u moet afgaan op de ervaringen van gebruikers.

Mijn ervaring is dat ik heb drie SmartWifi Pods in gebruik en ik heb van de begane grond tot aan de zolder mijn betaalde internetsnelheid van 350/35 Mbit/s. Voordeel van deze pods is dat ze perfect samenwerken met het SmartWifi modem en de SmartWifi app. Ik moet er wèl bij vertellen dat mijn SmartWifi Pods zijn bekabeld (Cat.6) verbonden met het modem.

Huren of kopen? Ikzelf zou ze huren. Het voordeel van huren is dat deze pods voor de duur van uw abonnement zijn gegarandeerd en mocht er tussentijds een nieuwere versie uitkomen, dan kunt u daar aanspraak op maken. 

Stel dat deze pods om welke reden dan ook niet bevallen, dan kunt u uw abonnement opzeggen en ze terugsturen.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

De Pods zijn Wifi 6 en de Deco's  zijn Wifi 5

In theorie zijn de Pods sneller.

Maar de Pods zijn niet mijn ding. Net als de de Deco's

Voor Pods moet je bij @Bert zijn en voor Deco's bij @Pasi 😉

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alfie06  schreef:

Welke stopcontact-wifibooster van Ziggo is sneller: de zeshoekige Pod of de Deco TP-Link?

De specificaties van de boosters zijn moeilijk te vinden op de website van Ziggo. Laat staan te vergelijken.

 

Volgens mij zijn de specificaties de belangrijkste informatie over de wifi boosters. Daar betaal je uiteindelijk voor als klant. 


Ik verwacht dat er weinig verschil tussen zit. De Ziggo zeskantige pods zijn iets nieuwer en waarschijnlijk iets sneller. Maar beide zijn natuurlijk 100% afhankelijk welk internet abonnement u hebt, of u de pods bedraad of via wifi koppelt, welke apparatuur u zelf hebt ( om te 'ontvangen' ) en b.v. hoe uw huis gebouwd is.
Anders gezegd, bij beide set is verschil tussen bekabeld of via wifi aansluiten van de pods groter, dan het snelheidsverschil tussen beide sets.

 

Tevens is de vraag naar de snelste tegenwoordig een mode verschijnsel, want voor internet én wifi is 100Mbps vaak meer dan voldoende, voor de dagelijkse internet 'werkzaamheden'. Beide kunnen dat met gemak leveren, mits u ze juist plaatst en installeert.
Nu is 'iets' overhebben natuurlijk nooit fout en/of slecht en dus kunnen beide sets meer dan voldoende snelheid leveren.
Wilt u echt en alleen de allersnelste, dan moet u wat anders kopen en vooral veel dieper in uw buidel tasten.

De Deco M4's heb ik al lang geleden gekocht, ruim voordat deze ook via de Ziggo webshop te koop waren en pas veel later kwamen ook de Ziggo zeskantige pods op de markt.

Waarom ik dan toch voor de Deco's kies : het is geen Ziggo product ! Want de zeskantige Ziggo pods zijn speciaal door/voor Ziggo gemaakt met alle voor/nadelen van dien.

Kopen of huren, dat is eigenlijk een no-brainer. Huren natuurlijk, want zolang u huurt hebt u garantie en met die lage maandprijzen ( €2,50 of €1,25 - €3,75 ) duurt het vele jaren voordat u meer betaald dan de koopprijs. En als u huurt kan u altijd opzeggen, als er b.v. een beter/snellere/mooiere/.... set te krijgen is.

Wilt u perse wel kopen dan is belangrijk te weten, dat de Ziggo pods alleen werken i.s.m. met een Ziggo modem/router. Dus als u t.z.t. een overstap overweegt, dan geen Ziggo pods kopen.
De TP-Link Deco's worden over de hele wereld verkocht en werken dus bij elke provider.


M.b.t. de Deco, leest u de Leidraad voor TP-Link DECO eens.

Alfie06
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt, Wim C en S4R.

We hebben een nieuw abonnement thuis van 1000 mbps download/ 50 mbps upload.

Modem bevindt zich in de zitkamer. We maken gebruik van 3 Deco TP-link boosters, gehuurd van Ziggo: 1 bekabeld (in de zitkamer) +  2 niet-bekabeld in de studiekamer en keuken. (Bekabeling naar de studiekamer en keuken is niet mogelijk op dit moment.)

 

De upload snelheid in de studiekamer en keuken is min of meer zoals verwacht (+/- 50 mbps). Maar de download snelheid valt tegen: tussen de 100 en 130 mbps.

 

Een teleurstelling want we hebben de grotere snelheid nodig voor werk. Vandaar de overstap naar het duurste abonnement. Op dit moment maken we dus geen gebruik van 80-90% van het internet abonnement. 

 

Daarom vragen we ons af of de Pods sneller zouden zijn.

 

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Alle AP's die je als meshing (draadloos) aansluit, verlies je altijd een hoop snelheid.

Zeker als ze ver van elkaar staan. Of je woont in een nieuwbouw huis.

 

En die Deco's zijn ook geen high-end spul natuurlijk.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alfie06  schreef:

... abonnement thuis van 1000 mbps download/ 50 mbps upload.

Modem bevindt zich in de zitkamer. We maken gebruik van 3 Deco TP-link boosters, gehuurd van Ziggo: 1 bekabeld (in de zitkamer) +  2 niet-bekabeld in de studiekamer en keuken. (Bekabeling naar de studiekamer en keuken is niet mogelijk op dit moment.)

 

De upload snelheid in de studiekamer en keuken is min of meer zoals verwacht (+/- 50 mbps). Maar de download snelheid valt tegen: tussen de 100 en 130 mbps...


Welke pods u ook kiest : omdat de pods niet m.b.v. een netwerkkabel zijn aangesloten, is de onderlinge afstand ( en wat er tussen zit ) belangrijk. Als u de pods te ver uit elkaar zet en/of er zit te veel demping onderweg ( b.v. door steen/beton/ijzer/... ), dan moeten de pods terugschakelen in snelheid, wat u direct een tragere internetverbinding oplevert.

Veel mensen plaatsen pods, daar waar andere apparaten ook geen goede ontvangst meer hebben, maar vergeten dat de pods dat dan ook niet hebben. Hoe beter de ontvangst van een pod, hoe sneller de internet verbinding via die pod.

Verbindt u de pods onderling m.b.v. wifi, plaats dan pods niet te ver weg van de bron en van elkaar, maar zorg dat ze onderling een goede verbinding hebben. Dat dit een kleinere wifi dekking geeft, is duidelijk

Alle pods bekabelt geeft de beste/snelste/stabielste verbinding en dan zijn de onderlinge afstanden ook niet meer belangrijk, wat ook de grootste wifi dekking oplevert.

Wifi pod netwerk.png

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

En verstop ze niet in kasten of in hoeken achter een bed of bank. Zorg er voor dat ze op 1 meter (of hoger) staan.

Uitgelicht topic