AntonDutch

Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Welke speedtest moet ik geloven?

Sinds een week schommelt de snelheid van mijn Giga verbinding nogal. Daarvoor had ik meestal een snelheid die op de Ziggo Speedtest tussen de 850-950 Mbits schommelde. 

Er is niets aan mijn PC (Windows 10 Pro, alles up-to-date) veranderd. Modem is goed aangesloten. Cat6 kabel is onbeschadigd. PC en modem rebooted. Browser (Chrome) opnieuw geïnstalleerd, zonder extensies.

 

Ik heb naar diverse speedtests gekeken, maar weet niet welke ik moet geloven. Zie screenshots. 

 

Volgens Ziggo kan ik het best de modem resetten, maar ik wil dus eerst even weten welke speedtest ik het best kan gebruiken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AntonDutch
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Nou, het heeft even geduurd, maar hier zijn mijn bevindingen.

 

De ventilator van de nieuwe modem is geruisloos. Fijn!

 

Wat de speedtesten betreft is er niets veranderd. De Ziggo Speedtest laat nog steeds de helft van de snelheid zien die andere speedtests aangeven. Ik gebruik dus tegenwoordig speedtest.nl als ijkpunt.

Bekijk in context

106 Reacties 106
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Ik vind op dit moment www.speedtest.nl en Speedtest - Internetsnelheid meten? Doe de internet test | Ziggo

het meest stabiel.

De rest lijkt met regelmaat last te hebben van overbelasting de laatste tijd.

AntonDutch
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt. Maar hoe verklaar ik de grote verschillen tussen die twee. Zojuist weer getest:

 

Ziggo Speedtest: 554.1 Mbits

Speedtest.nl: 928.7 Mbits

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Waarschijnlijk is de Ziggo testserver wat overbelast of een andere oorzaak, ik gebruik ook altijd https://www.speedtest.nl/ die vind ik het betrouwbaarst .

 

Maar voor nu weinig verschil

 

Ronihd_0-1623917838986.png

 

 

Ronihd_1-1623918017018.png

 

AntonDutch
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ja, normaliter zag mijn Ziggo Speedtest er ook zo uit.

 

Zojuist:

 

Ziggo: 428.3

Speedtest.nl 943

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw melding @AntonDutch

Met een onbetrouwbare speedtest kun je natuurlijk niet zoveel. Goed dat je het aankaart. 

Ik heb het hier getest maar ervaar, net als @Ronihd geen probleem. Dit zijn natuurlijk altijd moment opnames en dat maakt het dan ook heel lastig. Jij ervaart dit verschil continu? 

@Bert! wil jij ook eens op beide speedtests testen en ervaar jij ook verschil?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Jiri Ik merk nu geen verschil tussen die 2, maar als ik in de tijd kijk, is de Ziggo speedtest niet altijd even betrouwbaar.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Vreemd genoeg is bij een speedtest met meerdere servers over het algemeen de hoogste snelheid de juiste.

 

Speedtesten geven ook alleen maar aan wat je snelste verbinding zou kunnen zijn onder optimale condities .

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Dankjewel voor jouw terugkoppeling @Bert 

Het wordt wel lastig om dit door te zetten aangezien het niet bij iedereen lijkt te spelen @AntonDutch 😞

Ik wil eigenlijk aan iedereen vragen om zoveel mogelijk voorbeelden te verzamelen. Dan bundelen wij deze en doorzetten naar de verantwoordelijk afdeling.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@AnsHans72 Hartelijk dank voor het delen van de foto's waarop de aansluiting en het modem te zien zijn. Ik heb ook nog even een blik geworpen op het signaal en ik zie dat het signaal op meerdere down en upstreamkanalen verstoord wordt. Hierdoor kan packetloss ontstaan waardoor je problemen merkt m.b.t. de stabiliteit en snelheid v.d. verbinding. In mijn metingen is de hele verbinding meegenomen, inclusief het gedeelte tussen het aansluitpunt (AOP ) en modem. Zo te zien heb je nog een ouder type splitter (POA 1 UPC) tussen het modem en AOP aangesloten.Hiervoor heb ik gelijk een nieuwe POA 1B splitter toegestuurd met daarbij een nieuwe coaxkabel voor het modem (IEC/F -  rood/groen) en een nieuwe tv kabel. Zou je de nieuwe aansluitmaterialen na ontvangst gelijk willen aansluiten i.p.v. de POA 1 UPC verdeler? Dan kan ik het signaal na deze aanpassingen vergelijken. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan regel ik graag een afspraak met een storingsmonteur.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De resultaten verschillen soms zelfs per browser, het zal mij niks verbazen dat de gebruikte Ziggo speedtest servers gewoonweg niet gigabit geschikt zijn. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@AntonDutch Het punt wat @RoWi hier aanhaalt is ook nog even eentje om rekening mee te houden. Het klopt dat lang niet alle testservers gigabit ondersteunen. Met een server die deze snelheden niet aankan, zal je oook nooit de volledige snelheid kunnen meten. Even los daarvan, lijkt het mij sowieso verstandig de nieuwe aansluitmaterialen te gebruiken. In de basis dient  het signaal namelijk ook goed te zijn, en dat is op dit moment niet het geval. Door eerste de aansluitmaterialen te vervangen, sluiten we een oorzaak in de binnenhuisinstallatie uit. Lost dat het niet op, dan zou het inplannen van een monteur de vervolgstap zijn. 

AnsHans72

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hartelijk dank voor de goede service, Daarom zit ik al mijn hele internet/Tv verleden bij Ziggo of zijn vorige eigenaars Home,essent. Wij ervaren jullie als betrouwbaar en goed reagerende provider.

Met belangstelling wacht ik op de nieuwe onderdelen en laat het zo snel mogelijk weten hoe het resultaat is.

Nogmaals dank aan U en Uw collega's

Groet Hans

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@AnsHans72 Fijn om te lezen dat je blij bent met de support die we via de Community bieden. We zijn erg benieuwd wat je bevindingen zijn met de nieuwe aansluitmaterialen. We wachten je terugkoppeling even af en houden contact.Nog een fijne voortzetting van je weekend gewenst. 😉

AnsHans72

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bent U ook bekend met de; http://www.dslreports.com/speedtest  die geeft veel info (voor een leek als ik teveel) maar hij geeft bij mij steeds aan dat de bufferbloat niet goed is. Misschien hebben ander iets aan deze test mogelijkheid.

AntonDutch
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Jiri,

 

Ik heb inmiddels mijn Chrome browser opnieuw geinstalleerd. Ook heb ik alle andere tips op deze pagina nagelopen. 

 

De bijgevoegde afbeeldingen tonen de resultation van 4 verschillende speedtest sites.

 

De speedtests zijn gedaan met een schone, up-to-date PC, modem rebooted, nieuwe Chrome, zonder extensions.

 

Tot ongeveer een week geleden toonde de Ziggo Speedtest een download snelheid van tussen de 850-950 Mbits.

 

De aansluiting van de modem is gedaan met het materiaal dat bij de modem zat. Let wel, ik woon in de Molenwijk (Amsterdam), in een oud gebouw. Volgens mij is de bedrading naar de appartementen vrij antiek 🙂

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@AntonDutch Dankjewel voor het delen van de testresultaten na het opnieuw installeren van Chromebrowser. Laten we in dit geval anders even afwachten wat de resultaten zijn op het moment dat je het modem met de nieuwe aansluitmaterialen hebt aangesloten. 

AntonDutch
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Wat bedoel je met "nieuwe aansluitmaterialen"? De bijgevoegde foto toont de aansluitmaterialen die in Novermber 2020 bij de Giga modem werden geleverd. Die zijn dus al geinstalleerd. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@AntonDutch Ik heb kosteloos een nieuw setje met aansluitmaterialen toegestuurd (POA1-B splitter en nieuwe modemkabel) om een mogelijk probleem met de huidige splitter en modemkabel uit te sluiten.

AntonDutch
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ah, bedankt! Die zal ik dan meteen aansluiten.

Uitgelicht topic