Vraag
Reacties
Oplossing
scheurkalender
Level 5

Welke kabel is de beste voor m’n thuisnetwerk?

Ik ben eruit! Ik verwijder alle coax kabels in m’n huis en laat deze vervangen door internetkabels. 

Welke kabel is de beste voor m’n thuisnetwerk? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gio2903
Level 17

als je echt toekomstbestendig wel: cat6a. let op dat hier vaak speciale stekkertjes voor nodig zijn. wil je niet te moeilijk en is 1gbit/s max prima? cat6

Bekijk in context

17 Reacties 17
Gio2903
Level 17

als je echt toekomstbestendig wel: cat6a. let op dat hier vaak speciale stekkertjes voor nodig zijn. wil je niet te moeilijk en is 1gbit/s max prima? cat6

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Volledig mee eens. Toevoeging: (S/)FTP is niet nodig, UTP voldoet prima. Ik zou wel CU (volledig koperen aders) kiezen en CCA (copper-clad aluminium) vermijden.

Overigens had je ook in je vorige topic kunnen blijven reageren.

caesar
Level 17

@scheurkalender 

Je kunt het beste Cat6 kabel gebruiken. Ik lees op diverse plaatsen dat die maar tot 1 Gb/s bruikbaar zou zijn, maar dat geldt alleen bij een lengte van 100 meter. Tot een lengte van 55 meter kun je die kabel zelfs voor 10 Gb/s gebruiken. Die kabel moet van koper gemaakt zijn, dat is verplicht volgens de Cat6 standaard.

MR_CHIP
Level 19

ik gebruik zelf cat6 kabels

MR_CHIP_0-1736793152850.png

scheurkalender
Level 5
Topicstarter

Zo! Goeie download heb je. 

welk abo?

0 Kudos
amvih
Level 11

Let wel op dat een Next (coax) niet wordt omgeruild voor een Next mini (ip-netwerk/wifi).

Geen idee wat je hebt, maar houdt dat in je achterhoofd als dat wel zo zou zijn.

MR_CHIP
Level 19

@scheurkalender  schreef:

Zo! Goeie download heb je. 

welk abo?

internet elite

maar als alles met 2.5Gbit apparatuur is aangesloten haal je ipv max 940, 1020ish 

scheurkalender
Level 5
Topicstarter

Goeie tip! 

0 Kudos
scheurkalender
Level 5
Topicstarter

Een next mini doet het goed op een internetkabel? 🫣

0 Kudos
CreativeS
Level 15

Ja hoor. Ik ben zelf sinds kort overgestapt van een Next op een Next Mini en het voldoet eigenlijk prima. Niet verwacht. Ik dacht altijd (nav een vergelijk een paar jaar geleden) dat de beeldkwaliteit op de Next superieur was tov de Next Mini, maar niets is minder waar. De gewone Next gaat nog niet weg, maar is nu even werkloos 😉

Gio2903
Level 17

beeldkwaliteit valt mee, maar de vertraging is wel erger bij een mini tov een next. laatst met oud en nieuw aftelklok zat de next er maar 3 seconden naast met de échte tijd, dat gaat met een mini (nu nog) niet lukken. verder is de mini een prima apparaat zolang je geen toslink-aansluiting nodig hebt 🙂

Gio2903
Level 17

dat klopt, maar er is zoveel op de markt. kabels die zogenaamd volledig koper zijn, maar in werkelijkheid niet zijn waardoor mensen alsnog maar op max 1gbit/s uitkomen. dat ik dat eigenlijk altijd maar gewoon aanhoudt, puur voor de zekerheid.

scheurkalender
Level 5
Topicstarter

Bekabeld of op de wifi?

0 Kudos
scheurkalender
Level 5
Topicstarter

Bekabeld of wifi?

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.
@scheurkalender schreef:Een next mini doet het goed op een internetkabel? 🫣”

Mijn ervaring is dat de Next Mini prima werkt via een netwerkkabel, maar met een prima draadloos netwerk zou dat doosje ook prima moeten werken.

Gio2903
Level 17

wat bedoel je precies?

0 Kudos
scheurkalender
Level 5
Topicstarter

Dus verbinden met internetkabel of wifi…

0 Kudos