Koentje117

Gedreven Liefhebber
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Welke instellingen TP-Link Deco M4 icm Connectbox

Hoi,

Mijn ouders hebben sinds deze week de TP-Link Deco M4.
Deze heb ik voor ze geïnstalleerd op de conectbox van Ziggo.

 

Nu is mijn vraag. Wat zijn jullie ervaringen er mee? En welke instellingen zijn de beste?
Er zijn soms wel 10 of meer apparaten verbonden. Soms wel tegenlijk. 

 

Alvast bedankt. Zie ook de foto’s van mijn instellingen. Hebben nu 2 aangesloten om te proberen hoe het werkt. Kunnen nog altijd de 3e aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Koen

93 Reacties 93
PizzaPieter

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Pasi wrote:
PizzaPieter wrote:

Wederom dank.

 

Deze zin had ik graag eerder gevonden en had me een uurtje of 4 aan ergernis bespaard.

Update 5-1-2021: Uit een opmerking Mark_Ziggo blijkt dat het parallel aansluiten op de ZMR van het merk Arris NIET werkt. U kan met een Arris dus de Deco's alleen m.b.v. voorbeeld 1 aansluaansluiten…

 

Deze info heb ik ook pas op die dag gezien, toen ik toevallig in dat draadje de opmerking van Mark_Zigho las.

Veel meer dan een update schrijven en plaatsen ligt niet binnen mijn mogelijkheden. En dat plaatsen kan dan ook alleen nog met tussenkomst van een Ziggo mod.

 

U kan natuurlijk gewoon proberen de set te resetten en opnieuw te in te stellen m.b.v. de app. Het kost u hooguit 10 minuten en dan weet u het zeker. 

Ik bedoel het ook alles behalve negatief, @pasi . Ben gisteren van 19.00 tot 00.00 wezen klooien om het aan te sluiten, dus beetje cranky op de situatie. Ik heb dit stuk eerder gelezen (Toen ik vóór 5 januari de boosters bestelde) en had dus al helemaal in mijn hoofd hoe ik het ging aansluiten :-).

 

Maar goed, goed geslapen en vandaag ga ik het proberen met één DECO in de ZMR bekabeld en daarna via een splitter vanuit de DECO de andere 2 aansluiten. Kijken of ik daarmee weg kom.

Fijne dag!

PizzaPieter

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Fieuw, het lijkt te werken (al een uurtje of 2 actief). Snelheden zijn goed, behalve waar ik vanaf een Deco met een gare oude kabel bekabeld verbinding wil maken.
Draadloos overal in huis tussen 200-250 MBps
 

Zoals het nu lijkt, lijkt het dus waar dat de ARRIS variant níét parallel direct vanuit de ZMR aangesloten kan worden (4 pogingen bij mij, geen enkele succesvol)

 

Nu zoals hieronder en het lijkt te werken. Hopelijk dat dat blijft. (Nighthawk werkt hier alleen als splitter - sinds de nieuwe updates is hij nooit meer ‘de oude vertrouwde vriend’ geworden die hij vroeger was)

 

 

 

Pasi
Expert
Expert
  • 5107Posts
  • 301Oplossingen
  • 2146Likes

@PizzaPieter : Goed werk en ondertussen bent u al bijna expert !!!!

PizzaPieter

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Pasi wrote:

@PizzaPieter: Goed werk en ondertussen bent u al bijna expert !!!!

Hahaha, dat is zeker ! “Al doende leert men” zo is het zeker, maar soms duurt het nog langer dan gehoopt, zéker als je een andere voorstelling van zaken had.

 

Maar goed, hopelijk zorgt de input hierboven voor voorkoming van problemen bij anderen.

 

Goed weekend.

Ddu77

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
PizzaPieter wrote:

Fieuw, het lijkt te werken (al een uurtje of 2 actief). Snelheden zijn goed, behalve waar ik vanaf een Deco met een gare oude kabel bekabeld verbinding wil maken.
Draadloos overal in huis tussen 200-250 MBps......

 

Helaas hier ook niet gelukt parallel aan de CB. Ligt toch aan het type Arris.

 

Maar nu krijg ik hem ook niet aan de praat.

Heb deco 1(master) met kabel aan CB. Deze pakt hij goed. In deco 1 een kabel naar deco 2. Hier gaat het echter mis. Met kabel klapt hij er steeds uit. Op wifi gaat het wel goed.

 4 keer geprobeerd elke keer alle deco's gereset.

 

Hoe heb jij hem aangesloten eerst via wifi en daarna via de switch (nighthawk) bekabeld of eerst bekabeld en dan connectie gezocht.

 

Wordt er langzaam gek van.

 

Wie heeft er nog een suggestie?

Ddu77

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aansluitend als ik het gelijk bekabeld doe dan geeft hij bij signaalbron nog steeds wifi aan

Pasi
Expert
Expert
  • 5107Posts
  • 301Oplossingen
  • 2146Likes
Ddu77 wrote:

...Maar nu krijg ik hem ook niet aan de praat.

Heb deco 1(master) met kabel aan CB. Deze pakt hij goed. In deco 1 een kabel naar deco 2. Hier gaat het echter mis. Met kabel klapt hij er steeds uit. Op wifi gaat het wel goed.

 4 keer geprobeerd elke keer alle deco's gereset.



Zoals het onderstaand TP-Link voorbeeld, MOET het altijd werken. Alle stations resetten zodat ze ‘blanco’ starten en dan stuk voor stuk aanzetten en toevoegen.



Dit moet gewoon werken: ConnectBox - Kabel - Deco1 - Kabel - Deco2 - Kabel - Deco 3

Ddu77

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Pasi wrote:
Ddu77 wrote:

...Maar nu krijg ik hem ook niet aan de praat.

Heb deco 1(master) met kabel aan CB. Deze pakt hij goed. In deco 1 een kabel naar deco 2. Hier gaat het echter mis. Met kabel klapt hij er steeds uit. Op wifi gaat het wel goed.

 4 keer geprobeerd elke keer alle deco's gereset.



Zoals het onderstaand TP-Link voorbeeld, MOET het altijd werken. Alle stations resetten zodat ze ‘blanco’ starten en dan stuk voor stuk aanzetten en toevoegen.



Dit moet gewoon werken: ConnectBox - Kabel - Deco1 - Kabel - Deco2 - Kabel - Deco 3

 

Dat dacht ik ook. Maar met utp kabel erin werkt het niet. En zie ook niet dat deco 2 dan bekabeld is.

 

Ga het zo nog 1x proberen.

Bedoel je met stuk voor stuk aan zetten, toevoegen via de app neem ik aan.

En doe je dan voor je ze aansluit op het netstroom ook al de utp in de deco's?

 

Op de deco,s utp 1 is in en utp2 is uitgaande.

Of dient deze altijd in dezelfde te zitten.

 

Bedankt alvast

Pasi
Expert
Expert
  • 5107Posts
  • 301Oplossingen
  • 2146Likes
Ddu77 wrote:

Dat dacht ik ook. Maar met utp kabel erin werkt het niet. En zie ook niet dat deco 2 dan bekabeld is.

 

Ga het zo nog 1x proberen.

Bedoel je met stuk voor stuk aan zetten, toevoegen via de app neem ik aan.

En doe je dan voor je ze aansluit op het netstroom ook al de utp in de deco's?

 

Op de deco,s utp 1 is in en utp2 is uitgaande.

Of dient deze altijd in dezelfde te zitten.

 

Bedankt alvast


Probeer dit eens:

-Alle Deco's uit.
-Koppel alle Deco’s af / los


-Sluit alleen Deco1 aan op de ConnectBox m.b.v. een netwerkkabel, sluit adapter aan op de Deco en steek de adapter in het stopcontact.
-Voeg Deco1 toe aan uw Deco netwerk
.
-Sluit Deco2 aan op Deco1 m.b.v. een netwerkkabel, sluit adapter aan op de Deco en steek de adapter in het stopcontact.
-Voeg Deco2 toe aan uw Deco netwerk.

-Sluit Deco3 aan op Deco1 m.b.v. een netwerkkabel, sluit adapter aan op de Deco en steek de adapter in het stopcontact.
-Voeg Deco3 toe aan uw Deco netwerk.

Ddu77

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Pasi wrote:

Probeer dit eens:

-Alle Deco's uit.
-Koppel alle Deco’s af / los


-Sluit alleen Deco1 aan op de ConnectBox m.b.v. een netwerkkabel, sluit adapter aan op de Deco en steek de adapter in het stopcontact.
-Voeg Deco1 toe aan uw Deco netwerk
.
-Sluit Deco2 aan op Deco1 m.b.v. een netwerkkabel, sluit adapter aan op de Deco en steek de adapter in het stopcontact.
-Voeg Deco2 toe aan uw Deco netwerk.

-Sluit Deco3 aan op Deco1 m.b.v. een netwerkkabel, sluit adapter aan op de Deco en steek de adapter in het stopcontact.
-Voeg Deco3 toe aan uw Deco netwerk.

Bedankt Pasi. Heb ik net weer geprobeerd. Nu blijven de lampjes wel wit branden. Dus connectie is wel goed.

Alleen staat er bij signaalbron de wifi van deco 1(master) terwijl ze bedraad zijn. De snelheden zijn ook niet goed dus lijkt dat hij de bedrading niet herkend.

 

Zal hem vannacht zo laten staan wellicht duurt het eventjes.

Pasi
Expert
Expert
  • 5107Posts
  • 301Oplossingen
  • 2146Likes
Ddu77 wrote:

Alleen staat er bij signaalbron de wifi van deco 1(master) terwijl ze bedraad zijn. De snelheden zijn ook niet goed dus lijkt dat hij de bedrading niet herkend.

 

Inderdaad, dat is vreemd. Zijn de stations wel geheel gereset voordat ze zijn toegevoegd?


Anders nu ( zoals ze nu werken ), station 3 verwijderen m.b.v. de app. Daarna station 2 verwijderen m.b.v. de app en als laatste station 1 verwijderen m.b.v. de app.
Daarna de stations ook nog stuk voor stuk, handmatig resetten, door de resetknop op de Deco 10 sec in te duwen en daarna te wachten totdat de led blauw kleurt ( zie film ). Zet daarna de Deco uit en herhaal dit voor de andere stations.

Dan weer stuk voor stuk aanzetten en weer toevoegen
 

Suc6


En anders maar inruilen voor set dat wel goed werkt.

Ddu77

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Pasi wrote:

Inderdaad, dat is vreemd. Zijn de stations wel geheel gereset voordat ze zijn toegevoegd?


Anders nu ( zoals ze nu werken ), station 3 verwijderen m.b.v. de app. Daarna station 2 verwijderen m.b.v. de app en als laatste station 1 verwijderen m.b.v. de app.
Daarna de stations ook nog stuk voor stuk, handmatig resetten, door de resetknop op de Deco 10 sec in te duwen en daarna te wachten totdat de led blauw kleurt ( zie film ). Zet daarna de Deco uit en herhaal dit .......

 

Het werkt nu deels. Deco 1 als master, deco 2 via kabel. (Staat nu ook signaalbron ethernet) deco 3 via de wifi gedaan en nu werkt het.

 

Heb het nog in een andere kamer geprobeerd en dan werkt het ook. Laptop aan de netwerk inbouwdoosjes gehangen. Blijkt dat er in een van deze kabels maar 10mb downloadsnelheid doorheen komt. En dat was juist degene die ik nodig had. De rest heeft allemaal 100mb.

 

Denk dat de verbinding door de kabel te slecht is, waardoor de deco niet weet wat hij moet doen. Ethernet of wifi. Nu eens nagaan wat er met de kabel mis is.... of stekkertjes.

 

Anders nieuwe kabel  trekken ben ik bang.

 

Dank jullie wel allemaal. Het extra resetten en de juiste kabel heeft geholpen.

 

Fijne avond

svdmoot

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb sinds kort internet van Ziggo (300Mbit) en ondervond direct problemen met mijn Deco m9 set (3x). Traag en moest steeds opnieuw verbinden met wifi.

Oorzaak: ik had ze allemaal rechtstreeks op de Arris router aangesloten. Parallel dus.

Oplossing: Na dit draadje te hebben gelezen heb ik alles gereset (van Deco) en aangesloten volgens deze handleiding: Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland (tp-link.com) het master/slave principe met een switch er tussen.

Ik heb op iedere etage (3 woonlagen) een switch die ik dan weer via de 2e ethernetpoort van de M9 aangesloten heb. Alles werkt nu naar behoren. Ik haal nu ca. 280 Mbit via M9's. Hiervoor was dat nog geen 30Mbit. Wat een verbetering!

Zie diagram. 

Jurrie82

Stamgast
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goededag,

 

Ik heb sinds gister nu een set Deco M4. Dit nu in combinatie met de Ziggo Connect Box.

Als ik de decos nu aansluit en instel als acces point kan mijn smart deurbel, alarm en camera niet verbinden met de wifi.

 

Echter stel ik de decos in als router dan werkt alles naar behoren. Zie dat de optie voor mesh ook bij de router instelling beschikbaar is.

 

De connect box is niet als bridge ingesteld omdat ik alle 4 de LAN poorten gebruik.

 

Situatie vaan aansluiten:

 

Connectbox LAN1 - Computer

                       LAN2 - TV

                       LAN 3 - PS4

                       LAN4 - Deco 1

 

Deco 2 is allen via Wifi verbonden met Deco 2

Deco 3 is via kabel verbonden aan Deco 1

 

Alles lijkt nu perfect te werken. Overal 1 wifi en snelheid is goed genoeg voor mij.

 

Nu de deco's als router staan heb ik ook de extra functies van ouderlijk toezicht en filtering.

 

Kan iemand mij in eenvoudige taal uitleggen waarom de camera's alleen werken bij de deco's in router stand? En is dit een goede situatie, dat het blijft werken zeg maar.

 

Hoor graag.

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2697Posts
  • 440Oplossingen
  • 481Likes

@Pasi kun jij dit - als Deco expert zijnde - verklaren?

Pasi
Expert
Expert
  • 5107Posts
  • 301Oplossingen
  • 2146Likes

@Erik P 

Gister ( of eergisteren ) al in een andere draadje een logje geschreven, dat Ziggo dit misschien bij TP-Link moet gaan melden.

De laatste tijd ( volgens mij ) al vaker een melding gezien, dat een Deco in router mode minder connectie problemen geeft ( met vooral ? ) IoT apparaten, dan een Deco in AccessPoint mode. Maar misschien moet Ziggo m.b.v. een goede zoekopdracht een inventarisatie uitvoeren, hoe vaak het nu werkelijk voorkomt.

Persoonlijk kan ik e.e.a. niet verklaren, want in mijn optiek is er qua wifi connectie geen verschil m.b.t. router- of AP-mode. Laat staan een verschil, waardoor b.v. een IoT apparaat via wifi wel of niet kan verbinden. Maar misschien kan een echte router specialist dat wel.

Nu geven IoT ( en andere 'simpele' wifi apparaten ) wel vaker problemen om deze te verbinding met een wifi netwerk. Ik verwacht dat dit wordt veroorzaakt, doordat de wifi- implementatie en/of de hardware hiervoor vaak niet 100% aanwezig en/of goed is. Maar ondanks dat, dan zou er toch geen verschil mogen zijn tussen een wifi verbinding met een router of AP.

Of het moet zijn dat de Deco, in router mode een ander protocol en/of encryptie hanteert, dan als deze in AP mode staat. Maar dat zou TP-Link zo moeten kunnen verklaren ( Ik zet mijn eigen Deco netwerk niet meer in als test-lab ).

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2697Posts
  • 440Oplossingen
  • 481Likes

Thanks voor je snelle reactie! Ook goed dat je afgelopen weekend dit al in een draadje hebt vermeldt.
Zelf kan ik het juiste draadje nog niet helemaal vinden, maar dit wordt vast snel opgepakt door een moderator 🙂

Wordt vervolgd! 

kingedward48

Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

stel dat je de modem wifi niet uit zet wat kan er dan gebeuren met de 3 deco wifi punts 

 

mijn leek gevoel zegt namelijk dat als je het aan laat en de deco het zelfde naam en wachtwoord geeft je dus 4 wifi punts hebt inplaats van 3 ?

 

Pasi
Expert
Expert
  • 5107Posts
  • 301Oplossingen
  • 2146Likes

Zie punt 6 in de Leidraad :

"...6 - Wifi uitzetten op de ZMR. Dit is niet noodzakelijk, maar het Deco Mesh systeem zorgt er o.a. voor, dat handmatig overschakelen niet meer nodig is, als u door het huis loopt. Echter, laat u wifi op de ZMR aanstaan en uw smartphone is toevallig wel daarmee verbonden, dan proberen beide de verbinding in stand te houden totdat deze helemaal instort en er ondertussen allang geen bit meer overheen komt. U hebt dan allang last van een trage wifi verbinding en het kopen van deze mesh wifi set was juist om o.a. dat te verbeteren....."

Natuurlijk kan u de wifi op de ZMR aanlaten, maar ik zet 'm uit om de bovenstaande reden. Namelijk om nooit meer handmatige te moeten overschakelen, als we met een smartphone door huis lopen of als ik met m'n laptop een rustige kamer ( moet ) zoeken, terwijl de openstaande programma's ( op de laptop ) continue internet nodig hebben, omdat anders de software verbinding uit valt.

kingedward48

Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

dank voor de uitleg ,ben weer een klein stukje wijzer erin geworden 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic