Koentje117

Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Welke instellingen TP-Link Deco M4 icm Connectbox

Hoi,

Mijn ouders hebben sinds deze week de TP-Link Deco M4.
Deze heb ik voor ze geïnstalleerd op de conectbox van Ziggo.

 

Nu is mijn vraag. Wat zijn jullie ervaringen er mee? En welke instellingen zijn de beste?
Er zijn soms wel 10 of meer apparaten verbonden. Soms wel tegenlijk. 

 

Alvast bedankt. Zie ook de foto’s van mijn instellingen. Hebben nu 2 aangesloten om te proberen hoe het werkt. Kunnen nog altijd de 3e aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Koen

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

2 opties 

 

optie 1

je router in bridge mode laten zetten en je tp-link als router gebruiken. Als het modem in bridge mode staat wordt de wifi en lan poorten op de connectbox uitgeschakeld en dien je alles op de tp-link aan te sluiten

 

optie 2 

de tp-link in acces point mode zodat die alleen als een wifi station werkt

 

**Moderator edit: Wil je meer weten over de juiste instellingen en configuratie? Zie ook deze leidraad**

Bekijk in context

93 Reacties 93
Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Beste @Jeffreypep,

Zou u mij kunnen helpen met het bovenstaande? Zo niet kunt u mij doorverwijzen naar de juiste persoon. 
 

Alvast bedankt. 
 

Koen

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey @Koentje117

Wat tof dat jouw ouders de TP Link Deco M4 hebben! Had je dit topic al gevonden? Daar worden handige functies gedeeld in een video en vind je ook ervaringen van andere klanten! Een handleiding van de installatie vind je hier

Laat het gerust weten als je ergens tegenaan loopt of vragen over hebt dan kijken en denken we met je mee. 

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Mariska Ziggo wrote:

Hey @Koentje117

Wat tof dat jouw ouders de TP Link Deco M4 hebben! Had je dit topic al gevonden? Daar worden handige functies gedeeld in een video en vind je ook ervaringen van andere klanten! Een handleiding van de installatie vind je hier

Laat het gerust weten als je ergens tegenaan loopt of vragen over hebt dan kijken en denken we met je mee. 

 

Ik heb even gekeken erna en ben er nog niet helemaal uit. Ik weet nu nog niet of deze instellingen zoals hierboven heb geplaatst goed zijn voor bij mijn ouders.

Zou iemand ons er mee kunnen helpen?

Bedankt alvast.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

staat de tp-link in router of acces point mode?

 

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
anoniemforum wrote:

staat de tp-link in router of acces point mode?

Zoals je kunt zien in de screenshots op router.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

2 opties 

 

optie 1

je router in bridge mode laten zetten en je tp-link als router gebruiken. Als het modem in bridge mode staat wordt de wifi en lan poorten op de connectbox uitgeschakeld en dien je alles op de tp-link aan te sluiten

 

optie 2 

de tp-link in acces point mode zodat die alleen als een wifi station werkt

 

**Moderator edit: Wil je meer weten over de juiste instellingen en configuratie? Zie ook deze leidraad**

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Wat is het beste?

hebben soms meer dan 10 apparaten er aanhangen. En hebben via de conectbox 1 pc bedraad en 1 TP-Link Dock 4M verboden. Meer niet. Zo wie zo ook de 2 printers en de 2 dingen voor de zonnepanelen en de video deurbel. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Koentje117

Om de aangegeven opties goed af te wegen, wat is het doel van deze accespunten?

 Voor je ouders zal acces punt de betere keuze zijn. Anders moet de eerste Deco unit tussen de pc en de Connectbox komen door het verliezen van de drie overige netwerkpoorten.

Hoe dan ook snelle roaming inschakelen. Veiligheid technisch upnp uitschakelen.

 

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
RoWi. wrote:

@Koentje117

Om de aangegeven opties goed af te wegen, wat is het doel van deze accespunten?

En wat zit er direct op de connectbox aangesloten. Voor je ouders zal naar ik verwacht acces punt de betere keuze zijn.

Hoe dan ook snelle roaming inschakelen.

Veiligheid technisch upnp uitschakelen.

 

De pc is direct op de connectbox aangesloten en de 1 van de WiFi punten. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De pc is direct op de connectbox aangesloten en de 1 van de WiFi punten. 

BIj optie 1 de Connect box in bridge

Moet de eerste Deco unit tussen de pc en de Connectbox komen door het verliezen van de drie overige netwerkpoorten.

Plus vergt dit verdere instellingen op de Deco set.

Ik zou toch optie 2 adviseren dat zal het makkelijkste zijn.

 

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Volgens mij staat het modem op Bridge. En de pc is aangesloten op modem en halen bijna de max kwa snelheid. 
Dus ja op de op de doc unit aansluiten hoeft niet volgens mij. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Koentje117 wrote:

Volgens mij staat het modem op Bridge. En de pc is aangesloten op modem en halen bijna de max kwa snelheid. 
Dus ja op de op de doc unit aansluiten hoeft niet volgens mij. 

De Connect box staat nu juist niet in bridge anders zou alleen poort 1 werken! 

In dit geval dus de TP Link Deco in acces point mode instellen naast de eerder gegeven tips.

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Volgens mij heeft de monteur het in bridge gezet. Zodat de apparaten makkelijker gebeuk kunnen maken van de 2 en 5 van het modem. Vandaar dat ik dacht dat het nu in bridge staat. Heb ook het WiFi op het modem uitgeschakeld. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

2,4 ghz wifi en 5 ghz wifi hebben niks met bridge instellingen te maken. Wifi van de Connectbox uit is goed dat heeft nu geen meerwaarde.

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Kunt u mij dan uitleggen wat bridge wel is?

Dankjewel 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Koentje117 wrote:

Kunt u mij dan uitleggen wat bridge wel is?

Dankjewel 

In Bridge mode worden alle router functies uitgeschakeld, dan houd je een kabelmodem over, dit betekend dat de Deco set de router functies zoals de firewall en dergelijke over moet nemen.

Voor iemand die weet wat hij/zij moet doen geen probleem, wie daar niet in thuis is, niet aan beginnen zonder je er eerst in te verdiepen.

Koentje117
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
RoWi. wrote:

In Bridge mode worden alle router functies uitgeschakeld, dan houd je een kabelmodem over, dit betekend dat de Deco set de router functies zoals de firewall en dergelijke over moet nemen.

Voor iemand die weet wat hij/zij moet doen geen probleem, wie daar niet in thuis is, niet aan beginnen zonder je er eerst in te verdiepen.

Dankjewel 

ik ben zo iemand die dat moeilijk vindt. 
heb je dan ook betere WiFi?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

heb je dan ook betere WiFi?

Bedoel je of je met de Connectbox in Bridge betere wifi hebt?

Dat maakt geen verschil, met dit systeem de Tplink Deco M4 is de opstelling van belang de units moeten niet te ver uit elkaar worden geplaatst en bij voorkeur als dat mogelijk is allemaal bedraad aansluiten.

Ter herhaling voor de veiligheid is mijn advies Upnp uitschakelen, de meningen hierover zullen verschillen.

Snelle roaming aan dat is de meerwaarde van deze sets.

En in deze situatie voor acces point mode kiezen.

dennisbreda

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hem ingesteld als acces point mode. En op het modem (technicolor) alleen de wifi uitgeschakeld. 

Hoe staat het nu met de beveiliging? Loopt dit via het modem? Firewall nog steeds ingeschakeld? En zoja, hoe kan ik dat checken?

Uitgelicht topic