Vraag
Reacties
caesar
Level 17

Welke eigen modem/router te kiezen na 27 januari?

Op 28 januari is het zover, dan mogen we onze eigen modem of modem/router aansluiten op de Ziggo coax kabel. Ziggo zal op die dag de vereisten kenbaar maken. Volgens hardware.info zei Gerjan van der Laan, de woordvoerder van Ziggo, daarover o.a. het volgende: “Een van de eisen is natuurlijk EuroDOCSIS 3.1 en een aantal elementen specifiek voor Ziggo.”  Echter, paragraaf 4 van de toelichting op het Besluit Eindapparaten zegt het volgende: “Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen. “ Met andere woorden, Ziggo mag geen eigen specifieke eisen stellen aan een DOCSIS 3.1 modem, een door CableLabs gecertificeerde DOCSIS 3.1 modem c.q. modem/router moet voldoende zijn. Ieder beding in strijd met de wet is nietig, dus die eventuele extra Ziggo eisen zijn per definitie nietig.

Bij mijn weten is het Duitse bedrijf AVM nog steeds de enige fabrikant die kabel modem/routers op de vrije markt aanbiedt. Als iemand nog een andere fabrikant kent, dan hoor ik het graag.

AVM heeft drie DOCSIS 3.1 Fritz!box routers in het programma, de 6591, de 6660, en de 6690. De 6690 is feitelijk een opgewaardeerde versie van de 6591, dus die twee zal ik samen bespreken.

Wat hebben al deze Fritz!boxen?

• Een DOCSIS 3.1/EuroDOCSIS 3.0 modem voor downloadsnelheden tot 6 Gb/sec.

• Uitgebreide routerfunctionaliteit, met o.a. een DNS server, DNS over TLS om spoofing van domain namen te voorkomen, een timeserver die alle apparaten op je LAN automatisch de juiste tijd kan geven, enz.

• WiFi 5 met mu-mimo over vier antennes (6591), of WiFi 6 met mu-mimo over twee (6660) of vier (6690) antennes.

• Vier 1 Gb/s LAN aansluitingen (6591), vier 1 Gb/s plus één 2,5 Gb/sec LAN aansluitingen (6660), of drie 1 GB/s plus één 2,5 Gb/s LAN aansluitingen (6690).

• Een gast netwerk over WiFi, maar ook eventueel over één LAN poort.

• In de nabije(?) toekomst een Wireguard VPN server.

• Een telefooncentrale met één (6660) of twee (6591/6690) analoge aansluitingen voor telefoon of fax, ondersteuning van zes DECT telefoons, ondersteuning van mobiele telefoons met behulp van een WiFi app, IP telefonie naar meerdere providers, meerdere telefoonboeken, meerdere telefoonbeantwoorders, een ingebouwde fax, enz.

• Een DVB-C tuner die niet-versleutelde radio of TV zenders op IP over kan zetten.

• NAS functionaliteit op een USB 2.0 poort (6660), of op één of twee van de USB 3.0 poorten (6591/6690).

• Een DLNA server voor muziek en videos.

• De mogelijkheid een printer aan te sluiten op een USB poort.

• De mogelijkheid een LTE stick aan te sluiten op een USB poort, die dan automatisch een netwerk verbinding opbouwt als de kabel wegvalt.

• De mogelijkheid om verlichting, CV radiatorkranen etc. aan te sturen via DECT.

De WiFi 6 capaciteit van de 6660 en de 6690 is in theorie zo groot, dat een 1 Gb/s poort die datastroom niet kan verwerken. Daarom hebben deze routers een 2.5 Gb/s poort er bij gekregen. Je kunt op die poort een NAS met één 2.5 Gb/s poort aansluiten, of een switch met 2.5 Gb/s (of sneller) poorten.

Welke van de drie te kiezen? De 6591 is natuurlijk een uitloop model, de 6690 is zijn opvolger. Toen ik de keuze had tussen de 6660 en de 6591 heb ik voor de laatste gekozen. Ik kan hem beter kwijt door zijn vormgeving, ik doe weinig met WiFi, en heb geen apparaten met WiFi 6, en verwacht die ook niet.

Firmware.

Fritz!box routers houden zelf in de gaten of er nieuwe firmware is. Hoe ze daar mee omgaan kun je instellen.

WiFi repeaters.

AVM heeft natuurlijk ook allerlei WiFi mesh repeaters. De firmware van die repeaters wordt ook door de routers in de gaten gehouden, en kan via die routers bijgewerkt worden.

DECT repeater.

Er is ook een DECT repeater in het Fritz programma, die kun je gebruiken voor DECT telefoons, en andere apparaten die via DECT aangestuurd worden.

Frixtender. ( https://frixtender.de/ )

Dit is een Duits bedrijf dat antenne sets levert voor allerlei soorten Fritz!boxen. Er zijn meerdere soorten antennes leverbaar, je kunt dus kiezen welke je nodig hebt. Ze hebben onlangs ook een setje voor de 6660 op de markt gebracht. Voor de 6591 en 6690 leveren ze geen antennes meer. Bij andere Fritz!boxen is het redelijk eenvoudig om extra antennes te plaatsen, bij de 6591 en de 6690 niet. Daarvoor verwijzen ze naar het volgende bedrijf.

Refbox. ( https://refbox.de/ )

Dit Duitse bedrijf levert Fritz!boxen die al voorzien zijn van extra antennes, of je kunt een Fritz!box laten voorzien van extra antennes. Zij kunnen dus wel een 6591 en 6690 van extra antennes voorzien.

24 Reacties 24
Meldingen
Aan Uit
caesar
Level 17
Topicstarter

@pox-ie 

Een prachtige lijst waar je helemaal niets aan hebt.

Dat zijn allemaal Amerikaanse modems, dus DOCSIS 3.1 modems die backwards compatibel zijn met Amerikaanse DOCSIS 3.0, en daar kun je hier helemaal niets mee.

0 Kudos
pox-ie
Level 10

@caesar  Ik heb geen idee ik ben niet (meer) thuis in die wereld. Ik weet van vroegáh dat ik EURODocsis modems plaatste voor multikabel. Die mooie kleine Surfboards. Geen idee of er nu nog verschil is tussen Docsis en Eurodocsis . 

0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter

@pox-ie 

DOCSIS 3.1 is hetzelfde over de hele wereld, echter DOCSIS 3.1 modems moeten compatibel zijn met DOCSIS 3.0, en daar bestaan nog steeds twee varianten van. Dat heeft te maken met televisiekanalen, die zijn in Europa breder dan in Amerika, daarom zijn de EuroDOCSIS kanalen ook breder (8 MHz i.p.v. 6 Mhz).

0 Kudos
PKoster
Level 5

Ik herken dat er twee verschillende behoeftes zijn;

• Mensen die graag de door Ziggo geboden router (Connectbox of anders) vervangen door een alles-in-een apparaat die meer functionaliteit en/of meer kwaliteit biedt dan de standaard router.
  • Mensen die graag zeer uitgebreide functionaliteit hebben en een prosumer of professioneel router willen gebruiken, en als gevolg die willen combineren met een kwalitatief modem. Bijvoorbeeld mensen met een Unifi gateway - maar hoe dan ook apparaten die zelf geen Docsis ondersteunen.

Ik heb rondgekeken en mijn indruk is dusver:

Voor de eerste groep lijken er momenteel alleen modem-router combinaties van Fritz!box beschikbaar te zijn, met wat variatie in functionaliteit tussen de modellen? In principe niets bezwaarlijks, dat lijken valide opties. Helaas zijn de meeste overige apparaten beperkt tot de amerikaanse markt wegens (aannemelijk) een gebrek aan ondersteuning voor EuroDocsis. Ik denk daarbij aan de Arris Surfboard reeks.

Voor de tweede groep zie ik momenteel geen betere producten op de markt dan de door Ziggo geleverde modems die bridge-mode ondersteunen. Als ik dat fout zie hoor ik het graag. De Ubee 1318zg lijkt dan het minst bezwaarlijke alternatief.

De mogelijke te kiezen apparaten zullen in ieder geval beperkt zijn tot degene die voorzien zijn van een door Excentis uitgegeven BPI+ certificaat. Ziggo gebruikt volgens de specificaties EuroDocsis BPI+ authenticatie en encryptie, en dat is de instantie die alle certificaten levert per EuroDocis router.

0 Kudos
w.j.b
Level 14

Persoonlijk zou ik altijd voor een los modem en een losse router kiezen.

Momenteel zijn er maar twee DOSCIS 3.1 modem/routers op de markt en dat zijn de FRITZ!Box 6660 en FRITZ!Box 6690.

Dit betekent dat de "vrije modemkeuze" bij Ziggo momenteel behelst dat je of voor één van deze FRITZ!Boxen kiest of jouw Ziggo modemrouter in bridge-mode laat zetten zodat deze zich gedraagt als puur modem om daar dan een eigen router achter te plaatsen.

In die laatste situatie is de keuze in geschikte routers vele vele vele malen groter en kan je dus echt een router kiezen die past bij jouw eisen, wensen en budget.

Ik hoop dat Ziggo de Ubee1318ZG ook op de consumentenmarkt beschikbaar zal stellen en dat je als abonnee de mogelijkheid krijgt om deze te kiezen.

0 Kudos