1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Welke eigen modem/router te kiezen na 27 januari?

Op 28 januari is het zover, dan mogen we onze eigen modem of modem/router aansluiten op de Ziggo coax kabel. Ziggo zal op die dag de vereisten kenbaar maken. Volgens hardware.info zei Gerjan van der Laan, de woordvoerder van Ziggo, daarover o.a. het volgende: “Een van de eisen is natuurlijk EuroDOCSIS 3.1 en een aantal elementen specifiek voor Ziggo.”  Echter, paragraaf 4 van de toelichting op het Besluit Eindapparaten zegt het volgende: “Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen. “ Met andere woorden, Ziggo mag geen eigen specifieke eisen stellen aan een DOCSIS 3.1 modem, een door CableLabs gecertificeerde DOCSIS 3.1 modem c.q. modem/router moet voldoende zijn. Ieder beding in strijd met de wet is nietig, dus die eventuele extra Ziggo eisen zijn per definitie nietig.

 

Bij mijn weten is het Duitse bedrijf AVM nog steeds de enige fabrikant die kabel modem/routers op de vrije markt aanbiedt. Als iemand nog een andere fabrikant kent, dan hoor ik het graag.

 

AVM heeft drie DOCSIS 3.1 Fritz!box routers in het programma, de 6591, de 6660, en de 6690. De 6690 is feitelijk een opgewaardeerde versie van de 6591, dus die twee zal ik samen bespreken.

 

Wat hebben al deze Fritz!boxen?

 

  • Een DOCSIS 3.1/EuroDOCSIS 3.0 modem voor downloadsnelheden tot 6 Gb/sec.

  • Uitgebreide routerfunctionaliteit, met o.a. een DNS server, DNS over TLS om spoofing van domain namen te voorkomen, een timeserver die alle apparaten op je LAN automatisch de juiste tijd kan geven, enz.

  • WiFi 5 met mu-mimo over vier antennes (6591), of WiFi 6 met mu-mimo over twee (6660) of vier (6690) antennes.

  • Vier 1 Gb/s LAN aansluitingen (6591), vier 1 Gb/s plus één 2,5 Gb/sec LAN aansluitingen (6660), of drie 1 GB/s plus één 2,5 Gb/s LAN aansluitingen (6690).

  • Een gast netwerk over WiFi, maar ook eventueel over één LAN poort.

  • In de nabije(?) toekomst een Wireguard VPN server.

  • Een telefooncentrale met één (6660) of twee (6591/6690) analoge aansluitingen voor telefoon of fax, ondersteuning van zes DECT telefoons, ondersteuning van mobiele telefoons met behulp van een WiFi app, IP telefonie naar meerdere providers, meerdere telefoonboeken, meerdere telefoonbeantwoorders, een ingebouwde fax, enz.

  • Een DVB-C tuner die niet-versleutelde radio of TV zenders op IP over kan zetten.

  • NAS functionaliteit op een USB 2.0 poort (6660), of op één of twee van de USB 3.0 poorten (6591/6690).

  • Een DLNA server voor muziek en videos.

  • De mogelijkheid een printer aan te sluiten op een USB poort.

  • De mogelijkheid een LTE stick aan te sluiten op een USB poort, die dan automatisch een netwerk verbinding opbouwt als de kabel wegvalt.

  • De mogelijkheid om verlichting, CV radiatorkranen etc. aan te sturen via DECT.

 

De WiFi 6 capaciteit van de 6660 en de 6690 is in theorie zo groot, dat een 1 Gb/s poort die datastroom niet kan verwerken. Daarom hebben deze routers een 2.5 Gb/s poort er bij gekregen. Je kunt op die poort een NAS met één 2.5 Gb/s poort aansluiten, of een switch met 2.5 Gb/s (of sneller) poorten.

 

Welke van de drie te kiezen? De 6591 is natuurlijk een uitloop model, de 6690 is zijn opvolger. Toen ik de keuze had tussen de 6660 en de 6591 heb ik voor de laatste gekozen. Ik kan hem beter kwijt door zijn vormgeving, ik doe weinig met WiFi, en heb geen apparaten met WiFi 6, en verwacht die ook niet.

 

Firmware.

Fritz!box routers houden zelf in de gaten of er nieuwe firmware is. Hoe ze daar mee omgaan kun je instellen.

 

WiFi repeaters.

AVM heeft natuurlijk ook allerlei WiFi mesh repeaters. De firmware van die repeaters wordt ook door de routers in de gaten gehouden, en kan via die routers bijgewerkt worden.

 

DECT repeater.

Er is ook een DECT repeater in het Fritz programma, die kun je gebruiken voor DECT telefoons, en andere apparaten die via DECT aangestuurd worden.

 

Frixtender. ( https://frixtender.de/ )

Dit is een Duits bedrijf dat antenne sets levert voor allerlei soorten Fritz!boxen. Er zijn meerdere soorten antennes leverbaar, je kunt dus kiezen welke je nodig hebt. Ze hebben onlangs ook een setje voor de 6660 op de markt gebracht. Voor de 6591 en 6690 leveren ze geen antennes meer. Bij andere Fritz!boxen is het redelijk eenvoudig om extra antennes te plaatsen, bij de 6591 en de 6690 niet. Daarvoor verwijzen ze naar het volgende bedrijf.

 

 

Refbox. ( https://refbox.de/ )

Dit Duitse bedrijf levert Fritz!boxen die al voorzien zijn van extra antennes, of je kunt een Fritz!box laten voorzien van extra antennes. Zij kunnen dus wel een 6591 en 6690 van extra antennes voorzien.

 

 

24 Reacties 24
BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Moet zeggen dat ik niet verwacht dat het storm loopt met klanten die wisselen.

 

De meesten met eigen routers hebben deze functies allemaal al behalve DECT & Wireguard VPN.

 

Van 2 naar 1 kastje gaan & stroomverbruik. De besparing die je hebt is misschien 2-3 tientjes per jaar. Dus de investering niet waard. Het word weer interessant als er een Wifi 6E model komt en je toch upgraden wilt. Van AC wave 2 naar AX is niet zo'n noemenswaardige sprong. Maar als ze daar mee komen is het wel een overweging om meteen van 2 naar 1 kastje te gaan.

 

Enige wat interressant kan zijn is de 2,5Gbit poort. Routers met 2,5Gbit poorten zijn niet vreemd enkel is dat meestal alleen aan de LAN zijde. De 1Gbit abbo's zijn overprovisioned op 1070 mbit. Dus door zo'n Fritzbox te gebruiken kan je misschien over die 1Gbit limiet heen omdat er simpelweg geen 1Gbit LAN interface tussen modem en router zit.

 

NAS functionaliteit kan handig zijn maar is vaak dusdanig beperkt dat een standalone NAS of server beter werkt als een oplossing met een USB schijf aan een router. Ten eerste is het vaak langzamer omdat er bandbreedte gedeeld word met de internet verbinding. Maar aangezien Fritzbox over 2,5Gbit beschikt kan het meevallen. Het ligt er een beetje aan wat voor interne bandbreedte er gebruikt word. Ik heb het wel eens met een Netgear router geprobeerd en in router mode gingen die niet over de 80 MB/s met SSD, en een model met SFP+ 10Gbit kwam niet ver over de 200 MB/s. Tweede is toegang. Een kabelrouter staat meestal in de meterkast vlak bij de voordeur. Niet zo'n handige plek als er gevoelige / persoonlijke data op je schijf staat. Routers hebben ook geen drive encryptie. Waar het wel prima geschikt voor is, is bijvoorbeeld muziek en films om af te spelen op je TV etc.

 

Wat ik eerst dacht dat nog wel interessant kon zijn is de TV tuner functie. Alleen je hebt dus nog steeds in elk  apparaat een smart card nodig. Enige is dat je geen coax kabels hoeft te trekken als je extra TV's in gebruik neemt.

 

 

Roos59

Level 7
  • 177Posts
  • 2Oplossingen
  • 134Likes

@caesar  Dank voor het nuttige overzicht. Dat de Fritzbox veel mogelijkheden heeft is bekend. Keuze wordt natuurlijk ook bepaald door de prijs/aanbod.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@BertM3 

Welke routers ken jij die een DNS server aan boord hebben? En een time server? En welke hebben DOT om domain name spoofing tegen te gaan? Ziggo heeft niet eens time servers voor de klanten op hun netwerk , en DOT (DNS over TLS) hebben ze ook niet op hun DNS servers.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Persoonlijk denk ik dat die hele hype om 28 januari voor 99,5 % van de ziggo gebruikers totaal irrelevant is.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Hatolex 

Blijkbaar kijkt Ziggo daar anders tegen aan. Alle klanten die hun eigen  router achter een Ziggo router in bridge mode gebruiken zijn potentiële gebruikers van een eigen modem/router op de Ziggo coax. Waarom denk je dat Ziggo onlangs IPv6 mogelijk heeft gemaakt op hun router in bridge mode, nadat klanten daar jaren lang tevergeefs om vroegen? Uit klantvriendelijkheid? Nee, om deze categorie klanten er toe over te halen geen eigen modem/router op de kabel aan te sluiten.

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Ik hoop dat AVM nog kabel-modem/router gaat ontwikkelen zonder WiFi.

 

WiFi vanuit de meterkast is beginnen op achterstand, wie serieus aan de slag gaat met een thuisnetwerk komt al snel uit op één of meerdere goed geplaatste accesspoints. WiFi op het apparaat in de meterkast wordt uitgeschakeld, maar de WiFi chipset blijft stroom onnodig verbruiken.

 

Ja 3/4in1 apparaten zijn in verhouding goedkoper in aanschaf, maar als je met een losse modem, router, switch en accesspoints gaat werken kan je vervolgens goedkoper upgraden indien nodig. Voor mij heeft AVM dus nog géén interresant product in het schap gelegd. Het huidige aanbod verbruikt stroom voor functies die ik niet gebruik, omdat ik daar al specifieke hardware voor heb hangen.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@ChrisNL 

Ik heb exact die situatie meegemaakt bij een nieuwbouwhuis. De Fritz!box in de meterkast gaf een prima WiFi verbinding op de begane grond, maar op de verdiepingen daarboven niet. De vloeren schermden veel te veel af. De oplossing was het plaatsen van repeaters op de verdiepingen, en die met netwerkkabels te verbinden met de router. Alles draait dan prima in mesh.

raspi

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De FritzBox 6660 heeft een ingebouwde telefooncentrale. Kan deze gebruikt worden voor telefoniedienst van Ziggo, zodat ook daarvoor het Ziggo modem-in-bridge-modus niet meer nodig is?

NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Alle Fritz!Box modems hebben Puma chipsets; dezelfde die in de Ziggo modems ook voor talloze problemen zorgen o.a. met latency en packet loss. Zie ook: FRITZ!Box-Family

Je schiet er in dat opzichte dus niets mee op. Wel is de software oneindig veel beter.

 

Ik kan niet wachten om mijn modem uit te wisselen. Vandaag zijn ook opeens in totale willekeur al mijn instellingen gewist; ik ben echt helemaal klaar met de goedkope rotzooi die Ziggo standaard levert.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@NanoSector 

De latency problemen zijn al jaren geleden opgelost door een firmware upgrade die Intel (toen nog) gemaakt had. Het is aan de fabrikanten van de modem/routers om die firmware in hun firmware te implementeren. De ene fabrikant doet dat veel sneller dan de andere.

 

Verder is het zo dat DOCSIS modems die vorig jaar gecertificeerd werden, low-latency moesten zijn. De Fritz!box 6690 met Puma 7 is vorig jaar gecertificeerd.

NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Heb je hier toevallig een bron van? Ik ben al de hele dag aan het rondkijken naar dit soort dingen en ben dit nog niet tegen gekomen. Als het is zoals je het zo voorlegt dan bestel ik denk ik vandaag nog een Fritz!box 6660.

Mr. Jinx

Level 4
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik zou ver weg blijven van die Puma chipset als ik eigen keuze had. Ook met Puma 7 zijn problemen bekend.

De problemen zitten diep in de chipset. Met firmware hebben ze het op kunnen lappen, maar er blijven latency en DoS issue's met deze chipset.

NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@Mr. Jinx Dat dacht ik dus inderdaad ook, vandaar mijn reactie. Maar het lijkt me dat een modem niet zo maar een low latency certificatie krijgt wanneer de Puma 7 bekend staan om latency problemen... Vandaar mijn vraag voor een bron hiervoor.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@NanoSector 

Er zijn maar twee fabrikanten van DOCSIS chipsets, MaxLinear met de Puma 7, en Broadcom.

 

 

Roos59

Level 7
  • 177Posts
  • 2Oplossingen
  • 134Likes
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Interessant. De Puma 7 lijkt ook zeker niet smetvrij en zelfs met de Puma 6 tests die je online kunt doen krijgt deze nog slechte resultaten. Misschien dat dit dan alleen onder specifieke scenario's gebeurt? Ik zou hem eerlijk gezegd alsnog vermijden.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@NanoSector 

Logisch as fabrikanten hun producten niet aanpassen. De Puma 6 is natuurlijk een verouderde chip, het is best mogelijk dat fabrikanten daar geen moeite meer voor wilden doen om ze aan te passen met nieuwe firmware.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

Als oud gamer en met 2 kids die fanatiek gamen gaat het mij alleen om de latency. Ik ben erg benieuwd of de Fritzbox enig verschil gaat uitmaken . Ik ben deze site toevallig tegengekomen... blijkbaar genoeg docsis 3.1 modems in omloop 🙂

List of 71 Bad Cable Modems to Avoid in 2022 [Do Not Buy] (approvedmodems.org)

edit: sry verkeerde link dat zijn niet allemaal docsis 3.1 modems

 

deze bedoelde ik : 7 Best DOCSIS 3.1 Modems in 2022 [For Gigabit Plans] (approvedmodems.org)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@pox-ie  schreef:

...List of 71 Bad Cable Modems to Avoid in 2022 [Do Not Buy] (approvedmodems.org)...


Ach, deze link is ook handig. Op regel 68 ( en 70 ) van de lijst met "...Bad Cable Modems..." staan 2 door Ziggo veel gebruikte modems.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic