Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Peetster
Level 1

Wel wifi maar lage internetsnelheid en uitval

Hallo,

Ik denk trek toch de stoute schoenen aan en ga het toch maar weer proberen op het forum.

Tijdje geleden weer ziggo klant geworden na een 1 jarig uitstapje naar t-mobile.

Daarvoor jaren klant geweest bij ziggo met modem van Cisco 3925. Binnen een maand een bezoek van een monteur gehad om aop te vervangen omdat het internet onstabiel was.

Toen de monteur er was werd er gezegd, meneer er kan van alles zijn wat stoort op de wifi, magnetron, deurbel enz.

Dus eigenlijk zegt de monteur: Kijk op mijn laptop is alles goed met een draadje in de modem dus ik ben hier voor niets. 

Dag later was het al weer raak. 

 Vroeger nooit last van gehad en ik zit in hetzelfde huis.  Ben nu alles bedraad aan het maken omdat het internet vaak uitvalt vooral als ik thuis kom na 16:00. Maar eigenlijk vind ik dit van de zotte. Pas splinternieuwe computer gekocht, weer kakt de internet in tot totale verlies van internet. 

Heb gevraagd om ipv4 firmware om poorten open te zetten of eventueel maar een goede modem te kopen. 

Wat is er nou aan de hand? Ik krijg sterk het idee dat als mensen in mijn buurt thuis komen van het werk ze tegelijk op internet zitten waardoor de snelheid inkakt. 

Vind het zo jammer want het tv gedeelte ben ik zeer content mee. eigenlijk wil ik niet weer overstappen. ik hoop dat iemand me misschien toch nog kan helpen. 

mvg Peter

 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
66 Reacties 66
Peetster
Level 1
Topicstarter

Op ethernet. Kan helaas geen ethernet kabels in de iPhones stoppen ??

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ruis wil zeggen dat er signalen zijn op het modem die overheersen over de juiste signalen, hier door kunnen netwerk pakketten defect raken, soms zijn ze te repareren = Pre RS Errors, soms zijn ze niet te repareren = Post RS Erros en dan zakt de boel in elkaar, omdat je apparaat dan opnieuw de netwerk pakketten aanvraagt en wacht tot die weer binnen zijn om een webpagina goed t laten zien of om een dowload binnen te halen.

Een Ziggo moderator kan in de achtergrond mogelijk meer zien betreffende de oorzaak.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Peetster
Level 1
Topicstarter

Dankjewel @Be rt voor de uitleg. 

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Peetster wrote:

Ben nu alles bedraad aan het maken omdat het internet vaak uitvalt vooral als ik thuis kom na 16:00.

Hieruit begrijp ik dat het echt alleen de wifi verbinding is waar je problemen mee ervaart, correct? Bekabeld internet blijft dan wel werken?

Ik zie geen bijzonderheden in het signaal tussen ons en jouw modem. Als er wel sprake zou zijn van constante ruis had je niet alleen via wifi een trage verbinding gehad maar ook via de bekabelde verbinding. Ik zie dat het met de bekabelde verbinding wel goed zit, dus de verbinding van het modem naar buiten toe moet ook goed zijn. Blijft over: de wifi verbinding.

 

2.4GHz - Stel deze in op kanaal 1, 6 of 11 (niet 3 zoals nu). Als iedereen zich houdt aan deze drie opties heb je de minste interferentie.

5GHz - Staat goed ingesteld voor zover ik kan zien. Een ander kanaal geeft daarin ook geen verbetering?

De monteur heeft gelijk dat allerlei externe factoren de wifi verbinding kunnen verstoren, dat hangt volledig af van jouw omgeving. De ene 5m is de andere niet bijvoorbeeld, 5m lege ruimte is voor een wifi signaal heel anders dan 5m met 2 plafonds+isolatie. Maar ook het gebruikte apparaat kent zijn beperkingen, een mobiele telefoon heeft een kleinere wifi antenne dan laptop, ook dat heeft invloed op de wifi verbinding van dat apparaat.
Zijn er oplossingen voor? Absoluut, maar dat is maatwerk. Zoals gezegd, het is volledig afhankelijk van jouw omgeving. Op onze website vind je een hoop informatie en hulp bij het oplossen van wifi problemen. Ook een monteur kan daarbij helpen, maar dat is niet gratis.

0 Kudos
Peetster
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor je reactie @Mark Ziggo situatie is alleen niet verandert.  Met tmobile ging het internet gedeelte wel goed. De hele verbinding kakt namelijk in, afgelopen zondag ook gebeurd. Het enigste wat ik deed was mijn moeders iPhone op de WiFi. Bekabelt was toen ook plat.  Toen viel de hele verbinding weg. Duurde best lang. Heb zelfs de modem gereset. Wel volle WiFi ontvangst maar geen internet. Dat is het probleem. En dat gebeurt regelmatig bij veel gebruik.

mvg peter

0 Kudos
Peetster
Level 1
Topicstarter

@Mark Ziggo als ik terugkijk in de events zie ik wel dat er wat geregistreerd is op zondag middag. Kun jij mij uitleggen wat dat inhoud wat er gebeurt is? Want dat gebeurt er dus elke keer. 

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Ik zie alleen dat je het modem gereset hebt, maar dat geef je zelf ook aan:

Peetster wrote:

Toen viel de hele verbinding weg. Duurde best lang. Heb zelfs de modem gereset.

 

Alle illegal dropped input packets kun je negeren.

1-11 na 16:31 zie je een ”Cable modem reboot”, zonder datum want hij is offline vanwege een reboot

Daarna een T3 error, wederom zonder datum want het modem is nog niet online, die kun je negeren

1-11 om 16:35 een MIMO event, de centrale laat het modem weten in welke ip-mode hij op moet starten

1-11 om 16:36 een TLV-11, een configfile die voor meerdere modems de configuratie bevat

1-11 om 16:36 de Registration complete, modem is weer volledig online na de reset

 

2-11 om 09:52 een T3 error, op 1 upstream kanaal krijgt het modem even geen antwoord van de centrale, daar merk je vaak niets van.

 

Uitleg over docsis meldingen: https://highspeed.tips/docsis-events/

Specifiekere uitleg over T3 en T4's: https://pickmymodem.com/cable-modem-t3-and-t4-timeouts-error-messages-and-how-to-fix-them/

0 Kudos
Peetster
Level 1
Topicstarter

In feite maak ik er uit op dat het allemaal aan mij ligt. Zie niet echts iets positief erin. Als dit dan de kwaliteit is die jullie leveren zit Ik mijn contract uit en ben ik geen klant meer. Al die ethernetkabels door mijn huis slaat nergens op. 
 

0 Kudos
Pita4ISP
Level 6

Op de foto die je stuurt van je foto zie ik dat je op de onderste aansluiting van je splitter een kabel hebt zitten die ik er lichtjes "verdacht” vindt uitzien.

de kabel buigt af, en hierbij zie je de mantel soort van opvouwen / golven. dat komt omdat de buitenmantel van de kabel over tijd een beetje verschuift als hij setteled.
De ( volgens mij hirshman) stekker die aan die kabel zit houdt in mijn ervaring dan de kabel niet heel goed vast en geeft de kern / mantel van de kabel dan bloot, en ruis is het gevolg.

Hoewel de kabel er niet als een totaal drama uitziet, zou ik het ook niet zomaar uitsluiten. Je kunt proberen of je storingen ook ervaart als je het modem tijdelijk zonder de splitter direct aansluit. de stekker even controleren of alles nog goed, schoon en netjes vast zit kan ook weinig kwaad.

 

Peetster
Level 1
Topicstarter

@pita4z1gg0 klopt is een officiële ziggo hirschman kabel. Ik ga het proberen. Bedankt. 

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Peetster wrote:

Bekabelt was toen ook plat.  Toen viel de hele verbinding weg. Duurde best lang. Heb zelfs de modem gereset. Wel volle WiFi ontvangst maar geen internet. Dat is het probleem. En dat gebeurt regelmatig bij veel gebruik.

Dat is anders dan ik uit je eerdere bericht had begrepen. Maar daarmee zijn we er nog niet, want we weten nog niet waarom de verbinding helemaal wegvalt. Ik ben nu een meting gestart naar je modem, kun jij het hier ook aangeven wanneer je het modem zelf reset? Ik zie anders het verschil niet tussen spontane uitval vs verklaarbaar omdat de stekker eruit ligt.

0 Kudos
Pita4ISP
Level 6

Voor het wifi deel van je vraag kan er veel aan de hand zijn. Zelf gebruik ik gewoonlijk mijn mobiele telefoon en de app wifiman ( android ) voor apple zal er vast ook zoiets zijn. Hiermee krijg je een redelijk overzicht van de hoeveelheid draadloze netwerken in jouw bereik. ook geeft deze app een grof inzicht in de dekking en kwaliteit van je draadloze signaal.

wifi zie ik zelf als een soort van drukke plaats, denk aan een café. We kunnen samen prima een gesprek voeren als het rustig is. maar als de zaak vol zit en iedereen net als ons een gesprek probeert te voeren wordt het al snel lastig en als druk ervaren, Als wij op dat moment een normaal gesprek willen voeren is dat technisch prima mogelijk, maar met de optel som van normale gesprekken in de achtergrond wordt dat moeilijk of zelfs onmogelijk. slechthorenden kunnen bijvoorbeeld niet eens meer verstaan wat je zegt.

voor wifi is dit een beetje hetzelfde, alle wifi devices praten tegelijk met en door elkaar.. en niet iedereen praat even hard, articuleert even goed, of staat even ver van elkaar. en dan lopen er ook nog apparaten al pratend in het rond.

Voor wifi problemen zou ik niet overstappen. Dit is iets wat , op enkele rotte appels qua modems na, niet echt een fout die zomaar aan ziggo toe te wijzen valt. Ook de andere concurenten hebben hier weinig invloed op. sommigen leveren een modem dat net wat harder "schreeuwt” maar met genoeg schreeuwers… is er alsnog geen gesprek te voeren.

Peetster
Level 1
Topicstarter

Zal het nog eens proberen uit te leggen. Zondag middag deed hij niks meer. Nadat ik mijn moeders iPhone aan onze WiFi gekoppeld had. Toen heb ik de modem gereset. De modem brande gewoon met een wit licht. Maar niemand kon meer wat. De 5ghz was ook niet meer te vinden. Tussen de lijst. Bedraad deed het ook niet meer. En de gewone 2,4 ook niet meer. Snelheidstest kon geen server vinden. Toen maar de modem gereset. Na de reset duurde het ff en toen met soms wat haperingen deed alles het weer. Daarom vroeg ik wat die events waren.  Normaal kakt alleen mijn snelheid zo in dat er geen YouTube meer te kijken valt. Dan gaat alles naar een paar mb/s. Na een tijdje werkt dan alles weer snel. Die foto’s heb ik hier boven geplaatst van de inkak momenten. Vind het ook moeilijk onder woorden te brengen. Omdat het zo een tijd goed gaat en dan ineens gebeurd het weer. 
Frustreerd nog al. 

0 Kudos
Peetster
Level 1
Topicstarter

@pita4z1gg0 maar hoe verklaar je dan dat het met de tmobile modem wel goed ging? Zelfde aparaten. Ik heb sinds die tijd alleen maar een nieuwe computer gekocht. En sonos. Die ook al weer bedraad heb omdat ik nog niet eens spotify er naar kan streamen of Q-Music te luisteren zonder dat het uitvalt. Zelfs de achter luidsprekers vallen soms uit tijdens tv kijken. Je kan bij Apple zonder app zien wat voor kanalen de buren hebben. Bij AirPort. Ik woon op de hoek in een rijtjeshuis. Geen flat. Dit is het eerste wat ik doe als ik een modem thuis krijg. Kanalen veranderen. Wachtwoorden veranderen enz. 

0 Kudos
Peetster
Level 1
Topicstarter

En nu heb ik beantwoord gedrukt wat fijn ?

0 Kudos
Pita4ISP
Level 6

grin, dat markeren als antwoord dingetje zal een van de forum mods vast ongedaan kunnen maken.

Waarom het met T-Mobile draadloos eerder wel goed ging is vrij lastig te bepalen.
- De plaats waar het modem staat kan anders zijn, ( hoger / lager waar de aansluiting zit )
- De manier waarop het modem "staat” kan verschillend zijn. In mijn ervaring zijn ADSL modems veel vaker horizontaal liggend vs coax modems die vaak op hun kant georiënteerd zijn. externe antennes op provider hardware heb ik zelf nog niet gezien, maar ik heb dan ook zelden aanvaring met gebruikers met ADSL.
- De nieuwe tv van je buren..

Er zijn zoveel variabelen dat het heel erg speculeren is. Exact vaststellen wat op de locatie nou exact de oorzaak is van een bagger wifi ervaring is lastig zonder wat meer gespecialiseerde diagnose tools. Het gekste wat ik zelf ooit heb meegemaakt is een buurman die een bewakings camera van aliexpress had gekocht. ik heb meerdere dagen nodig gehad om het pleuris ding te ontdekken. de beste buurman wist van niets, wat verder zoeken later bleek dat de cam per standaard 4 watt wifi uitgooide. Met een klein schroefje kon dat bijgesteld worden tot een gangbaar signaal. maar ja wie leest daarvoor nou de handleiding…

Draadloze problemen oplossen exacte oorzaak bepalen zonder die tools lukt ook wel, maar dan is de vraag of je hier ook zin in hebt. Ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van Ziggo's monteurs voor wifi problemen. Maar als ik de reclame mag geloven hebben ze een power promise voor wifi… daar moet vast wat meer mee te regelen zijn.

 

Peetster
Level 1
Topicstarter

@pita4z1gg0 Heel duidelijk verhaal. En ik begrijp je ook. Vind het ook tof dat je de tijd neemt om mij te helpen. Ik heb er eigenlijk ook geen zin meer in om het uit te zoeken. Dit was ook mijn laatste keer om via het forum een oplossing te krijgen. 

 @pita4z1gg0 de modem stond op dezelfde plek en ook als een toren. Was een huawei modem. Heb nu de WiFi uitgeschakeld van mijn Android tv. Kijken of dat wat oplevert. En ik ga mijn oude AirPort extreme maar weer is pakken en aansluiten kijken of het dan wel stabiel blijft. Zet ik de connect box in bridge. En dan tijdje proberen. Als dan stabiel blijft ligt het wel aan die connect box. Wat een gedoe allemaal om beetje stabiel internet te krijgen. ?

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Peetster wrote:

Die foto’s heb ik hier boven geplaatst van de inkak momenten.

Probleem is dat ik op dat moment nog geen meting had lopen aan onze kant. Ik kan de data aan onze kant uitpluizen als je voorbeelden hebt die binnen mijn meting vallen van 3-nov @15:40 t/m 10-nov @15:40.

Ik zie bijvoorbeeld dat de Upstream SNR waarde niet altijd even stabiel is (in de hele wijk), maar hij is niet zo laag dat ik daarmee direct naar ons Netwerkbeheer kan stappen. Als jij echter op die momenten problemen ervaart heb ik een veel sterker verhaal richting mijn collega's dat dat de oorzaak moet zijn van de problemen die jij ervaart.|
Daarbij is het wel ontzettend belangrijk om het probleem wat je ervaart duidelijk te definieren, ervaar je alleen via wifi problemen of is de bekabelde verbinding ook weg/traag? Dat is cruciale informatie om de oorzaak te achterhalen. (En zonder te weten wat de oorzaak is kun je het ook niet gericht oplossen.)

Je eigen router achter het modem zetten is natuurlijk ook een oplossing (als de oorzaak niet in het netwerk buiten zit), maar niet een die ik kan faciliteren.

Peetster
Level 1
Topicstarter

Hoe duidelijk wil je het hebben van een gewone klant, met redelijke kennis van zaken? Ik ben geen expert hierin natuurlijk. Ik vertel wat ik ervaar. En vind dit soms lastig om duidelijk onder woorden te brengen. Nu net ong. 10 min geleden klaagt mijn dochter weer dat YouTube weer niet verder wilde afspelen. Zij had dus geen internet meer.  Ik meteen een Speedtest gedaan  op mijn telefoon op 5ghz. Hieruit zag ik dat het internet weer schommelde en dus traag was tussen 3 tot 7 mb. Snel naar mijn bedrade Mac gelopen. Hier de Speedtest app gestart en gebeurde precies hetzelfde herstelde alleen snel weer en liep uiteindelijk na nog een test weer al schommelend naar 250 mb aan het einde. Toen deed het internet weer bij mijn dochter en kon ze weer YouTube kijken. Dit was een lichte dip die we vaker hebben. Maar het kan nog gekker. 
 @Mark Ziggo iig bedankt voor je hulp. Als het nu continu was kon ik het beter onderbouwen. Wij gebruiken met zijn vieren 4 telefoons en soms een computer erbij. We downloaden niet kijken alleen YouTube, surfen, gamen. En dan zijn die momenten waar je internet verliest Bloed Irritant. Vooral met games

0 Kudos
Pita4ISP
Level 6

doet me denken aan mijn huidige verbinding…