1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Sjakie82

Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wel wifi, geen internet

Al enige tijd zit ik met het volgende probleem: zo af en toe (vandaag zelfs al 3 keer) stopt het modem (Connect Box) met het doorzetten van internet. Alle WiFi-verbindingen blijven intact, maar er is geen verbinding met internet mee mogelijk. Zelfs de apparatuur die bedraad (UTP) is aangesloten, zoals de vaste pc, hebben dan geen internetverbinding meer.
Wanneer ik de voeding van de Connect Box er dan uittrek en een minuutje later weer erin doe, start de Connect Box weer opnieuw op. Vervolgens werkt alles dan weer perfect. Totdat het probleem zich weer opnieuw voordoet. De ene keer gaat het een week (of zelfs langer goed), maar de andere keer doet het probleem zich meerdere keren op een dag voor.
Een erg vervelend probleem. Iemand misschien de oplossing?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt , Evert en ArChie.DVB ,

Inmiddels weer contact gehad met Ziggo. Zij weten het ook niet meer en sturen me een nieuwe Connect Box (of andere modem/router).

Ik hoop dat het dan opgelost is.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groet

Bekijk in context

20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Als eerste vraag:
Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem of via Wifi een verbinding gemaakt?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

Zo nee, dan zijn pas de volgende vragen van toepassing.

================================================================

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Bedankt voor je reactie.
Ja, ik heb de Mediabox XL via een UTP-kabel aangesloten op het modem. En de mediabox is inderdaad opgenomen in het thuisnetwerk (omdat je dan op afstand opnames kunt plannen).
Overigens heb ik op de mediabox wel uitgeschakeld dat die WiFi-signalen uitzendt.

Ik hoor graag of u mij verder kunt helpen.
In ieder geval alvast enorm bedankt!

Hartelijke groet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Dan is het volgende aan de hand.
Je hebt nu 2 DHCP servers in je netwerk in 2 verschillende IP ranges.
Als een apparaat een IP adres krijgt van de Mediabox XL, dan heeft hij geen internet verbinding.

Door de actieve DHCP server in de Mediabox XL is het niet mogelijk om de Connect box en de Mediabox XL op elkaar aan te sluiten.
Daarnaast zit er nog een bug in de Mediabox XL die met deze aansluiting problemen gaat geven met de apps, on-demand, replay en de gids.

Het is jammer dat Ziggo deze mogelijkheid nog steeds promoot, het gaat iedere keer toch weer fout.
Ik geef je in het volgende topic de stappen om eruit te komen en dat topic is inmiddels bekeken door meer dan 70.000 mensen en dat is niet omdat het thuisnetwerk zo goed werkt, helaas.

Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Vervolg op mijn bericht hierboven. Sjakie82

Opnames plannen kan gelukkig ook in de Ziggo Go app zonder dat je een thuisnetwerk hebt.:relaxed:
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Bedankt voor je hulp. Ik heb alles ingesteld zoals je hebt aangegeven. Nu inderdaad maar hopen dat het probleem is opgelost.
Wat ik nu echter wel merk, is dat de Mediabox XL weer het wifi-signaal aan het uitzenden is gegaan.
Moet ik daar nu nog iets aan veranderen (dit uitzetten) of kan ik het beter zo laten en gewoon niets verbinden met het wifi-signaal dat de Mediabox XL zelf uitzendt?

In ieder geval alweer bedankt!

Groet
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Ja, die start iedere keer weer op.
Mogelijk kan een Ziggo moderator die definitief uitzetten.
Zorg dan wel dat je postcode en huisnummer in je profiel staat.
(Dat blijft verborgen in de achtergrond staan en wordt niet openbaar.)
Ziggo moderators komen iedere paar werkdagen in ieder topic langs.

Succes verder ermee.:relaxed:
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Mijn postcode en huisnummer staan in mijn profiel.
Ik zou het dus fijn vinden wanneer een Ziggo moderator op afstand de wifi-signalen van mijn Mediabox XL zou kunnen uitzetten.

Groet
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Dan is het volgende aan de hand.
Je hebt nu 2 DHCP servers in je netwerk in 2 verschillende IP ranges.
Als een apparaat een IP adres krijgt van de Mediabox XL, dan heeft hij geen internet verbinding.

Door de actieve DHCP server in de Mediabox XL is het niet mogelijk om de Connect box en de Mediabox XL op elkaar aan te sluiten.
Daarnaast zit er nog een bug in de Mediabox XL die met deze aansluiting problemen gaat geven met de apps, on-demand, replay en de gids.

Het is jammer dat Ziggo deze mogelijkheid nog steeds promoot, het gaat iedere keer toch weer fout.
Ik geef je in het volgende topic de stappen om eruit te komen en dat topic is inmiddels bekeken door meer dan 70.000 mensen en dat is niet omdat het thuisnetwerk zo goed werkt, helaas.

Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Dag Be rt,

Helaas is het probleem niet opgelost. Het heeft zich de afgelopen dagen weer 2 keer voorgedaan.
Wat zou het dan kunnen zijn waardoor dit steeds gebeurt?

Alvast bedankt!

groet
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Wederom bedankt voor je hulp. Hierbij de gevraagde gegevens:

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Je signaal ziet er goed uit.

Dan nog wat andere zaken die kunnen spelen met de Connect box en deze verschijnselen kunnen opleveren:
Problemen met trage/slechte verbinding op Android met IPv6?

Mogelijk komt er nog iemand langs die nog wat aan kan vullen.
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Nee, dat kan het niet zijn. Ik heb (gelukkig) geen enkel Android-apparaat thuis.

Ik was eerder al van mening dat het probleem in de Connect Box zit. Dit alles maakt deze vermoedens alleen maar sterker.
Maar een telefoniste bij de Ziggo ontkende dat het daaraan kan liggen.

Ik blijf het voorlopig in de gaten houden en als het zich blijft voordoen, dan zal ik een keer Ziggo vragen of ik een nieuwe Connect Box kan ontvangen.

Groet
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78752Posts
  • 5319Oplossingen
  • 23517Likes
Ik zie nog één mogelijk probleem.
Het modem zit achter een versterker en dat werd vroeger ook zo geïnstalleerd, maar er waren dusdanig veel problemen dat nu de standaard is:
op de AOP een POA-01 splitter met één uitgang naar het modem en één uitgang naar de versterker.

Als je contact opneemt met Ziggo, dan sturen zij een splitter met een kabel voor het modem.
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Ik heb alles aangesloten zoals je hierboven hebt aangegeven: op de AOP een POA-01 splitter met één uitgang naar het modem en één uitgang naar de versterker.
Daarna alles opnieuw opgestart en toen werkte het weer even perfect, maar na een uurtje weer exact hetzelfde probleem.

Ik kan nog 1 ding bedenken waaraan het kan liggen: vanui de Connect Box gaat er ook een UTP-kabel naar mijn zolder waarop ik er een Ubiquiti UniFi Access Point heb aangesloten. Deze heeft een eigen SSID, dus een eigen netwerk. Kan het misschien daardoor komen dat het probleem zich voordoet?
Anders zou ik niets anders meer kunnen bedenken dan dat het probleem in de Connect Box zit.

Wederom alvast bedankt!

Groet
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt,

Ik heb zojuist, toen het probleem zich weer voordeed, het accespoint op zolder verwijderd door de stekker ervan eruit te trekken én de UTP-kabel eruit te halen. Dit om als laatste te testen of het aan het extra acces-Point kan liggen.
Nu is alles precies zo aangesloten op de AOP zoals Ziggo het graag ziet. Jij hebt via de down- en upstreamwaarden kunnen zien dat het signaal perfect is. Daarnaast heb ik dus al de Mediabox uit het thuisnetwerk gehaald.

Als het probleem zich nu nog voordoet, dan kan het niet anders zijn dan dat het probleem in de Connect Box zit. Als dat dan zo is, dan zal ik wederom contact opnemen met Ziggo en vragen om een nieuwe Connect Box en/of dat er een monteur langskomt.

Overigens heb ik zojuist ondervonden dat wanneer het probleem zich voordoet en alle apparaten dus niet meer met internet verbonden zijn, Netflix via kanaal 150 op de Mediabox nog wel gewoon werkt. Terwijl Netflix via mij Smart-TV (bekabeld verbonden met de Connect Box) dan dus ook niet meer werkt. De Mediabox haalt dit signaal direct uit de coax zonder tussenkomst van de Connect Box. Dit bevestigt mijn vermoeden dat het probleem dus in de Connect Box zit.

Iemand nog suggesties n.a.v. deze nieuwe informatie?

Alvast bedankt!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6918Posts
  • 788Oplossingen
  • 2015Likes
Hoi Sjakie82,

Kun je ook een screenshot posten van de onderste tabel bij het tabblad Downstream? Je hebt nu de bovenste gedeeld, wellicht geeft de tweede ook waardevolle inzichten 🙂

En wil je ook screenshots plaatsen van de netwerkhistorie?
Als je daar meldingen ziet staan, komen die overeen met de tijden dat je geen internet hebt?

Groet,
Evert
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Evert ,

Allereerst bedankt voor je inzet.
Hieronder de screenshots van hetgeen jij vraagt. Daarin kun je ook zien dat ik gisterenochtend de Connect Box heb gereset naar fabrieksinstellingen. Dat heb ik gedaan terwijl ik met de klantenservice van de Ziggo aan de telefoon zat. De medewerker wilde de Connect Box vanaf afstand resetten, maar tot 2 keer toe lukte dat niet. Ik heb hem toen handmatig gereset. Na volledig nieuwe opstart heb ik de SSID en het wachtwoord weer gewijzigd. Dat is denk ik rond 10.00 uur gisterenochtend geweest. Ondertussen heeft het probleem zich alweer zeker 3 à 4 keer voorgedaan.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Sjakie82 wrote:
Daarin kun je ook zien dat ik gisterenochtend de Connect Box heb gereset naar fabrieksinstellingen. Dat heb ik gedaan terwijl ik met de klantenservice van de Ziggo aan de telefoon zat. De medewerker wilde de Connect Box vanaf afstand resetten, maar tot 2 keer toe lukte dat niet. Ik heb hem toen handmatig gereset. Na volledig nieuwe opstart heb ik de SSID en het wachtwoord weer gewijzigd. Dat is denk ik rond 10.00 uur gisterenochtend geweest. Ondertussen heeft het probleem zich alweer zeker 3 à 4 keer voorgedaan.

Gezien de screenshots heb je een Aris Connectbox. De Arris uitvoering plaatst de nieuwste logmeldingen onderaan in de lijst. Zoals je aangeeft heeft op 3 mei om ongeveer 9 uur een reset naar fabrieksinstellingen plaatsgevonden. Als gevolg daarvan wordt dan ook de kabelinterface gereset waarbij het modem zich opnieuw gaat initialiseren en registreren bij de CMTS. In dat proces wordt de verbinding opgebouwd wat (hopelijk) leidt tot gekoppelde upstream en downstream kanalen.

De drie meldingen die plaatsvinden in 1970 worden tijdens die initialisatie gelogd door het modem. De T3 time-out melding kan in die initialisatie fase voorkomen omdat het modem nog aan het uitzoeken is met welke signaalsterkte er gezonden moet worden via de upstream kanalen om de CMTS te bereiken. Die "Missing Mandatory MDD TLV" meldingen zijn wel bijzonder. Daarmee geeft het modem namelijk aan een bepaald veld dat verplicht is in het Mac Domain Descriptor (MDD) bericht ontbreekt. MDD berichten worden door de CMTS verzonden, dus zou Ziggo dat moeten oplossen.

Maar goed, als die drie berichten in 1970 de laatste drie berichten in de log zijn dan hebben die 3 à 4 andere keren niet geleid tot een melding van het modem in de DOCSIS log en ook zijn de getoonde downstream waarden geen aanleiding om aan te nemen dat er sprake is van signaalproblemen. Buggy Arris Connectbox firmware?
Sjakie82
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dag Be rt , Evert en ArChie.DVB ,

Inmiddels weer contact gehad met Ziggo. Zij weten het ook niet meer en sturen me een nieuwe Connect Box (of andere modem/router).

Ik hoop dat het dan opgelost is.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groet