1
Vraag
2
Reacties
Shirley1

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Wel wifi, geen internet op nieuwe MacBook Pro

Ik heb sinds gisteren een nieuwe MacBook Pro. Alles van mijn oude Mac overgezet. Wifi is zichtbaar maar hij maakt geen internetverbinding. Wifi probleemoplosser aangezet, die zegt dat het aan het DNS-adres kan liggen. OpenDNS geprobeerd, GoogleDNS geprobeerd, geen succes. Ziggo medewerker zegt dat ik het de community moet vragen of Apple. Dus bij deze: weet iemand een oplossing hiervoor? Moet ik misschien de nieuwe Mac leeghalen en alles opnieuw overzetten? Of is er iets mis met het apparaat?

 
34 Reacties 34
Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Hmmmm ... @Dave! @Wim C. @Jamyla @EnergieBoy  ik begin nu wel moedeloos te worden. Om de Mac terug te zetten naar de fabrieksinstellingen moet ik de wisassistent gebruiken. Als ik dat doe moet ik uitloggen bij mijn AppleID. Dan krijg ik de error -7005 want ik moet een internetconnectie hebben om uit te loggen en die ik heb ik natuurlijk niet. Lekker dan. Wat nu? Ik weet het inmiddels niet meer.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Shirley1 ik kan mij je gevoel écht heel goed voorstellen.
Ga anders morgen naar de winkel met je sneue gevoel en de kans is groot dat je als een blij mens (en een herboren MacBook) weer de winkel uitstapt.

Het helpt misschien geen reet, maar wij Mac-gebruikers weten wat je voelt en leven met je mee. 🙏🏻

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Dave! @Wim C. @EnergieBoy  Ik ben vanochtend naar de winkel gegaan en heb daar m'n MacBookPro achter gelaten. Het was echt een defect in het apparaat dus ik krijg nu een nieuwe. Helaas niet op voorraad, morgen kan ik hem ophalen. Echt wel jammer, ik ben nu een beetje huiverig om de info van mijn oude Mac erop te zetten en ga het maar handmatig doen. Wat is volgens jullie de beste methode? Voor mij zijn documenten, foto's, muziek e.d. het belangrijkste. Hoe kan ik die het beste overzetten?

 

@Jamyla Dank voor het resetten van mijn modem, morgen ff kijken hoe het werkt op de nieuwe Mac

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Het beste is om de twee niet gelijk naast elkaar te zetten en bij je eerste inlog alleen je Apple ID in te vullen en NIET alles over te laten zetten. Je documenten, foto’s en adres gegevens gaan toch wel mee, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. En dan even toe kijken wat je nieuwe MacBook doet. En zo ga je langzaam weer opbouwen met alle gegevens en apps. 

Het is even werk maar als je leeg begint heb je wel veel beter overzicht. De eerste keer vraagt de MacBook je WiFi gegevens in te vullen, als het goed is, dan weet je gelijk of je WiFi het doet 😁🤭

En weet je, zoals je ziet, het kan het beste merk overkomen dat er iets niet goed gaat. Geen probleem, gelukkig is Apple niet de moeilijkste en krijg je gewoon een nieuwe. 

Succes in ieder geval en veel plezier met die nieuwe 👍🙃

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Oh ja, en als het kan, gewoon weer je modem/router alles laten accepteren (ipv4 en ipv6). 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Shirley1 het gebeurt niet vaak, maar heel soms krijg je een apparaat mee dat DOD (Dead On Delivery). Lullig, maar één ding is zeker: het ligt niet aan jou!

Als je je nieuwe MacBook meekrijgt zou ik eerst de basisinstellingen uitvoeren zodat je zeker weet dat alle updates geïnstalleerd zijn.
Als je gaat nadenken over de opslag van je belangrijke documenten overweeg dan de aanschaf van een SSD-schijf (is eigenlijk geen schijf omdat er chips inzitten). Zelf zet ik mijn gegevens nooit alleen op een computer omdat een computer kan stukgaan en gaan vaak je gegevens verloren.

Voordeel is dat je meer ruimte overhoudt op je MacBook voor tijdelijke opslag.

Als je een losse schijf koopt Foto’s, films en al het andere spul kun je eventueel handmatig overzetten; sluit die schijf aan op je oude Mac, zet de bestanden over en verbind die schijf daarna met je MacBook. Een SSD-schijf is behoorlijk snel en kun je de bestanden gewoon openen via je MacBook; te openen bestanden hoef je dus niet per se over te zetten.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@EnergieBoy  Ik heb alleen handmatig de programma's gedaan en daarna en 2e Mac op me account gezet, daarna handmatig behalve foto's en Notitie's die gaan allemaal mee sommige programma's niet.

 

Eenmaal alles over, heb ik me andere Macbook weer terug in fabrieks herstel gedaan en van me account afgehaald.

 

Mijn uitleg schepte even kleine verwarring, wat ik soms in (vies woord) Windows doe is Screenshots maken en dan opnieuw downloaden. Had ik ook bij Apple kunnen doen, vergeten 🙈 ( maar goed ik heb tijd genoeg) andere hebben ook nog werkzaamheden.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Dave! schreef: “Mijn uitleg schepte even kleine verwarring, wat ik soms in (vies woord) Windows doe ...”

Valt “Windows” onder Ongepaste inhoud? 😂

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Wim C. @EnergieBoy  Ik zit nu vrolijk te typen op mijn nieuwe Mac, dussuh ... internet doet het! Helemaal blij!

Ik heb nog niks extra's geïnstalleerd, ben nu aan het kijken wat 'ie allemaal kan. Ik ga hem inderdaad langzaamaan weer opbouwen. SSD schijf heb ik denk ik niet nodig, van mijn oude Mac heb ik regelmatig met time machine een back up gemaakt op een Iomega disk met 1TB erop. In 2-en gehakt zodat ik back up heb en ook een plaats voor foto's en videos. Nog ff een vraagje: op mijn oude Mac moest ik noodgedwongen voor mijn werk M (brrr, ik krijg het niet uit mijn toetsenbord geperst, ik voel met je mee @Dave! ) Office installeren. Denken jullie dat ik die over kan hevelen naar mijn nieuwe Mac of gooit ie dan de handdoek in de ring en scheidt ie er mee uit? Nu ik er over nadenk ... misschien kan ik de web-versie wel gebruiken, dan hoeft dat programma niet op mijn mooie nieuwe Mac 🤔

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Shirley1 ik kan me je gevoel goed voorstellen; voelt tóch een beetje als downgraden om iets van Vensters erop te zetten. 😢

Ik weet niet of Pages, Numbers en Keynote tegenwoordig nog standaard staat geïnstalleerd op een nieuwe MacBook? 
Met Pages kun je alle MS Word-documenten openen en exporteren als Word.

Met Numbers kun je alles wat Excel ook kan

Met Keynote heb je een veel betere versie dan PowerPoint

Waarom moeilijk doen?

Ik weet niet of dat al is gebeurd, maar je modem kan weer gewoon terug van IPv4 naar IPv6.

In elk geval GEFELICITEERD en blij dat het is opgelost.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@Shirley1 

Als jij de licentie hebt van Office op je oude Mac kan je gewoon overzetten op je nieuwe Mac dat is geen enkel probleem, zelf gebruik Libre Office heeft precies zelfde als Office van M-S 😉

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Fijn dat het werk @Shirley1 
En bedankt voor de terugkoppeling. Ben het Wim eens, probeer gewoon eens de Apple mogelijkheden ipv die van dat andere bedrijf 🤭🤪. Page, Numbers en Keynote werken prima, ik gebruik het zelf ook en verder niets anders. Dus ik zou het gewoon zo proberen. 

Succes!

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Wim C. @EnergieBoy @Dave! inderdaad, die vensters heb ik helemaal niet nodig dus dat laat ik achterwege. Het modem staat weer in de oude stand en zoals jullie zien (het is nu laat in de avond) ben ik lekker aan het fröbelen met mijn nieuwe speeltje 😁

Dank voor alle hulp, suggesties en bemoedigende woorden!

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Shirley1 ik vond het erg gezellig en het leuk om te helpen!

Dit is nou typisch een voorbeeld van een van de leukere topics: het begint in zak en as en aan het eind leefden ze nog lang gelukkig. 🙃

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Veel plezier @Shirley1  met je nieuwe Macbook 😊

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic