1
Vraag
2
Reacties
Shirley1

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Wel wifi, geen internet op nieuwe MacBook Pro

Ik heb sinds gisteren een nieuwe MacBook Pro. Alles van mijn oude Mac overgezet. Wifi is zichtbaar maar hij maakt geen internetverbinding. Wifi probleemoplosser aangezet, die zegt dat het aan het DNS-adres kan liggen. OpenDNS geprobeerd, GoogleDNS geprobeerd, geen succes. Ziggo medewerker zegt dat ik het de community moet vragen of Apple. Dus bij deze: weet iemand een oplossing hiervoor? Moet ik misschien de nieuwe Mac leeghalen en alles opnieuw overzetten? Of is er iets mis met het apparaat?

 
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Dave! @Wim C. @EnergieBoy  Ik ben vanochtend naar de winkel gegaan en heb daar m'n MacBookPro achter gelaten. Het was echt een defect in het apparaat dus ik krijg nu een nieuwe. Helaas niet op voorraad, morgen kan ik hem ophalen. Echt wel jammer, ik ben nu een beetje huiverig om de info van mijn oude Mac erop te zetten en ga het maar handmatig doen. Wat is volgens jullie de beste methode? Voor mij zijn documenten, foto's, muziek e.d. het belangrijkste. Hoe kan ik die het beste overzetten?

 

@Jamyla Dank voor het resetten van mijn modem, morgen ff kijken hoe het werkt op de nieuwe Mac

Bekijk in context

34 Reacties 34
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je de instructies op deze pagina uitvoeren en vervolgens opnieuw verbinden?

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@tobiastheebe die had ik ook al geprobeerd maar dat werkt ook niet. Heb het zojuist nogmaals gedaan & opnieuw opgestart. Geen succes. Ik heb hem ook verbonden met mijn hotspot van de telefoon maar ook daar zegt hij dat er geen internetverbinding is. Waar zou het hem toch in zitten? Is er iets niet goed met de computer? Of moet ik misschien de computer leeg halen en opnieuw alles overzetten?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Mogelijk weet @EnergieBoy of @Wim C. of @Dave!  waar een "schop" tegen gegeven moet worden om een wifi internet verbinding te krijgen.

Zij komen langs als / zodra zij online zijn.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Shirley1 

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.

Je hebt van je oude Mac alles overgezet naar je nieuwe MacBook; hoe heb je dat gedaan?

Komt je MacBook nieuwe uit de winkel?

Je schreef dat je wel wifi hebt maar geen internet; andere apparaten krijgen wel wifi met internet? Dan ligt het daar in elk geval niet aan.
Ik ga er even vanuit dat je oude Mac het nog gewoon doet en wel verbinding met het internet heeft?
De meest makkelijke manier is je nieuwe MacBook naast je oude Mac zetten en dan vanaf de oude Mac de instellingen nalopen, kijken of die op je nieuwe MacBook anders zijn en de verschillen aanpassen. Ik weet niet hoe oud je oude Mac is, maar hier en daar kunnen instellingen er anders uitzien.

Als je in de makkelijke manier vastloopt dan is er nog @Dave!; hij is meer technisch dan ik.

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Kijk eens aan, het hele Apple team komt kijken of we je kunnen helpen 😉
Eigenlijk zijn de dingen, die ik zou willen benoemen, al aangegeven door mijn voorgangers. Maar je zou nog 1 controle kunnen doen om te zien of het echt aan je MacBook ligt of toch niet. Je zegt dat alles normaal wel werkt via Wifi dus het moet wel je nieuwe MacBook zijn. 

Ga eens naar het appeltje, link bovenin beeld. Klik op, over deze Mac (of MacBook). Kies daarna op Systeem overzicht (als goed is linker aanklik button, naast software-upate). Kijk in die lijst onder Netwerk even bij Wifi. Mocht je daar foutmeldingen zien, of helemaal geen Wifi, dan is er dus iets mis met je Wifi en zou ik terug gaan naar waar je hem hebt gekocht. Maar voor je aan de wandel gaat, of iemand laat wandelen, probeer onderstaande ook nog even!


Misschien nog een leuke pagina van Apple om even door te lezen: https://support.apple.com/nl-nl/HT202663 

En een mooie om ook eens te testen, VERGEET uw Wifi netwerk! 

1. Klik op het Apple logo in de linkerbovenhoek en kies System Preferences.

2. kiezen Wi-Fi aan de linkerkant en klik vervolgens op Geavanceerd in het paneel.

3. Kies de wifi die niet werkt en druk op het minteken om netwerken naar de gewenste volgorde te slepen.

4. klikken OK, En vervolgens Toepassen om de wifi te vergeten.

Daarna moet u de Wi-Fi handmatig opnieuw verbinden door de Wi-Fi te selecteren en het wachtwoord in te voeren.

Welke ik vaak gebruik bij mensen die geen Wifi meer kunnen vinden is de Wireless Diagnostics op Mac:

Wireless Diagnostics is de ingebouwde draadloze functie van Mac, die uw draadloze omgeving kan analyseren en uw wifi-verbinding kan controleren.

1. Houd de knop ingedrukt Keuze (Alt) -toets en klik op uw Wi-Fipictogram op de bovenste menubalk.

2. kiezen Open Wireless Diagnostics en voer uw beheerdersnaam en wachtwoord in wanneer daarom wordt gevraagd.

3. Volg de instructies op het scherm om te klikken voortzetten om uw wifi-diagnoserapport te krijgen.

4. Als er een periodiek probleem is, kunt u ervoor kiezen om "Controleer mijn wifi-verbinding, en het stopt met controleren als er een probleem wordt gevonden.

U kunt het diagnoserapport vinden door te kiezen Go > Ga naar map van de vinder menubalk en voer vervolgens in / Var / tmp.

Het slaat het rapport op uw bureaublad op macOS X El Capitan of eerder op.


Ik doe wel of ik dit zelf heb uitgevogeld, maar dat is natuurlijk niet zo. Deze informatie heb ik in mijn tabbladen staan omdat deze wel eens heel erg van pas kunnen komen. Voor al die andere 10 tips met Wifi problemen, kijk op deze pagina: https://www.apeaksoft.com/nl/fix/mac-wont-connect-to-wifi.html 

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dag @Wim C. dank voor je reactie. Mijn oude Mac is uit 2012, de nieuwe heb ik inderdaad in de winkel gekocht. Om gegevens over te zetten heb ik de Migratie-assistent uit de Hulpprogramma's gebruikt. De wifi instellingen heb ik op een gegeven moment toch ook maar vergeleken, het zag er hetzelfde uit dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik ga het dadelijk nog eens doen. Zijn er nog meer instellingen waar ik rekening mee moet houden? Het Ziggo modem heb ik al een paar keer uit- en aangezet, TpLink apparatuur eraf gehaald, computer herhaaldelijk herstart of helemaal uit/ aan .... uuuuh, wat nog meer ... OpenDNS en GoogleDNS geprobeerd ... via Amerikaanse apple community site netwerk nieuwe naam gegeven en instellingen gewijzigd, ook geen succes dus alles weer terug gezet ... alle netwerkverbindingen die op mijn oude mac staan eruit gehaald en opnieuw het ziggo netwerk erop gezet ... het houdt me van de straat zeg maar. Helaas heeft niks effect en kan ik nog niet genieten van mijn mooie nieuwe Mac 😞

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Ga een naar Apple logo > Systeemvoorkeuren en dan naar Netwerk

Kijk even naar het volgende

Foto 1

Kijk of je wifi netwerk op deze manier gezet kan worden en vink IP-adres tracking uit

Foto 2

Vink je netwerk aan en kijk even de tabbladen na of daar alles goed gaat en Pas toe

Foto 3

de Via DHCP Cliënt IPv4 is deze gevuld met een IP adres van je Macbook anders druk je op Vernieuw DHCP Lease

Foto 4

Krijg je Mac wel een Mac adres met een nummer toegewezen en Automatisch.

 

Schermafbeelding 2022-08-14 om 21.40.18.pngFoto 2 - Netwerk WifiFoto 2 - Netwerk WifiFoto 3 - DCHP IP adresFoto 3 - DCHP IP adresMac-AdreMac-Adre

 

Nu is iedereen van Apple Team aanwezig, ik hoop dat dit werkt. Mocht je ergens VPN aan hebben die even uit en of IP-adres tracking die ook even uitzetten, die kunnen soms je verbinding ook behoorlijk verstoren.

 

Andere vraag, heb je op het Modem IPv4 en IPv6 weet je dit toevallig, daar kan het ook zitten dat je je alles IPv4 moet instellen.

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Hoi @Dave! Dank voor je reactie. Super fijn dat het hele Apple team meedenkt! Ik heb al het mogelijke geprobeerd, ook met jouw foto's ernaast. De wifi probleemoplosser heb ik ook ingeschakeld en daar kwam het volgende uit:

IMG_1115.JPG

 

 Sorry, ik krijg de foto niet horizontaal 😞

Op het modem zit zowel ipv4 als ipv6. Als ik het alleen in ipv4 wil instellen moet ik dan de ipv6 bij de instellingen eruit halen?

 

Dank voor jullie hulp

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@Shirley1 

Ik heb het voorgelegd aan een Ziggo Medewerker die gaat je modem op IPv4 zetten, als dat is gebeurt krijg je bericht, even modem herstarten en nog eens proberen.

 

 

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Je modem omzetten naar alleen ipv4 is denk ik eigenlijk een beetje vreemd. Een MacBook moet natuurlijk gewoon alles aankunnen. Heb je de foutmelding doorgelopen en gedaan wat Appel aangeeft wat je moet doen? 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Shirley1 en @Dave!

 

Shirley, ik heb het verzoek van Dave ontvangen je te helpen bij het wijzigen van je instellingen naar IPv4.

Zou je hiervoor je profiel willen aanvullen met je postcode en huisnummer? Dan kan ik je namelijk van dienst zijn.

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@EnergieBoy  Ik twijfelde daar ook aan een Macbook Pro moet ook IPv6 aankunnen zelfde als mijn Air die zit ook op beide. Maar ik heb de Migratie assistent niet gebruikt van me vorige Macbook, ik hem handmatig ingesteld. Gewoon beide naast elkaar dan wat op de één staat op de ander doorgeven, en met de zelfde mailadres zijn sommige apps mee gesynchroniseerd zoals Notes en Mail 

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Dat is ook het beste om te doen. Bij sommige dingen kan je wel de Migratie assistent gebruiken, maar van heel oud naar wat nieuwer, zou ik niet doen. Zelfde als met je iPhone, die moet je ook gewoon starten met een lege telefoon (zeker als je al vaker Migratie assistent hebt gebruikt). Maar goed, we wachten af.

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@EnergieBoy @Dave! @Jamyla Dank allemaal voor de suggesties. @EnergieBoy ik heb alle Apple suggesties doorlopen. @Dave! Ik kan me voorstellen dat Migratie assistent niet helemaal goed zou werken (ik was er ook niet helemaal zeker van of dat wel goed zou zijn) met een "oude" Mac, maar hoe bedoel je precies dat je de Macs naast elkaar zet en de info zo overzet? @Jamyla kan ik de gegevens via een pb aan je doorgeven?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Shirley1

Dat is niet wenselijk.

Je kan je profiel aanvullen met je postcode + huisnummer, deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor ons als moderator.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@Shirley1  Ik kan de foto niet meer vinden ik bedoel je oude Mac naast je nieuwe en via de oude kijken welke programma’s die heeft en handmatig op je nieuwe Macbook installeren.

 

denk dat beste is je nieuwe Macbook Pro even terug naar zijn fabrieksherster, dan zou je Big Sur of Montery er oo kunnen installeren en vanuit daar handmatig opbouwen.

 

En graag gedaan voor de hulp. 😊

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik snap 't. Heb het zojuist gedaan.

Shirley1
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@Jamyla dat was voor jou bedoeld 😁

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Shirley1 

Is het nog niet gelukt?

Blijkbaar er tóch iets misgegaan met het overzetten van je spullen. Ik zie nog twee mogelijkheden en ik ga er even vanuit dat al je spullen ook nog op je oude Mac staat?

  • Je MacBook terugzetten zoals je hem hebt uitgepakt. Je moet dan wèl alles weer opnieuw instellen zoals je AppleStore account. Als het goed is vraagt je MacBook vrij snel om verbinding te maken met je wifi-netwerk om de laatste updates binnen te halen. Als het daar al fout gaat dan moet-ie terug naar de winkel.
  • Je MacBook laten zoals-ie is en terug naar de winkel gaan en het laten oplossen door de verkopers.

Het is altijd lastig om op afstand, op een forum en in tekst dit soort zaken op te lossen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic