Beste Ziggo @Paul community,
Ik heb inmiddels al een zeer groot bestand opgebouwd bij Ziggo over het steeds wegvallen van onze internetverbinding in huis. 😕
Dit probleem speelt al sinds december 2019 sinds we deze woning hebben betrokken.
We zijn deels tegemoet gekomen door Ziggo, maar de problemen zijn er helaas nog steeds.
Om helemaal gek van te worden...😞
Ik heb hier al een aardig topic over geschreven, maar helaas is deze gesloten en gearchiveerd.
Zie topic:
Inmiddels zijn er weer diverse monteurs op bezoek geweest met allemaal hun eigen idee wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem.
"Het probleem ligt zeker niet binnen uw woning en ligt zeker te weten buiten uw woning".
"Het signaal in uw wijk is echt behoorlijk slecht".
"Het probleem ligt misschien in uw woning".
"Het probleem ligt in uw woning, maar ik weet niet zeker wat het kan zijn".
Het rare is dat het probleem ook blijft terugkomen nadat er een nieuw modem is geïnstalleerd.
Monteurs weten het ook niet meer en spreken elkaar tegen.
Helaas heeft na 2 jaar nog niemand van Ziggo de oplossing gevonden voor ons.
"Kijk het maar weer even aan" was het laatste advies...
Het leek ook even goed te gaan na weer een vervanging van de Connect box.
We hebben daarna 10 dagen in quarantaine gezeten met het hele gezin en flink gebruik gemaakt van alle apparaten in huis. (Gamen, streamen, werken enz...) Zonder al te veel problemen, internet werd soms wel trager....
Maar helaas, we zitten met ons gezin aan de eettafel te eten en boem....
Geen internet meer, Wifi weg en ook bedraad geen internet meer en dit terwijl er dus minimaal gebruik werd gemaakt van het internet in huis.
Ik ben al 2 jaar lang alles in huis aan het checken, we hebben laatst ook maar eens alle apparaten in huis uitgezet, uit het netwerk gegooid en daarna 1 voor 1 weer toegevoegd aan het netwerk. Geen problemen gevonden.
Mogelijke oplossingen:
Ik heb zelf wel een idee wat nog zou kunnen helpen.
Speciale request aan @Paul , zou je ons weer willen helpen a.u.b.?
Jij hebt het hele traject al eens gedaan met mij.
Ik weet het echt niet meer wat ik nog kan doen, maar ik weet wel dat dit probleem echt opgelost moet worden.
De monteurs (in combinatie met de Ziggo Engineering) weten het ook niet meer. 🤔
Zo dagen geen last van het probleem en zo meerdere keren achter elkaar, geen pijl op vast te trekken.
Enige wat we zelf kunnen doen is wachten tot alles het opeens weer gaat doen of de stekker eruit trekken en de boel opnieuw opstarten en hopen dat alles weer gaat werken.
Wie de oplossing heeft mag ook reageren uiteraard! 👍
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Idefix Graag gedaan! ; ) We zien het oude modem dan binnenkort wel retour komen.
Nu 2 dagen het modem in gebruik waarvan 1 dag in bridge modus.
Ik ben uit nieuwsgierigheid even in de history van het modem gedoken.
Onderstaande meldingen zijn dus enkel van vannacht, ik heb de MAC adressen veranderd naar XXXXXXXXXX.
Ik zie als leek heel veel "critical, warning en notice" voorbij komen, wat maak jij hieruit op?
Time Priority Description
2021-12-06 02:01:13 | warning | ToD request sent- No Response received;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:01:11 | notice | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:01:11 | warning | ToD request sent- No Response received;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:01:21 | warning | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:01:07 | critical | DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:01:03 | notice | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
2021-12-06 02:00:45 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:00:44 | critical | No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 02:00:34 | warning | B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:59:25 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:46:15 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:46:10 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:45:51 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:45:50 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:45:32 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:45:31 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:45:11 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:45:10 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:44:29 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:44:29 | warning | MDD message timeout;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:44:24 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:44:23 | warning | MDD message timeout;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-06 01:44:20 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXXXXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Tussen 01.44.20 en 02.01.13 uur:
SYNC failure = het modem is tijdelijk buiten bedrijf
MDD time out = er is tijdelijk geen dataverkeer mogelijk tot max. 20 seconden
T4 time out = herstart modem en opnieuw aanmelden bij CMTS
T2 time out = het modem reset de interface en start het registratieproces.
Kortom; er heeft zich iets voorgedaan waardoor er nauwelijks een internetverbinding was gedurende de genoemde periode/tijdsduur. In plat Nederlands spreekt men van een digitale puinhoop.
Ik heb het moderatie-team een seintje gegeven.
@Idefix Goed dat je hiermee even aan de bel trekt! Op het doorgegeven tijdsbestek zie ik geen bijzonderheden terug in de connectie tussen het modem en ons netwerk. Maar n.a.v. je melding heb ik op je nieuwe modem even een nauwkeurige meting lopen om de komende 3 dagen te monitoren. Wat zijn overigens je eigen bevindingen m.b.t. de verbinding, even afgezien van hetgeen je in het modemlog ziet staan?
Aanvullend: Tot afgelopen middag werden er wel werkzaamheden uitgevoerd aan ons netwerk bij jou in de buurt.
Na 1 dag dit modem in gebruik te hebben, vind ik het moeilijk om dit te beoordelen. Mijn gevoel zegt dat dit een stabieler modem is dan de Connectbox, maar dat is echt een gevoel.
Ik merkte gisteren wel dat op meerdere apparaten de verbinding 1-2 seconden wegviel en dan weer verder gaat. En dat meerdere malen. (Via Ziggo Go app en Youtube app op tv).
Modemlog
Wat het modemlog aangeeft bevestigd in ieder geval de problemen van de laatste 2 jaar.
Wij ervaren wel problemen omdat we regelmatig geen internet hebben in huis (wegvallen internet en random herstarten van het modem), maar dit is bij Ziggo helaas niet/nooit terug te zien.
De uitleg van @KBX458 verklaard voor mij i.i.g. waarom wij op random momenten geen internet meer hebben in huis. Ik check niet dagelijks de history van het modem, maar ik denk dat deze meldingen heel vaak zijn voorgekomen bij ons.
Aanvullend: Tot afgelopen middag werden er wel werkzaamheden uitgevoerd aan ons netwerk bij jou in de buurt.
Voordeel van de twijfel voor Ziggo in dit geval. 😉
Dat zijn precies de problemen waar we al heel lang mee te maken hebben helaas.
Dat verklaard een hoop waarom wij regelmatig geen internet hebben in huis.
Werden de werkzaamheden ook in de nachtelijke uren op 06-12-2021 tussen 01.44.20 en 02.01.13 uur uitgevoerd?
Zo ja, dan verklaart dat waarschijnlijk de modem meldingen.
Zo neen, dan is of was er een onbekende gebeurtenis gaande.
Indien na de afsluiting van de werkzaamheden de meldingen in het netwerklog niet meer optreden, de TS geen uitval of dergelijke meer constateert, dan kan het euvel zijn verholpen.
@KBX458 Het enige wat ik terugzie is dat de werkzaamheden op 06-12-2021 omstreeks 12:30 afgerond waren. Hoe vroeg men hier bezig was heb ik op dit moment helaas niet inzichtelijk.
Even een update van mijn kant.
Oude modem retour
Ik heb gisteren 2x de retourdoos mogen ontvangen, 1x was genoeg geweest 😉
Het oude modem zou vandaag afgeleverd moeten worden bij Ziggo.
Bevindingen internet laatste dagen
We hebben de laatste dagen gelukkig geen internetuitval meer gehad 🤞, maar dat wil nu nog niets zeggen. We zijn allang blij dat het een paar dagen goed is gegaan.
Wel ervoeren we gisterenavond extreem langzaam internetverkeer in huis. We hadden er allemaal last van. Ik heb bewust het modem niet opnieuw opgestart, maar zie niets terug in de systemlog van gisterenavond.
Onderstaande melding van gisterenmiddag 14:01 uur staat in het systemlog vermeld.
Niets over de langzame verbinding in de avond.
Time Priority Description
2021-12-09 14:01:06 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=XXXXXX;CMTS-MAC=XXXXXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Ik zie dat de MAC adressen refereerden naar respectievelijk UBEE en CISCO.
CM Downstream Channel Info
In de downstream channel info beginnen nu wel wat correctables en uncorrectables binnen te druppelen, zeker op de kanalen 30, 31 en 32.
@Idefix Top dat je de retourdoos ontvangen hebt! Gek dat er 2 verstuurd zijn. Wat zijn tot dusver je bevindingen met het Ubee1318ZG modem? De verbinding ziet er namelijk prima uit.
Was net bezig mijn bevindingen te melden in mijn vorige post, maar ik heb meer vertrouwen in dit modem dan in de oude. Maar of dat wat wil zeggen weet ik niet 😉
Channel | Lock Status | Channel Type | Channel ID | Frequency | Width | Power | SNR | Modulation Profile ID | Correctables | Uncorrectables |
1 | Locked | SC-QAM Downstream | 9 | 666000000 Hz | 8000000 Hz | 5 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 8 | 0 |
2 | Locked | SC-QAM Downstream | 1 | 602000000 Hz | 8000000 Hz | 5.3 dBmV | 41.2 dB | QAM256 | 3 | 0 |
3 | Locked | SC-QAM Downstream | 2 | 610000000 Hz | 8000000 Hz | 5.3 dBmV | 41.7 dB | QAM256 | 5 | 8 |
4 | Locked | SC-QAM Downstream | 3 | 618000000 Hz | 8000000 Hz | 5.1 dBmV | 41.8 dB | QAM256 | 4 | 9 |
5 | Locked | SC-QAM Downstream | 4 | 626000000 Hz | 8000000 Hz | 5 dBmV | 41.6 dB | QAM256 | 4 | 10 |
6 | Locked | SC-QAM Downstream | 5 | 634000000 Hz | 8000000 Hz | 4.4 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 8 | 9 |
7 | Locked | SC-QAM Downstream | 6 | 642000000 Hz | 8000000 Hz | 4.3 dBmV | 41.3 dB | QAM256 | 5 | 8 |
8 | Locked | SC-QAM Downstream | 7 | 650000000 Hz | 8000000 Hz | 4.4 dBmV | 41.3 dB | QAM256 | 8 | 9 |
9 | Locked | SC-QAM Downstream | 8 | 658000000 Hz | 8000000 Hz | 4.7 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 9 | 9 |
10 | Locked | SC-QAM Downstream | 10 | 674000000 Hz | 8000000 Hz | 5 dBmV | 41.3 dB | QAM256 | 7 | 9 |
11 | Locked | SC-QAM Downstream | 11 | 682000000 Hz | 8000000 Hz | 4.7 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 7 | 8 |
12 | Locked | SC-QAM Downstream | 12 | 690000000 Hz | 8000000 Hz | 4.7 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 8 | 9 |
13 | Locked | SC-QAM Downstream | 13 | 698000000 Hz | 8000000 Hz | 4.3 dBmV | 41.3 dB | QAM256 | 9 | 9 |
14 | Locked | SC-QAM Downstream | 14 | 706000000 Hz | 8000000 Hz | 4.5 dBmV | 41.4 dB | QAM256 | 6 | 9 |
15 | Locked | SC-QAM Downstream | 15 | 714000000 Hz | 8000000 Hz | 4.6 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 7 | 8 |
16 | Locked | SC-QAM Downstream | 16 | 722000000 Hz | 8000000 Hz | 4.9 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 3 | 9 |
17 | Locked | SC-QAM Downstream | 17 | 730000000 Hz | 8000000 Hz | 5 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 4 | 9 |
18 | Locked | SC-QAM Downstream | 18 | 738000000 Hz | 8000000 Hz | 4.8 dBmV | 41.5 dB | QAM256 | 2 | 9 |
19 | Locked | SC-QAM Downstream | 19 | 746000000 Hz | 8000000 Hz | 4.6 dBmV | 41.4 dB | QAM256 | 4 | 9 |
20 | Locked | SC-QAM Downstream | 20 | 754000000 Hz | 8000000 Hz | 4.3 dBmV | 41.2 dB | QAM256 | 3 | 9 |
21 | Locked | SC-QAM Downstream | 21 | 762000000 Hz | 8000000 Hz | 4 dBmV | 41.1 dB | QAM256 | 8 | 9 |
22 | Locked | SC-QAM Downstream | 22 | 770000000 Hz | 8000000 Hz | 4 dBmV | 41 dB | QAM256 | 4 | 9 |
23 | Locked | SC-QAM Downstream | 23 | 778000000 Hz | 8000000 Hz | 3.9 dBmV | 41.1 dB | QAM256 | 5 | 9 |
24 | Locked | SC-QAM Downstream | 24 | 786000000 Hz | 8000000 Hz | 4.1 dBmV | 41.1 dB | QAM256 | 8 | 9 |
25 | Locked | SC-QAM Downstream | 25 | 794000000 Hz | 8000000 Hz | 4 dBmV | 41 dB | QAM256 | 6 | 8 |
26 | Locked | SC-QAM Downstream | 26 | 802000000 Hz | 8000000 Hz | 4.1 dBmV | 40.8 dB | QAM256 | 5 | 9 |
27 | Locked | SC-QAM Downstream | 27 | 810000000 Hz | 8000000 Hz | 4.3 dBmV | 41.1 dB | QAM256 | 5 | 8 |
28 | Locked | SC-QAM Downstream | 28 | 818000000 Hz | 8000000 Hz | 4.2 dBmV | 41 dB | QAM256 | 2 | 9 |
29 | Locked | SC-QAM Downstream | 29 | 826000000 Hz | 8000000 Hz | 3.8 dBmV | 40.8 dB | QAM256 | 9 | 9 |
30 | Locked | SC-QAM Downstream | 30 | 834000000 Hz | 8000000 Hz | 3.6 dBmV | 40.7 dB | QAM256 | 94 | 38 |
31 | Locked | SC-QAM Downstream | 31 | 842000000 Hz | 8000000 Hz | 3.6 dBmV | 40.8 dB | QAM256 | 1018 | 675 |
32 | Locked | SC-QAM Downstream | 32 | 850000000 Hz | 8000000 Hz | 3.9 dBmV | 41 dB | QAM256 | 1400 | 6889 |
CM Upstream Channel Info
Channel | Lock Status | Channel Type | Channel ID | Frequency | Width | Power | Modulation/Profile ID |
1 | Locked | ATDMA | 1 | 58800000 Hz | 6400000 Hz | 43 dBmV | 2 |
2 | Locked | ATDMA | 2 | 52000000 Hz | 6400000 Hz | 42.5 dBmV | 2 |
3 | Locked | ATDMA | 3 | 44500000 Hz | 6400000 Hz | 42.5 dBmV | 2 |
4 | Locked | ATDMA | 4 | 36000000 Hz | 6400000 Hz | 42 dBmV | 2 |
@Idefix Dankejwel voor het delen van deze data. Op dit moment loopt er nog een meting op jouw verbinding. Heb je los van het feit dat je een groot aantal uncorrectables terugziet in het modemlog ook daadwerkelijk problemen in de vorm van slechte perfomance, uitval of storing op de verbinding geconsateerd? Zo ja, heb je dan de datum + tijd waarop dit het geval was?
@Idefix plaats in de gevallen die Paul noemt, dan tevens een schermopname van de netwerkhistorie.
Hoi @Paul zie een paar berichten terug. Daar heb ik gemeld dat we een avond zeer traag internet hadden in huis. Ik heb toen ook in de netwerkhistorie gekeken, maar daar was helaas weer niets in te zien.
Hieronder laatste meldingen uit de historie van het modem.
Het valt mij op dat er maar zeer weinig meldingen staan in vergelijking met de historie van de connectbox.
Ik begreep uit het verhaal van de monteur dat het modem elk uur een signaal af zou moeten geven, maar dat die van ons laatst helemaal niet te traceren was.
Time Priority Description
2021-12-13 02:01:06 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=0c:b9:37:4a:75:70;CMTS-MAC=00:6c:bc:b8:2f:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2021-12-12 15:26:49 | critical | Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:4a:75:70;CMTS-MAC=00:6c:bc:b8:2f:93;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Nog een vraag over de startup procedure, Security failed, BPI+
Wat wil dat precies zeggen? Klinkt voor mij niet als iets positiefs.
Startup Procedure
Procedure | Status | Comment |
Acquire Downstream Channel | 666000000 | Locked |
Connectivity State | In Progress | Registration Complete |
Boot State | OK | Operational |
Configuration File | OK | bac1030001060cb9374a7570 |
Security | Failed | BPI+ |
Dat ga ik zeker proberen, alleen staat er niets vermeld in de netwerkhistorie op dat moment.
Ook als ik bel of chat met de klantenservice als we geen internet meer hebben, dan valt er gekgenoeg niets te zien door Ziggo medewerkers.
Maar even afkloppen, in de afgelopen week is het modem niet uitgevallen of random herstart.
Dat is voor ons al een unicum.
Ik heb de pagina gelezen, maar zie geen echte uitleg of oplossing voorbij komen.
Iets met dat de Time of Day niet correct staat ingesteld i.c.m. certificaten?
De current system time die het modem aangeeft klopt in ieder geval wel.
Ik heb zelf onderstaande kunnen vinden op internet:
Baseline Privacy Plus Interface
BPI+ should be considered a MUST do in every DOCSIS network.
Why? Because it protects subscriber data from being viewed by malicious users in addition to thwarting potential hackers by using 56-bit or 40-bit DES encryption (56-bit DES is standard).
Lijkt mij niet heel erg handig als de status dan op "failed" staat zoals nu bij mij.
Als het een eenmalige gebeurtenis is, dan kan je het negeren.
Wanneer is het een eenmalige gebeurtenis dan?
Staat nu reeds 10 dagen op status "Failed".
Procedure | Status | Comment |
Acquire Downstream Channel | 666000000 | Locked |
Connectivity State | In Progress | Registration Complete |
Boot State | OK | Operational |
Configuration File | OK | bac1030001060cb9374a7570 |
Security | Failed | BPI+ |
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.