Vraag
Reacties
Oplossing
ronald.gordijn
Level 1

Wekelijks geen internet op het moment dat de DHCP leasetijd verlopen is.

Beste Ziggo,

Wekelijks wordt mijn internet verbinding gedurende 10-20 minuten verbroken.

Dit gebeurt op het moment dat de DHCP leasetijd verloopt.

Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10
Software versie

: 9.1.2109.200

Meerdere keren hierover gebeld naar Ziggo, echter blijkt dat hier helemaal geen notities worden bewaard.

Waarom staat de lease tijd van DHCP op slechts 8 dagen?

Waarom wordt de DHCP lease vernieuwing niet ingesteld op nachtelijke uren, zoals vermeld aan de telefoon?

Waarom duurt het 10 tot 20 minuten alvorens de modem een vernieuwd IP adres krijgt met een nieuwe lease tijd?

Gedurende de downtime zegt de connect box ook dat er geen internet is, telefoon werkt automatisch ook niet.

Lastig als je thuiswerkt.

Ik zie graag een reactie tegemoet.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator

We zijn er vandaag snel bij 🙂 Nieuwe kabel voor je modem komt jouw kant op @ronald.gordijn 

Het is wel een gek probleem wat je hier hebt, bij het checken van de DHCP lease staat dat deze op 7-3 rond 5:30 vernieuwd wordt. 
Mocht ervoor die datum iets mis gaan trek dan even aan de bel! Als het probleem zich ook voordoet met de nieuwe coaxkabel op je modem, dan is het vervolg een monteursafspraak. 

Bekijk in context

0 Kudos
Uitgelicht
KBX458
Oud Community-lid

De TLV 11 melding betreft het config file van de provider en is niet van invloed. Beschouw het als een kennisgeving.

Een enkele T3 melding is ook niet van invloed op de werking van het modem of verbinding.

N.a.v. de foto lijkt het me verstandig dat je de kabel tussen AOP en modem vervangt voor een IEC/F met rood/groene markering met een lengte van 1,5 meter. 

Deze kan kosteloos worden toegestuurd.

Ook het witte kapje op de splitter mag je verwijderen. Dat kan soms een minder goed contact veroorzaken.

0 Kudos
11 Reacties 11
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Vreemde actie van je modem.

Om één en ander uit te sluiten.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

0 Kudos
ronald.gordijn
Level 1
Topicstarter

Beste Bert,

Met het signaal is niets mis.

De aansluiting is afgelopen jaar door een Ziggo monteur vernieuwd uit voorzorg, signaal gemeten, is uitstekend. Probleem doet zich niet alleen bij mij voor maar ook bij mijn buren.

Modem zit direct op de aansluiting op een afstand van 25 cm.

Het is ook heel eenvoudig te voorspellen, zodra de DHCP leasetijd verstreken is, loopt je tegen dit probleem aan. Leasetijd is verstreken, modem doet een nieuw DHCP discover, krijgt een offer, gevolgd door een request van de modem en acknowledge van Ziggo. Dit duurt 10 to 20 minuten in totaal.

Lastig als je thuiswerkt en dat dit telkens overdag gebeurt tussen 10:00 en 13:00.

Het DHCP verhaal staat totaal los van de modem, maar hoe IP adressen uitgedeeld worden door Ziggo.

Groet,

Ronald

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Met het signaal is niets mis."

Als een signaal niet helemaal lekker is, dan kan de overstap naar een nieuwe lease ook problematisch zijn.

Een signaalprobleem kan ook vanuit buiten komen en onlangs ontstaan zijn.

Ook aansluitingen willen af en toe wel eens afwijken van de standaard werkwijze.

Om dit alles uit te sluiten kun je de vragen beantwoorden?

Wil je dit niet? Ook prima, dan veel succes gewenst verder.

ronald.gordijn
Level 1
Topicstarter

Foto kan ik even niet maken op dit moment, maar vrijdag 25/2 was het weer prijs. Toevallig precies op het tijdstip dat de lease tijd verlopen was.

Connect Box status voor monteursOnderdeel Status Status

Ingesteld Downstream kanaal (Hz)
762000000
Locked
Ingesteld Upstream kanaal (Hz)
31800000
Locked
Provisioning status
Verbonden

Weet niet of je de kanalen ook nog wilt zien, maar zijn nogal lang.

lgemene configuratie

Netwerk toegang
Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten
3
Standaard beveiliging
Ingeschakeld
DOCSIS-Modus
Docsis30
Config bestand
internet300_30_wifion_v4-sip.bin

Primaire Downstream Service Flow

SFID62365826
Maximale snelheid321000000
Maximum Traffic Burst42600
Minimale snelheid0

Primaire Upstream Service Flow

SFID62357633
Maximale snelheid32100000
Maximum Traffic Burst42600
Minimale snelheid0
Maximum Concatenated Burst42600
Roostertype

BestEffort

Belangrijkste is de log informatie.

Op het moment dat de modem geen signaal meer krijgt:

25/02/2022 10:03:0 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25/02/2022 09:47:49 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25/02/2022 10:03:0criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/02/2022 09:55:13noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/02/2022 09:47:49noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23/02/2022 13:48:2criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23/02/2022 10:45:8noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:94:8b:1b;CMTS-MAC=00:17:10:93:e7:94;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Kun je hier iets mee?

0 Kudos
ronald.gordijn
Level 1
Topicstarter

Hierbij als nog een foto.

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

De TLV 11 melding betreft het config file van de provider en is niet van invloed. Beschouw het als een kennisgeving.

Een enkele T3 melding is ook niet van invloed op de werking van het modem of verbinding.

N.a.v. de foto lijkt het me verstandig dat je de kabel tussen AOP en modem vervangt voor een IEC/F met rood/groene markering met een lengte van 1,5 meter. 

Deze kan kosteloos worden toegestuurd.

Ook het witte kapje op de splitter mag je verwijderen. Dat kan soms een minder goed contact veroorzaken.

0 Kudos
ronald.gordijn
Level 1
Topicstarter

Is er een mogelijkheid tot haakse connector?

Onder de AOP is geen ruimte om een rechte connector te plaatsen.

Als dat kan dan ontvang ik graag een kabel om dit te testen of dat het probleem verhelpt.

Het witte kapje zal ik dan direct verwijderen.

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Als het witte kapje is verwijderd, kan je de splitter zodanig draaien, dat een haakse verbinding niet nodig is.

Na verwijdering de splitter stevig in het AOP drukken.

De genoemde kabel kan je aanvragen via telefoon of chat bij de helpdesk. Of wachten tot een moderator langskomt in dit topic en je er een toestuurt.

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

We zijn er vandaag snel bij 🙂 Nieuwe kabel voor je modem komt jouw kant op @ronald.gordijn 

Het is wel een gek probleem wat je hier hebt, bij het checken van de DHCP lease staat dat deze op 7-3 rond 5:30 vernieuwd wordt. 
Mocht ervoor die datum iets mis gaan trek dan even aan de bel! Als het probleem zich ook voordoet met de nieuwe coaxkabel op je modem, dan is het vervolg een monteursafspraak. 

0 Kudos
ronald.gordijn
Level 1
Topicstarter

Top.

We gaan zien of dat verbetering brengt.

0 Kudos
Krista
Community Moderator
Community Moderator

Hi @ronald.gordijn het is al even geleden dat we contact hebben gehad. Hoe is het gegaan met de nieuwe kabel? 

0 Kudos