Vraag
Reacties
Oplossing
FlyingApe
Level 5

Wegwerken van een netwerkkabel

Gelukkig werkt mijn internet prima, maar ik wilde toch even mijn vraag tegen de community aanhouden, want ik loop tegen een uitdaging aan mbt wegwerken van een netwerkkabel. Hopelijk hebben jullie hier meer kaas van gegeten dan ik.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd.

Mijn appartement heeft bouwjaar 1975, het AOP komt tegen de muur aan bij de raamkant de woonkamer binnen. Toen ik hier ingetrokken ben, heb ik "voor de snelheid" maar even een netwerkkabel langs de kortste kant van mijn woonkamer langs de balkondeur en vervolgens de slaapkamerdeur laten lopen. Ik heb namelijk in mijn slaapkamer mijn bureau met PC staan.

Nu is die "voor de snelheid" oplossing inmiddels veranderd in een permanente situatie (het ligt inmiddels al een halfjaar zo) en zorgt bij mij voor de nodige irritaties. Ik moet de kabel altijd aan de kant schoppen als ik naar mijn balkon wil en het ziet er ook gewoon niet uit. Het zwarte omhulsel is overigens een kabelbeschermer zodat mijn katten er niet aan gaan knagen.

Die goot die langs de balkondeur en de rest van de muur loopt is voor de verwarmingsbuis, die is 24/7 heet, daar lijkt het me dus niet handig om een internetkabel in te leggen. 😅 De "muur" achter de verwarming zijn platen die volgens sommigen in het gebouw asbesthoudend zijn, niet handig dus om daarin te gaan boren.

Zijn er nog mogelijkheden hoe die internetkabel netjes weg te werken is?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou kabelgoot met plakstrip gebruiken.

Bekijk in context

9 Reacties 9
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou kabelgoot met plakstrip gebruiken.

FlyingApe
Level 5
Topicstarter

@tobiastheebe Bedankt voor de tip!

Ik heb even onder mijn hordeur gehangen en ik zie dat er nog een paar cm ruimte is. De hordeur slaat naar binnen open (is ook de reden waarom ik telkens die kabel moet wegschoppen), dus was even bang dat die dan misschien niet meer goed open kon. Ben totaal geen klusser overigens, maar dit klinkt wel als iets wat ik moet kunnen. 😁 Is het gebruikelijk dat ik dan de plint (ook een plakstrik) weghaal? Zou namelijk wel ietsje extra ruimte geven. Heb er nog even een extra fotootje bij gedaan.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De plint verwijderen en vervangen door kabelgoot zou niet mijn eerste keuze zijn, maar ik zie op de eerdere foto's dat er al een gedeelte plint ontbreekt, naast de wand waar de hordeur tegen openslaat, dus de plint vervangen door kabelgoot is zeker een optie. De kabelbeschermer voor de katten is dan niet meer nodig, dus je kunt een dun/laag type kabelgoot nemen.

FlyingApe
Level 5
Topicstarter

@tobiastheebe Top idee! Bedankt voor het meedenken 😁

Bedacht me ook ineens dat ik tijdens het weghalen van het behang een gat in de muur tegenkwam met een gaatje erin waarvan ik geen idee heb waar die uitkomt, ik ben namelijk nooit het uiteinde van het gat tegengekomen. Dacht eigenlijk dat het ooit van een oude schakelaar is geweest, maar omdat het best wel dichtbij het AOP zit zou het misschien wel een kabelgat in de muur kunnen zijn? Er staat heel vaag "1266" in gekerfd.

Mocht dit niks bruikbaars zijn dan ga ik gewoon lekker met de kabelgoot aan de slag!

20221226_150316.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Deze uitsparing kan in het verleden zijn gebruikt voor een CAI-contactdoos, ik denk niet dat dit bruikbaar is.

FlyingApe
Level 5
Topicstarter

@tobiastheebe Ziet er inderdaad niet bruikbaar uit bij nadere inspectie.. kom er ook met geen mogelijkheid achter waar het uiteinde van het gat zit. Zal wel ooit weggewerkt zijn door een van de vorige bewoners.

Denk dat je overigens gelijk hebt mbt de contactdoos, mijn buren hebben dit erin zitten:

Screenshot_30.png

Wel gek hoe ze dit hebben gedaan toendertijd, gezien het AOP nog geen halve meter bij de contactdoos vandaan zit. 😂

Super bedankt voor het meedenken over de kabel, ik ga lekker aan de slag met een plakstrip. Eindresultaat komt binnenkort nog wel. 😁

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij de aanleg van de nieuwe kabelnetten in de jaren '80 (waarvan Ziggo nu eigenaar is) werden de oude contactdozen uit de CAI-periode niet hergebruikt omdat deze technisch al te achterhaald waren. Het waren vaak ook rijgdozen met hoge demping, welke alleen geschikt zijn voor distributie en niet voor retour (upstream vanuit het modem). Daarom zijn in woonkamers van oudere woningen en appartementen soms twee coax-contactdozen zichtbaar, vlakbij elkaar.

Graag gedaan en succes met dit kleine project.

FlyingApe
Level 5
Topicstarter

@tobiastheebe Wat mooi om zo nog wat over de historie te weten te komen van een gebouw dat al bestond ver voor mijn geboorte!

Zeer interessant en ook gaaf dat we vandaag de dag nog gebruik maken van een netwerk dat er waarschijnlijk al sinds de jaren 80 ligt. 

De oude technologie heeft gewoon een nieuw leven gekregen en er stroomt nu internet á 1000 mbit doorheen, een toepassing waar ze in die tijd alleen maar van konden dromen. 😁

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Mijn vorige huisaansluitkabel was een Siemens-kabel uit 1979. In februari '20 is deze vervangen wegens inwatering/oxidatie. De buren gebruiken vermoedelijk echter nog steeds de originele, inmiddels bijna 45 jaar oude kabels. De (rijtjes)woningen zijn opgeleverd in 1981 in de wijk waar ik woon, betreft voormalig Multikabel-gebied.

0 Kudos