1
Vraag
2
Reageer en help mee
BasvandenE

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wegvallende wifi bij Netgear Orbi als router achter de Ziggo Connectbox

Beste allen,

 

Al enige tijd maak ik gebruik van Zakelijk Internet Giga en TV Complete Next. Aangezien we in een (relatief) groot huis wonen van 160 m2, met drie woonlagen, maar vooral veel beton en betonstaal om ons heen was het wifi bereik niet optimaal. Daarnaast ben ik een redelijke fan van gadgets en smarthome, en heb ik een stabiele verbinding nodig voor mijn werk. Mijn behoefte om een eigen router te gebruiken werd hiermee versterkt.

 

Na veel zoeken ben ik uitgekomen op de Netgear Orbi AX4200 Wifi 6, RBK753, een router met twee satellieten, die met beperkte kennis te installeren zou zijn. Achteraf gezien niet de beste oplossing aangezien mijn hele huis bedraad is, maar dat is nu niet anders. Ik heb de Connectbox in bridge mode laten zetten door Ziggo en de bekende forums gevolgd voor de instellingen in de Orbi.

 

De aansluitingen (zie ook de bijlage):

- Signaalkabel dat het huis binnenkomt wordt gesplitst naar een Modem en een TV aansluiting (TV aansluiting splitst later nog een keer omdat we 2 TV boxen hebben).

- De Connectbox (LAN1) is bedraad aangesloten op de Orbi router (Gele WAN-poort) - Allen staan op de begane grond in de meterkast.

- De Orbi router (Ethernet1) is bedraad aangesloten op de Orbi satelliet 1 (Ethernet1) - Satelliet 1 op de 1e verdieping.

- De Orbi router (Ethernet2) is bedraad aangesloten op de Orbi satelliet 2 (Ethernet1) - Satelliet 2 op de 2e verdieping.

- De overige ethernet poorten sluiten aan op wat switches waar diverse bedrade apparatuur achter hangt.

IMG_1746.jpegBedrade aansluitingen (zwart=utp/ rood=coax)Bedrade aansluitingen (zwart=utp/ rood=coax)

 

Het probleem:

- Alle apparatuur welke bedraad is aangesloten werkt top, snel en stabiel internet, voor zover ik kan zien geen problemen.

- De wifi is de bottleneck, deze valt continue weg. Het lijkt dat hij of a) aan het pendelen is tussen 2.4 GHz en 5 GHz of b) blijft pendelen tussen de router en twee satellieten. De reden dat ik aan pendelen denk is dat ik bij een speedtest zie dat hij grote verschillen toont, hij schiet naar 500 Mbit, en binnen een paar seconde terug naar 50 Mbit om vervolgens weer terug te gaan naar de 500 Mbit. In de praktijk valt de verbinding in die schakeling weg op de devices.

 

Wat heb ik al geprobeerd?

- Ik had veel T3 foutmeldingen in de router, hier is een monteur van Ziggo voor langs geweest die de oorspronkelijke 3-weg splitter (modem-tv-tv) heeft gewisseld voor een 2-wegsplitter (modem-tv) en daarachter nog een 2-wegsplitter (tv-tv). Helaas heb ik de T3 foutmeldingen nog steeds.

- In de Orbi instellingen heb ik de verschillende wifi kanalen geprobeerd.

- In de Orbi instellingen heb ik de verschillende apparaten een vast IP-adres gegeven.

- In de Orbi instellingen heb ik CTS/RTS-drempel naar 2307 gezet.

- In de Orbi instellingen heb ik de preambule modus in verschillende opties geprobeerd.

- In de Orbi instellingen heb ik de Transit Power Control op verschillende standen geprobeerd.

 

Ik hoop dat één van jullie, met de nodigde kennis en ervaring, zien welke fout ik eventueel maak in mijn instellingen. Ik zal hierna nog mijn Ziggo netwerkstatus en Orbi instellingen uploaden. Bij voorbaat dank!

 

Bijlagen - Mijn Ziggo netwerkstatus:

Schermafbeelding 2022-08-09 om 13.52.05.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 13.51.53.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 13.51.38.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 13.51.21.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 13.50.47.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 13.50.30.png

 

Bijlagen - Mijn Netgear Orbi instellingen:

Schermafbeelding 2022-08-09 om 15.03.20.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.04.07.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.03.41.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.03.51.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.04.45.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.04.52.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.05.17.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.05.24.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.05.32.pngSchermafbeelding 2022-08-09 om 15.03.32.png

21 Reacties 21
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @BasvandenE 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens óók klant ben. Maar dit terzijde.

Op een foto kan ik niet goed zien hoe de kabels vanaf de splitter (POA-01-B op het AOP) zijn aangesloten op de Connectbox Giga. Anders gevraagd: is het modem rechtstreeks op deze splitter aangesloten?

hullemah

Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

Hallo @BasvandenE 

Bewuste keuze van u  om de orbi het router gedeelte te laten doen?Heb precies een soortgelijke opstelling en laat de ziggo router het werk router werk doen,wifi uitgeschakeld en de orbi set in de accespoint stand

Wout1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een oudere Orbi (RBK50) waarvan de wifi ook (on)regelmatig deels of geheel wegviel. De satellieten bleken ondanks dat ik ze bedraad op de Orbi router had aangesloten, niet bedraad maar via wifi te functioneren. Je kunt dit controleren op het tab basis, aangesloten apparaten waar de satellieten als eerste staan genoemd. Als ze bedraad functioneren, zie je daar dat ze bekabeld zijn aangesloten en zou de backhaulstatus goed moeten zijn, zie plaatje. Oorzaak dat router en satellieten bij mij toch via wifi functioneerden, was een slechte connectie tussen utp-kabel met de rj45 connectoren. De connectie was niet zodanig beroerd dat er geen signaal doorheen kwam, maar minder goed dan een goed wifi-signaal, waardoor de satelliet terugviel op wifi. Connectoren vervangen met goed materiaal deed bij mij wonderen.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik heb zelf de RBKE963 set, maar ondervond in het begin ook problemen met de WiFi. Maar sinds ik "Co-existentie 20/40 MHz inschakelen" (deze optie geeft vaak problemen gaf de helpdesk van Netgear zelf aan) heb uitgezet, beide CTS/RTS-drempel op 2347 heb gezet, Preamble-modus op automatisch en beide Transmit Power Control op 100%, werkt het hier sinds dien top. Persoonlijk zou ik wel alleen de hoogstnodige apparaten een vast IP geven in de Orbi, bij mijzelf zijn dat de Orbi Satellite de Homey Pro en de telefoon van mijn vrouw en mij zelf. Omdat ik die gebruik in de Homey voor aanwezig/afwezig melden met de "Net scan" app.

 

Mijn router (woonkamer) is draadloos verbonden met de satelliet op de eerste verdieping en in heel mijn huis (65m2 per woonlaag) heb ik nu een prima WiFi signaal.  

 

Schermafbeelding 2022-08-10 192523.png

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie Wim! De linker uitgang van de POA-01-B gaat rechtstreeks het modem in, de rechter uitgang gaat naar de splitter die onderaan op de foto te zien is, welke voor twee mediaboxen is. Heb ik misschien een oud AOP? Lees veel over de nieuwe TRISZ-DG300 als AOP?

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi hullemah, ja dit was wel een bewuste keuze. Ik had verschillende apparatuur welke ik moest port forwarden, of welke een DMZ koppeling nodig hadden. Daarnaast het kwaliteitsverschil en snelheid van deze router t.o.v. de Connectbox (wat mij verteld is).

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Wout1, over de kwaliteit van de aansluitingen heb ik zelf ook getwijfeld, vooral omdat ik ze zelf heb aangesloten. Ik heb in ieder geval niet bespaard op de kabels en connectoren. Recent heb ik een RJ45 kabeltester gekocht welke geen foutmeldingen gaf. De vraag is of deze kabeltester wel helpt, jij geeft ook aan dat er wel "wat" signaal doorheen kwam, maar niet voldoende. Ben benieuwd of een dergelijke tester daar op zou reageren. 

https://www.hornbach.nl/shop/BLEIL-Kabeltester-RJ45/6746268/artikel.html 

 

De orbi instellingen lijken in ieder geval goed, ze zijn beide bedraad aangesloten en hebben een goede backhaul.

Schermafbeelding 2022-08-10 om 21.59.13.png

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie DON PAPA. Ik heb zojuist bovenstaande instellingen overgenomen en ga even afwachten wat het resultaat bij mij is. Kan je uitleggen waarom je alleen de hoogstnodige apparaten een vast IP geeft? Ik heb nagenoeg alle apparaten gekoppeld aan een vast IP omdat ik bang was dat het pendelen daardoor zou kunnen komen. Is teveel vaste IP adressen nadelig voor het netwerk?

 

Mag ik vragen of je Orbi router en satelliet (ongeveer) boven elkaar staan? In mijn situatie staat de router op de begane grond aan de voorzijde van het huis, satelliet 1 staat op verdieping 1 aan de achterzijde van het huis, en satelliet 2 staat op verdieping 2 weer aan de voorzijde van het huis. Ik hoop natuurlijk dat mijn devices de orbi pakken welke op dezelfde verdieping aanwezig zijn, maar ben dus bang dat hij gaat pendelen naar een orbi op een andere verdieping en daardoor door de dikke betonlagen heen moet.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik had ook eerst bijna al mijn apparaten een vast IP gegeven, maar bij een herstart van de Orbi merkte ik dat het opstarten allemaal trager verliep dan dat ze automatisch een IP toegewezen kregen van de router.

 

Mijn router staat in de woonkamer aan de achterkant van het huis en de satelliet hangt met een muurbeugel op de overloop boven de trap naar de 1e verdieping (in het midden van het huis). De afstand tussen deze twee zal rond de 7 a 8 meter zijn schat ik zo in. Al mijn binnenmuren zijn van gipsblokken en alle vloeren van vrij dik beton. Bijna alle apparaten op de benedenverdieping en in de tuin maken verbinding met de router in de woonkamer en alle apparaten op de eerste en zolder maken verbinding met de satelliet. Maar stel ik zet de satelliet uit, dan kunnen alle apparaten ook nog steeds verbinding maken met de router, sommige schakkelen dan wel over naar 2,4Ghz omdat de afstand te ver word voor een goeie 5Ghz verbinding. (zonder satelliet kan dus ook alles gewoon nog online blijven). Maar als ik dan vervolgens weer de satelliet aanzet, dan springen na verloop van tijd de apparaten die een betere verbinding van de satelliet kunnen krijgen. automatisch weer terug naar de satelliet en naar 5Ghz.

Wout1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij mij was er sprake van een degradatie van 350 Mbps (mijn maximale snelheid) naar 90 Mbps, wat aan de connectoren lag. Bij mij reageerde de kabel tester niet (zelfde model, ander merk). Ik ben er achter gekomen m.b.v. speedtest (wel ff zorgen dat er geen andere processen lopen die data opsouperen) waarbij ik bij een lage snelheid de backhaulstatus controleerde en er achter kwam dat de satellieten regelmatig switchten tussen een bekabelde en draadloze status

 

Ik denk dat jij kunt controleren of de oorzaak aan brakke RJ connectoren ligt door de kabel die van je router naar je satelliet loopt, even uit de satelliet te halen en in een laptop of pc te steken (WiFi even uitzetten…) en dan even checken wat de snelheid is. Als je daar richting 500 Mbps gaat is er niets mis met kabel of connector.


Andere optie: je geeft aan dat je verschillende WiFi kanalen hebt gebruikt, maar in je instellingen staat het 2.4 GHz kanaal op automatisch. Als je andere WiFi netwerken in de omgeving hebt die hun kanaal ook op automatisch hebben staan, kan je hebben dat ze steeds hun kanaal rouleren.

 

Bij mij staat de router in het midden van de begane grond, satelliet eerste verdieping voor en satelliet tweede verdieping achter, verder een vergelijkbare situatie qua beton, ijzer en apparaten, wel iets kleiner vloeroppervlak, maar wel overal prima en constante WiFi snelheid, vergelijkbare werking met wat DON PAPA beschrijft.

 

Succes!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @BasvandenE en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag! Zo te lezen hebben de hier aanwezige experst al behoorlijk wat tips gegeven waarmee je aan de slag kunt. Heb je hier aal naar gekeken en is het aan de hand van de gegeven adviezen al gelukt om het probleem op te lossen?

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank allen, inmiddels 2 weken alle opties uit bovenstaande reacties (waarvoor dank!) aan het testen geweest maar helaas nog dezelfde problemen.

 

Volgens mij zijn er 2 mogelijke veroorzakers: of het zit in mijn verbinding met Ziggo t/m mijn Connectbox, of het zit in het Orbi systeem. 

Mijn vraag is of er een kenner is die mijn Ziggo bijlagen even kan analyseren en kan aangeven of dat in orde is? Is er voldoende signaalsterkte, is zoveel T3 foutmeldingen een probleem etc?

 

Als mijn Ziggo verbinding er gewoon prima uitziet overweeg ik het hele Orbi systeem er uit te gooien en over te stappen op goede extenders van Ubiquity o.i.d.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@BasvandenE Ontzettend zuur dat je nog steed dezelfde probelmen ervaart met de connectie als 2 weken terug! Ik heb nogmaals naar de verbinding tussen het modem en ons netwerk gekeken en daar zie ik zo op het oog geen ongeregeldheden terug die de storingsklachten doen verklaren. Ik heb daarom en nauwkeurige meting gestart om de komende paar dagen het signaal beter te kunnen monitoren. Zie jij op jouw beurt kans om de storingsmomenten vanaf nu te noteren (datum+tijd+aard v.d. storingsklacht)? Dit kunnen we dan vergelijken met de nauwkeurige signaalmeting. Aan de hand hiervan kunnen we dan het verder vervolg bepalen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@BasvandenE We zijn erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn m.b.t. de verbinding van de afgelopen dagen. Heb je nog storingsmomenten geconstateerd? Zo ja, op welke data en tijdstippen was dit het geval? In de nauwkeurige meting zie ik wel enkele dips terug op het upstream signaal (SC-QAM) en een klein beetje ruis op het OFDM kanaal. Als jij data voor mij hebt kan ik kijken of dit verband met elkaar heeft. 

Jos P

Level 6
  • 81Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes

Hoi Bas, als ik je probleem omschrijving goed lees heb je dus bedraad geen enkel probleem maar draadloos wel?

Hoe heb je dit getest met welk apparaat? Kun je toevallig in de Orbi's zien op welke satelliet of router je apparaat waar je mee test verbonden is.

Ik weet dat bij TP-link mesh netwerk een optie is om aan te geven of hij mag gaan roamen of dat hij bij voorkeur verbonden moet blijven met een specifieke accesspoint. Op deze manier kun je wat specifieker zaken gaan uitsluiten.

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Paul en Jos P,

Dank voor jullie aanvullingen. We zijn gaan bijhouden wanneer we echt problemen hadden, en zijn toch redelijk snel tot de conclusie gekomen dat het bijna altijd om iPhone/ iPad's gaat. Ik twijfel dan ook of het aan het signaal van Ziggo ligt, ook al wordt ik wel zenuwachtig als leek als ik hoor dat er toch wat verstoringen zijn (kennisgebrek en kan de impact niet bepalen).

 

Afgelopen week heb ik alles, Ziggo Connectbox en het hele Orbi systeem, gereset naar de fabrieksinstellingen. Vervolgens helemaal niets meer aangepast, en nu lijken de hoeveelheid verbindingsfouten een stuk minder te zijn. Wat wel bijzonder is, is dat na de reset zowel de Upstream (hoogste van 46,8 naar 49 dBmV) en de Downstream (hoogste van 7,6 naar 8,8 dBmV) signalen over het algemeen hoger zijn geworden. Geen idee waar dat aan kan liggen en of dat een verschil in het signaal kan betekenen.

 

@Jos P Correct, alleen de signalen die draadloos zijn vallen weg. Het zijn dan met name de iPhones en iPads, helaas heeft de Netgear Orbi niet de optie om het roamen aan te passen. Ik zou dus niet weten of ik daar nog iets in kan aanpassen.

 

Hopelijk is deze fabrieksreset dan dit keer de juiste oplossing, ik wacht het nog even wat dagen af.

 

Gr,

Bas

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@BasvandenE We houden even contact via dit topic en wachten jouw bevindingen even rustig af.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@BasvandenE Wat zijn jouw bevindingen van de afgelopen dagen? We zijn erg benieuwd of alles naar wens werkt. 

BasvandenE
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Paul helaas nog steeds droevig hoe vaak het wegvalt. Ik overweeg toch om binnenkort het Orbi systeem te verwijderen. 

Wat wel opvalt is dat de laatste week de Giga Connectbox ledring continue groen brand ipv wit, reset biedt geen oplossing. Kan dit komen doordat mijn verbinding onder controle is gezet?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic