1
Vraag
2
Reacties
Dijkertje92

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Wegvallende verbinding tijdens thuiswerken - VPN etc. (ping uitschieters)

Hi allen,

 

Mijn originele topic stamt uit december 2020 (Re: Haal Gigabit snelheid niet (bekabeld getest) - Ziggo Community), en de snelheidsissues zijn niet meer aanwezig.

Wat nog wel altijd aanwezig is, is dat de ping tijd in ms redelijk stabiel 20ms is, maar uitschieters heeft tot aan 100 tot 200ms. Hier heb ik vooral erg veel last van tijdens het thuiswerken via VPN-verbinding, aangezien dan de sessie 'bevriest' en dit ervaar ik als zeer frustrerend.

 

Ik heb deze ochtend contact opgenomen met de klantenservice en mijn issue voorgelegd en uit eindelijk gevraagd om de Connectbox Giga te (laten) vervangen door de Ubee UBC1318ZG.

Na lang doorgestuurd te worden, van de één naar de ander bij de klantenservice, heb ik uitgelegd dat ik het forum al een tijd volg en dat klanten van Ziggo die een vergelijkbaar probleem hebben de oplossing hebben gekregen door hun Connectbox te vervangen door de Ubee UBC1318ZG.

 

Degene die ik als laatst sprak via de telefoon, wilde graag wat voorbeelden zien van klanten waarvan hun modem is vervangen. Deze heb ik telefonisch met hem doorgenomen en hij gaf als tip om een nieuw topic te openen (deze dus) en om de personen van Ziggo te taggen die dit bij andere klanten in gang hebben gezet.

 

Graag wens ik dit ook.

 

@Marije@Cecilia, kan één van jullie mij wellicht hierin ondersteunen?

 

Andere topics:

Opgelost: Omruil connectbox voor Ubee UBC1318ZG - Ziggo Community

Opgelost: Werk-VPN problemen - Ziggo Community

Internetverbinding blijft instabiel - Ziggo Community

Opgelost: Re: Downloadsnelheid erg laag met VPN en torrents - Pagina 35 - Ziggo Community

 

Om wellicht het e.e.a. te voorspoedigen heb ik bewust nog screenshots toegevoegd van mijn Connectbox Giga (Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn ... - Ziggo Community).

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Het viel mij vrijdagochtend (29-7) op, toen ik op de storingen pagina keek (Ziggo werkt voor jou | Klantenservice | Ziggo), dat er in de ochtend omstreeks 08:18 een werkzaamheid vanuit Ziggo was uitgevoerd.

Ik heb vrijdag ook de hele dag thuis gewerkt en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in de ochtend voor de modemwissel nauwelijks problemen ondervond (begon ca. 08:30 met werken), en mijn vermoeden bestaat dat er het e.e.a. aan de wijkkast wellicht is gedaan (maar dat is puur aanname vanuit mijn kant).

 

Ik heb in mijn vorig topic (Re: Haal Gigabit snelheid niet (bekabeld getest) - Ziggo Community) het Ubee modem mogen ontvangen.

 

Ik heb deze vrijdagmiddag omstreeks 14:30 omgewisseld (Connectbox Giga naar Ubee UBC1318ZG), en dat verliep eigenlijk vrij soepel.

 

Ik had altijd achter de Connectbox Giga een Asus RT-AC66U hangen, en kon deze dus mooi ook gebruiken achter de Ubee.

 

Aangezien @KBX458 had aangegeven dat er destijds met de CB Giga metingen het e.e.a. mis was, heb ik nu de logs van de Ubee opgehaald.

De eventlog is helaas alleen van vandaag, want moest het Ubee modem resetten omdat ik niet meer in de 192.168.178.1 pagina kwam (bleef loopen), door vermoedelijk een net iets te stevig wachtwoord.

Valt mij in ieder geval op dat er nog wat 'uncorrectables' zijn, maar ik heb geen idee wat dat dan betekent.

 

Ik zal, indien gewenst, a.s. maandag nogmaals de log data uit de Ubee trekken.

 

 

Bekijk in context

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen,

 

De monteur is net langs geweest en heeft kunnen constateren dat de bekabeling binnenshuis uitstekend is (bv. packetloss test gedaan en 0% loss).

 

Vervolgens ben ik door hem op de hoogte gebracht dat sinds kort het OFDMA kanaal in mijn wijk actief is, en legde mij uit d.m.v. een grafiek de QAM-range, op de momenten dat ik storing ervaarde en hiervan melding maakte, doorzakte naar 64 QAM, wat de storingsperiodes verklaarbaar maakt.

Ook begreep ik van hem, dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat andere klanten in de wijk wellicht nog gebruik maken van (te) verouderde apparatuur wat storing terug veroorzaakt op het coax signaal.

 

Oftewel, de oorzaak ligt in wijkkast, waarvan die als externe oorzaak weer storing kan ontvangen van andere klanten. Ook gaf de monteur aan dat het netwerk continu gemonitord wordt en dat hier in aankomende tijd actie op ondernomen wordt. Echter kon hij mij niet vertellen wanneer, en dat begrijp ik.

 

Echter, gaf die aan, dat een belangrijke factor is dat klanten met (te) verouderde apparatuur in de wijk, deze bij hen vervangen moest worden om het signaal 'schoon' te krijgen en te houden.

 

Het was een leuk en leerzaam moment om voor mij te begrijpen wat nu de exacte oorzaak is.

Echter ben ik wel benieuwd naar het verloop van de te nemen oplossingen.

 

Wat is handig? Blijven posten van logs bij onhebbelijkheden? 

Bekijk in context

34 Reacties 34
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@Bert zie bijlage. Deze foto's zijn afkomstig uit het topic van december 2020, maar de situatie hierin is niet gewijzigd.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ter aanvulling: op het OFDM kanaal zijn uncorrectables aanwezig. Deze moeten nul zijn.

Op het OFDMA kanaal wordt een T3 vermeld.  Dit is vaak een ruis gerelateerd iets.

De netwerkhistorie in bijlage is blanco. Door het modem Giga een herstart te geven, komt de netwerkhistorie te voorschijn en kan je daarvan alsnog een schermprint plaatsen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Probeer dit eens om dat als mogelijke oorzaak uit te sluiten:

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Na het verwijderen van het witte kapje is het wenselijk het modem te herstarten. Daarna de netwerkhistorie plaatsen is iets van 2 vliegen in één klap.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@KBX458 @Bert Kapje verwijderd en modem rechtstreeks aangesloten op het AOP.

Kon gelijk mooi even stofzuigen achter de bank haha.

 

Even voor de volledigheid alle logs weer toegevoegd, nu heb ik inderdaad wel netwerklog.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De waarden (dBmV) up- en downstream zien er goed uit.

Op het OFDM kanaal komen uncorrectables voor. Deze  moeten  nul zijn.  Zoals nu, net na een herstart.

Op het OFDMA kanaal komt een T3 error voor. Deze is ruis gerelateerd.

Het modemlog toont regelmatig FEC recovery.

KBX458_0-1658921254683.png

Het grote aantal correcteds en uncorrectables is in dit specifieke geval direct van invloed op je downloadsnelheid, doordat het corrigeren van de beschadigde codewords veel rekenkracht vergt van de modem-chipset.  Een speedtest daar bovenop vergt ook de nodige rekenkracht.

Ik ga het moderatie-team vragen om het signaal te bekijken en het nemen van een eventueel nodige vervolgstap.

 

 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Dank @KBX458. Ik wacht af op het vervolg.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @Dijkertje92! Heel jammer dat je internet verbinding de hele tijd wegvalt onder het thuiswerken 😞 Zo schiet je niks op.. 
Fijn dat je al bent geholpen door de leden. Ik heb het signaal uitgelezen en dit ziet er goed uit, op wat dipjes na. Heb je toevallig nog een andere splitter en coaxkabel geprobeerd? Anders kan ik je deze eens toesturen. Dan kun je dat testen. Ik hoor het graag.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Maud,

 

Ik heb voorheen (december 2020) al een keer de splitter en kabel vervangen toen met het eerste issue.

Daar schoot in ieder geval niets mee op. Deze heb ik toen der tijd weggegooid om te voorkomen dat ik fout/kapot spul gebruik.

Dus als je graag wil dat ik het nogmaals test, dan houd ik mij aanbevolen op een nieuwe splitter en nieuwe kabel.

 

Je hebt het signaal uitgelezen waarbij de modem direct op de AOP zat (en momenteel nog steeds).

Ik hoor her en der inderdaad dat mijn signaal uitstekend is, maar het zijn vooral die dipjes waar ik mij enorm aan stoor.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Het viel mij vrijdagochtend (29-7) op, toen ik op de storingen pagina keek (Ziggo werkt voor jou | Klantenservice | Ziggo), dat er in de ochtend omstreeks 08:18 een werkzaamheid vanuit Ziggo was uitgevoerd.

Ik heb vrijdag ook de hele dag thuis gewerkt en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in de ochtend voor de modemwissel nauwelijks problemen ondervond (begon ca. 08:30 met werken), en mijn vermoeden bestaat dat er het e.e.a. aan de wijkkast wellicht is gedaan (maar dat is puur aanname vanuit mijn kant).

 

Ik heb in mijn vorig topic (Re: Haal Gigabit snelheid niet (bekabeld getest) - Ziggo Community) het Ubee modem mogen ontvangen.

 

Ik heb deze vrijdagmiddag omstreeks 14:30 omgewisseld (Connectbox Giga naar Ubee UBC1318ZG), en dat verliep eigenlijk vrij soepel.

 

Ik had altijd achter de Connectbox Giga een Asus RT-AC66U hangen, en kon deze dus mooi ook gebruiken achter de Ubee.

 

Aangezien @KBX458 had aangegeven dat er destijds met de CB Giga metingen het e.e.a. mis was, heb ik nu de logs van de Ubee opgehaald.

De eventlog is helaas alleen van vandaag, want moest het Ubee modem resetten omdat ik niet meer in de 192.168.178.1 pagina kwam (bleef loopen), door vermoedelijk een net iets te stevig wachtwoord.

Valt mij in ieder geval op dat er nog wat 'uncorrectables' zijn, maar ik heb geen idee wat dat dan betekent.

 

Ik zal, indien gewenst, a.s. maandag nogmaals de log data uit de Ubee trekken.

 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De waarden zien er goed uit. Op het OFDM kanaal zijn alleen maar nullen zichtbaar. Houden zo.

Het log vertoont de opstart en verder geen opvallende zaken. De DRW violation meldingen en van de daarmee samenhangende 6dB below meldingen hoef je je niks aan te trekken.

Zou je voor de zekerheid morgen nogmaals het log willen plaatsen?

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen,

 

Zoals gevraagd en beloofd opnieuw de logs op deze maandagochtend.

 

Ik moet wel zeggen dat ik gisteren één keer een issue had. We waren videoland op de smarttv aan het kijken en dat viel ineens stil. Vervolgens trachtte ik een website te laden op mijn telefoon (S22 Ultra op Wifi) en had tijdelijk een DNS issue. Naar ca. 2 à 3 sec. was er verder niets meer aan de hand. Dit was omstreeks 18:15 à 18:30 voor zo ver ik me kan herinneren. Verder geen merkbare issues gehad.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Op 31-8-2022  van 18.21.16 uur tot 18.22.28 uur was er een hickup in het rangingproces tussen CMTS en modem. Dit heb je waarschijnlijk opgemerkt.

Op de SC-QAM kanalen zijn een klein aantal uncorrectables zichtbaar.

Op het OFDM kanaal zijn deze keurig nul.

Het zendvermogen upstream zou een fractie hoger mogen, maar is goed.

Ik stel voor dat je het deze week nog in de gaten houdt en melding maakt van opvallende zaken als die zich voordoen.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Dank voor je analyse @KBX458.

 

Puur uit interesse: Wat is het rangingsproces tussen CMTS en modem? Is dat tussen AOP en modem?

Ik zal, zodra er bijzonderheden zijn, hier melding van maken met bijbehorende logs.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Sinds kort is de kennisbank aangevuld met

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Technische-termen-op-een-rij/ba-p/1010457

 

In jouw geval konden het modem en de CMTS elkaar heel even niet bereiken. Een communicatieonderbreking zogezegd.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Toevallig nog even iets afronden voor werk, en had net even een kort hickup (korte freeze) omstreeks 22:20 à 22:25.

Geen idee of het te zien is aan de logs, maar ze zijn toegevoegd.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Inmiddels zijn uncorrectables te zien op het OFDM kanaal, evenals op de SC-QAM kanalen. Er is dus sprake van ruis op de verbinding.

Het log laat op de door jou genoemde tijdstippen geen mogelijke oorzaken van haperingen zien.

Ik heb het voorgelegd aan het moderatie-team voor vervolgstappen.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Dijkertje92 dankje voor de toelichting en de update. Ik ben ook eens gaan kijken naar hoe het er hier allemaal voorstaat.

Op dit moment is alles echt keurig online, je signaal is prima. Ik zie dat er 2 augustus sprake was van een blokstoring in je wijk, dat kan ook kuren hebben veroorzaakt. Uiteraard is een monteur nog een optie, maar ik ben ook wel even benieuwd hoe het nu bij je thuis lijkt. Ervaar je die hickup's op al je apparaten? Ook de bekabeld aangesloten apparaten?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic