Goedemorgen,
De monteur is net langs geweest en heeft kunnen constateren dat de bekabeling binnenshuis uitstekend is (bv. packetloss test gedaan en 0% loss).
Vervolgens ben ik door hem op de hoogte gebracht dat sinds kort het OFDMA kanaal in mijn wijk actief is, en legde mij uit d.m.v. een grafiek de QAM-range, op de momenten dat ik storing ervaarde en hiervan melding maakte, doorzakte naar 64 QAM, wat de storingsperiodes verklaarbaar maakt.
Ook begreep ik van hem, dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat andere klanten in de wijk wellicht nog gebruik maken van (te) verouderde apparatuur wat storing terug veroorzaakt op het coax signaal.
Oftewel, de oorzaak ligt in wijkkast, waarvan die als externe oorzaak weer storing kan ontvangen van andere klanten. Ook gaf de monteur aan dat het netwerk continu gemonitord wordt en dat hier in aankomende tijd actie op ondernomen wordt. Echter kon hij mij niet vertellen wanneer, en dat begrijp ik.
Echter, gaf die aan, dat een belangrijke factor is dat klanten met (te) verouderde apparatuur in de wijk, deze bij hen vervangen moest worden om het signaal 'schoon' te krijgen en te houden.
Het was een leuk en leerzaam moment om voor mij te begrijpen wat nu de exacte oorzaak is.
Echter ben ik wel benieuwd naar het verloop van de te nemen oplossingen.
Wat is handig? Blijven posten van logs bij onhebbelijkheden?