1
Vraag
2
Reacties
Dijkertje92

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Wegvallende verbinding tijdens thuiswerken - VPN etc. (ping uitschieters)

Hi allen,

 

Mijn originele topic stamt uit december 2020 (Re: Haal Gigabit snelheid niet (bekabeld getest) - Ziggo Community), en de snelheidsissues zijn niet meer aanwezig.

Wat nog wel altijd aanwezig is, is dat de ping tijd in ms redelijk stabiel 20ms is, maar uitschieters heeft tot aan 100 tot 200ms. Hier heb ik vooral erg veel last van tijdens het thuiswerken via VPN-verbinding, aangezien dan de sessie 'bevriest' en dit ervaar ik als zeer frustrerend.

 

Ik heb deze ochtend contact opgenomen met de klantenservice en mijn issue voorgelegd en uit eindelijk gevraagd om de Connectbox Giga te (laten) vervangen door de Ubee UBC1318ZG.

Na lang doorgestuurd te worden, van de één naar de ander bij de klantenservice, heb ik uitgelegd dat ik het forum al een tijd volg en dat klanten van Ziggo die een vergelijkbaar probleem hebben de oplossing hebben gekregen door hun Connectbox te vervangen door de Ubee UBC1318ZG.

 

Degene die ik als laatst sprak via de telefoon, wilde graag wat voorbeelden zien van klanten waarvan hun modem is vervangen. Deze heb ik telefonisch met hem doorgenomen en hij gaf als tip om een nieuw topic te openen (deze dus) en om de personen van Ziggo te taggen die dit bij andere klanten in gang hebben gezet.

 

Graag wens ik dit ook.

 

@Marije@Cecilia, kan één van jullie mij wellicht hierin ondersteunen?

 

Andere topics:

Opgelost: Omruil connectbox voor Ubee UBC1318ZG - Ziggo Community

Opgelost: Werk-VPN problemen - Ziggo Community

Internetverbinding blijft instabiel - Ziggo Community

Opgelost: Re: Downloadsnelheid erg laag met VPN en torrents - Pagina 35 - Ziggo Community

 

Om wellicht het e.e.a. te voorspoedigen heb ik bewust nog screenshots toegevoegd van mijn Connectbox Giga (Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn ... - Ziggo Community).

34 Reacties 34
Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@KBX458 bedankt voor de analyse wederom. 

 

@Jacob zou het dan betekenen als ik de Ubee uit/aan zet dat alle waardes weer op 0 zouden moeten staan? 

Als het inderdaad om een blokstoring ging gisteren, dan kan dat het verklaard hebben. 

 

Ik moet zeggen dat mijn situatie sinds overgang Connectbox Giga naar de Ubee flink verbeterd is. De hickup van gisteren was éénmalig en niet zoals voorheen binnen 1 uur 3 tot 6 keer.

 

Vorige keer viel me dit op:

Het viel mij vrijdagochtend (29-7) op, toen ik op de storingen pagina keek (Ziggo werkt voor jou | Klantenservice | Ziggo), dat er in de ochtend omstreeks 08:18 een werkzaamheid vanuit Ziggo was uitgevoerd.

Ik heb vrijdag ook de hele dag thuis gewerkt en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in de ochtend voor de modemwissel nauwelijks problemen ondervond (begon ca. 08:30 met werken), en mijn vermoeden bestaat dat er het e.e.a. aan de wijkkast wellicht is gedaan (maar dat is puur aanname vanuit mijn kant)

Die ochtend had ik eigenlijk geen hickups gehad, terwijl ik toen nog wel van de Connectbox Giga gebruik maakte. 

 

Er komt deze avond een Asus AX11000 aan die de Asus RT-AC66U gaat vervangen.

Moet wel zeggen zodra ik hickups had, dit dan zowel bekabeld en op de wifi voorkwamen. 

 

Morgenochtend werk ik weer thuis, en wellicht is het een idee als ik dit even in de gaten houd en dat we misschien daarna evt. een monteur kunnen plannen?

 

Ik vind het echter ook geen probleem om een monteur langs te laten komen als jullie dit nodig achten. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als je het modem herstart, of even stroomloos maakt,  worden alle tellers op nul gezet.

Na ongeveer 5 tot 8 uren uptime, kunnen er eerst uit de waarden conclusies worden getrokken.

Het lijkt me raadzaam om morgen nogmaals de bekende waarden en netwerkhistorie te plaatsen.

Maak dan wel de schermopnamen voordat je de kabels loshaalt en nieuwe apparaten plaatst. Anders ontstaat mogelijk weer een verkeerd beeld.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Yes, dankje dan zal ik dat vanavond doen.

 

Zal eerst even screenshots maken, Ubee stroomloos maken, dan mooi de oude Asus vervangen door de nieuwe Asus router. Om vervolgens morgen (eind) ochtend een nieuwe update te geven m.b.t. de logs.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Deze logs zijn van 03-08-2022 om ~16:16 (voor plaatsing AX11000 en voor uit/aan Ubee).

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Deze logs zijn van 03-08-2022 ~20:20 (moment VOORDAT ik AX11000 plaatste en VOORDAT ik de Ubee uit/aan heb gehad). Zal hierna nog een post maken met de huidige logs van dit moment.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Deze logs zijn van 05-08-2022 ~22:20 (zojuist). Dit is ca. 2 dagen runtime na uit/aan Ubee, met AX11000 i.p.v. AC66U.

Ik heb vrijdag ochtend (08:30 - 11:00) geen last gehad van onderbrekingen, dus geen "hick-ups" ervaren tijdens het thuiswerken.

 

Wat zeggen die uncorrectables nu eigenlijk? 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er zijn uncorrectables op zowel de SC-QAM kanalen als het OFDM kanaal. Deze laatste moet nul zijn,  omdat docsis 3.1 hogere eisen stelt aan het signaal.

Ook is er sprake van teveel FEC errors op een van de downstreamkanalen en FEC recovery. Die wil je niet.

Dat je geen hickups ervaart is positief, maar bovengenoemde zaken behoeven wel aandacht van de moderators ( @Jacob  )  en waarschijnlijk een bezoek van een netwerkmonteur. 

Mocht je nog problemen ervaren, blijf ze dan vooral hier melden. 

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @Dijkertje92

 

Ik heb gelijk een afspraak gemaakt met een storingsmonteur om het netwerksignaal en kwaliteit door te meten en dit probleem voor jou op te lossen.

Ik heb de afspraak gemaakt voor ma 08-08-2022 8:00-13:00 uur. Mocht het niet uit komen, kun je via Mijn Ziggo de afspraak wijzigen.

Via e-mail zal ik de gemaakte afspraak nog aan je bevestigen.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Wederom dank voor je uitgebreide analyse @KBX458

Bedankt voor het maken van de afspraak @Jamyla. Zal zorgen dat ik a.s. maandag thuiswerk om de monteur te kunnen ontvangen en ben benieuwd wat de monteur zal gaan vinden. 

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik hoop dat onderstaande logs (dit keer vanuit mijn S22 Ultra) leesbaar zijn.

 

Ik vind het internet vandaag erg onvoorspelbaar. Niet echt hickups, maar erg traag op sommige momenten en speedtests (gebruik zelf altijd speedtest.nl) laat pings zien van 100ms ~ 200ms. 

Deze pingresultaten zijn zichtbaar op alle wifi apparaten, maar ook bekabeld.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er zijn veel correctables en uncorrectables zichtbaar op de downstream (SC-QAM kanalen), evenals op het docsis 3.1 kanaal (33) .

De chipset heeft het druk met het corrigeren van al die beschadigde codewords en alles repareren lukt blijkbaar niet, getuige de uncorrectables.

Dit kan heel goed de reden zijn van de ondervonden traagheid aangezien de voor de snelheidstesten en andere zaken benodigde rekenkracht, nu deels moet worden gebruikt voor reparatie.

Het log maakt continue melding van OFDM profile failure en daarmee samenhangende FEC (Forward Error Correction)  recovery.

Benieuwd of de monteur morgen iets kan meten.

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen,

 

De monteur is net langs geweest en heeft kunnen constateren dat de bekabeling binnenshuis uitstekend is (bv. packetloss test gedaan en 0% loss).

 

Vervolgens ben ik door hem op de hoogte gebracht dat sinds kort het OFDMA kanaal in mijn wijk actief is, en legde mij uit d.m.v. een grafiek de QAM-range, op de momenten dat ik storing ervaarde en hiervan melding maakte, doorzakte naar 64 QAM, wat de storingsperiodes verklaarbaar maakt.

Ook begreep ik van hem, dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat andere klanten in de wijk wellicht nog gebruik maken van (te) verouderde apparatuur wat storing terug veroorzaakt op het coax signaal.

 

Oftewel, de oorzaak ligt in wijkkast, waarvan die als externe oorzaak weer storing kan ontvangen van andere klanten. Ook gaf de monteur aan dat het netwerk continu gemonitord wordt en dat hier in aankomende tijd actie op ondernomen wordt. Echter kon hij mij niet vertellen wanneer, en dat begrijp ik.

 

Echter, gaf die aan, dat een belangrijke factor is dat klanten met (te) verouderde apparatuur in de wijk, deze bij hen vervangen moest worden om het signaal 'schoon' te krijgen en te houden.

 

Het was een leuk en leerzaam moment om voor mij te begrijpen wat nu de exacte oorzaak is.

Echter ben ik wel benieuwd naar het verloop van de te nemen oplossingen.

 

Wat is handig? Blijven posten van logs bij onhebbelijkheden? 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Mooi dat een mogelijke oorzaak is gevonden en er verder actie wordt ondernomen. 

Begrijpelijk dat er door de monteur geen tijdspanne kan worden gegeven wanneer het wordt opgepakt. Ook de community, noch moderators hebben hier invloed op.

Het posten van loggegevens lijkt me niet nodig, aangezien dat niet een verandering in positieve zin  teweegbrengt in het probleem.

 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Goed om te lezen dat de monteur geweest is en ook dat je er veel aan gehad hebt! @Dijkertje92 Er is dus een oorzaak bekend en dan nu duimen dat er snel actie ondernomen wordt! Zoals @KBX458 zegt, is het niet nodig om alles hier te posten aangezien het bekend is en we constant aan het monitoren zijn! 

Duimen dat het snel gefikst wordt!  🤝

Dijkertje92
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Toch even vermelding van een dikke hick-up. 

Zojuist tijdens terug kijken via de Mediabox kreeg ik error CS2205 en ging daarna gelijk de modem checken. Daarmee viel me op dat er bij Internet iets met partial bonding staat, wat erg correspondeert met het verhaal van de monteur.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic