1
Vraag
2
Reacties
ErK

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Wegvallende internetverbinding sinds nieuwe modem

Hoi,

 

Onlangs had ik het probleem dat oude Technicolor modems niet meer werken in bridge mode. Via het forum er achter gekomen dat dit bij een update van Ziggo lag. Vervolgens ben ik via het forum goed geholpen en is mij een nieuw Ubee modem toegestuurd. Een week later kwam de Ziggo monteur de aansluiting vernieuwen/upgraden.

 

Het Ubee modem is in bridge mode gezet, zodat ik zelf mijn eigen router kan gebruiken.

 

Sinds de nieuwe setup heb ik om de zoveel dagen last van een wegvallende internet verbinding. Dit heb ik in de alle jaren als klant bij Ziggo/UPC nooit meegemaakt, dus naar mijn idee komt het zeker door de nieuwe installatie.

 

De fout lijkt in het modem te zitten. Of de aansluiting oid. Mijn router ontvangt geen IP meer.

 

Het modem toont de volgende (fout)meldingen, zoals bijgevoegd in de bijlages.

 

Wanneer de verbinding is weggevallen, branden het Power en DS lampje op het modem. Het US lampje knippert.

 

Tevens haal ik bij een werkende verbinding maar 130mbps van de 200mbps die ik volgens mij abonnement zou moeten halen. Dit was in de oude situatie ook niet zo.

 

Na een modem reset, werkt het weer een tijdje.

 

Wie kan mij helpen?

 

 

42 Reacties 42
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Vergeten te vragen: zou je nog eens de event log willen plaatsen?

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  Ok top. Kan jij een moderator vragen de benodigde onderdelen toe te sturen? Dan zal ik het vervangen en kijken of het probleem opgelost wordt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb het zojuist doorgegeven.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  Thanks Tobias!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Vergeet je niet om de gevraagde event log te plaatsen?🙂

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @ErK

 

Ik heb de nodige materialen zoals splitter en coaxkabel besteld en verzonden. PostNL bezorgd dit normaal gesproken binnen 3 werkdagen.

 

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Jamyla  Dankjewel!

 

@KBX458  Welke event log? Heb ik een bericht gemist? 🙂

 

Edit: ah, inderdaad een bericht gemist zie ik. Bij deze:

 

ErK_0-1657801133086.png

 

Als er meer info nodig is, hoor ik het.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik mis nog het gedeelte van de uitval van vanmorgen, maar dat is mogelijk weggevallen door de OFDM events. Deze events geven profile + NCP FEC lock loss aan. Daarnaast valt de profile ID terug van 3 naar 2 (4096-QAM naar 2048-QAM). Vermoedelijk zorgt dit ervoor dat de downloadsnelheid van het abonnement niet haalbaar is. De nieuwe splitter en kabel zouden dit moeten oplossen.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Mocht het weer uitvallen, zal ik proberen een log te maken. De huidige log laat meldingen zien binnen een tijdsbestek van +- 15 min, zonder mogelijkheid voor mij om verder terug te kijken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De log kan helaas maximaal 32 events bevatten.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Net viel het internet weer weg. Inmiddels is het weer terug zonder reset oid.

 

Ik heb een screen van de log kunnen maken. Staat een critical in:

 

ErK_0-1657809860944.png

 

Ook zag ik dat deze melding zowel DS als US geeft nu:

 

ErK_1-1657809890365.png

 

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een enkele T3 timeout leidt niet tot uitval, maar de OFDM NCP FEC lock loss van 16:16:37 kan wel uitval veroorzaakt hebben.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De nieuwe materialen zijn binnen en inmiddels geplaatst.

 

Internetsnelheid is terug op het correcte aantal Mbits.

 

Dit zijn mijn waarden na opnieuw starten van modem:

 

ErK_0-1657870446692.png

 

ErK_1-1657870455398.png

 

ErK_2-1657870499614.pngErK_3-1657870514982.png

 

Ik ga het even aankijken de komende tijd. Bij uitval zal ik mij weer melden.

 

Alvast iedereen bedankt voor jullie hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Fijn dat de haalbare downloadsnelheid nu conform abonnement is. Er zou nu een significante vermindering van het aantal CM-STATUS (OFDM) events in de log moeten zijn.

 

Het vermogen ziet er nog steeds goed uit, wel zou er nog iets meer demping mogen zijn (3 dB). Er lijkt nog steeds instraling te zijn, gezien de (te) lage MER-waarden op kanaal 25 t/m 27. Vermoedelijk is dit afkomstig van de TV-kabel.

 

Ik had eerder een foutieve opmerking gemaakt: "Voor het aansluiten van de TV-kabel op de POA-01-B kun je de F/IEC-verloopstekker gebruiken die nu op de VQ1002 is geschroefd." Deze verloopstekker is 'F male naar IEC male', maar je hebt nu 'F female naar IEC female' nodig.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Helaas is het nog niet helemaal hoe het moet zijn.

 

Net na thuiskomst de snelheid gemeten en deze is weer teruggevallen naar 130Mbps ipv 200Mbps. Er is nog wel verbinding.

 

Na inlog in het modem zag ik weer de melding Partial Bonding:

 

ErK_0-1657893767937.png

 

Dit zijn de waardes:

 

ErK_1-1657893791953.pngErK_2-1657893801207.pngErK_3-1657893811063.png

ErK_4-1657893817414.png

 

Overigens vond ik een ander topic van iemand met dezelfde problemen als ik, rond dezelfde tijd, met dezelfde setup: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Zeer-traag-internet-met-Partial-Bonding/td-p/1001497

 

Deze persoon heeft ook:

- 150Mbps abo welke onlangs is verhoogd naar 200Mbps

- Ubee modem

- Bridge mode

 

Heeft het wellicht verband met het abonnement en de verhoging?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De partial bonding en hoge CER + lage MER op een aantal kanalen wordt zeer duidelijk veroorzaakt door instraling van 4G en 5G, op diens beurt vrijwel zeker veroorzaakt door de TV-kabel. Het gaat hier om een signaalprobleem en heeft dus niets met het abonnement te maken.

 

In het topic waar je naar verwijst speelt een probleem met het OFDM-kanaal.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Om uit te sluiten dat het de TV kabel betreft, heb ik het Modem met de nieuw geleverde kabel gistermiddag direct aangesloten op het AOP.

 

Helaas heeft dit ook niet geleidt tot oplossen van het probleem. Momenteel is mijn internet snelheid weer 130Mbps ipv 200Mbps. Het valt me op dat na een reset de snelheid even 200 is, maar na een tijdje deze steeds precies terugvalt op 130.

 

De situatie is nu als volgt:

- Nieuw Ubee modem in bridge mode

- Aangesloten via nieuwe kabel

- Direct op door monteur geïnstalleerd nieuw AOP

- Geeft 130Mbps ipv 200Mbps

- En Partial Bonding DS melding

- Met Blauw US en Power lampje

 

Dit zijn mijn waardes:

 

ErK_0-1657949098726.pngErK_1-1657949164682.pngErK_2-1657949185809.pngErK_3-1657949211546.pngErK_4-1657949231695.pngErK_5-1657949247909.png

 

Aangezien alles nu vervangen is door nieuwe materialen en de TV kabel en splitter er tussenuit zijn, vraag ik mij af wat ik nog kan doen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In dit geval is een nieuwe afspraak met een (netwerk)monteur noodzakelijk. Ik heb de moderators ingelicht.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dankje Tobias!

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

@ErK Bedankt voor je al aanvullingen op de reactie van @tobiastheebe. Jullie hebben samen een volledige analyse gedaan. Helemaal top!

Ik ben zo vrij geweest om een monteur in te plannen. Omdat je elkaar niet 'live'spreekt is dat wat lastiger. Op de bonnefooi heb ik de monteur ingepland voor woensdagochtend 20 juli tussen 08.00 uur en 13.00 uur. Mocht de afspraak niet uitkomen, wijzig je dit eenvoudig zelf via Mijn Ziggo.

 

Ondanks dat jullie praktisch alles hebben uitgesloten en dat je ook al nieuw bekabeling hebt gekregen en aangesloten moet ik altijd de voorwaarden even benoemen:



  • Ligt de storing aan kabels, stekkers of eigen apparatuur? Dan betaal je €50,- voor de afspraak inclusief materialen.
  • Ligt de storing alleen aan het Ziggo netwerk of Ziggo apparatuur? Dan betaal je niets.

In de bon heb ik ook gezet dat de bekabeling al is vervangen, dus daar hoef je je niet druk over te maken. Voor nu wens ik je een fijn weekend!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic