1
Vraag
2
Reacties
ErK

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Wegvallende internetverbinding sinds nieuwe modem

Hoi,

 

Onlangs had ik het probleem dat oude Technicolor modems niet meer werken in bridge mode. Via het forum er achter gekomen dat dit bij een update van Ziggo lag. Vervolgens ben ik via het forum goed geholpen en is mij een nieuw Ubee modem toegestuurd. Een week later kwam de Ziggo monteur de aansluiting vernieuwen/upgraden.

 

Het Ubee modem is in bridge mode gezet, zodat ik zelf mijn eigen router kan gebruiken.

 

Sinds de nieuwe setup heb ik om de zoveel dagen last van een wegvallende internet verbinding. Dit heb ik in de alle jaren als klant bij Ziggo/UPC nooit meegemaakt, dus naar mijn idee komt het zeker door de nieuwe installatie.

 

De fout lijkt in het modem te zitten. Of de aansluiting oid. Mijn router ontvangt geen IP meer.

 

Het modem toont de volgende (fout)meldingen, zoals bijgevoegd in de bijlages.

 

Wanneer de verbinding is weggevallen, branden het Power en DS lampje op het modem. Het US lampje knippert.

 

Tevens haal ik bij een werkende verbinding maar 130mbps van de 200mbps die ik volgens mij abonnement zou moeten halen. Dit was in de oude situatie ook niet zo.

 

Na een modem reset, werkt het weer een tijdje.

 

Wie kan mij helpen?

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De partial bonding en hoge CER + lage MER op een aantal kanalen wordt zeer duidelijk veroorzaakt door instraling van 4G en 5G, op diens beurt vrijwel zeker veroorzaakt door de TV-kabel. Het gaat hier om een signaalprobleem en heeft dus niets met het abonnement te maken.

 

In het topic waar je naar verwijst speelt een probleem met het OFDM-kanaal.

Bekijk in context

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Even een update.

 

De monteur vond inderdaad instraling. Er is een nieuwe splitter geplaatst. Daarnaast heeft de monteur het AOP opnieuw gemonteerd, omdat daar 1 en ander niet goed leek te zitten.

 

Tot op de dag van vandaag geen problemen meer gehad. Internet is niet weggevallen en snelheid is constant.

 

Iedereen bedankt voor de hulp!

Bekijk in context

42 Reacties 42
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Het modem komt niet volledig en/of helemaal niet online met de normale 32 kanalen downstream en minstens 4 kanalen upstream, zoals ik dat zie.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Bert  Dank voor je antwoord. Ik heb foto's van mijn aansluiting toegevoegd in de bijlage. Dit lag hiervoor op dezelfde wijze probleemloos aangesloten.

 

De wandaansluiting is vervangen. De splitter volgens mij niet. Ik gebruik geen versterker.

 

Momenteel heb ik helemaal geen internet meer. Ook niet na een modem reset. Lampje blijft knipperend hangen op DS. Ik heb een nieuwe screenshot toegevoegd. Valt me op dat de datum op 1970 staat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het vereiste zendvermogen van 59 dBmV is véél te hoog, dit moet maximaal 49 dBmV zijn, idealiter 42~44 dBmV. Hierdoor mislukt het ranging-proces, het modem kan geen uitgaande verbinding naar het CMTS opbouwen. Het is normaal dat de datum hierdoor 1-1-1970 aangeeft, de ToD (Time of Day) wordt pas na het ranging-proces opgehaald.

 

Ik zou de VQ1002 vervangen door een ESX-02 met nieuwe F/F-kabel naar het modem. Deze onderdelen kunnen kosteloos door een moderator worden toegestuurd.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (met de kabel tussen AOP en splitter) en controleren of het modem dan wel online komt met een acceptabel upstream-vermogen?

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  Dank voor je hulp.

 

Ik heb het modem direct aangesloten en nu heb ik weer internet. Geen tv uiteraard 🙂

 

In de bijlage screenshots van de huidige meldingen en waarden.

 

Kan ik die onderdelen ontvangen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het downstream-vermogen is nu 11~12 dBmV, terwijl dat eerder -2 dBmV was. Een verschil van 14 dBmV dat 4 dBmV zou moeten zijn (demping splitter is 4 dB).

 

Wat is het upstream-vermogen?

 

Je kunt de splitter en modemkabel inderdaad zelf vervangen.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe 

Het upstreamvermogen heb ik net voor je reactie toegevoegd in de bijlage van mijn vorige post. Bij deze ook hier:

ErK_0-1657740184363.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Wanneer het modem is aangesloten via de splitter, zou het vermogen resp. 7~8 dBmV en 42 dBmV moeten zijn in DS en US, OFDMA even buiten beschouwing gelaten.

 

In de DS was het vermogen 10 dBmV te laag en in de US 17 dBmV te hoog, dat zijn enorme verschillen.

 

Zekerheidshalve zou ik naast de VQ1002 en F/F-kabel naar het modem, ook de IEC/F-kabel tussen AOP en splitter vervangen.

 

Als je het modem nu weer via de splitter aansluit, komen de waarden voor het vermogen dan in de buurt van de waarden die ik aan het begin van dit bericht noteerde?

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  Als ik het modem weer via de splitter aansluit, is de verbinding weer weg. Ik heb dan de volgende waarde:

 

ErK_0-1657741576526.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

En als je de TV-kabel ontkoppelt en het modem daarna opnieuw opstart?

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  met de tv kabel eruit, werkt de verbinding weer.

 

Dit zijn mijn upstreamwaardes:

 

ErK_0-1657742569171.png

 

En de andere:

 

ErK_1-1657742671069.png

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit zijn de waarden die ik had verwacht. Je zou vanaf nu in de gaten moeten houden of het modem probleemloos blijft werken. Op dit moment durf ik nog niets uit te sluiten of een oorzaak aan te wijzen.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  Ok dus even geen TV meer kijken en afwachten of het blijft werken?

 

Is het wel verstandig de splitter te vervangen, zoals je eerder aangaf?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat klopt, het is vervelend, maar helpt wel met uitsluiten. Er is nog een andere test mogelijk: gaat het modem offline wanneer je de TV-kabel aansluit in de huidige/werkende situatie?

 

De splitter en kabels zou ik in elk geval preventief vervangen. Hieronder twee opties, optie 2 scheelt een kabel.

 

Optie 1:

 

  • Splitter ESX-02
  • Kabel IEC/F 1,5 m. (AOP naar splitter)
  • Kabel F/F 1,5 m. (splitter naar modem)
  • Kabel IEC/IEC 1,5/3/5 m. (splitter naar TV, vereist verloopstekker)

 

Optie 2:

 

  • Splitter POA-01-B
  • Kabel IEC/F 1,5 m. (splitter naar modem)
  • Kabel IEC/IEC 1,5/3/5 m. (splitter naar TV)
ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  Na een nachtje slapen met de tv kabel eruit, werd ik wakker met een verbinding die was weggevallen. Het modem liet 3 lampjes zien. Vreemde was dat even later de verbinding terug was zonder dat ik iets gedaan had. De TV kabel is dus nog steeds niet aangesloten. Alle lampjes branden ook weer correct op het modem. Het lijkt dus vrij willekeurig te zijn?

 

Betreft de opties die je aangaf voor de splitters en kabels heb ik ik geen idee wat een goede oplossing is 🙂 Ik laat me graag adviseren door jou en/of monteur.

 

Dit zijn de waardes op het moment:

 

ErK_0-1657775477952.png

 

ErK_1-1657775505640.png

 

Ik zal even proberen wat er gebeurt als ik nu de TV kabel aansluit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Mogelijk was er weer hetzelfde probleem als eerder, maar kon het modem die situatie deze keer wel herstellen door een reset. De waarden zijn nog steeds goed qua vermogen, maar de downstream vertoont wel instraling.

 

Optie 2 is hoe Ziggo-monteurs de installatie tegenwoordig standaard opleveren. Wat is de lengte van TV-kabel?

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  inmiddels met de tv kabel erin verbinding gehouden.

 

Dit zijn nu mijn waardes:

 

ErK_0-1657790237352.pngErK_1-1657790272054.png

 

Overigens zie ik nu ook een foutmelding? op het beginscherm van het modem. Kan je hier iets mee?

 

ErK_2-1657790315322.png

 

De TV kabel is zo'n 8 meter lang.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Partial bonding wordt veroorzaakt door de instraling, op diens beurt veroorzaakt door het verouderde aansluitmateriaal.

 

Zou je de lengte van de TV-kabel nog willen vermelden? Dan weet Ziggo wat toegestuurd dient te worden.

ErK
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  thanks voor je reactie. Hij ligt onder de vloer dus ik kan m niet opmeten. Ik dacht hierboven 8 meter, maar ik denk toch eerder 10 meter.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In dat geval zou ik die kabel even zo laten en alleen de splitter en modemkabel vervangen. Voor het aansluiten van de TV-kabel op de POA-01-B kun je de F/IEC-verloopstekker gebruiken die nu op de VQ1002 is geschroefd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic