EvdLaar

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Wegvallend of traag internet via Arris TG2492LG-ZG modem

Hallo,

 

Een hele tijd geleden is ons internet modem vervangen voor het nieuwe Arris TG2492LG-ZG model.

Eigenlijk hebben we sinds die tijd met regelmaat problemen met de internetsnelheid of beschikbaarheid.

Zo gaat soms spontaan de internetsnelheid drastisch naar beneden naar b.v. 1Mbps (met > 5000ms latency) of valt deze compleet weg. Meestal hersteld het zichzelf wel na enkele minuten maar in sommige gevallen moet ik de modem uit- en aanzetten om weer stabiel internet te ontvangen. Knap vervelend dus en geen touw aan vast te knopen.

 

Ik heb al contact gehad met de servicedesk maar die geven aan dat dit gedrag door een monteur geobserveerd moet worden. Ziet de monteur het niet dan is er geen probleem en mag je de kosten van de monteur zelf betalen, aldus de servicedesk.

Op zich prima om een monteur te laten komen kijken maar aangezien de problemen op willekeurige momenten optreden (en soms een dag niet voorkomen) en zichzelf weer herstellen, is een monteur inplannen wat lastig.

 

Komt dit probleem vaker voor en wat is er aan te doen om dit op te lossen?

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

EvdLaar
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zeker!
Ik heb alles als bijlage toegevoegd.

De situatie m.b.t. hoofdaansluiting/splitter is niet veranderd sinds we het nieuwe modem hebben ontvangen.

Bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

AOP (VQ601R), splitter (ES-02) en kabels zijn verouderd. Een monteur kan het beste een nieuwe AOP (TRISZ-DG300), splitter (POA-254) en F/F-kabel naar het modem plaatsen.

 

De downstream vertoont uncorrectable FEC errors ('Fouten na RS') op alle kanalen, deze mogen alleen voorkomen bij werkzaamheden of storingen.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter ES-02), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen? In de tussentijd kun je ook controleren of de stabiliteit verbetert.

 

Tenslotte kun je nog de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpassen, dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6.

EvdLaar
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe  schreef:

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter ES-02), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen? In de tussentijd kun je ook controleren of de stabiliteit verbetert.

 


Check, ga ik proberen en in de gaten houden de komende dagen!

Overigens, met het oude modem (geen idee welke maar was een zwarte) traden de problemen nooit op. Daar zat ook dezelfde AOP en splitter tussen.

 

Bedankt zo ver!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er zijn een aantal typen zwarte modems geweest. In voormalig UPC-gebied werden de Cisco EPC3925, Technicolor TC7200 en Ubee EVW3226 geleverd. Deze oudere modems waren stabieler dan de eerste generatie SmartWifi modems, waarvan jij nu de Arris TG2492 gebruikt.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@EvdLaar welkom hier! Ik snap dat een wegvallende en trage verbinding op internet irritant zijn. Helemaal dat het willekeurig is, dat maakt het ook lastig.

Heb je al een update na het uitvoeren van de tips? Is het beter? We kunnen daarnaast altijd nog de monteur inplannen voor het updaten van je aansluitpunt. We horen het graag!

EvdLaar
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo,

 

Ik heb nu zo'n 3 weken lang de splitter er tussenuit gelaten en rechtstreeks de modem op de AOP aangesloten. Dit lijkt wel iets te helpen, de vertragingen of het wegvallen van de verbinding komen minder vaak voor, met het probleem is nog niet volledig opgelost. 
Sinds gisterenavond was het weer praktisch niet te doen en vanmorgen heb ik de router ook weer volledig moeten resetten om überhaupt weer internet te kunnen gebruiken.

Lijkt me dus inderdaad goed om een monteur in te plannen om het aansluitpunt te vervangen.

Bedankt!

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Gaan we doen, @EvdLaar. Ik zie helaas geen adresgegevens in je profiel staan. Zou je je postcode en huisnummer in je profiel willen opnemen? Dan gaan we voor je aan de slag! 

Uitgelicht topic