Michael___

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wegvallend internet (wifi & bekabeld) met Sagemcom modem

 

Goedemorgen!

 

Het internet valt bij ons regelmatig uit. Wij gebruiken de zwarte smartwifi modem sinds december. Vroeger met de witte smartwifi modem hadden wij geen problemen.

 

Ik heb een klein beetje vooronderzoek gedaan en ik vermoed dat het probleem in de verouderde AOP en splitter zit.

 

Ik zie veel fouten na RS in de downstream, vooral op bepaalde kanalen. Wellicht kunnen jullie de andere waarden beoordelen.

 

Aangezien het ons dagelijkse werk verstoord zouden we op zeer korte termijn een oplossing willen.

 

Ik heb screenshots van het modem gemaakt en wat foto's van de aansluitingen.

 

Downstream 1.jpg

Downstream 2.jpg

Upstream.jpg

History.jpg

aop.jpg

Split ding.jpg

19 Reacties 19
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik neem aan dat de foto's van het AOP/aansluitingen  nog komen?🙂

Michael___
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@KBX458 

Klopt, het was donker en struikelde bijna over 2 honden. Maar de foto's staan er nu bij ! 🙂

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het AOP is verouderd en kan gratis door een monteur worden vervangen.

De connector met het plastic kapje is niet afgeschermd waardoor o.a. instraling op je netwerk. Deze dient te worden vervangen door een afgeschermd exemplaar. Ook de ongebruikte ingang van de splitter vangt signalen van buiten op.

Het vermogen downstream is te laag met tot -7,2dBmV en de upstream te hoog.

De netwerkhistorie laat o.a. FEC recovery zien, veelal een gevolg van ruis.

Dit topic is voorgelegd aan het moderatie-team. Men komt binnenkort langs in dit topic en kan een monteur voor je inplannen.

 

Michael___
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb de service lijn nog even gebeld. Over 2 dagen komt er een monteur langs.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Laat je hier nog even weten wat de resultaten zijn van het monteursbezoek?🙂

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Michael___ wegvallend internet is natuurlijk bijzonder vervelend. Helemaal als je zo'n nieuw modem gebruikt, dan mag je ''beter'' verwachten.

En je bent ons nét voor, want een monteur is daarin de beste optie voor deze situatie. Zoals al terecht is opgemerkt, laat je ons het resultaat weten? Dat is weer nuttig voor de leden en lezers.

Bedankt!

Michael___
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Jacob 

@KBX458 

 

De monteur is langsgeweest en heeft aop vervangen. Ook staat het modem nu in de meterkast. Nu lijkt de internet verbinding stabiel. Het bezoek van de monteur was super. Snel en vakkundig.

 

Maar doordat het modem nu in de meterkast staat is het wifi signaal in de woonkamer heel slecht (Het modem mocht niet meer in de huiskamer staan vanwege lage kwaliteit coax kabel van meterkast naar huiskamer, volgens monteur). Ik heb nu tijdelijk de smartwifi pod van zolder in de huiskamer gehangen om het werkbaar te maken.

 

Wat is nu de beste oplossing?

-Nieuwe coax kabel trekken van meterkast naar woonkamer? Kostbaar denk ik?

- extra smartwifi pod in woonkamer? En dus daarbij de huidige op zolder laten.

-monteur had het over deco systeem. Maar gaat dit werken als ik maar 1 ethernet kabel van meterkast naar huiskamer heb liggen? De eerste moet op het ziggo modem en de rest op de eerste deco als ik het goed begrijp? Dus 2 netwerk kabels nodig van meterkast naar huiskamer?

-andere ideeën?

-ik vond nog een smartwifi pod in de schuur maar die werkt niet met de melding kan niet geactiveerd worden.

 

Het voelt een oneerlijk dat ik meer moet gaan betalen omdat het nieuwe ziggo modem andere kanalen gebruikt dan het oude modem welke we voorheen hadden. Deze kon immers wel overweg met de oude coax bekabeling van meterkast naar woonkamer.

 

1 Wifi pod huur + stroomverbruik is toch ongeveer 30 euro per jaar.

 

Ben benieuwd welke oplossing jullie kunnen bieden. Bedankt voor het meedenken 🙂

 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Nieuwe bekabeling verdient de voorkeur. De vraag omtrent de daar aan verbonden kosten kan ik niet voor je beantwoorden.

M.b.t. het wifi-gebeuren heb ik geen van de door jou genoemde apparaten, waardoor een advies geven  broddelwerk zou kunnen worden. @Pasi bijvoorbeeld is meer thuis in deze materie.

 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik zou niet veel geld meer stoppen in nieuwe coax tussen modem en woonkamer omdat in de nabije toekomst dvb-c wordt afgebouwd volgens mijn vermoeden. Dan is een ethernet kabel naar de woonkamer meer toekomst zeker.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Michael___  schreef:

....

Wat is nu de beste oplossing?

-Nieuwe coax kabel trekken van meterkast naar woonkamer? Kostbaar denk ik?

- extra smartwifi pod in woonkamer? En dus daarbij de huidige op zolder laten.

-monteur had het over deco systeem. Maar gaat dit werken als ik maar 1 ethernet kabel van meterkast naar huiskamer heb liggen? De eerste moet op het ziggo modem en de rest op de eerste deco als ik het goed begrijp? Dus 2 netwerk kabels nodig van meterkast naar huiskamer?

-andere ideeën?

-ik vond nog een smartwifi pod in de schuur maar die werkt niet met de melding kan niet geactiveerd worden.

 

Het voelt een oneerlijk dat ik meer moet gaan betalen omdat het nieuwe ziggo modem andere kanalen gebruikt dan het oude modem welke we voorheen hadden. Deze kon immers wel overweg met de oude coax bekabeling van meterkast naar woonkamer...


Hallo,

wat de beste oplossing is, is voor iedereen en in elke situatie anders. Natuurlijk hebt u aan zo'n opmerking geheel niets....

U zou natuurlijk een nieuwe coax kabel kunnen leggen, maar dat is niet echt meer nodig. Ziggo heeft ondertussen ook de Next-Mini, die geen coax meer nodig heeft en o.a. ook via wifi werkt. Echter, daarvoor moet uw wifi natuurlijk wel goed & stabiel werken en moet zo de toegang tot het internet probleemloos zijn.

Zo verschuift het 'probleem' van coax, naar uw wifi netwerk. De huidige Ziggo zeskantige pods en de Deco M4 torentjes kunnen draadloos door uw gehele hele huis worden aangesloten, maar dat hoeft niet altijd de beste en stabielste internet toegang te leveren.
Hebt u b.v. een klein huis, met houten vloeren ( zonder laminaat ondervloeren ) en geen buren, dan is een goed wifi netwerk redelijk makkelijk te creëren. Want de wifi signalen worden nauwelijks gedempt en hebben geen last van andere wifi netwerken.
Maar vaak is de lokale situatie anders en zijn er meerdere/vele storende factoren. Dan is het bekabeld aansluiten van de pods een mogelijkheid, om een stabiel wifi netwerk mogelijk te maken. Daardoor hebben zo o.a. een snellere/betere/directe verbinding met de Ziggo modem/router en dus ook een goede en stabiele toegang tot het internet. En zo verschuift het 'probleem' van wifi naar bekabeling en is het cirkeltje rond.

U kan een netwerkkabel 'splitsen' m.b.v. een switch, waardoor u maar 1 netwerkkabel naar uw huiskamer hoeft te leggen en alle andere internet  apparatuur ( in uw huiskamer ) daarop kan aansluiten. U zou daarop b.v. de Next-Mini kunnen aansluiten, een wifi pod, uw tv ( voor o.a. de apps daarop ), maar b.v. ook een internetradio en ...... Gelukkig bestaan er ook switches met meer dan 5 poorten 😉.

De Ziggo zeskantige Pods en de Deco's werken niet samen en creëren hun eigen netwerk. Het is dus beter óf de ene óf het ander 'systeem' te nemen.
Persoonlijk gebruik ik de Deco's ( leest u de Leidraad  eens ), maar er zijn ook genoeg mensen die de Ziggo pods gebruiken. Beide kan u, voor een zeer klein bedrag, huren bij Ziggo :  de Deco's en de zeskantige Ziggo Pods !

Overigens is een goed/stabiel/snel wifi netwerk, iets anders dan goed/stabiel/snel internet. Als ik een wifi pod ergens 'midden op de heide' plaats en er in de buurt ga staan, dan heb ik prima wifi. Maar als de pod geen ( goede ) internet verbinding heeft, dan houdt het snel op.


Ps. Dat u uw coax netwerk moet aanpassen, komt vooral omdat Ziggo haar netwerk sneller maakt. Daardoor worden de eisen van het coax netwerk hoger en kunnen er problemen ontstaan met oudere onderdelen, die b.v. nooit voor die snelheden zijn gemaakt.




Hebt u nog meer vragen .... ?

battlestar27

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb ook sinds ik de zwarte modem geinstalleerd heb problemen. Wel gek toch dat de zwarte modem zo veel meer storingen geeft op een zelfde AOP en splitter? 

Ik neem aan dat ik ook een monteur moet laten komen?

 

IMG_2245.jpg

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

@battlestar27 dat dit zo nog werkt verbaasd mij.

Ja hier is een nieuw aop nodig.

maar daar mag een moderator zich over buigen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@battlestar27  schreef:

Ik heb ook sinds ik de zwarte modem geinstalleerd heb problemen. Wel gek toch dat de zwarte modem zo veel meer storingen geeft op een zelfde AOP en splitter? 

Ik neem aan dat ik ook een monteur moet laten komen?

 

IMG_2245.jpg


Inderdaad verbazingwekkend dat dit nog werkt ! Dit lijkt wel op een illegale aftap, want waar gaat de groene Ziggo coax kabel nog verder heen ?

Als deze plek inderdaad het eindpunt ( ? )  is van de coax, dan moet een Ziggo monteur langskomen om een AOP te plaatsen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen battlestar27,

Naar aanleiding van je reactie in dit topic heb ik al even een blik geworpen op de verbinding. Het signaal wat ik uitlees ziet er niet goed uit. Daarnaast zie ik op de foto die je deelt dat er geen aansluitpunt is aangesloten op de groene kabel. Daarbij zie ik ook kabels op de foto terug waarop niet de juiste connectors gemonteerd zijn. Het lijkt mij verstandig dat er een monteur langskomt die kosteloos een aansluitpunt komt plaatsen en de storing op het signaal verhelpt. Ik heb  een afspraak voor je geregeld op donderdag 12 januari 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo. 

 

battlestar27

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na de splitter gaat de ene naar mijn modem en de andere groene kabel loopt naar mijn tv in de woonkomer.

battlestar27

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Super!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@battlestar27 Top! We houden dan even contact via dit topic en wachten jouw bevindingen na het monteursbezoek even af. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@battlestar27 We zijn heel benieuw naar jouw bevindingen na het monteursbezoek. Werkt alles inmiddels volledig naar wens?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@battlestar27 Het is al een poos stil binnen het topic, we zijn benieuwed of alles inmiddels naar behoren werkt nu de monteur is langs geweest.

 

Uitgelicht topic