Centronos

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Wegvallend internet, herstartend modem

Beste,

 

Al een paar maanden last van wegvallend internet door herstarten modem, in principe sinds ik hierheen verhuisd ben. Initieel vooral problemen nadat modem van de stroom geweest was, paar dagen lang dat hij wel 1x per dag even opnieuw begon op te starten (10+ min geen internet) maar daarnaast verder geen last.

Dit is de afgelopen weken gegroeid tot langdurig geen werkend internet, tot ik het modem herstart, terwijl inloggen in het modem wel goede connectie laat zien.

 

Afgelopen week opeens een weekend lang maar 5-20 Mbps down ipv de verwachtte 250. Upload was wel goed.

Na hier wat topics te lezen heb ik de plastic bescherming verwijderd van de stekker die het AOP ingaat, en dit loste het trage internet een paar dagen op. Helaas nog wel soms hele korte micro-disconnects, maar het modem herstartte niet meer zomaar.

 

Vandaag is het weer zover, ik zie helemaal geen connectie met internet terwijl modem zegt dat alles goed is.  Tot ik modem restart. Troubleshoot runnen op modem laat hem helemaal crashen voor een paar seconden.
Eerdere checks met de Windows network troubleshoot gaf een DNS server probleem aan, maar zelfs na het proberen van wat verschillende servers merkte ik geen verschil.

 

Sowieso zijn de problemen op het wifi en op bekabeld netwerk, dus ik denk niet dat daar het probleem ligt.
Wel heb ik wat flinke antennes op het dak, dus instraling zou een probleem kunnen zijn als er onderdelen wat verouderd zijn. Kabel/Modem etc van Ziggo zijn allemaal geleverd ergens in juni 2020 en dus nog redelijk nieuw.

 

Meerdere kanalen vertonen weer aardig wat RS fouten, hoewel na het verwijderen van plastic hoesje ik tijdelijk alleen fouten zag op kanaal 1.

Toen had ik ook de error 'SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync', nu zit ik weer op  'Loss MDD Service' en 'RCS Partial Service' (zie bijlagen).

 

Nog tips voor wat ik kan doen aan mijn kant, of is het een hardware probleem?
Heb natuurlijk al geprobeerd modem te herstarten, kabeltjes aan te duwen etc etc.

 

Alvast bedankt

 

P.S. Ik heb dit topic al een keer gemaakt vorige week, maar helaas is hij daarna gelijk compleet onvindbaar geworden voor mij. Heb deze URL uit mijn web historie kunnen halen.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Nog steeds 5G, waarschijnlijk zowel KPN (773 MHz) als T-Mobile (783 MHz). Dit zou nog wel eens van een van de buren afkomstig kunnen zijn. Upstream ziet er overigens prima uit.

Bekijk in context

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Paul,

 

Met de kabels die ik al toegestuurd had, is alles destijds vervangen. Ik heb verder niet echt apparaten die nog interferentie zouden kunnen leveren.

Verder heb ik nog geen uitval of problemen gemerkt sinds al het vervangen, hoewel er nog wel wat ruis zat in het modem, dus beter zal het denk ik niet echt gaan worden.

 

Bekijk in context

41 Reacties 41
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Centronos,

 

Het toeval wou dat ik nét je andere topic onder ogen had, toen ik opeens een nieuw topic zag verschijnen. Door de verhuizing van de Community was je vorige topic inderdaad ondergesneeuwd. Ik heb hem zojuist handmatig verwijderd, anders gaan we wellicht dubbel werken.

 

Dan je problemen: Erg zuur! Vooral als het totaal niet te vertrouwen is. Ik ben er ook aan deze kant ingedoken en daar vallen twee dingen op: In de afgelopen week zie ik een lange periode waarin je modem helemaal niet uit te lezen was. Dat kan de tooling zijn die niet goed meewerkt of dat je modem geen signaal naar ons heeft gestuurd. Sinds gisteren is hij wel weer actief, maar sindsdien gaat het signaal niet echt lekker en ik vermoed dan ook dat dit de oorzaak is van het probleem.

 

De splitter en kabel heb ik niets op aan te merken, de AOP en eventueel het signaal ervoor moet dan wellicht onderzocht worden. Ik wil daarom voorstellen dat we een monteursafspraak maken.

 

Het enige wat verder nog opvalt, om voor de zekerheid uit te sluiten is dat je zegt: "Dit is de afgelopen weken gegroeid tot langdurig geen werkend internet, tot ik het modem herstart". Dat zou nog kunnen duiden op een soort vastloper in je modem. In het verleden zagen we dat bijvoorbeeld als er een keukenapparaat van Bosch/Siemens was aangesloten (die verstuurde zoveel verzoeken naar het modem dat deze vastliep en een herstart het tijdelijk verhielp). Je kunt dus nog even nagaan of je bepaalde apparaten hebt uitgesloten en/of verschil merkt als deze niet zijn aangesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP moet zeker vervangen. Het huidige exemplaar (volgens mij een TRAS-1000) is verouderd en onvoldoende afgeschermd. In de downstream is veel ruis te zien afkomstig van 4G en 5G. Dit leidt ook tot uitval kanalen en een instabiele internetverbinding. Verder is de zwarte kabel op de splitter verouderd.

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste Alex, Tobias,

 

Goed om te weten dat de vorige post in ieder geval nog op de radar stond. Ik zag hem zelf niet meer onder mijn account, en zelfs de URL overtypen op een ander apparaat gaf me geen succes.

Wat betreft het niet kunnen uitlezen, ik was de afgelopen dagen van huis en dus is het modem ook een tijdje uit geweest.

Geen 'smart' apparaten in huis, naast een smartphone en laptop, dus als het willekeurige apparaten op het wifi zijn, zijn ze niet van mij. Ik zie geen andere apparaten geconnect op het modem, dus dat zal wel goed zijn.

 

Gebouw zelf is redelijk oud, dus instraling in de AOP leek mij ook de meest waarschijnlijke verklaring, zeker met antennes zo vlak erboven.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Centronos,

Goed dat je de punten die mijn collega noemde hebt nagelopen en uitgesloten. Als ik jouw verbinding bekijk zie ik wel ruis terug op het signaal. 
Omdat in mijn meting ook het stuk binnenhuisinstallatie is meegenomen, is het van belang eerst een oorzaak in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten.
Loop hiervoor de bekabeling tussen het eerste aansluitpunt (AOP - Abonnee overnamepunt ) en het modem na. 

Deel anders ook een foto van de aansluiting, dan kunnen we aan de hand daarvan verder analyseren en besluiten of hier een storingsmonteur naar toe moet. 

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Paul ,

 

Bijgevoegd wat fotos van (waarschijnlijk) AOP -> Modem en kabel die uit de muur komt.
Ik zit in een appartementencomplex, dus waar de kabel verder precies vandaan komt / waar de eventuele groene kabel binnenkomt zou ik dan nog voor op speurtocht moeten gaan.

Kabel die doosje in gaat lijkt in ieder geval groen, alleen wit overgeverfd.

Modem stond eerst in het raamkozijn, maar omdat ik initieel dacht dat hij misschien oververhitte nu maar tijdelijk even op de grond tot problemen weg zijn.

 

Zwarte kabel uit splitter die Tobias vermeldde gaat naar TV, die gebruik ik zo weinig dat ik niet weet of er ook problemen mee zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er komt inderdaad wel een groene CAI-kabel binnen op het AOP (positief). Voor een monteur een kwestie van AOP vervangen en klaar. Mocht je de mogelijkheid hebben om de kabel naar de TV te vervangen, dan zou ik dat zeker overwegen. Splitter kun je het beste 180 graden draaien voor de netheid.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Centronos Dankjewel voor het delen van de foto's van het aansluitpunt! De splitter (POA-1B) is een recent type splitter. Mogelijk dat er toch sprake is van een probleem met het aansluitpunt.
Ik kan hiervoor een afspraak inplannen met een netwerkmonteur. Op welke data zou dit jou het beste schikken?

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@Paul 

Maandagen of vrijdagen komen mij het beste uit. Met thuiswerken ben ik verder altijd wel aanwezig thuis.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Centronos Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb een afspraak met een netwerkmonteur voor je geregeld op vrijdag 12 februari 2021 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op dit datum niet 
schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. Laat je weten of het allemaal is opgelost na het monteursbezoek?

Alvast een fijn weekend!

Groeten,
Paul 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Centronos,

Zo te zien is de monteur inmiddels langs geweest. Werkt alles inmiddels volledig naar wens? We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen.
Laat het onder dit topic weten?

 

Alvast bedankt voor je reactie en nog een prettige dag!

Groeten,

Paul 

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Paul 

 

Initieel leek alles goed, nieuwe AOP was opgehangen en de monteur zag geen storing meer. Ook voor de zekerheid een nieuwe kabel gelegd naar mijn desktop.

 

Helaas na een dag zag ik toch weer wat errors verschijnen en is het internet ook al een paar keer uitgevallen en dus wilde ik nog maar even wachten met gelijk een berichtje plaatsen dat alles goed was. Interessant genoeg zag ik origineel ook weinig error meldingen op de connectbox, maar die zijn inmiddels ook weer terug.

Deel van de problemen lijken toch ook nog ongeveer hetzelfde.

 

Bijgevoegd nieuwe plaatjes van AOP, modem etc.

 

Gister zag ik nog geen fouten op bijna alle downstream kanalen, maar nu zie je ze overal.

Monteur heeft de kabel verlengd omdat hij anders de AOP niet meer haalde.
Plastic hoesje zit nog wel over de splitter maar volgens monteur zou het allemaal goed vast moeten zitten. Eventueel kan ik die er wel proberen weer af te schroeven.

 

Nog steeds laat een ' netwerk diagnose'  op de connectbox mijn hele internet even uitvallen, en wordt ik het modem uitgetrapt, zo rond de 26-27%.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je het modem eens direct op het AOP willen aansluiten om te kijken of de stabiliteit van de internetverbinding dan verbetert? Ik zie in de downstream nog steeds instraling van 4G/5G.

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hem direct in het AOP geplugged, dus zal eens een dagje aanzien hoe het nu gaat.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Centronos,

Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling. In mijn eerdere metingen zie ik inderdaad ruis terug op de downstream signalen. 
Dit ziet er overigens op dit moment weer beter uit, dus ik vermoed dat het direct aansluiten gelijk effect heeft. Wat zijn tot dusver jouw bevindingen m.b.t.
de verbinding? 

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Tot nu toe geen uitval, maar ik zie wel steeds meer ruis verschijnen.

Het aantal post-RS errors is wel op alle kanalen ongeveer evenhoog, vreemd genoeg vaak meer ook dan preRS, behalve een paar.

Ook wat errors in de log:

18/02/2021 11:04:52 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:1e:b2:b3;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e4:6c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/02/2021 23:58:17 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1e:b2:b3;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e4:6c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ik ga even kijken wat er de komende dagen gebeurd.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Centronos Het lijkt mij inderdaad goed om de komende dagen even de vinger aan de pols te houden. Kijk dan of je nog last hebt van uitval of storing op 1 of meer diensten.
Noteer dan ook gelijk de data en tijdstippen waarop dit gebeurd. 

Centronos
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Eens een update op de problemen, de pre en post RS errors gaan gestaag omhoog, maar ik heb nog geen uitval gehad. Ook weinig te zien op de logs.

18/02/2021 18:42:56 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1e:b2:b3;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e4:6c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/02/2021 11:04:52 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:1e:b2:b3;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e4:6c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/02/2021 23:58:17 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1e:b2:b3;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e4:6c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

Later vandaag ga ik weer de splitter ertussen hangen, en dan is kijken of het weer erger wordt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Centronos Dankjewel voor het terugkoppelen van jouw bevindingen. Laat inderdaad ook maar weten hoe het gaat met de splitter er tussen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Centronos

We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen ten aanzien van de verbinding na jouw aanpassingen in de binnenhuisinstallatie. Werkt alles op dit moment naar wens? Zo niet, dan pakken wij de draad graag weer met je op. 

Groeten,

Paul 

Uitgelicht topic