Ankover

Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Wegvallend internet bij spelen minecraft en gebruik teams

Sinds een aantal maanden heeft mijn zoon een Lenovo laptop voor zijn studie. Hierop speelt hij regelmatig Minecraft Multiplayer (met zijn vrienden, waarbij ze dan ondertussen gezellig kletsen met elkaar). Hij klaagt er over dat het spel meerdere keren vastloopt en zijn laptop uiteindelijk meldt dat de wifiverbinding niet mogelijk is. Hetzelfde probleem had hij ook toen hij in september een dag online les kreeg via Teams.

 

Wij hebben een Compal modem en 2 Deco M4 pods (de 6hoekige pods werkten plotseling niet meer en het lukte ook niet meer om met de Smart wifi app in het modem te komen, vandaar de overstap naar Deco M4). Tijdens de teams-sessie waren beide Deco's bekabeld verbonden met het modem (wifi-signaal modem uit, de Deco's in AP-mode).

 

Omdat ik had gelezen dat het soms beter werkt als de Deco's in serie worden bekabeld heb ik een maand geleden de opstelling veranderd. Er gaat nu een kabel van het modem naar de Main Deco en vandaar een kabel naar de 2e Deco. De laptop van mijn zoon maakt via wifi verbinding met de Deco.

 

Helaas heeft deze aanpassing niet tot een verbetering geleid. Mijn zoon klaagt nog steeds dat hij regelmatig problemen heeft met Minecraft en de verbinding wegvalt. Teams hebben we niet meer kunnen testen, omdat hij (gelukkig) geen online lessen meer heeft gehad. 

 

Bij ander internet gebruik merken wij niets van problemen (tv via google chromecast, diverse mobiele telefoongebruik, ipads met diverse apps, zelfs 2 scholieren tegelijk teams-onderwijs via de ipad in het vorige schooljaar). 

 

Ik heb 27 oktober modem van de stroom gehad en alle kabels nog eens goed aangedrukt. Vandaag dook ik in de logfiles van het modem en vond daar (in mijn ogen) schrikbarend veel post RS errors voor slechts 2 weken. Ook zijn er regelmatig T3-meldingen te zien.

 

8 november tussen 17.15 en 18.00 haperde zijn laptop ook weer tijdens Minecraft. In de netwerkhistorie van het modem is hiervan niets terug te zien en ook de rest van de gezinsleden hebben niets gemerkt van problemen.

 

Speedtests via verschillende partijen geeft (zelfs draadloos) de volle snelheid weer op alle plekken in het huis en ook het signaal vanuit de Deco's is overal prima. En de Deco's zijn verbonden via cat6 kabels.

 

Heeft iemand een idee waardoor het komt dat mijn zoon problemen heeft met zijn Lenovo laptop als hij Minecraft speelt (en wellicht nog steeds Teams)? 

 

Ik heb de gegevens die ik vandaag kon uitlezen uit het modem bijgevoegd. Jammer genoeg kan ik de historie niet verder terug zien dan 6 november.

 

 

 

25 Reacties 25
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

In het log staan geen alarmerende meldingen. De T3 errors blijven zeer beperkt en de illegal dropped packets hebben betrekking op de firewall van het modem en mogen worden genegeerd.

De waarden zien er ook goed uit.

Het modem is een Compal, waarbij door een bug alleen het totale aantal ontvangen pakketjes worden getoond in de 1e kolom, en in laatste kolom de gerepareerde pakketjes. 

Zou je een foto willen plaatsen van het AOP (waar de groene kabel het huis binnenkomt, meestal de meterkast) met de aanwezige splitters en eventuele versterker?

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Foto's volgen zo. 

 

Ik dacht begrepen te hebben dat de laatste kolom met Post RS errors wel de juiste informatie geeft, namelijk fouten die niet gerepareerd konden worden? De 1e kolom had ik inderdaad al gelezen dat ik die kan negeren. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij het Compal-modem zijn de 'Pre RS Errors' en 'Post RS Errors' resp. unerrored codewords en correctable codeword errors.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik haal ze nog altijd door elkaar. 🙂Tijd dat het Compal modem wordt uit gefaseerd.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

tijd dat de gehele lineup met intel puma chipset 6/7 worden uitgefaseerd worden en alles overgaat op docsis 3.1 sagemcom 😛

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Bij deze de foto's. Mogelijk zijn ze in een te klein formaat opgeslagen. Dan doe ik een nieuw poging.

 

Wij zijn in dit huis begonnen met een aansluiting van Ziggo. Toen er glasvezel werd aangelegd, is Reggefiber geweest om een kastje te plaatsen. Deze kwam helaas voor de groene kabel. Daarbij bleek de groene kabel iets tekort te zijn en is deze verlengd. 

Op de foto's zie je dat de groen kabel achter het kastje uit een groene buis komt. En vervolgens met een wit stukje is verlengd naar het AOP toe. Dit is NIET door Ziggo gedaan, maar door de glasvezelmonteur. 

Het AOP is een DIO-01. Hierop een PAO-01 UPC splitter, zonder het bekende witte kapje. Vanuit de splitter gaat een kabel naar het modem. De andere kabel gaat naar een ESX-02 splitter (komt aan de onderkant binnen). Vanuit deze splitter gaat 1 coax naar de woonkamer (aansluiting in de muur vanwaar weer een coax naar onze Samsung-receiver gaat). De 2e coax gaat naar een slaapkamer (aansluiting in de muur vanwaar een coax naar de tv gaat).

 

Weet iemand of ik in de laptop zelf iets kan nakijken wat er gebeurd is met de wifi-verbinding? In het modem is heel weinig te vinden en ik kan me voorstellen dat de laptop zelf ook een registratie bijhoudt van gebeurtenissen. Ik las ook ergens dat dit type modem problemen kan geven met Teams en games (waaronder Minecraft), maar niet wat deze problemen zijn. Zijn dit problemen waarbij de wifiverbinding van een specifiek apparaat kortdurend wordt verbroken, zonder dat andere apparaten hinder hebben? 

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

@tobiastheebe, Ik ben helaas een leek op dit gebied. Wat kan ik (of jij 😀) dan nog afleiden uit die correctable codeword errors?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik zie net als KBX458 geen bijzonderheden aan de downstream- en upstream-gegevens.

 

Als eerste stap zou je moeten bepalen of er alleen uitval op Wi-Fi is, of ook op ethernet.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

De laptop heeft alleen een Wi-Fi mogelijkheid. Dus lukt het niet om die bekabeld aan te sluiten. Ik heb wel overwogen om een adapter aan te schaffen hiervoor (Wi-Fi adapters van Lenovo schijnen wat zwak te kunnen zijn?), maar omdat het signaal en de snelheid bij zijn buro echt prima zijn (ca 1,5m afstand van de Deco met alleen een gipswandje ertussen) en ook op school alles prima werkt, heb ik dat nog niet gedaan. 

 

Ik vroeg me af of het mogelijk is dat bij Teams en Minecraft multiplayer vanuit de laptop er een dusdanige "informatiestroom" is, dat om de een of andere reden het modem/de Deco/de laptop zelf besluit dat de Wi-Fi verbinding tussen Deco en laptop verbroken moet worden. Vandaar dat ik me afvroeg of dit in de laptop zelf ergens te vinden kan zijn in een van de vele logbestanden. En zo ja, zou dat dan ook gebeuren bij een bekabelde verbinding?

 

Voor zover ik nu kan nagaan, lijkt de Wi-Fi vanuit de Deco naar andere apparaten normaal te blijven functioneren. Mijn zoon gebruikt tijdens  Minecraft op zijn telefoon Discord om met dezelfde vriendengroep te praten en merkt daar geen hapering in en mijn dochter is op haar kamer verbonden met dezelfde Deco en merkt ook niets van wegvallende/haperende Wi-Fi.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Om welk type Lenovo-laptop gaat het precies?

 

Met Logboeken (klik op Start, typ eventvwr.msc en druk op ENTER) kan onder Systeem e.e.a. gemeld zijn n.a.v. de uitval. Alvorens met Teams of gaming te beginnen, kan ook PingPlotter worden gestart naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Daarmee is uitval ook goed zichtbaar te maken.

 

Tenslotte zou ik controleren of alle stuurprogramma's (drivers) van de laptop up-to-date zijn, zeker als het geen nieuwe laptop is. Bepaalde applicaties (zoals antivirus-software of firewalls) van derden kunnen ook verbindingsproblemen veroorzaken.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

@MR_CHIP , ik wil niet meteen het modem de schuld geven. Ik zou me ook zomaar kunnen voorstellen dat het probleem in de laptop zit. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik daar achter kom. Ik ben een ICT-leek. Zie ook mijn reactie naar @tobiastheebe . Zou ik in de laptop zelf iets kunnen vinden over het wegvallen van de verbinding?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat snap ik was als een grapje bedoel

 

 

ik zou idd eerst beginnen met het updaten van de drivers van de laptop

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Het is een Ideapad 5 15ALC05.

Processor AMD Ryzen 5 5500U.

RAM geheugen 16GB.

Draait op Windows 11.

 

Realtek 8822CE wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC

 

Deze zomer gekocht. En voor zover ik kan nagaan netjes alle updates gedaan. 

 

Ik zie in het logboek wel wat waarschuwingen. Ik zal hem vragen om de tijd van de storing te noteren, zodat ik wat gerichter in het logboek kan kijken. 

 

En proberen of pingplotter lukt.

 

Bedankt voor zover.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het logboek toont altijd allerlei meldingen, het gaat inderdaad echt om momenten dat je zoon problemen ervaart.

 

Nadeel van de Deco AP's vind ik zelf dat er geen enkel beheer mogelijk is over de radio-instellingen. Vooral 40 MHz kanaalbreedte op 2,4 GHz is onwenselijk. In de Deco-app kun je ook als test mesh uitschakelen voor de laptop en beamforming uitschakelen in de globale instellingen.

 

Ik kijk uit naar de bevindingen.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Het nadeel van de Deco AP ben ik helemaal met je eens. Voor mij als leek was het het simpelste om de materialen van ziggo te gebruiken. Vorig jaar hebben we de 6-hoekige pods gehad nadat ik eerst hier op het forum advies had gevraagd. Dat werkte een tijdje, hoewel je ook daar weinig kunt instellen.

Eerder dit jaar kregen we daar problemen mee. De pods zonden opeens een ander wifinetwerk uit, waardoor we niet meer konden verbinden. Bijkomstig probleem was dat de Smartwifi app het modem niet meer kon bereiken. Uiteindelijk toen maar besloten om de Deco's uit te proberen. De 40MHz vind ik inderdaad storend, omdat 2.4GHz al zo druk is. De meeste van onze apparaten (waaronder de laptop) gebruiken 5GHz, dus zelf hebben we er geen last van, maar onze buren gun ik ook wat ruimte.

 

Schiet mij nog een vraag binnen: van het modem staat het wifi-signaal uit. Maar het zendt nog wel het ziggo-signaal uit (ik neem aan de wifispot, die andere ziggo-gebruikers kunnen gebruiken). Klopt het dat dit signaal blijft als je wifi uitschakelt?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De 'Ziggo' SSID is inderdaad WifiSpots, uitschakelen kan alleen via Mijn Ziggo. Volledig uitschakelen van de Wi-Fi-radio's is helaas niet mogelijk.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

uitschakelen zorgt er ook voor dat je wifispots in zijn geheel niet kan gebruiken

 

 

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 3198Posts
  • 263Oplossingen
  • 1879Likes

Hallo @Ankover

 

Ik zie dat er problemen met één specifiek apparaat, namelijk de de laptop van je zoon. Het lijkt erop dat het niet helemaal lekker zit qua verbinding tussen de laptop en de deco's en de hulptroepen hebben je al wat tips en tricks gegeven om te proberen. Ik heb de historie er even bij gezocht en zie inderdaad dat de pods retour zijn gekomen en je nu de deco's gebruikt. 

 

Ik heb het modem uiteraard er even bij gepakt en hier ook de historie van uitgelezen. Dit ziet er allemaal goed uit op een heel enkele T3 error na, maar dit kan niet de oorzaak zijn. Het AOP is wel wat verouderd, maar gezien het goede signaal op het modem kan het hier ook niet aan liggen, hetzelfde geld voor de koppeling die geplaatst is door de glasvezel monteur. 

 

Het nadeel momenteel is dat ik kan zien dat het modem er goed bij staat, maar door het gebruik van de Deco's heb ik geen inzicht in hoe de kwaliteit van de verbindingen zijn met de rest van de apparaten en ik kan dus ook de uitval niet zien.

 

Ik ben ook benieuwd naar de bevindingen met de tips van Tobias.

Ankover
Topicstarter
Level 9
  • 268Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Beste @Rob L, dank je wel dat je al zo snel reageert! Fijn dat je ook even hebt meegekeken in het modem. 

 

Ik hoop dit weekend even verder in de laptop te kunnen kijken. Gisteravond heeft mijn zoon wat tijden genoteerd, maar ik heb nog niets kunnen controleren.

 

Vanmorgen viel even het hele signaal weg. Beide Decos kort offline (rood knipperend). Het modem had geen afwijkende lampjes. In de historie van het modem was een DHCP renew warning en 2 min later een TR069 stop. Wat dit allemaal betekent weet ik niet maar ik vermoed (en hoop) dat dit een toevalstreffer is.

Uitgelicht topic