Gerard Maan

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wegvallen wifi op Horizonbox

Bij de horizon box valt meerdere keren per dag het wifi signaal weg.

De tv blijft wel gewoon signaal krijgen en op de box gaat het wifi, telefoon, ect icoon rood weergegeven worden.

Nu is het een hele oude box en zou het natuurlijk kunnen dat hij versleten raakt.

Is het in dit geval beter om een losse internet router te bestellen bij ziggo.

Of is er een andere fout of oplossing.

Nu had ik ergens gelezen dat je dan de up en downstream gegevens moest opsturen.

 

met vriendelijke groet Gerard

 

Schermafbeelding 2021-09-16 om 09.28.49.pngSchermafbeelding 2021-09-16 om 09.29.13.png

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Vooral de upstream is nu verbeterd en is nu vrijwel perfect. De downstream laat echter nog te wensen over. Het verschil tussen laagste en hoogste vermogen is nog steeds erg groot en op de lagere kanalen/frequenties komt het signaal te sterk binnen. Verder geeft de MER (SNR) aan dat er ruis aanwezig is op het signaal.

 

Had je de kabels naar de woon- en slaapkamer ook een lagere uitgang geplaatst op versterker?

 

Ik ga het verzoek voor een monteursafspraak t.b.v. het vervangen van het AOP en het toesturen van een losse modemrouter (Connect Box) bij de moderators neerleggen, waarschijnlijk komt morgen een moderator langs om dit verder op te pakken.

Bekijk in context

Gerard Maan
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goede oplossing geweest om de connectors te vervangen, en een los modem te nemen.

Met het losse modem een veel hogere snelheden dan bij de horizonbox, en ook geen uitval meer gehad.

 

Bedankt voor het meedenken en het aangeven van de oplossing.

 

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het gebruiken van de MBXL als router en WiFi AP wordt niet meer geadviseerd. Je kunt inderdaad beter een los modem (Connect Box) aanvragen bij Ziggo, zeker omdat je nog het oude type MBXL met SCART-aansluiting hebt.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een nieuw modem toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

Qua signaal is er ook ruimte voor verbetering. In de downstream zie ik een te hoog vermogen (> 10 dBmV) op een aantal kanalen. Verder wordt voor een upstream-kanaal maximaal zendvermogen gebruikt (51 dBmV).

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Gerard Maan
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hier enkele foto's van meterkast met versterker-splitter voor tv boven.

De metalen aansluiting gaat naar de woonkamer.

Van de muur woonkamer gaat de kabel naar een beveiliging voor blikseminslag en vandaar naar de horizonbox

C3B094DC-51EA-477A-BB1F-A5860B56EF95.JPG63CBC496-1440-4676-8909-75198131E6DF.JPG800ABAC2-A73D-40D7-809A-3AA085EED6BF.JPG91A91596-A27C-48E2-9989-01D26397607F.JPG20E2D9FD-A254-4CE7-953C-F9C7841B3D5A.JPG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

I.v.m. het te sterke signaal (*) zouden de woonkamer en andere kamer (slaapkamer?) op uitgangen met lagere versterking aangesloten moeten worden, in eerste instantie uitgang 2 en 3 proberen. Op de open uitgang moet een afsluitweerstand geplaatst worden zoals op uitgang 1.

 

Doorlussen via de stekkerdoos in de woonkamer raad ik af, o.a. i.v.m. de open uitgang op de stekkerdoos. Voor bliksembeveiliging zou ik een 'inline' bliksembeveiliger op de ingang van de versterker plaatsen en de decoder direct op de wandcontactdoos aansluiten. De contactdoos zelf is overigens verouderd.

 

Het AOP (VQ601R) is verouderd en dient vervangen te worden door een Ziggo-monteur.

 

Een splitter (POA-01-B) is nodig om het modem en de versterker op aan te sluiten.

 

* Ik zie dat het signaal ook 'scheef' binnenkomt op de decoder (6~13 dBmV). Dit moet verder onderzocht als dit ook voorkomt op het nieuwe modem wanneer dit op juiste manier aangesloten is.

Gerard Maan
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor het antwoord.

 

Ik heb in de meterkast de woonkamer kabel op punt 3 geplaatst en de slaapkamer op 2, en een afsluitdop op 4 dezelfde als ook op 1 zit.

Verder de bliksembeveiliger er tussenuit gehaald en de kabel van de doos in de woonkamer direct op de box aangesloten.

ik heb ook de nieuwe waarden opgeslagen.

 

Is er buiten het vervangen van de wanddoos in de woonkamer nog iets wat ik zelf zou kunnen doen.

Schermafbeelding 2021-09-16 om 18.10.39.pngSchermafbeelding 2021-09-16 om 18.11.08.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit heeft een duidelijke verbetering van de signaalsterkte opgeleverd. Als ik deze bekijk, dan leveren uitgang 1 en 2 een optimale signaalsterkte op voor woon- en slaapkamer. Ik zie nog wel de 'scheefheid' in vermogen terug, dit zou aan de buitenkabel kunnen liggen.

 

Het vervangen van de TV/R-einddoos mag je inderdaad zelf doen, het AOP is monteurswerk. Verder zou ik aan de kant van de versterker de stekkers naar woon- en slaapkamer vervangen, vooral de stekker met plastic omhulsel is onvoldoende afgeschermd. Om het helemaal af te maken zou je nog een nieuw type versterker (FRA-752X) kunnen plaatsen, maar dat is wat mij betreft optioneel. Eigenlijk betwijfel ik zelfs of de versterker in het geheel (nog) nodig is, de signaalsterkte op het AOP is ruim voldoende.

 

De Connect Box koppelt 24 i.p.v. 8 kanalen in downstream en 6 i.p.v. 4 kanalen in de upstream en geeft daardoor een beter beeld van signaalsterkte en -kwaliteit zoals deze de woning binnenkomt dan de Mediabox XL.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19174Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Goedemiddag @Gerard Maan en een warm welkom op de Community,

Goed dat je hiermee d.m.v dit topic aan de bel trekt. Zo te zien heeft onze expert @tobiastheebe al de nodige adviezen adviezen en handreikingen gegeven. Kun je onder dit topic laten weten of het met de tot dusver gegeven adviezen lukt om het op te lossen? Anders denken we hier graag verder met je mee. 

Gerard Maan
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Paul,

 

Ik heb de muurdoos in de woonkamer vervangen en nieuwe stekkers gemonteerd.

Dit zijn nu de nieuwe waarden voor up en down.

Het wifi signaal valt soms nog weg al is het iets minder vaak dan eerst.

 

Blijft over de oude AOP vervangen en een los modem ipv de box.

Moet ik hiervoor contact opnemen met Ziggo of gaat dat ook via dit forum.

 

Schermafbeelding 2021-09-17 om 16.07.35.pngSchermafbeelding 2021-09-17 om 16.07.58.png

 

Groeten Gerard

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Vooral de upstream is nu verbeterd en is nu vrijwel perfect. De downstream laat echter nog te wensen over. Het verschil tussen laagste en hoogste vermogen is nog steeds erg groot en op de lagere kanalen/frequenties komt het signaal te sterk binnen. Verder geeft de MER (SNR) aan dat er ruis aanwezig is op het signaal.

 

Had je de kabels naar de woon- en slaapkamer ook een lagere uitgang geplaatst op versterker?

 

Ik ga het verzoek voor een monteursafspraak t.b.v. het vervangen van het AOP en het toesturen van een losse modemrouter (Connect Box) bij de moderators neerleggen, waarschijnlijk komt morgen een moderator langs om dit verder op te pakken.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Gerard Maan, ik ben direct aan de slag gegaan. De monteur, voor het vervangen van de AOP, komt maandag 20 september tussen 08.00 en 13.00 uur. En daarnaast heb ik ook een los modem toegestuurd. Deze kun je aansluiten en vanaf dat moment loopt het internet via het modem ipv mediabox XL. Laat je ons weten hoe het daarna gaat? 

Gerard Maan
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goede oplossing geweest om de connectors te vervangen, en een los modem te nemen.

Met het losse modem een veel hogere snelheden dan bij de horizonbox, en ook geen uitval meer gehad.

 

Bedankt voor het meedenken en het aangeven van de oplossing.

 

Uitgelicht topic