emvanrijk

Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Wegvallen van het internet bij gebruik VPN / streamen

Hallo, na het kapot gaan van mijn oude Technicolor modem is deze vervangen met een Compal Connectbox.

Sindsdien heb ik problemen met het internet als het wat zwaarder belast wordt.

Bijvoorbeeld Torrents of VPN transfer naar werk. Kinderen klagen dan vrijwel meteen dat hun spelletjes onspeelbaar worden en transfers vallen vrijwel meteen naar <50kb/s. Internet is praktisch onbruikbaar op dat moment.

Mijn scenario is vergelijkbaar met deze situatie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Downloadsnelheid-erg-laag-met-VPN-en-torrents/td-p/60413/

 

In de tussentijd mijn hele interne netwerk vervangen naar CAT6 en Gigabit switches zonder enige verbetering (behalve dan interne file transfers naar de NAS 😉). De rest van het netwerk is MESH Deco's met wired backhaul. Connectbox staat in bridge mode (zowel bridge als non bridge al geprobeerd, maakt het niet beter).

Ik heb ook al verschillende routers geprobeerd (AC66U /Deco M4/ Linksys MR8300) zonder dat het het probleem oplost. Zou een Ubee modem het probleem evt oplossen?

 

 

 

59 Reacties 59
emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ok, we gaan het even een weekje proberen.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Is goed. Dan wachten we jouw bevindingen even af. Alvast een prettig weekend! 😉

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Eerst het goede nieuws,

de Arris variant die lijkt niet meer vast te lopen als ik in het netwerk een VPN aanzet.

Dus dat is iig een verbetering t.o.v. het vastlopen.

 

Het slechte nieuws is dat als ik een torrent aanzet de bandbreedte flink beperkt wordt. (25Mbit).

De geselecteerde VPN server maakt blijkbaar niet uit maar het lijkt aan de VPN configuratie (UDP:443) te liggen. Als ik een SSH of SSL tunnel opzet naar mijn werk dan is deze bandbreedte beperking er niet (200MBit+).

Is dit de "software" oplossing voor de PUMA6 chipset?

 

Dus.... wat gaan we hier aan doen. Ik neem aan dat 10% van de beschikbare bandbreedte kunnen gebruiken niet de bedoeling is.  Dit had ik namelijk niet bij de vorige oude modem (niet connectbox)

 

(edit:)

Ik heb nog een pingplot toegevoegd het lijkt er nog wel op dat een actieve verbinding ondangs bandbreedte beperking de pings wat omhoog gooit.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Vreemd dat je dit gedrag terugziet op het Arris Connectbox modem i.c.m. een VPN verbinding! Heb je ook al getest of dit probleem zich ook voordoet via andere VPN connecties?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je een printscreen maken van de down en upstream

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Kun je laten weten of je i.c.m. een andere VPN verbinding dezelfde problemen constateert? Let er dan ook op of de snelheid in Mb (megabit) per seconde of MB (Megabyte) per seconde wordt weergegeven. 

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@anoniemforum 

De screenshots.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Paul Wat bedoel je precies me andere VPN verbinding?
Server / protocol / provider (Ziggo vs KPN?)

En ja, Mbit en MB zijn correct omschreven.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Hartelijk dank voor je reactie ter opheldering. Wat zou je er in dit geval van zeggen als ik je Connectbox modem omruil naar een Ubee1318ZG modem?

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Paul  schreef:

@emvanrijkHartelijk dank voor je reactie ter opheldering. Wat zou je er in dit geval van zeggen als ik je Connectbox modem omruil naar een Ubee1318ZG modem?


Tja, daar moet ik even over nadenken......   🤣

 

Graag 😄, als jij de ubee opstuurt krijg je de connectbox direct retour!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de downstream is hoog 

heb je het modem misschien op een versterker aangesloten 

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop ( abonnee overname punt)

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Ik heb een nieuw modem voor je aangevraagd @emvanrijk Je krijgt de Track&Trace code per e-mail zodra deze beschikbaar is. Na de installatie van je nieuwe modem dien je de huidige te retourneren. Hiervoor krijg je een retourpakket.

 

Laten we zoals @anoniemforum vraagt nog wel even de huidige aansluiting van het modem checken. Wil je een foto delen van de hoofdaansluiting?

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Deze is niet veranderd sinds de 2de foto van de AOP.

De monteur heeft wel de attenuator vervangen met een "ziggo" goedgekeurde

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

welke splitter zit er nu op?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Heb je het modem inmiddels ontvangen en aangesloten @emvanrijk? En welke splitter gebruik je?

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb de modem gisteren geïnstalleerd en wou eerst een paar dagen "regulier" gebruik testen voordat ik een update wou geven. (kunnen jullie trouwens een retour box sturen voor de Arris modem die nu over is).

Bijgesloten is de US/DS info.

 

Er zit nu nog een 3db attenuator op. maar als ik naar de signaal waarden kijk, is dat missschien te weinig.

6db proberen?

Splitter is 2x POA-01-UPC zoals omschreven in eerdere post.

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

een doos voor de connectbox retour te sturen kan een moderator voor je regelen

 

een 6db demper kan zeker geen kwaad je downstream is nog steeds hoog

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 676Likes

@emvanrijk bij toesturen van een nieuw modem gebruik je de geleverde doos om het oude modem terug te sturen. Adres en breekbaar stickers zijn dan ook bijgevoegd. Heb je die niet meer laat het weten, dan komt een retourdoos jouw kant op.

Signaal een stukje lager krijgen en hij is echt helemaal goed. Houd ons op de hoogte van hoe jouw ervaringen zijn met het nieuwe modem. 

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Jos 

Er zaten geen retour stickers bij. Graag een nieuwe retourdoos opsturen.

Ik ga een 6db anntenuator proberen. Ik hou jullie op de hoogte over de voortgang

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 676Likes

Dat is niet handig, een retourdoos met stickers komt jouw kant op. 

Uitgelicht topic