emvanrijk

Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Wegvallen van het internet bij gebruik VPN / streamen

Hallo, na het kapot gaan van mijn oude Technicolor modem is deze vervangen met een Compal Connectbox.

Sindsdien heb ik problemen met het internet als het wat zwaarder belast wordt.

Bijvoorbeeld Torrents of VPN transfer naar werk. Kinderen klagen dan vrijwel meteen dat hun spelletjes onspeelbaar worden en transfers vallen vrijwel meteen naar <50kb/s. Internet is praktisch onbruikbaar op dat moment.

Mijn scenario is vergelijkbaar met deze situatie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Downloadsnelheid-erg-laag-met-VPN-en-torrents/td-p/60413/

 

In de tussentijd mijn hele interne netwerk vervangen naar CAT6 en Gigabit switches zonder enige verbetering (behalve dan interne file transfers naar de NAS 😉). De rest van het netwerk is MESH Deco's met wired backhaul. Connectbox staat in bridge mode (zowel bridge als non bridge al geprobeerd, maakt het niet beter).

Ik heb ook al verschillende routers geprobeerd (AC66U /Deco M4/ Linksys MR8300) zonder dat het het probleem oplost. Zou een Ubee modem het probleem evt oplossen?

 

 

 

59 Reacties 59
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de downstream is wel nog steeds aan de hoge kant 

het lijkt mijn verstandig als een monteur er eens naar kijkt 

 

de UBC1318ZG is een zakelijk modem en woord alleen in hoge uitzonderingen aan particulieren geleverd dat kan zijn bij een een hoge latency wat op geen andere manier is op te lossen of internet giga die om een on verklaarbare reden de snelheid niet wilt halen 

we moet alle mogelijk oplossingen geprobeerd zijn en moet het aop (kastje op de muur) vervangen zijn door een ziggo monteur ook mag er geen ruis op de lijn zitten bij jou zit wel wat ruis maar niet veel

en moet er aantoonbaar via ping plotter https://www.pingplotter.com een te hoge latency zijn

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream kan nog iets verder teruggebracht worden (zonder dat de upstream in de problemen raakt) met de 6 dB attenuator die TS gekocht heeft. Wel is het vermogen nu acceptabel. Het sterke signaal is verklaarbaar gezien de kleine afstand tot de EV, hier kan een monteur weinig aan veranderen.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb de 6dB attenuator nu geinstalleerd. Downstream/Upstream data bijgesloten.

Ook een nieuwe pingplot gemaakt. Mijn enige ingeving is nu dat de modem zichzelf verslikt in de traffic die gegenereerd wordt als er VPN verkeer is.

De AOP is als ik me goed herinner een paar jaar geleden vervangen (denk dat ziggo dat wel kan opzoeken).

Toen had ik ook al problemen met een Connectbox, maar heb toen uiteindelijk een oude TC gekregen van een monteur om het probleem op te lossen.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de downstream is al iets lage dat is al mooi

 

maar er is nog steeds ruis aanwezig

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@emvanrijk Hmm, irritant! Voor de zekerheid heb ik een sessie gestart voor de komende 7 dagen waarbij we nauwkeuriger het signaal kunnen doormeten. Mocht daar niets geks uitkomen, stel ik voor dat we je Connectbox bij uitzondering vervangen voor het Ubee 1318 modem. Deze heeft geen ingebouwde wifi, maar daar heb je een Deco set voor, zie ik. Dat is dus geen probleem.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ok, ik wacht dan even een weekje.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dag @Vincent 

 

weekje later nu. Iets bijzonders gevonden?

gr

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je nog eens een printscreen maken van de downstream het gedeelte van de Post RS Errors

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@anoniemforumBij deze de laatste stats

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk In de resultaten zie ik ruis terug op met name de upstream. Dit kan zorgen voor instabiliteit op de internetverbinding. Het lijkt mij in dit geval verstandig om een storingsmonteur langs te laten komen om de oorzaak van de ruis te achterhalen en de storing op te lossen. Op welke data zou een afspraak met een monteur jou het beste schikken?

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

8 juni en 11 juni zou kunnen

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb een afspraak met een storingsmonteur ingepland op vrijdag 11 juni 2021 tussen 8 uur en 13 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak tot uiterlijk 24 uur van te voren te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door. Zo houden wij het monteursbezoek voor iedereen veilig. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ok, monteur is net geweest alles nagemeten:

AOP is recent en hoeft niet vervangen te worden.

Signaal wat op de modem aankwam was te hoog (11dB?) en de attenuator was een goed idee.

Deze is vervangen door een "ziggo" attenuator van 3dB.

Modem is vervangen, de Compal is vervangen met een arris variant. Dus even afwachten.

Bijgesloten de huidige stats na een uurtje of zo.

Bekabelde speedtest is 185/29, iets slechter dan voorheen. Maar dat kan belasting in de wijk zijn of zo.

Ik kijk het even aan deze week hoe het verder loopt als ik met de VPN bij mijn werk ingelogd ben.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Dankjewel voor de terugkoppeling na het monetursbezoek. Laten we kijken hoe het de komende dagen gaat met het nieuwe geplaatste modem en aangepast installatie.Laat je met 2 a 3 dagen anders weten hoe het gaat?

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dat is goed,

is er ergens trouwens een lijst te vinden wat de goede "signaal waarden en ruis" range is.

Dan begrijp ik tenminste een beetje wat op deze pdfs staat.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@envanrijk We hebben in dit topic een overzicht met de juiste drempelwaardes. 

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Klopt het dat de ConnectBox geen SNR voor upstream heeft?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De US MER (SNR) wordt door geen enkel modem getoond en is alleen voor Ziggo zichtbaar op de CMTS.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ah vandaar dat ik de opmerking van de ruis op het UP signaal niet begreep  😅

@Paul, hoe is de ruis van de UP nu?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@emvanrijk Wat @tobiastheebe aangeeft klopt. De ruis op de upstream is alleen door ons uit te lezen. Op dit moment ziet het upstream signaal op jouw verbinding er goed uit. Op basis van wat ik nu zie, verwacht ik eigenlijk ook geen problemen m.b.t. de verbinding.

Uitgelicht topic