emvanrijk

Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Wegvallen van het internet bij gebruik VPN / streamen

Hallo, na het kapot gaan van mijn oude Technicolor modem is deze vervangen met een Compal Connectbox.

Sindsdien heb ik problemen met het internet als het wat zwaarder belast wordt.

Bijvoorbeeld Torrents of VPN transfer naar werk. Kinderen klagen dan vrijwel meteen dat hun spelletjes onspeelbaar worden en transfers vallen vrijwel meteen naar <50kb/s. Internet is praktisch onbruikbaar op dat moment.

Mijn scenario is vergelijkbaar met deze situatie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Downloadsnelheid-erg-laag-met-VPN-en-torrents/td-p/60413/

 

In de tussentijd mijn hele interne netwerk vervangen naar CAT6 en Gigabit switches zonder enige verbetering (behalve dan interne file transfers naar de NAS 😉). De rest van het netwerk is MESH Deco's met wired backhaul. Connectbox staat in bridge mode (zowel bridge als non bridge al geprobeerd, maakt het niet beter).

Ik heb ook al verschillende routers geprobeerd (AC66U /Deco M4/ Linksys MR8300) zonder dat het het probleem oplost. Zou een Ubee modem het probleem evt oplossen?

 

 

 

59 Reacties 59
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de Ubee UBC1318ZG is een zakelijk modem wat alleen in zeer uitzonderlijke gevallen aan particuliere woord geleverd dat kan zijn bij een hoge latency die met geen andere mogelijkheid is op te lossen of bij een giga internet abonnement die de snelheid niet haalt en er geen andere oplossing is 

 

indien het aop veroudert is moet die aangevangen zijn door een ziggo monteur ook moeten alle mogelijke oorzaken zijn uitgesloten en mag er geen ruis op de coax zitten

ook moet duidelijk aantoonbaar zijn dat je een hoge latency heb hoger dan 40 ms dat moet getest woorden via ping plotter https://www.pingplotter.com op een pc of laptop die bekabeld is aangesloten

 

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) en van de splitter versterker

 

en een printscreen van de down en upstream

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dag @anoniemforum,

bedankt voor je reactie. Bijgesloten zijn de AOP foto en een plot van Pingplotter.

De Modem staat direct aangesloten de DATA lijn met de standaard ziggo kabel (rood). afstand <1m.

Eerste 5 min zijn is google.com zonder VPN actief. Daarna met veel loss en jitter een Kali-linux torrent via VPN.

NOTE: de torrent/VPN sessie was via een andere PC, dus niet een issue dat van routing van de pingplotter pc.

De ziggo straat kast (verdeelpunt?) is <5m van mijn huis vandaan.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

er zit ruis op de verbinding ook is de downstream te hoog

 

162782B3-1F4B-44D0-8FF7-BC10C18D20E6.jpeg

 op de splitter zit een lega radioaansluiting waar straling zoals digitenne en 4g 5g door naar binnen kan wat mogelijk de oorzaak van de ruis is 

wat zit er op de tweede splitter waar de rode cirkel omzit ?

ik raad je aan de splitter op het aop te vervangen door een poa-01-b splitter een moderator kan jou kosteloos een poa-01-b + modemkabel sturen

gezien het te hoge signaal lijkt het mijn verstandig als een moderator er even naar kijkt 

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Op de Rode spitter zitten 2 TVs aangesloten zonder versterker.

Een mod mag mij een andere poa opsturen om te proberen, kan geen kwaad.

Thx voor je hulp

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

morgen of overmorgen zal wel een moderator langs het topic komen

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Betere optie is om de POA-3IEC-NL + POA-01-B/POA 01-UPC te vervangen door een POA 03-UPC, daarop kunnen modem en beide TV's aangesloten worden. Die splitter wordt alleen niet door Ziggo zelf geleverd.

 

De ruis op de downstream wordt inderdaad mogelijk door de open radio-aansluiting veroorzaakt.

 

Verder geeft TS aan dat EV op < 5 meter van AOP staat, dat verklaart het te hoge vermogen in de downstream. Oplossing daarvoor is een attenuator. Huidige verzwakking is 10 dB, dus maar liefst ~22 dBmV op AOP, ~16 dBmV met POA 03-UPC. Ik zou daarbij een 6 dB attenuator kiezen om de upstream op peil te houden, die komt dan op ~47 dBmV uit, tegen een downstream van ~10 dBmV, beide zijn dan acceptabel.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Leuk je hier te mogen verwelkomen @emvanrijk! Top dat je ons hebt weten te vinden voor hulp bij het probleem met je internet 🙂

Ik zie dat @anoniemforum & @tobiastheebe al veel voorwerk hebben verricht, waarvoor mijn dank! Ik heb direct een vervangende splitter en modemkabel voor je besteld. Deze aansluitmaterialen komen je kant zo snel als mogelijk op per brievenbuspost. Sluit je modem aan op de nieuwe splitter met de nieuwe kabel en deel dan opnieuw je modem waarden met ons. We zijn uiteraard erg benieuwd of dat er dan beter uitziet en of je dan ook minder problemen ervaart met je internet!

Houd je ons op de hoogte hier? Dankjewel!

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dag @Erik S / @anoniemforum  / @tobiastheebe,

 

Ik heb de andere AOP geïnstalleerd. Bijgesloten zijn de nieuwe up/downstream en pingplotter.

 

Pingplot:

Eerste 3 minuten zonder download.

Daarna Knoppix DVD torrent zonder VPN met 15MB/sec download. 👍

Om 13:02:00 Zelfde Knoppix DVD torrent MET VPN. Even 2MB/sec en daarna sterft de verbinding. 😅

Lijkt op een reset om 13:03:00 en 13:04:30. Na de reset even een burst van 2MB/sec en daarna is de

verbinding weer weg.

Limiteer ik de torrent naar 500KB/sec dan blijft de verbinding open. zie na 13:08

NB: ik heb in beide torrent sessies de maximum connecties gelimiteerd.

 

Voorlopige conclusie die ik trek:

1. Ligt niet aan mijn interne netwerk (ping blijft altijd <1ms naar Router en inmiddels alles volledig geüpgraded).

2. Ligt niet aan overbelaste VPN (verbinding wordt bij lange na niet volledig belast en meerdere endpoints geprobeerd (Prive/Werk VPN).

3. Als de VPN aanstaat lijkt het voor de router mis te gaan. Kan het zijn dat de modem de VPN pakketten niet aan kan? Zoals ik al schreef, de vorige modem de Technicolor had dit probleem niet.

 

Ik wil best nog de attenuator proberen maar dan zou ik ook nog problemen verwachten met een reguliere torrent zonder VPN.

 

Ik hoor graag van jullie welke andere stappen ik kan doen om dit probleem te verhelpen. Het is best wel onhandig om remote ter werken (via verplichte VPN) als de verbinding wegvalt als ik grote files transfer of zoomcalls moet doen.

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het signaal ziet er nu een stuk beter uit, op de wat te sterke downstream na, maar dat was te verwachten. Heb je nu twee stuks POA-01-B/POA 01-UPC op elkaar?

 

Je kunt nog proberen om deze geoptimaliseerde instellingen (firewall) toe te passen om te kijken of het modem hiermee stabiel blijft tijdens een actieve VPN-tunnel.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ja, 2x een POA-01-UPC. 1ste direct naar Modem. TVs op de tweede, die hebben prima signaal.

De modem staat in Bridge-modus. QoS etc staan allemaal uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie nu dat je in je eerste bericht in dit topic al had geschreven dat het modem in bridge mode staat. Dan heb je natuurlijk alleen de firewall van je eigen router. Ik verwacht dat je de instellingen daarvan al had doorlopen?

 

Helaas kan de Connect Box zelfs in bridge mode nog 'overstuur' raken van bepaalde soorten verkeer. Op het forum kwam ik dit ook tegen bij het gebruik van 6in4-tunnels. Mogelijk de Puma-chipset die roet in het eten gooit.

 

Gezien de downstream nog onder het kritieke niveau van 15 dBmV ligt, is een attenuator voor nu geen must, wel een aanbeveling.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dag @tobiastheebe

Ja, ik heb de verschillende settings van de router al geprobeerd, sterker nog 3 verschillende merken om het uit te sluiten (AC66U /Deco M4/ Linksys MR8300)......

 

Als het daadwerkelijk de Puma6 chipset is, lijkt de software patch niet te werken voor mij. 🤔

@Erik SIk wil best de attenuator nog proberen. Stuurt Ziggo die op, of moet ik die zelf bestellen?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Kijkend naar het huidige vermogen in downstream en upstream zou een 3 dB attenuator ook voldoen. Ik denk alleen niet dat een moderator deze kan toesturen, voor zover ik weet hebben alleen monteurs deze bij zich.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

voor een paar euro kan ik hem ook zelf bestellen, heb inmiddels voor een paar honderd euro geïnvesteerd in interne netwerk. Ik wacht wel even tot MOD gereageerd heeft.

 

Weet je trouwens of het mogelijk is om de 2 TVs op de POA-3IEC-NL aan te sluiten (een op FM een op TV).

Ik weet namelijk niet of er specifieke bandfilters op deze uitgangen zitten. Kan namelijk altijd een andere connector erop zetten....

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Nee, modem + twee TV's op de POA-3IEC-NL gaat niet werken, je hebt hiervoor de POA 03-UPC nodig. De radio-uitgang op de POA-3IEC-NL laat alleen 87-108 MHz door.

 

Let op: als je de 2× POA 01-UPC vervangt door de POA 03-UPC, gaat de demping van 8 dB naar 6 dB. De downstream komt dan tegen de kritieke grens te liggen en een 6 dB attenuator op het modem is dan de beste keuze.

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Was ik al bang voor 😁, beter te veel gevraagd dan verkeerd gedaan toch!

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@emvanrijk Helaas! Ik heb geen attenuator in omloop voor je. Hopelijk kun je deze ergens anders op de kop tikken. Laat ons hierna weten hoe het gaat. 

emvanrijk
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ok, Ik heb de 3db attenuator geïnstalleerd. (tevens een 6dB gekocht indien nodig).

Bijgesloten de upstream en downstream.

 

Zover ik heb geen verbeteringen gezien bij gebruik van de verbinding.

Bij het inschakelen van de VPN, krijg ik weer packetloss en hoge ping ratings.

Dus @Erik S @Vincent , wat kan ik nog meer doen als klant?
Ik denk dat het in dit geval echt aan de problemen met de modem ligt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik denk dat het vervangen van de CB door een UBC1318ZG de enige resterende optie is. Signaaltechnisch is alles nu helemaal in orde.

Uitgelicht topic