Vraag
Reacties
Oplossing
Peter_slee
Level 1

Wegvallen internetverbinding

Hallo,
Ik heb al geruime tijd (+/- 2 maanden) last van een wegvallende internet verbinding, probleem zowel op de wifi als bekabeld.
Internet aansluiting “loopt” via een Ziggo Connectbox en een splitter naar het AOP (andere aftakking gaat naar ene Mediabox)
internet reliability test met StarTrinity.com laat zien dat de verbinding gemiddeld 5 keer per dag tussen de 2 en 15 minuten wegvalt. Op dat moment is knippert het groene lampje met de twee pijltjes op de voorkant van de connectbox

Na contact met de Ziggo helpdesk de splitter en aansluitkabels vervangen, ook de Connectbox rechtstreeks op het AOP aangesloten, dit heeft het probleem niet opgelost.

Hieronder screenshots van de Netwerk status op de mediabox. Probleem is alleen dat iedere keer als ik een storing heb de connectbox “reset” en alle errors weer op nul staan. Ik heb wel tot 56 stuks T3 time outs gezien op kanaal 2 t/m 6 (met 5 stuks op kanaal 1)

Alle hulp en of suggesties zin welkom

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Vandaag weer de monteur van Ziggo op bezoek gehad.
Klopt dat er op +/- 20 meter een breuk in de kabel zat (oude “las”, zie foto)
Voor de zekerheid heeft hij de gehele 90 meter kabel vanaf onze meterkast tot aan de “Ziggo verdeel kast” vervangen.
Tot nu toe alles goed 😉

Bekijk in context

40 Reacties 40
Meldingen
Aan Uit
Fester 538
Level 1
Heb je de media xl box via utp kabel verbonden met de modem. Zo ja onkoppel deze van de modem af dit is een van de probleem dat de internet er veel uit gaat
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Ik zie zeer veel T3 time outs, dat betekend een signaalprobleem.

Ik zie een oud AOP = Abonnee Overname Punt.
Dit AOP wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur en dan kan hij direct ook kijken of daarmee de problemen verholpen zijn
0 Kudos
SPR
Level 1
Zou je eens de kabel van het AOP die nu naar de splitter loopt eens rechtstreeks kunnen aansluiten op het modem?
dan kun je namelijk gelijk controleren of het inderdaad een probleem met het AOP is of dat er een probleem met je splitter speelt.
Je hebt dan natuurlijk even geen tv signaal.

Het ontbreken van T4 meldingen in het log lijkt aan te geven dat het signaal naar het AOP wel in orde lijkt te zijn.
0 Kudos
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Hallo allemaal,
Super bedankt voor jullie reacties

Medibox is niet bekabeld aangesloten

Ik heb al geprobeerd om de connectbox rechtstreeks aan te sluiten op het AOP, met verschillende kabels. Splitter is al een keer vervangen. (Ook factory reset uitgevoerd)

Oud AOP, deze is 13 jaar geleden geplaatst bij de bouw wan de woning. Wellicht zou vervanging helpen?

Ik ga een monteur afspraak proberen te maken en hou jullie op de hoogte.....
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Peter_slee TOP, we horen graag het vervolg en of het de oplossing is voor je probleem.:relaxed:
0 Kudos
Jale
Level 1
Ik heb van iets soortgelijks erg lang last gehad. Ook een oproep hier gedaan. Ik heb op aanraden van Ziggo alle kabels vervangen die er maar te vervangen vielen, nieuwe PC (die was er dan al), netwerkkaarten gecontroleerd etc. Ziggo stuurde ook een nieuwe aansluitkabel en nieuwe splitters op. Internet bleef af en toe uitvallen. Uiteindelijk kwam er een monteur die alles ging testen. Bleek het uiteindelijk toch buiten in de kast te zitten... op mijn aansluiting in de kast buiten was een connector niet goed. Voor de zekerheid een nieuw modem en.... nergens last meer van. Alles kosteloos trouwens, top van Ziggo.

PS ik had ook die foutmeldingen in het oude modem staan. De monteur zie tegen mij dat de meldingen komen omdat het signaal van buiten naar binnen werd onderbroken. Dat was dus exact het geval toen hij in de Ziggo kast buiten keek...
0 Kudos
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Vandaag de Ziggo monteur op bezoek gehad. AOP en Kabel naar de ConnectBox vervangen.
En nu maar afwachten of het probleem is opgelost 😉
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Peter_slee Ik duim mee voor je, voor zover dat tijdens de carnaval nog kan.:relaxed:
0 Kudos
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Nu een paar dagen verder na de vervanging van het AOP en ik heb het idee dat de verbinding minder vaak wegvalt. (tot nu toe 1x gemerkt)
Er zijn wel (nog steeds) veel time out meldingen. . . .

0 Kudos
efok
Level 17
En een rits post RS errors op alle kanalen, dat hoort echt niet zo. Dat betekent onherstelbaar beschadigde data, die binnenkomt. Nog maar een keer bellen.
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Als ik naar de getallen kijk, dan lijkt de boel er alleen maar slechter op zijn geworden nadat de monteur langs is geweest. Je hebt zo te zien een Compal modem. De Compal heeft een bug waarbij in de gebruikersinterface bij de Pre RS Errors het totaal aantal ontvangen DOCSIS packets wordt getoond sinds de laatste reset van de kabel interface i.p.v. het aantal corrupte packets dat het modem door de Reed Solomon (RS) module tracht te laten herstellen.

In de schermprint voor de komst van de monteur werden er op de primary downstream 1191271702 ontvangen packets gerapporteerd door het modem. Een CMTS verzendt ongeveer 34075 packets per seconde, dus was je 1191271702 / 34075 = 34960 seconden actief sinds de laatste reset van de kabel interface op het moment dat je de schermprint maakte. Ofwel ongeveer 9,7 uur. Het modem rapporteert ook 90 post RS errors op de primary downstream. Dit zijn onherstelbare corrupte packets. Ongeveer 10 post RS errors per uur.

In de schermprint na de werkzaamheden van de monteur zien we vervolgens de volgende getallen: 1950243803 ontvangen packets sinds de laatste reset van de kabelinterface van het modem, dus was het modem ongeveer 57233 seconden actief (1950243803 / 34075). Ofwel ongeveer 15,8 uur. Het modem rapporteert 4841 post RS errors op de primary downstream, dus ongeveer 300 post RS errors per uur.

Een significante verslechtering en dat is ook te zien aan de getallen die bij de upstream worden getoond. In het eerste screenshot voor de komst van de monteur was er geen sprake van T4 errors, na de komst van monteur rapporteert het modem 120 T4 errors op de primary upstream. Ook qua upstream is de boel dus behoorlijk verslechterd.

Dit toont maar weer eens aan dat monteurs geen technici zijn als ze het zo achterlaten, maar personen die geleerd hebben hoe ze iets moeten monteren. Geen wonder dat er veelal meerdere monteurs bezoeken nodig zijn totdat er één bij toeval aan iets heeft gerommeld waardoor een verbetering optreedt.
Zpiep
Level 1
Kan zijn dat de monteur minder was.
Maar weten jullie ook hoe die waarden waren exact toen hij zijn werkzaamheden net gedaan had?

Soms stort een verbinding later pas in, al dan niet door kabels die niet meer tegen regen kunnen bijv. enz is maar 1 voorbeeldje.

Als ze niet lang genoeg blijven en/of meten tot er sprake is van slechte verbinding / storingen kan men ze ook missen.

Tenminste ik hoop dat ze wel naar de waarden kijken en meten of contact hebben met de home base die daar e.a. kunnen zien voordat ze weg gaan.

Alleen iets anders /beter aansluiten en weggaan dan is dit natuurlijk minder goed, men bespaard tijd dat wel waar het wel afdoende is, weegt dat op.
0 Kudos
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Hi Peter_slee, dit ziet er inderdaad nog niet zo uit, zoals het moet.

Wat ik je sowieso wil adviseren is je Mediabox XL niet op te nemen in je thuisnetwerk. In dit topic wordt uitgelegd hoe je dit wijzigt, moet je de mediabox wel hebben opgenomen in je thuisnetwerk.

Daarnaast gaan wij de komende drie dagen je verbinding monitoren om te onderzoeken wat hier nog precies mis gaat. Kun jij de komende dagen bijhouden op welke exacte momenten je problemen ervaart? Ik kom er later deze week bij je op terug.
0 Kudos
Klikoo
Level 1
@ Peter_slee: In die laatste screenshot heb je ook veel T4 errors. Deze mogen absoluut niet voorkomen.
0 Kudos
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Probleem helaas niet verholpen. De afgelopen 24 uur weer 9x geen verbinding (duur 2 tot 15 minuten) en veel T3 errors.

Maar weer gebeld met Ziggo. . . .
Helpdesk medewerker vertelde meteen dat het aan de naam van mijn 5g wifi netwerk lag. Geprobeerd te vertellen dat dit niet het probleem is en dat internetverbinding zowel draadloos als bekabeld wegvalt.
Helpdeskmedewerker wilde niet luisteren en in had geen gelijk….probleem was de naam van het 5g netwerk.
Nogmaals geprobeerd uit te leggen, medewerker wilde niet luisteren. Toen ben ik kwaad geworden en de heb de telefoon erop gegooid! (mijn excuses voor het kwaad worden;)
Nogmaals gebeld, via keuzemenu abonnement opzeggen. Door abonnementen afdeling doorverbonden met “senior helpdesk engineer”, bleek dezelfde medewerker te zijn als van het eerste gesprek ;(
Deze heeft overlegt met collega en er komt er a.s. maandag weer een monteur, en ik had gelukkig nog garantie(?) op het bezoek van de vorige monteur.

Als ik zo dit forum en de rest van internet lees dan ben ik niet de enige met dit probleem… ZIGGO wat is er aan de hand?

Nu maar weer het bezoek van de monteur afwachten en “hopen” dat het goedkomt
Klikoo
Level 1
Hoe zit het nu met de T4 errors? Die T3 errors is niet zo erg, die heeft iedere Connectbox. Ik heb me laten vertellen dat die veroorzaakt worden door IOT (Internet Of Things), die proberen verbinding te maken met internet. T3 errors heb ik ook, soms best veel. En mijn internet valt daardoor niet weg. Maar T4 errors mogen echt helemaal niet voorkomen, en in jou screenshot heb je die wel. Dus jou verbinding vanaf Connectbox naar Ziggo is niet goed. Dus monteur terug laten komen. Die tijdelijke stagiaires achter de helpdesk van klantenservice turven waarschijnlijk gewoon een vraag/antwoord lijst af waaruit dan een standaard cursus antwoord rolt? (Het is wel zo dat je de wifibanden 2.4 en 5 GHz verschillende namen moet geven).
0 Kudos
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Klikoo bedankt voor je reactie, heb nu de 5G een andere naam gegeven (voor de zekerheid). Probleem is ook bij bekabelde aansluiting en niet alleen wifi
Bij een factory reset (meerdere keren uitgevoerd) krijgen de 2.4 en de 5G vanzelf weer dezelfde naam.
Verder heb ik geen IOT spullen in huis, dus dat zal het niet zijn.

Valt me wel op dat op de momenten dat de verbinding wegvalt het (zeer beperkte) Netwerk historie log van de ConnectBox volstaat met T3 time-out's. Ik zie hier zelf dus wel een mogelijk verband. . . .

Nu maar weer het bezoek van de monteur afwachten en “hopen” dat het goedkomt (en anders maar KPN glas)
0 Kudos
Peter_slee
Level 1
Topicstarter
Kim Ziggo wrote:
Hi Peter_slee, dit ziet er inderdaad nog niet zo uit, zoals het moet.

Wat ik je sowieso wil adviseren is je Mediabox XL niet op te nemen in je thuisnetwerk. In dit topic wordt uitgelegd hoe je dit wijzigt, moet je de mediabox wel hebben opgenomen in je thuisnetwerk.

Daarnaast gaan wij de komende drie dagen je verbinding monitoren om te onderzoeken wat hier nog precies mis gaat. Kun jij de komende dagen bijhouden op welke exacte momenten je problemen ervaart? Ik kom er later deze week bij je op terug.

Kim Ziggo
Hallo Kim, nogmaals bedankt voor bovenstaande reactie, kan je al wat meer vertellen over de uitkomst van het monitoren van de verbinding?

Qua bijhouden van de storing, hieronder overzicht van de "laatste 24 uur" en het log met meldingen van de ConnectBox op het moment van de meest recente storing (groen).

0 Kudos
Henno
Level 17
Hoi Peter,

Niet fijn, de manier waarop je als consument door een niet deskundige servicedesk medewerker wordt weggezet.
Wat veelal werkt, eigen ervaring en van anderen:
* Gegevens en data posten op de community, en er bij je contact met de servicedesk naar verwijzen.
* Een PingPlotter sessie laten lopen naar b.v. www.google.nl PingPlotter vindt je hier en kun je 30 dagen gebruiken, pas de schaal aan naar 24 uur en post de resultaten op de community: https://www.pingplotter.com/products/free.html
* Vraag anderen die ook op dezelfde EV (eindverdeler, de grijze kast met eindversterker op straat) zitten, je buren dus, of die vergelijkbare ervaringen hebben, eventueel door bij hun de Docsis pagina op het modem te bekijken. Je problemen kunnen namelijk in huis, in de kabel naar de EV of hoger in het netwerk, de WV (wijkverdeler), of zelfs verder richting CMTS (https://nl.wikipedia.org/wiki/Cable_modem_termination_system) zitten.
* Kennis is macht; https://volpefirm.com/docsis_timeout_descriptions/

Succes met de volgende monteur, en blijf meten. We horen de voortgang graag.

gr, Henno
0 Kudos