1
Vraag
2
Reageer en help mee
Arrows

Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

Weer herstarten van het modem

@Paul Omdat het topic waar in ik zou melden als ik problemen ondervond al gesloten is, start ik een nieuw topic. Vandaag om 20:35 uur herstarte het modem weer. Wat opvalt is toch dat als het lang regent dat dit gebeurd. Bijgevoegd het modem Log.

 

Screenshot_20230129_204336_Samsung Internet.jpg

 

Screenshot_20230129_204524_Samsung Internet.jpg

 

Ook zie ik in mijn Ziggo dat er kabelschade gemeld is. Dit staat er sinds begin januari, maar ik gok dat het er al langer staat, ik log daar eigenlijk nooit in.

 

Screenshot_20230129_205741_Mijn Ziggo.jpg

 

Screenshot_20230129_205753_Mijn Ziggo.jpg

 

61 Reacties 61
Gio2903

Level 16
Expert
  • 1426Posts
  • 71Oplossingen
  • 817Likes

die melding van kabelschade komt er alleen als er bij u thuis een monteur is geweest die de schade heeft gemeld. door de kabelschade zal het signaal schommelen en valt het modem uit. als het bodemonderzoek aangeeft dat de grond vervuilt is kan het lang duren voordat de schade-partner contact opneemt

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Gio2903 BAM is al bij ons langs geweest. Er is een verschil in mening over de kabelschade tussen BAM en Ziggo. De kabelschade was afgemeld. Dus de melding in mijn Ziggo is vreemd.

Gio2903

Level 16
Expert
  • 1426Posts
  • 71Oplossingen
  • 817Likes

Het is vreemd dat hij is afgemeld terwijl de schade niet is opgelost. Uitvak op het modem zal dus ook blijven gebeuren zolang de schade niet is hersteld..

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

Het lijkt er inderdaad op dat het niet goed gaat in het modem. Aangezien mijn vrouw problemen had met haar VPN verbinding is het modem op advies van haar IT'er gereset. Sinds dien lopen de Correctables en ook de Uncorrectables redelijk op op alle kanalen. Voorheen was dit alleen op het OFDM kanaal.

 

Webopname_31-1-2023_125925_192.168.178.1.jpeg

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Of een andere Ziggo moderator, zou hiernaar gekeken kunnen worden?

puppie

Level 16
Expert
  • 1944Posts
  • 52Oplossingen
  • 798Likes

de medewerkers komen vanzelf langs meestal tussen de 1 en 4 dagen.....mijn moeder zei altijd geduld is een schone zaak.

Maar in dit geval een beetje ergernis?

En als @tobiastheebe als super expert hier binnenkomt dan kan die zeker een medewerker waarschuwen voor hulp.

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@puppie Dat ben ik met je eens, maar het topic waar ik aan @Paul mijn bevindingen zou melden is na een paar dagen gesloten. Dus daardoor komt er idd wat ergernis bij kijken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16002Posts
  • 1255Oplossingen
  • 5331Likes

Goedemiddag @Arrows ,

In de eerste plaats excuses voor het feit dat eerdere topic te vroeg gesloten is en dat je nu toch nog steeds problemen ervaart met de verbinding. Omdat er al een heleboel met jou is nagelopen en uitgesloten, en hier ook al diverse monteurs zijn langs geweest heb ik de kwestie nu voorgelegd bij een gespecialiseerd netwerkteam om dit nader te onderzoeken zodat hierop de juiste vervolgactie ondernomen wordt. Ik laat het aan jou weten zodra ik hierop een terugkoppeling heb gehad. 

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Bedankt voor je reactie. Ik wacht jouw terugkoppeling af. Mocht er nog wat gebeuren laat ik het weten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16002Posts
  • 1255Oplossingen
  • 5331Likes

@Arrows Onze netwerkspecialisten hebben de verbinding onder de loep genomen maar zien aan netwerkzijde geen ongeregeldheden terug die reboots van het modem doen verklaren. Wat wel opviel bij het analyseren van dit probleem is dat er achter het modem (interne netwerk) de nodige discard foutmeldingen terug te zien zijn. Ook hebben de aangesloten TP Link Deco's een statisch IP adres. Het lijkt er dus op dat er in deze installatie mogelijk iets misgaat. Heb je de TP Link Deco's (X50) op dit moment aangesloten zoals geadviseerd

Zaken waarop gelet moet worden:
-  Zorg ervoor dat er slechts 1 TP Link Deco op de Ziggo modem router is aangesloten
-  Zorg ervoor dat wifi uitstaat op de Ziggo modem router en gebruik de TP Link Deco's in Accespoint Modus of zet de Ziggo modem router in bridged modus en de TP Link's in router modus

- De doorluspoort op de TP Link Deco's kun je gebruiken om een volgende deco bedraad aan te te sluiten. Een netwerkkabel naar een passieve netwerkswitch mag hierbij eventueel ook. 
- Check eventuele geavanceerde instellingen van de gebruikte TP Link Deco's en ga na of hier instellingen van toepassing zijn die kunnen zorgen voor een intern netwerkconflict. 
- Gebruik anders ook de uitgebreide info op deze pagina om de installatie met de Deco's grondig onder de loep te nemen. 

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Zoals je ziet in het modem zijn alle drie de Deco's momenteel aangesloten op het modem. Dit is sinds een week het geval. Hiervoor was alleen de hoofd Deco aangesloten op het modem (+ de computer van mijn vrouws werk rechtstreeks op het modem) en de twee andere deco's via een TP-Link switch die op de hoofd Deco aangesloten was. Hoe ze aangesloten zijn maakt in mijn geval niet uit. Het aansluiten van de Deco's rechtstreeks op het modem is gedaan na de laatste reboot van het modem. Dit om de switch uit te sluiten. 

 

De Deco's staat in Accespoint modus.

 

Dat de Deco's aangesloten moeten zijn volgens de handleiding op het forum hier is omdat de Connectbox het IEEE 1905.1 protocol niet ondersteund op zijn switch waardoor de pakketten om de mesh te regelen niet op de andere Deco's aankomen. Zover ik heb kunnen nagaan ondersteund de switch in de Ubee wel het IEEE 1905.1 protocol en heb ook niet dezelfde problemen als met de Deco's rechtstreeks op de Connectbox (die ik ook gehad heb icm Deco M4 set) waardoor dit bevestigd wordt. As de switch in het Ubee modem het IEEE 1905.1 protocol niet zou ondersteunen gaan de slave Deco's offline, dit gebeurt nu niet op het Ubee modem. Zie ook General questions about Ethernet Backhaul feature on your Deco | TP-Link onder het kopje Q6.

 

Ook zou ik niet inzien waardoor een statische regel op mijn Deco's een reboot van het modem zouden kunnen veroorzaken. Ik heb graag de apparaten met een web interface altijd op hetzelfde IP-adres, zodat de web interface zonder problemen te benaderen is. De Deco's op DHCP-server ingesteld, hierin heb ik geen vast IP ingesteld, dus het IP-adres wordt nog steeds door de DCHP-server van het modem aan de 'statische' apparaten uitgedeeld. De andere apparaten die een 'statisch' IP-adres zijn ook alleen apparaten met een web interface.

 

Mede hierdoor gaat mijn vermoeden toch uit naar iets in het signaal buiten mijn huis, aangezien de monteurs de binnenhuis installatie al uitgesloten hebben.

 

Ik heb de Deco X50 aangeschaft om de M4 uit te sluiten, helaas maakt het geen verschil. 

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Vandaag om 10:10 uur ging het modem weer in partitial bonding. Dit was tijdens een meeting van mijn werkt, ik heb alleen een screenshot kunnen maken van de hoofdpagina in het modem.

 

Webopname_7-2-2023_101247_192.168.178.1.jpeg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16002Posts
  • 1255Oplossingen
  • 5331Likes

@Arrows  Dank voor je terugkoppeling. Hoewel ik je beredenering begrijp, is mijn verzoek toch om de zaken uit te sluiten die ik in m'n eerdere bericht noemde. Dit puur om allle mogelijke oorzaken ineen keer uit te sluiten. 
Het uitvalmoment wat je vandaag geconstateerd hebt, heb ik in iedergeval even gedeeld met onze netwerkspecialisten om ook nog eens aan netwerkzijde alles te controleren. 

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Ik heb de TP-Link Deco's aangesloten gehad zoals in het desbetreffende Deco topic aangegeven is. Deze manier van aansluiten heb ik tot op vorige week dinsdag zo gehad, het is pas veranderd na de uitval van vorige week dinsdag. Hierbij heb ik nog steeds uitval ervaren. Ik zie het nu het nut niet in om alles weer om te gooien naar die situatie aangezien het geen verschil uitmaakte met hoe het nu aangesloten staat. Alleen heb ik nu een stroom vretende switch ertussenuit.

 

De situatie van voor afgelopen dinsdag was:

 

Voor afgelopen dinsdag.png

 

De huidige situatie is:

 

Huidig.png

Ik heb in beide gevallen alleen de bekabeld aangesloten apparaten weergegeven. De draadloze apparaten zijn tablets, mobieltjes, laptop werk, 3x samsung TV's met 3x Chromecast, Zonnepanelen omvormer en een aantal IoT apparaten.

 

Met de huidige situatie ervaar ik hetzelfde als de vorige situatie. Hierdoor kan ik naar mijns inziens het thuis netwerk uitsluiten.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16002Posts
  • 1255Oplossingen
  • 5331Likes

@Arrows Dank voor het delen van het aansluitschema!

Inhakend op je eerdere constateringen willen onze netwerkspecialisten graag de volgende zaken weten ten hoeve van het onderzoek. 
Zie je kans onderstaande info aan ons door te geven?
 

  • Wanneer had je recente storings /uitval momenten? 
  • Hoe lang was de uitval?
  • Komt de verbinding vanzelf weer terug of was een reboot nodig?
  • Was de uitval op meerdere apparaten?
  • Wat deed je op het moment van de uitval met verbinding? (Gamen, downloaden, streamen etc.)
Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Hierbij de laatste twee die wij gemerkt hebben:

 

  • Wanneer had je recente storings /uitval momenten?
    29-09-2023 20:35 uur
  • Hoe lang was de uitval?
    Na herstart van het modem +/- 5 minuten deed het internet het weer
  • Komt de verbinding vanzelf weer terug of was een reboot nodig?
    Spontane reboot van het modem.
  • Was de uitval op meerdere apparaten?
    Ja op alle apparaten
  • Wat deed je op het moment van de uitval met verbinding? (Gamen, downloaden, streamen etc.)
    We waren een serie aan het kijken op Amazon Prime video.


  • Wanneer had je recente storings /uitval momenten?
    07-02-2023 10:10 uur
  • Hoe lang was de uitval?
    Totdat ik het modem liet rebooten
  • Komt de verbinding vanzelf weer terug of was een reboot nodig?
    Nee, reboot was nodig om de verbinding te herstellen
  • Was de uitval op meerdere apparaten?
    Ja op alle apparaten
  • Wat deed je op het moment van de uitval met verbinding? (Gamen, downloaden, streamen etc.)
    Zowel mijn vrouw en ik waren thuis aan het werk. Mijn werk bestaat voornamelijk uit websites zoals Jira, ons CRM en daarnaast MS Teams. Mijn vrouw beantwoord de telefoon haar VoIP verbinding viel uit, samen met de VPN verbinding naar haar werk. Na het opnieuw verbinden van haar VPN stotterende haar VoIP verbinding. Ik zat zelf in een MS Teams meeting (zonder video) Ik merkte niets, alleen dat ik een chat kreeg dat de andere kant een melding kreeg dat de verbinding te traag was. Daarnaast liep er een radio stream via TuneIn op een Android TV apparaat (JBL Linkbar) deze stream viel weg.
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16002Posts
  • 1255Oplossingen
  • 5331Likes

@Arrows Dank voor je terugkoppeling! 

Dit uitvalmoment zal dan waarschijnlijk 29-01-2023 om 20:35 zijn? 

We zien aan netwerkzijde rond de genoemde data en tijdstippen geen ongeregeldheden terug die de uitval doen verklaren. Zie je anders toch kans om slechts 1 van de TP Link routers op het modem aan te sluiten? En de overige "Slave" Deco's elders aan te sluiten (dus niet op de overige poorten van het modem). Sluit deze bij voorkeur dan d.m.v. een passieve netwerkswitch aan indien je over te weinig netwerkaansluitingen beschikt. Zodoende sluiten we uit dat de uitval niet veroorzaakt wordt door een probleem binnen het NAT. 

 

Arrows
Topicstarter
Level 9
Expert
  • 240Posts
  • 13Oplossingen
  • 46Likes

@Paul Het moet inderdaad 29-01-2023 20:35 uur zijn, sorry typefoutje.

 

Misschien dat mijn technische kennis sinds de 5 jaar dat ik niet meer bij Ziggo werk ondertussen wat achterloopt, maar de partitial bonding kan naar mijns inziens niet uit het lokale netwerk komen. Daarnaast op het moment dat de TP-Link Deco's een reboot van het modem veroorzaken is er denk ik iets mis in de firmware van het modem. Aangezien dit ook al gebeurde met de TP-Link Deco M4 set die ik van Ziggo gekregen had bij het abonnement en deze stonden aangesloten zoals jullie nu willen dat ik het aansluit. 

 

De Deco X50 set heb ik aangeschaft omdat het leek alsof de M4 het niet meer aankon. Aangezien ik een gezin heb met ondertussen 2 pubers die tablets, smartphones, smartwatches, game consoles en laptops voor school zijn gaan gebruiken en het aantal verbonden apparaten hiermee enorm gestegen is leek het ons verstandig een nieuwere set aan te schaffen die meer verbindingen aankon. En een upgrade naar WiFi6 was gelijk meegenomen. De X50 set is tot op twee weken geleden ook aangesloten geweest zoals jullie nu aanraden. Dit is zoals al eerder vermeld na de reboot van 29-01 een dag later pas omgezet naar de huidige situatie 

 

Mochten jullie niets in het signaal vinden wat dit veroorzaakt dan zit ik nu met de gebakken peren, misschien moeten we dan toch na 15 jaar Ziggo (op verschillende klantnummers en verschillende adressen) bij de groene buren gaan kijken. Ik ben namelijk niet van plan om het netwerk weer helemaal om te gooien om iets uit te testen wat al uitgetest is, zowel met de M4 set als met de X50 set. Waarvan ik weet dat het op dit Ubee modem geen verschil maakt en dit wel verschil maakt op de Connectbox(en) namelijk wel of geen ondersteuning in de ingebouwde switch voor het IEEE 1905.1 protocol

 

De Deco's staan trouwens als Accespoint ingesteld, dus de NAT wordt door het modem gedaan niet door de Deco's. Dus een probleem door het op deze manier aansluiten in het NAT lijkt mij onlogisch. Ter info de SmartDHCP optie in de Deco's staat ook uit, dit gaf zoals verwacht IP-conflicten.

 

Je mag best weten dat ik na ondertussen bijna 1.5 jaar dat ik hiermee bezig ben het wel wat ga vinden. De reden dat we nog niet overgestapt zijn is dat de groene buren alleen ADSL leveren op mijn adres dus ga ik qua snelheid omlaag, maar we zijn steeds meer geneigd dit voor lief te nemen.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 6990Posts
  • 100Oplossingen
  • 2428Likes

partial bonding = us

 

komt idd niet door lokaal netwerk dit heeft hoogstwaarschijnelijk te maken met de instabiliteit van het ofdma kanaal maar dit kan wel ervoor zorgen dat de verbinding voor korte momenten wegvalt

 

 

aan de instabiliteit is op dit moment niet veel te doen het is afwachten tot het kanaal verplaatst gaat worden

eventuele tussenoplossing aan ziggo mod : uitschakeling/uitsluiten van het ofdma kanaal op het modem/cmts 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic