ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Weer eens hopeloze verbinding

Zolangzamerhand een beetje hoofdpijn van Ziggo.....

Eerst is de app op de TV geupdate en daarna blijft het tobben.

Vanavond was de maat vol, kon niets meer terug kijken want "Trage Internet verbinding"  !!

Het enige dat nog aan de router hing was nota bene de TV!

Sinds de z.g. speedupdate van een paar weken terug heb ik om de haverklap problemen.

M'n VPN ligt er steeds uit, m'n camera's zijn regelmatig niet te benaderen (en nee dat ligt niet aan de app van de fabrikant want ik benader ze direct via port forward regels met een universele app.

Setup is als volgt:

Ubee 1318ZG in bridge

Asus BRT-AC-828 busines router

AOP recentelijk vervangen door een Ziggo monteur en daarbij de Ziggo kabel in de kruipruimte gerepareerd  omdat daar een slechte(bar verroestte)  verleng connector tussen zat.

Daarna is het een poosje stabiel geweest maar sinds de snelheids-update is het weer tobben

Ik wil nu wel eens weten wat er aan de hand is hier in de straat want ik ben niet de enige met problemen...

Logs zijn bijgevoegd, deze zijn gemaakt ongeveer 10 minuten na het opnieuw opstarten van de Ubee.

Veel criticals en wel heel veel uncorrectables in zo'n korte periode op channel 32 lijkt mij.

322 Reacties 322
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In de log zijn op 11, 12 en 13-8 problemen zichtbaar met de periodieke/maintenance ranging op het OFDMA-(test)kanaal.

 

Zou je ook de upstream-gegevens willen plaatsen?

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@tobiastheebeU vraagt wij draaien 😉
Heb de dowwnstream van 2 minuten geleden er ook maar even bijgedaan.
Bridge is sinds gisteren niet opnieuw gestart, aantal errors is wel weer bar toegenomen m.i.
edit: typo,extra info.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De upstream ziet er goed uit, ik kan de uitval van het OFDMA-kanaal daarmee niet verklaren.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-13-A), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-gegevens plaatsen? Ik ben benieuwd of de uncorrectable errors dan blijven oplopen.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Ga dat nu (09:00) uur doen, de Ubee opnieuw starten en zal vanavond de resultaten posten.
Hierbij ook even de logs van dit moment na het opstarten (plm 09:15 uur)

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@tobiastheebe
En hier de logs na plm. 13 uur uptime met de modem direct aangesloten op het AOP

Benieuwd wat je er van vind.

Moet hier wel bij zeggen dat er bijna geen activiteit heeft plaats gevonden omdat ik onverwacht naar het ziekenhuis moest. Ben net pas weer thuis.

Daardoor heeft de boel na plm 13:00 uur staan freewheelen.

Wel vanmorgen nog even de TV (ip wise) getest maar dat was even traag en schokkerig als afgelopen week. De Ziggo App is traaaag, zeker als je wat terug wil kijken; kies ik voor bv. 2 dagen terug dan duurt het lang voordat bv. het zenderlijstje opkomt.

Vanmiddag ook even het journaal aangezet om 2 voor twaalf en om 1 over twaalf had ik beeld....aangesloten met een nieuwe kabel door de kamer direct op de modem. De originele ligt in de kruipruimte en is inmiddels een jaar of 9 oud dus dat wilde ik uitsluiten.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zie niet echt heel veel schokkends je log staat vol met us meldingen

alleen komt die door het ofdma upstream test kanaal van enig uitval van het ofdm downstream kanaal zie ik niks in het log wel zie ik zowel op 32 als 33 uncorrectables dit zou eigenlijk niet mogen voorkomen

 

 

wat is jou eigen ervaring met de verbinding ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zou er niet vrolijk van worden als het mijn UBC1318ZG was. Afgezien van de CER op het OFDM-kanaal en enkele SC-QAM-kanaal en het wisselen tussen OFDMA IUC's (wat helaas gebruikelijk schijnt te zijn) zie ik echter geen bijzonderheden.

 

Gezien de CER voorkomt wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is, is een (nieuwe) monteursafspraak wenselijk als dit enkel op jouw individuele aansluiting voorkomt. Dit laatste kan door Ziggo worden gecontroleerd.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@MR_CHIPHet loopt gewoon niet lekker, de verbinding voelt "hakerig aan". Moet soms lang wachten op complete mails als daar plaatjes inzitten en vaak ook gebeurt er even helemaal niets.
TV kijken is op dit moment niet te doen want stopt elke 2 minuten. Soms gaat het dan binnen een paar seconden weer verder, soms gebeurt er helemaal niets meer en start ik en de modem en de TV maar opnieuw op. Ik kan je verzekeren, daar ben je na 1 avond helemaal klaar mee.
Dus kort gezegd: hopeloze verbinding!!

@tobiastheebe  Kan die monteurs afspraak via dit forum geregeld worden of moet ik er zelf achter aan.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien kan @Dave! een schopje geven richting de mods 😉 voor inplannen monteurs afspraak

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Beter laat dan nooit, maar ik zet hem door naar een Ziggo medewerker en deze neem dan contact met u op in dit topic.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @ravahu, hoofdpijn willen we je niet bezorgen! Ik kan mij voorstellen dat de maat vol is en dat je dit snel opgelost wilt hebben. Ik zie in jouw Ziggo Community account twee adressen hebt staan. Gaat het om het adres tussen haakjes of de ander? Dan plan ik zo snel mogelijk iemand in. 

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Lotte
Dag Lotte, Ik heb mijn profiel inmiddels aangepast.

De "tussen haakjes" info was het adres van mijn buurman waar ik een paar maanden geleden een probleem voor heb opgelost.

Je kunt nu het standaard adres gebruiken.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@ravahu Super! Ik heb de monteur ingepland op 23 augustus tussen 8:00-13:00 uur. Dit was de eerst beschikbare afspraak. Komt het niet uit? Dan kun je de afspraak verplaatsen via mijn Ziggo. 

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Muchas Gracias 👌

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Lotte  @MR_CHIP  @tobiastheebe @Dave! 

Monteur is geweest en heeft...niets gevonden....

Up en download waren in orde en de TV werkte ook prima.

Mechanische aansluitingen waren in orde, heeft zijn testapparatuur aangesloten op mijn eigen router;  geen problemen, gemeten op een switch waar o.a. de TV aanhangt; ook OK en snel.

Ik heb goede spullen aangeschaft dus ik dacht zelf dat dat ook geen problemen kon veroorzaken hetgeen dus klopt ondanks dat de kabels "maar"Cat5e" al wat ouder zijn .

Er zit wel een verbinding in de "groene" Ziggo kabel maar die is een jaar geleden al vervangen door de Ziggo monteur. Het laatse stuk coax is echter een witte variant maar zou volgens de monteur en de gemeten waardes geen probleem opleveren.

De man had dus duidelijk een goede uitstraling op mijn netwerk 🙂

 

Overigens had hij in zijn documentatie staan dat ik een witte "gigabit"modem zou hebben.

Dat is dus onjuist. Ik heb een Ubee UBC1318ZG

 

Op dit moment gaat het goed alhoewel de logs m.i. nog steeds iets anders uitwijzen.

Vraag me toch echt af waar die duizenden errors vandaan komen. Zie de bijgevoegde bestanden.

Voor wat het waard is 😉 heb ik ook nog even een speedtest bijgevoegd van Ookla...dit komt redelijk overeen met wat de monteur gemeten heeft.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De MDD timeouts houden verband met de nog steeds aanwezige CER op SC-QAM-kanaal 32. Vermogen en MER (welke gemeten worden door de monteur) zijn over het algemeen goed, al is het vermogen iets aan de lage kant.

 

Helaas zijn uncorrectable errors lastig op te lossen wanneer alles binnenshuis al is vernieuwd/vervangen. Er zou onderzocht moeten worden of andere modems op dezelfde multitap en EV ook CER vertonen.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@tobiastheebe 

Dus hoe gaan we dat onderzoek initiëren? Kan Ziggo dat doen vanuit de "centrale" ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit kan inderdaad worden onderzocht via de monitoring van het CMTS, ik heb de moderators ingelicht.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

*** Aangepast *** @tobiastheebe  heeft het under control 😉

Uitgelicht topic