1
Vraag
2
Reacties
Tubejack

Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Website slecht bereikbaar

Zoals afgesproken met @Alex  Dit nieuwe topic.

Sinds ik van DSL overgegaan naar Ziggo krijg ik af en toe klachten dat mijn website https://tubejack.nl niet bereikbaar is of dat men foutmeldingen krijgt. Aan de snelheid kan het niet liggen. Voorheen had ik 40Mbit. download en 5 up. Nu bij Ziggo heb ik maar liefst 600 om 40Mbit.  

 

Downloaden doe ik praktisch niet, maar die 40Mbit up is natuurlijk fijn voor mijn website. Van Ziggo kreeg ik keurig een SMS dat er afgelopen vrijdag nacht aan onze verbinding gewerkt zo worden en dat daarmee de problemen opgelost zouden zijn.

 

Op de plaatjes is inderdaad goed is te zien: dat er gewerkt is. De Overal score van B naar A is gegaan. De bufferload van D naar C. Ons Compal modem staat in bridge, met daarachter een snelle Fritzbox met dual core processor een Broadcom chips.

 

Ik heb ook een nog snellere Ubiquiti Edge router 3 lite geprobeerd, die kan ik meen 1 miljoen pakketten sturen per seconde. Maar daarmee werd pas echt duidelijk dat het Compal modem de vertragende factor is.  Het opbouwen van mijn webpagina's gaat dynamisch met zeer snelle request naar het internet toe.  

 

Wat opvalt dat na de werkzaamheden de lijn wel stabieler is, maar dat er nog steeds behoorlijk verschillen zijn qua response  tijden (latency)  Bij diverse testen blijkt ook dat de lijn "even op gang moet komen"  voordat de volledige 40Mbit daar is.

 

Voor bestanden uploaden is dat natuurlijk niet erg.  Maar voor een website waar je praat over response tijden van 1 tot hooguit 2 seconden. Is het een verschil of mensen blijven of weggaan. 

 

Ik wil graag een sneller modem proberen. Of met advies van Ziggo, de mogelijkheid krijgen om een eigen gekocht kabel modem te proberen 

 

Terug gaan naar DSL via XS4ALL heb ik overwogen maar is niet meer mogelijk omdat KPN geen pair-bonded DSL lijnen op ons adres meer levert.

 

Graag een oplossing, met een groet,

 

Jack

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@Tubejack Proberen kan inderdaad geen kwaad! Het modem is voor je aangevraagd, je zal er snel een bevestiging van krijgen 🙂 Hopelijk gaat het een stuk schelen! 

Bekijk in context

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Vandaag het nieuwe modem gekregen. Installeren was eenvoudig. Ik had in de handleiding gelezen dat ik de helpdesk moest bellen om hem in bridge mode te zetten.  De helpdesk medewerker had dit type modem (logisch) nog niet gehad.  Even later vond ik zelf de optie.  Gateway ===> Operation mode. Even doorgegeven aan de helpdesk.

 

Wat opvalt is dat de upload sneller reageert.  De capaciteit is en blijft in mijn geval 40Mbit/sec. Maar van 0 naar 40Mbit gaat echt vlotter.  Normale gebruikers zullen daar waarschijnlijk weinig van merken.  Maar een website moet snel kunnen reageren.     

 

Kortom ik ben er blij mee, de 1e pagina laad in 1 seconde en blijft dat doen.  iedereen bedankt voor de support 💪

 

Bekijk in context

80 Reacties 80
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Hier geen enkel probleem met het aanbieden van meerdere sites (zowel zelfbouw als WordPress) op de Ziggo-lijn. Van 2016 t/m eind 2019 via een Cisco EPC3928AD (router mode) en een Netgear R7000 in DMZ, van eind 2019 t/m mei 2021 via een Compal CH7465LG-ZG (bridge mode) en een Ubiquiti EdgeRouter PoE. In mei 2021 is de Connect Box vervangen door een Ubee UBC1318ZG. De sites staan op een Raspberry Pi en ik maak geen gebruik van Cloudflare.

 

In bepaalde, uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om een zakelijk modem (de hierboven vermelde UBC1318ZG) te ontvangen. Eerst moet echter e.e.a. gecontroleerd en uitgesloten worden:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Hallo Tobias,

 

Bedankt voor je reactie.  Ik heb natuurlijk al contact gehad met de helpdesk. Die heeft al gekeken naar de signaalwaardes van het modem en die zijn goed. Logisch ook de Ziggo straatkast staat t.o.v. onze woning. Een Ziggo Monteur heeft een nieuw abonnee aansluit punt gemaakt in de meterkast. Verder heeft hij alles aan gesloten met met 1e kwaliteit materiaal van en door Ziggo.  Dat werkt allemaal goed.  Voorheen had ik een dun VDSL lijntje en geen problemen.  Ik wacht even af waarmee @Alex komt. Op zijn verzoek heb ik dit topic geopend. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De klantenservice is, met alle respect en naar mijn mening, niet heel goed in het beoordelen van het signaal via de waarden getoond in het modem. Op de community kan dit veel beter beoordeeld worden. Ook op het werk van monteurs is nog wel eens iets aan te merken. Een (erg) korte afstand tussen EV (eindversterker/straatkast) en AOP kan problemen veroorzaken door te sterk signaal.

 

Ziggo en KPN/XS4ALL is coax met DSL (totaal verschillende infrastructuur) vergelijken, dus niet heel nuttig.

 

Mocht je alsnog de gevraagde foto's willen delen dan zij wij deze graag tegemoet.

ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

home pagina na 2 pogingen de linkjes 

aan de zij kant laden bijna niet of langzaam

 

Screenshot_20210814-195409_Chrome.jpg

Screenshot_20210814-195311_Chrome.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie nu hetzelfde als @ziggpiet. HTTP 522 errors vanuit Cloudflare bij het laden van foto's.

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Dat klopt,  want om bij de Compal te komen moet ik wat UTP om steken.  Dan heeft de webserver geen netwerk.  Inmiddels zal hij het vast weer doen. 

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Hier de waardes en foto. Roep maar 🙂

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Ziggo en KPN/XS4ALL is coax met DSL (totaal verschillende infrastructuur) vergelijken, dus niet heel nuttig.

 

Dat mag jij natuurlijk niet nuttig vinden.  Maar ik vind van wel met KPN werkte dezelfde configuratie met hetzelfde modem goed

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De CB moet in bridge mode bereikbaar zijn op 192.168.100.1 vanuit het eigen LAN.

 

Zou je ook de upstream-gegevens willen plaatsen? Die mis ik nog.

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Met safari werkt dat niet.  Met Firefox wel.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Tot nu toe zie ik nog geen problemen of opvallende zaken.

 

Ik zie wel dat de CB recentelijk opnieuw opgestart is, is dit door jou gedaan of spontaan gebeurd? Zou je de laatste paar dagen van de log (tabblad 'Netwerk historie') willen plaatsen?

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Tuurlijk.  Dat rebooten heb ik gedaan. 1x vanwege een Edgerouter en 1x omdat mijn Fitzbox geen ip-adres kreeg. 

Als het goed is staat er vast een 3e bij. Want de box weigerde halsstarrig toegang te verlenen.  

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

En??? Wat vind jij er van.  Of jullie natuurlijk.  🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Alles wat ik tot nu toe heb gezien ziet er eigenlijk prima uit. De log is helaas vervuild door de reboots en GUI token errors (dat heeft ongetwijfeld te maken met de recente interfaceproblemen van het modem op macOS en iOS) en gaat daardoor maar een uur terug in de tijd.

 

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat er misschien sprake is van instraling vanuit het TV-gedeelte van de installatie, je zou dit dan zien als verhoogde aantallen correctable errors (door het modem 'Post RS Errors' genoemd). Dat is iets wat je in de gaten kunt houden c.q. over 1-2 uur nog eens de DS-gegevens controleren.

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Ik vind dat Ziggo het redelijk goed heeft aangesloten. Tot nu toe zijn best heeft gedaan met het oplossen van het probleem. In de plaatjes van DSLreport in het 1e bericht zie je écht verschil.

 

Ik ben al even aan het stoeien geweest met Quality of Service in de Edge Router bij 30Mbit geen bufferbload problemen.  Maar de Fritzbox vind ik veel handiger mijn Mesh Wifi en Voip is daar op aangesloten.

 

Wat anders zijn de signaalwaardes goed? We hebben een mediabox NEXT. Die staat hooguit 1 uur per dag aan.  De Quantis QE317 daar aantegen.....

 

    

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De DS/US-gegevens zoals getoond in de screenshots die je had geplaatst zijn goed maar geven geen compleet beeld omdat ze kort na een reboot van het modem gemaakt zijn. Je kunt ze het beste nog eens plaatsen na een dag uptime.

 

Verder zou ik alleen QoS instellen bij intensieve gaming en/of gebruik van andere real-time applicaties. Dat zijn de gebieden waarop de Puma 6-chipset van de Connect Box roet in het eten kan gooien.

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Ok ik zal ze binnenkort posten.  Daarna kunnen we wellicht wat dieper in de materie ingaan.  Ik vermoed dat het netwerk segment waar onze aansluiting is aangesloten, behoorlijk belast is. Veel mensen hebben hier Ziggo. Naast laagbouw zijn hier vele flats. 

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

@tobiastheebe Zoals gevraagd.

@Alex 

wil je de 3 eerder schermafdrukken verwijderen 😉 De rest kan blijven staan,

2021-08-14 om 20.50.47.png

2021-08-14 om 20.51.01.png

2021-08-14 om 20.51.06.png

 

Tubejack
Topicstarter
Level 6
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 44Likes

Verdere metingen gedaan. De webpagina is slechts 252.9 KB zonder plaatjes etc.

Tijdstippen 7:51, 7.54 en 7:55

 

Webserver is een  Synology DS-1517 quadcore 2,4Ghz met 8Gb geheugen. Schijven Samsung SSD EVO 870 Waar verder geen andere processen opdraaien.  De latency of reactie snelheid van de lijn wisselt  tussen 9 en 18ms.  Ik wil graag een modem proberen, die sneller reageert. 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic