1
Vraag
2
Reacties
Stefbrg

Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Webex hapert

Helaas ervaar ik tijdens het videovergaderen via (Cisco) WebEx haperingen in de videovergadering (collega's vallen weg, worden onverstaanbaar etc.). Ik heb de down- en upstream waardes in mijn modem bekeken (zie bijlagen) en volgens mij zijn die gewoon goed. Ook is mijn aansluiting volgens mij niet verouderd en of anderszins niet in orde (zie ook bijlagen). Voor het splitsen van het coax signaal maak ik gebruik van een Hirschmann CATV-splitter 3,5 dB / 5-1250 MHz - met 2 uitgangen. Van het AOP naar de splitter en van de splitter naar het modem gebruik ik de volgende kabels:

 

* KabelDirekt - SAT kabel - 0,5 m - (F-stekker, 75 Ohm, F-stekker coax kabel geschikt voor tv, HDTV, radio, DVB-T, DVB-C, DVB-S, DVB-S2) - PRO Series

* KabelDirekt - SAT kabel - 2 m - (F-stekker, 75 Ohm, F-stekker coax kabel geschikt voor tv, HDTV, radio, DVB-T, DVB-C, DVB-S, DVB-S2) - PRO Series

 

Ik heb zelf het vermoeden dat mijn problemen tijdens het videovergaderen worden veroorzaakt door de ConnectBox met Intel Puma 6 chip (ik heb een Arris TG2492LG-85). Dit leid ik onder meer af uit andere topics op de community (over bijvoorbeeld MS Teams) waarin mensen klagen over haperingen tijdens het videovergaderen met een ConnectBox met Intel Puma 6 chip.  Zou ik om die reden mijn connectbox kunnen omwisselen voor een modem zonder Intel chipset? (bijv. een Ubee modem). 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De contactdoos en TV-kabel in de woonkamer zijn verouderd en aan vervanging toe, deze maken de installatie ruisgevoelig. Het vervangen van deze onderdelen kan een monteur voor je verzorgen (tegen kostprijs) als hij ook het AOP komt vervangen.

 

In de historie zie ik geen bijzonderheden.

 

De instellingen die ik noemde, zijn niet beschikbaar in bridge mode c.q. bij uitgeschakelde eRouter (waarschijnlijk overbodige informatie). Je kunt nog controleren of je verbetering ervaart met het modem direct op het AOP aangesloten. Zo nee, dan is mijn advies een monteursafspraak + UBC1318ZG. Die laatste is in jouw geval een prima optie omdat je geen behoefte hebt aan een router + AP. Bridge mode wordt automatisch overgenomen door een nieuw modem.

Bekijk in context

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe

Ik heb vorige week een mooie aanbieding gezien voor een Fritzbox 6660 kabelmodem. Aangezien ik al een repeater 3000 van Fritz had, heb ik nu de Fritzbox 6660 gekocht en samen met de Fritz repeater die ik al had heb ik een mesh netwerk opgezet (dit werkt erg goed). De komende twee weken kan ik dit modem testen om te zien of het goed werkt op mijn verbinding. Het voordeel van de Fritzbox is dat ik het tv- en radiosignaal gewoon via het Fritzmodem over ip naar mijn android tv-boxen kan sturen. Om die reden heb ik het modem rechtstreeks aangesloten op het nieuwe AOP. Ik gebruik dus geen splitter meer en ook de verouderde contactdoos in de woonkamer heb ik om die reden niet meer in gebruik. Ik heb goede hoop dat ik door het nieuwe AOP en het niet meer aangesloten hebben van de oude contactdoos in de woonkamer nu geen problemen meer zal ondervinden met Webex (maar volgende week dinsdag kan ik dit testen als ik weer een videovergadering zal bijwonen). De up- en downstream waardes die in mijn kabelmodem staan heb ik bijgevoegd. 

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (VQ601R) is verouderd, maar voldoet nog voor dit type modem. Is de witte kabel vanaf de splitter op een versterker aangesloten of direct op een contactdoos elders in huis? Voor een DOCSIS 3.1-modem (UBC1318ZG of F3896) zou een monteur een TRISZ-DG300 moeten plaatsen. De UBC1318ZG beschikt niet over een ingebouwd AP t.b.v. Wi-Fi.

 

De downstream- en upstream-waarden zijn over het algemeen goed tot zeer goed, maar in de upstream zijn alle kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld. Kun je ook de gegevens van het tabblad 'Netwerk historie' plaatsen?

 

Mogelijk ervaar je verbetering als de firewall-instellingen zo aanpast dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6.

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

De witte kabel leidt naar de wcd in de woonkamer (zie foto). Mijn ConnectBox staat in bridge modus en de routerfunctie (en firewall) wordt verzorgd door een TP-Link ER605. Ik heb de gegevens van het tabblad netwerk historie ook bijgevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De contactdoos en TV-kabel in de woonkamer zijn verouderd en aan vervanging toe, deze maken de installatie ruisgevoelig. Het vervangen van deze onderdelen kan een monteur voor je verzorgen (tegen kostprijs) als hij ook het AOP komt vervangen.

 

In de historie zie ik geen bijzonderheden.

 

De instellingen die ik noemde, zijn niet beschikbaar in bridge mode c.q. bij uitgeschakelde eRouter (waarschijnlijk overbodige informatie). Je kunt nog controleren of je verbetering ervaart met het modem direct op het AOP aangesloten. Zo nee, dan is mijn advies een monteursafspraak + UBC1318ZG. Die laatste is in jouw geval een prima optie omdat je geen behoefte hebt aan een router + AP. Bridge mode wordt automatisch overgenomen door een nieuw modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Stefbrg Even off-topic en ter info voor anderen.

Goed spul dat KabelDirekt, tegen een heel erg goede prijs / kwaliteit verhouding.

Kreeg gister hun speakerkabel binnen, helemaal blij ermee.

Ik bestel het meestal via www.amazon.nl 

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor jullie reacties. Ik zal zelf nog even testen of wat tobiastheebe in zijn (tweede) reactie over het direct aansluiten van het modem op het AOP aangeeft om te zien of dit al dan niet een verbetering oplevert bij het videovergaderen. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik ben benieuwd en hoor het graag, @Stefbrg. Wanneer ik een monteur voor je kan inplannen, geef je maar een gil! 🙂 

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

@Lycke @ tobiastheebe ik heb vanmiddag getest met de ConnectBox rechtstreeks op het AOP. De signaalwaardes met en zonder splitter van Hirschmann heb ik bijgevoegd. Het lijkt er bij een eerste test met Webex op dat het nu beter gaat, maar ik zal eerst nog wat meer moeten testen in de komende we(e)k(en) om te zien of het probleem hiermee is opgelost (en of de storing in Webex dus wordt veroorzaakt door een combinatie van het verouderde AOP en de WCD in de woonkamer). nb de ConnectBox hangt in de meterkast en is op het AOP aangesloten via de kabel van 2 meter lang (van KabelDirekt). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Heb je het modem opnieuw opgestart na het aanpassen van de aansluitwijze? In de gegevens 'zonder splitter' zie ik nog steeds de eerdere signaalproblemen terug, maar dat kan dus een overblijfsel zijn.

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb het modem niet opnieuw opgestart. Zal morgen even testen door de ConnectBox eerst uit te zetten, dan rechtstreeks op het AOP aan te sluiten en dan weer op te starten om te zien welke waardes er dan uitkomen. Dank voor de tip om dit ook nog een keer op deze manier te testen.

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe heb toch maar meteen (en niet morgen :)) even de koe bij de hoorns gevat en de ConnectBox rechtstreeks op het AOP aangesloten en een herstart van de ConnectBox gedaan. De down- en upstream waardes heb ik bijgevoegd. @Lycke Ik denk dat het wel beter is als mijn verouderde AOP wordt vervangen door een meer moderne variant. Ik ben pas sinds afgelopen oktober klant en als ik niet mijn eigen aansluitmateriaal (kabels) had gebruikt dan was dit volgens mij sowieso gedaan door een monteur omdat ik de ConnectBox strikt genomen niet zelf had kunnen aansluiten met de kabel en splitter die Ziggo mij heeft geleverd in het aansluitpakket.

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb inmiddels via Mijn Ziggo contact opgenomen met de klantenservice voor het inplannen van een monteur om het AOP te laten vervangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is fijn om te lezen. Vraag de monteur ook om de contactdoos en TV-kabel in de woonkamer te vervangen.

 

Aan de gegevens die je zaterdag had geplaatst, zie ik overigens niet meer de eerder aanwezige signaalproblemen terug, de waarden zijn nagenoeg perfect in zowel DS als US. Mogelijk veroorzaken de verouderde onderdelen in de woonkamer dus problemen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Stefbrg @tobiastheebe LET OP Als de monteur de contactdoos en TV-kabel in de woonkamer vervangt zijn er kosten aan verbonden, gelukkig wel tegen kostprijs en met garantie.

Je mag dit ook zelf doen, maar dat zal niet veel goedkoper zijn.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Stefbrg , ik zie dat gisteren mijn collega bij je thuis is geweest. Fijn dat deze de aansluitingen heeft mogen vernieuwen bij je. Ik ga er vanuit dat je nu geen problemen meer ervaart met je videovergaderingen. Laat je ons weten hoe je dit bezoek hebt ervaren?

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

dag @Meindert . De monteur heeft mijn verouderde AOP snel en vakkundig vervangen door een nieuw AOP. Ik heb volgende week dinsdag weer een videovergadering via Webex. Na deze vergadering zal ik op de community nog even posten hoe het eindresultaat is. De waardes in mijn modem zien er in ieder geval goed uit (voor zover ik dit zelf goed kan beoordelen). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ter controle kun je downstream/upstream-gegevens nog eens plaatsen.

 

Heeft de monteur ook de contactdoos en TV-kabel in de woonkamer vervangen?

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe

Ik heb vorige week een mooie aanbieding gezien voor een Fritzbox 6660 kabelmodem. Aangezien ik al een repeater 3000 van Fritz had, heb ik nu de Fritzbox 6660 gekocht en samen met de Fritz repeater die ik al had heb ik een mesh netwerk opgezet (dit werkt erg goed). De komende twee weken kan ik dit modem testen om te zien of het goed werkt op mijn verbinding. Het voordeel van de Fritzbox is dat ik het tv- en radiosignaal gewoon via het Fritzmodem over ip naar mijn android tv-boxen kan sturen. Om die reden heb ik het modem rechtstreeks aangesloten op het nieuwe AOP. Ik gebruik dus geen splitter meer en ook de verouderde contactdoos in de woonkamer heb ik om die reden niet meer in gebruik. Ik heb goede hoop dat ik door het nieuwe AOP en het niet meer aangesloten hebben van de oude contactdoos in de woonkamer nu geen problemen meer zal ondervinden met Webex (maar volgende week dinsdag kan ik dit testen als ik weer een videovergadering zal bijwonen). De up- en downstream waardes die in mijn kabelmodem staan heb ik bijgevoegd. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Duidelijk verhaal en fijn om te lezen dat alles naar behoren werkt. Het omzetten van DVB-C transport streams naar IPTV streams is inderdaad een mooie functie van de FRITZ!Box Cable.

 

De waarden zien er prima uit in zowel de DS als US.

Stefbrg
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb vanochtend twee uur lang via Webex vergaderd en heb toen geen last meer gehad van haperingen en/of storingen. Het nieuwe aop en (eigen) kabelmodem hebben er dus voor gezorgd dat ik nu een stabiele verbinding heb. De verbindingsproblemen die mijn videovergaderingen verstoorden zijn opgelost. Dank allemaal voor het meedenken en het bieden van een oplossing voor mijn probleem. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic