Vraag
Reacties
fastbiker
Level 8

Wat zijn goede waarde downstream/upstream?

Wat zijn eigenlijk goede waardes voor downstream/upstream van de arris connectbox? Ik zie veel errors staan en hoge upstream waardes. Klopt dit? Ik ervaar eigenlijk geen internetproblemen maar vraag het me gewoon af uit interesse.
e-mail meldingen
Aan Uit
27 Reacties 27
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Condor1960 Achter de SQ601 zit een Abonnee Overname Punt.
Weet je nog hoe lang geleden dit is aangesloten?

Mogelijk dat de SQ601 ter ziele is.
Als je contact opneemt met Ziggo, dan kunnen ze in ieder geval al een nieuwe splitter en kabels sturen.
Werkt dat niet, dan zal er een monteur ingepland worden, maar dan heb je zelf al alles binnen gedaan en kan het niet aan jou eigen bekabeling liggen, want dan zijn er kosten aan een monteur verbonden.
Jan F.
Level 20
fastbiker Heeft u bij de Compal Connectbox ook een bevestigingsbeugel gekregen? Schroef die eens aan de muur en haal uw modem weg van de elektrische leidingen.
ArChie.DVB
Level 1
Be rt wrote:
Condor1960 Achter de SQ601 zit een Abonnee Overname Punt.
Weet je nog hoe lang geleden dit is aangesloten?

Mogelijk dat de SQ601 ter ziele is.

Op basis van welke informatie van het modem kom je tot deze conclusie? Aan de hoge waarden van de pre RS errors is af te leiden dat het hier om een Compal uitvoering van de Connectbox gaat. Ik heb ondertussen bij diverse Compal analyses uitgelegd dat je dan de waarde door 34075 packets per seconde kan delen om het aantal seconden te krijgen dat het modem sinds de laatste reset van de kabel interface online is waaruit dan met wat eenvoudig rekenwerk is uut te rekenen dat dit modem ondertussen 78 dagen online is. Voor 78 dagen online tijd zijn de post RS error waarden laag en zijn de T3 waarden voor een slecht modem als de Connectbox ook niet alarmerend.

Ofwel dit heeft geen signaalproblemen en rommelen aan de componenten in het signaalpad tussen modem en CMTS kunnen in dit geval alleen maar leiden tot een verslechtering. Sowieso vraag ik me af waar toch dat idee vandaan komt dat passieve infrastructuur elementen als splitters of (multitaps) opeens "ter ziele" zouden zijn. Als ze echt ter ziele zouden zijn door bijvoorbeeld blikseminslag dan kan het modem geen verbinding meer maken met de CMTS wat onmiddellijk duidelijk is aan de waarden en de log en is waarschijnlijk het modem zelf dan ook overleden.

Condor1960 Er is niets mis met het signaal van het modem, dus vooral niet aan de verbindingen tussen modem en AOP gaan rommelen. Als je de abonnementssnelheid niet haalt is er wat anders aan de hand. Dit kan bijvoorbeeld een capaciteitsprobleem zijn of iets met het netwerk in huis of een buggy modem.
Bert
Level 21
T.E.A.M.
ArChie.DVB vroeg: "Sowieso vraag ik me af waar toch dat idee vandaan komt dat passieve infrastructuur elementen als splitters of (multitaps) opeens "ter ziele" zouden zijn."

Het idee komt uit de praktijk, als splitters, multitaps thuis of in de straatkast vervangen worden en issues zijn voorbij en je ziet dit tig keer in de praktijk en op het forum voorbij zien komen, dat kan geen toeval meer zijn, daarom is bij mij altijd de eerste stap, zorg dat je de hardware hebt uitgesloten en ga dan pas verder kijken.

Signaal kan er best goed uitzien en maar toch af en toe misgaan in de upstream.
v.b. Multitap in de straatkast vervangen en blokjes weg bij mij en de buren en af en toe haperingen met internet ook, nog maar een paar weken geleden.
Steefb
Level 20
Condor1960

Als ik een snelheid van 86 Mbps zie verdenk ik de interne verbindingen. (100 Mbps ipv 1Gbps)

Dit ligt meestal aan de kabels/aansluitingen of de netwerkkaart.
Wat staat er op dit plaatje in jouw modem?En wat staat er hier in je computer?
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Steefb Scherp gezien.:nerd:
ArChie.DVB
Level 1
Be rt wrote:
Het idee komt uit de praktijk, als splitters, multitaps thuis of in de straatkast vervangen worden en issues zijn voorbij en je ziet dit tig keer in de praktijk en op het forum voorbij zien komen, dat kan geen toeval meer zijn, daarom is bij mij altijd de eerste stap, zorg dat je de hardware hebt uitgesloten en ga dan pas verder kijken.

Een benadering die dus negatief kan uitpakken als het modem zelf op basis van de logging geen signaalproblemen meldt. We zien hier namelijk ook veel voorbeelden langskomen van splitters die vervangen worden door splitters met een andere demping waardoor de signaalsterktes zich opeens op het randje van het toelaatbare bevinden of daar zelfs overheen gaan met meer signaal problemen tot gevolg. Het is ook zeer triest te noemen dat veel Ziggo monteurs werkelijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn als ze op goed geluk maar weer wat totaal onnodig vervangen. Voldoende voorbeelden op dit forum waarbij vele monteur bezoeken nodig zijn zonder dat de klant er ook maar iets mee opschiet. En ondertussen zullen al die monteurs de indruk hebben gewekt bij hun baas dat ze het probleem hebben opgelost door het onnodig vervangen van een splitter...

Ik heb ook verplicht zo'n monteur langs gehad die kennelijk niet in staat was om te meten/onderzoeken. Gevolg AOP en splitter waren volgens deze man niet in orde en moesten vervangen worden door de toenmalige standaard componenten (DIO + UMU-1006T). Die UMU-1006T blijkt dus voor de lage signaalsterkte op mijn AOP een volstrekt verkeerde keuze te zijn met alle gevolgen van dien. Die wordt tegenwoordig dus niet meer gebruikt. Uiteindelijk bleken de problemen te zijn veroorzaakt door een nodesplitsing in de wijkcentrale die niet helemaal goed was gegaan.

Signaal kan er best goed uitzien en maar toch af en toe misgaan in de upstream.
v.b. Multitap in de straatkast vervangen en blokjes weg bij mij en de buren en af en toe haperingen met internet ook, nog maar een paar weken geleden.

Tja, dan heeft er vermoedelijk iemand van Ziggo zitten klooien aan de versterker instellingen in de wijk waardoor de signaalsterkte niet meer past bij de gebruikte multitap en de klanten dus de verkeerde signaalsterkte krijgen aangeboden op hun AOP. Het vervangen van die multitap door een exemplaar met andere dempingen kan dan verbetering opleveren. Dat wil nog steeds niet zeggen dat de voorgaande multitap defect is, hij is gewoon niet geschikt qua demping op de uitgangen. Men had er ook voor kunnen kiezen om de versterkers beter af te regelen. Ofwel even meten of alles nog wel met juiste sterkte uitstuurt als ze ergens aan gaan prutsen. Hier in mijn wijk zijn ze ook weer aan het klooien geweest waardoor de signaalsterkte nog lager is geworden terwijl deze al aan de lage kant was. Gevolg: weer vaker beeld storingen. Ga dat maar eens aan Ziggo uitleggen in de hoop dat ze de door hun eigen geklooi veroorzaakte problemen oplossen zonder de klanten lastig te vallen. Ik voorzie dat ik daar weer verplicht een vrije dag aan mag gaan opofferen en dan weer het verkeerde soort monteur krijg zonder benodigde kennis en kunde...
Condor1960
Level 16
Steefb hartelijk dank voor jouw meedenken. Eigenlijk had ik dit zelf moeten constateren. Ik denk inderdaad dat mijn netwerkkaarten "out of date" zijn. Zie bijgaande foto's.

King006, Be rt en ArChie.DVB bedankt voor jullie info, tips en trucks. Dit is echt hoe een community behoort te werken. Meedenken en kritisch benaderen. Ik ga beginnen netwerkkaarten PC's te veranderen en hoop dan op PC een betere snelheid te verkrijgen. Wifi mobiel kijk ik nog even aan en probeer anders op 5 ghz instellingen of e.e.a. stabieler verloopt.
Ik koppel dit terug binnen deze topic.
Jullie nog aanvullingen of tips? Altijd welkom!:thumbsup: