1
Vraag
2
Reacties
k-jansen

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wat zijn de aanbevolen instellingen voor IGMP instellingen in mijn Synology router (rt6600ax)?

Hi all,

ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Synology router (rt6600ax). Die wil ik zo optimaal mogelijk gebruiken, ik zo kwam ik tegen dat ik daarin IGMP instellingen veranderen. De zoekfunctie (en de hulplijn op X) heeft mij echter niet kunnen helpen. De router geeft aan, dat wanneer ik IGMP proxy aanzet, icm met snooping, de snelheid daaronder kan lijden, afhankelijk van mijn ISP. Maar, als het wordt aangeboden is IGMP proxy wel een mooie functie, zo heb ik begrepen (correct me if i'm wrong)

Wat zijn de aanbevolen instellingen voor

- IGMP snooping (aan of uit, en met welke interval (default aan, interval 260s))

- IGMP proxy (aan of uit, en welke versie, v2 of v3 (default uit))

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31614Posts
  • 2224Oplossingen
  • 15870Likes

Het is geen probleem om beide opties uit te schakelen, al verwacht ik niet dat deze ingeschakeld laten een merkbaar negatief effect heeft. IGMP snooping zorgt ervoor dat multicast-verkeer alleen op (een) specifieke switchpoort(en) wordt uitgestuurd. De OTT-dienst Ziggo GO en interactieve diensten op het Horizon-platform zoals Replay TV zijn echter unicast.

Op mijn switch (ES-8-150W) is IGMP snooping standaard uitgeschakeld en ik heb dat ook zo gelaten.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31614Posts
  • 2224Oplossingen
  • 15870Likes

Bij Ziggo is zowel IGMP proxy als IGMP snooping niet nodig. Voor bijvoorbeeld IPTV van KPN is het wel een vereiste.

k-jansen
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zou je dan zelfs aanraden beide opties uit te zetten? Als je daar zin in hebt, kan je misschien uitleggen waarom? 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31614Posts
  • 2224Oplossingen
  • 15870Likes

Het is geen probleem om beide opties uit te schakelen, al verwacht ik niet dat deze ingeschakeld laten een merkbaar negatief effect heeft. IGMP snooping zorgt ervoor dat multicast-verkeer alleen op (een) specifieke switchpoort(en) wordt uitgestuurd. De OTT-dienst Ziggo GO en interactieve diensten op het Horizon-platform zoals Replay TV zijn echter unicast.

Op mijn switch (ES-8-150W) is IGMP snooping standaard uitgeschakeld en ik heb dat ook zo gelaten.

k-jansen
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Duidelijk, dankjewel voor je uitleg! Als het problemen oplevert, waar kan ik dat dan aan merken? Tot slot, is het volkomen nutteloos om IGMP te gebruiken icm Ziggo? Ik bereid me namelijk voor op KPN-glas, waar het zoals je zei wel wordt gebruikt, dus ik laat het liever aan. set-and-forget 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31614Posts
  • 2224Oplossingen
  • 15870Likes

Zoals eerder aangegeven is IGMP proxy + snooping vereist voor KPN IPTV. Als je bij KPN alleen internet afneemt dan is het niet nodig. Bij KPN moeten ook PPPoE + VLAN tags (6 voor internet, 4 voor IPTV) ingesteld worden, dus de configuratie van een eigen router is iets complexer dan bij Ziggo.

k-jansen
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ik heb snooping en proxy uitgezet, bedankt voor je tijd en uitleg. Fijn weekend vast!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic