Vraag
Reacties
Oplossing
MJL
Level 1

Wat te doen met hoeveelheid spam/phishing Ziggo mail?

Ik ontvang de laatste maanden ontzettend veel phishing mails. Soms wel 4 per dag. Het zijn mails die uit naam van Ziggo, Mcafee, BOL, of dingen over afslankproducten of energie dingen gaan. Het is telkens vanaf een ander e-mail adres en dit zijn ook de meeste idiote e-mailadressen. Het verplaatsen naar de spam map heeft dus geen zin.

Het gaat bijvoorbeeld over e-mailadressen in deze trant: yotasgkfsyodrky@alisqondm.online, isposqwtetohjmnynjh@alisqondm.online, KXslyLW.80767.066@dpvmx.com, 90880776760131.pbaxtbhpkdtwft@altgr.sportantine.com.

In al deze e-mails wordt er gevraagd om op een link te klikken.

Het lijkt mij dat Ziggo de plicht heeft om ervoor te zorgen dat deze gekke e-mailadressen al geblokkeerd  moeten worden voordat ze in mijn inbox terecht komen. 

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb
Level 20

Spam en phishing is nu eenmaal een onuitroeibaar fenomeen.

Let op de volgende punten: 
  • Houd je e-mailadres privé. Plaats deze niet op websites en internetfora. Er zijn namelijk virussen die teksten op het internet scannen op e-mailadressen.
  • Reageer niet op ongevraagde e-mail. Als je dit wel doet, weet de verstuurder van de spam dat het bericht is gelezen. Je kunt hierdoor meer spam ontvangen

Ziggo en elke andere provider probeert echt wel dit zoveel mogelijk te blokkeren. Ziggo is niet te verplichten, het is nu eenmaal onmogelijk alles te onderscheppen.

Via onderstaande link lees je er alles over:

Spam en phishing - wat moet ik ermee? - Ziggo Community

* Bericht aangepast door moderator *

Bekijk in context

0 Kudos
22 Reacties 22
Steefb
Level 20

Spam en phishing is nu eenmaal een onuitroeibaar fenomeen.

Let op de volgende punten: 
  • Houd je e-mailadres privé. Plaats deze niet op websites en internetfora. Er zijn namelijk virussen die teksten op het internet scannen op e-mailadressen.
  • Reageer niet op ongevraagde e-mail. Als je dit wel doet, weet de verstuurder van de spam dat het bericht is gelezen. Je kunt hierdoor meer spam ontvangen

Ziggo en elke andere provider probeert echt wel dit zoveel mogelijk te blokkeren. Ziggo is niet te verplichten, het is nu eenmaal onmogelijk alles te onderscheppen.

Via onderstaande link lees je er alles over:

Spam en phishing - wat moet ik ermee? - Ziggo Community

* Bericht aangepast door moderator *

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@MJL Bedenk dat 85% van alle mails op het internet spam is en nu al 6 van de 7 mails al er uitgefilterd worden.

Verplaatst of versleep de spam mail naar de spam map via IMAP of in de webmail, daar leert de automatische spamfilter van en als er veel mails verplaatst worden, dan wordt handmatig gekeken wat er mis gaat.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

heb hier zelf ook al maanden last van, maar ze komen bij mij wel automatisch in spam terecht. oa omdat ik ze voorheen zelf vanuit postvak markeerde als phishing. als jou email adres bij een datalek wordt buitgemaakt (facebook is een grote recente) dan ontkom je niet aan ladingen spam mails, helemaal omdat het elke keer vanaf andere adressen verstuurd word. een internet/mail-provider kan hier niks tegen doen helaas

Template
Level 17

@Gio2903 Uiteraard is het onverstandig om je hoofd mail adres voor social media, marktplaats, Ebay etc te gebruiken.

Bij Ziggo, Microsoft, Google etc kan je extra mail adressen maken. 

0 Kudos
Enigma147
Level 9

Maar 4? Reken je zelf gelukkig.

Spamfilters kunnen een hoop tegenhouden,  maar alle spam tegenhouden is een utopie. Het beste is voor elke ontvanger een apart emailadres gebruiken,  maar dat is niet voor iedereen een optie.  Krijg je dan spam op één van de emailadreseen, blokkeer je die.

0 Kudos
f.oudemast
Level 2

Ik zie hier veel reacties, dat Spam er nu eenmaal bijhoort. Maar ik heb de laatste maanden ook ontzettend veel Spam-mails die zo overduidelijk Spam of Fishing zijn, dat het me echt enorm verbaast dat Ziggo die er niet uit filtert.

Hetzelfde geldt voor de mailaccount van mijn ouders die ik ook beheer.

En geloof me, ik sleep ze allemaal naar Ongewenste mail.

Ook heb ik een aantal mails doorgestuurd naar abuse@ziggo.nl. En toen werd mijn account geblokkeerd omdat ik teveel Spam verstuur. Helemaal bizar.

Dus het spamfilter laat ze door in mijn mailbox. Maar als ik ze dan doorstuur naar een mailadres van ziggo (dat er speciaal voor bedoeld is) dan herkent ie het wel als Spam en word ik geblokkeerd.

Ziggo levert gewoon een waardeloze prestatie op dit gebied. En dat is pas sinds een aantal maanden daarvoor had ik nergens last van.

Dus als iemand een serieuze tip heeft, waar ik echt iets mee kan, dan hoor ik het graag.

Steefb
Level 20

@f.oudemast  schreef:

Ook heb ik een aantal mails doorgestuurd naar abuse@ziggo.nl. En toen werd mijn account geblokkeerd omdat ik teveel Spam verstuur. Helemaal bizar.

Misbruik en overlast: Wat doet Ziggo? | Klantenservice | Ziggo

Bewijsmateriaal

Niet alle klachten kunnen door ons worden afgehandeld. Alleen klachten over Ziggo abonnees worden behandeld. We kunnen namelijk alleen onze eigen gebruikers aanspreken. Het is daarbij belangrijk dat je, samen met de klacht, voldoende bewijsmateriaal meestuurt. Daarmee kunnen we effectief actie ondernemen.

Abuse kan niet zoveel met rotzooi die niet via ziggo verstuurd wordt. Dat melden heeft dus geen zin.

Er wordt ook nergens gevraagd dat te doen.

HBO Fan
Level 15

@f.oudemast 

Van welke email client maakt u gebruik? Of leest u uw emails via een webbrowser?

Veel van de clients hebben een vorm van spam filtering op lokaal niveau, het wordt dan door uw applicatie verwijderd en niet door de spamfilters van Ziggo (of welke mail-provider u heeft).

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@f.oudemast "Ook heb ik een aantal mails doorgestuurd naar abuse@ziggo.nl. En toen werd mijn account geblokkeerd omdat ik teveel Spam verstuur. Helemaal bizar."

Spam is een lastige 6 van de 7 mails op het internet zijn spam en te strak is ook niet goed, dus zijn er een aantal die twijfelachtig zijn en als je teveel twijfelachtige verstuurt, dan wordt je geblokt.

Stuur dergelijke mails altijd als bijlage in de mail, dan heeft abuse ook alle header informatie van die mails.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Template  schreef:

@Gio2903 Uiteraard is het onverstandig om je hoofd mail adres voor social media, marktplaats, Ebay etc te gebruiken.

Bij Ziggo, Microsoft, Google etc kan je extra mail adressen maken. 

@Template 
Gmail adressen en Hotmail en @live.nl zijn de geliefde Spam adressen, Ziggo zelf valt nog reuze mee omdat deze intern de Spamfilter steeds opvoeren.

0 Kudos
Template
Level 17

@Dave Er staat ook voor social media gebruiken. Dan maakt het niet uit of daar Spam op binnen komt, als dat email adres speciaal voor sociaal media is. Als het goed is kijk je niet in de mailbox van de mail adres, aangezien je het alleen gebruikte voor social media. 

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Template  mee eens 😉

0 Kudos
HBO Fan
Level 15

Veel email clients hebben wel een vorm van email management. Via AI of anders middels regels (rules) die je zelf kunt aanmaken om berichten wel/ of niet te willen zien. Het is echter wel zo dat je de spam niet stopt, maar je ziet het niet direct.

Zo heb ik jaren alle binnen komende mail als SPAM weg laten zetten in een folder en alleen bepaalde mail-adressen daarvan uitgezonderd (White and Blacklisting). Dat werkt prima, alle berichten van mailadressen die je niet kent komen niet in je inbox maar gaan naar een andere folder (of naar de prullenbak, net wat je wil). Eens in de zoveel tijd liep ik dan door de SPAM en keek of ik wat gemist had.

Nu gebruik in een andere email client (spark) en die doet dit redelijk automatisch, scheelt me nog meer werk en leert van wat ik als afleiding beschouw. Is geen perfecte client, maar die bestaat m.i. niet maar zie nu eigelijk alleen de mails die ik echt wil zien. De rest is met 1 klik weg als ik wil.

Enigma147
Level 9

Spam managen begint bij jezelf. Het probleem ontstaat pas als ze je emailadres hebben, niet eerder. Dus niet overal je op internet je emailadres achterlaten kan al een hoop schelen.

Een andere optie is om per ontvanger een apart emailadres te gebruiken.  dus voor bol.com een eigen emailadres, een voor coolblue weer een ander voor nu.nl, enzovoort. Op zich houdt het geen spam tegen, maar zodra je mail op dat emailadres ontvangt kan je makkelijk zeggen, blokkeer dat ene emailadres maar.  natuurlijk ga je niet elke keer ergens een echt emailadres aan maken, dat is veel te veel werk. Maar met een eigen domein kan dat veel makkelijker. Met een eigen domein kan je instellen dat alle mail die binnenkomt voor een emailadres wat niet bestaat terecht komt in één specifiek vangnet adres, of in goed ICTees: een Catch-All emailadres.

Benodigdheden:

- 1 eigen domein

- 1 instap accountje bij een hosting provider met voldoende webruimte om je mail te bewaren. Bij mijn hoster kost dit +/- 10 euro per jaar met 2 GB ruimte, wat voor velen meer dan voldoende is, inclusief het domein. 

- beetje handigheid

- beetje zelfdiscipline

voorbereiding:

- Kies een hosting provider uit, bedenk een domein wat nog niet gebruik wordt en koop dat. Dat zou niet meer dan 10 euro moeten kosten, tenzij je een groter dan gemiddelde mailbox hebt. 

- In het controlepaneel van je webhosting maak je bij e-mail drie mailboxen aan:

voornaam@domeinX.nl 

Deze gebruik je voor vrienden, familie, je werkgever enzovoort. Mensen die je vertrouwd. Tante Truus die elke week weer een ander virus, malware of andere troep/problemen op of met haar computer heeft zou ik haar eigen, virtuele, mailbox geven. Hoe kleiner deze groep is, des te beter.

vuilnisbak@domeinX.nl

Deze gebruik je niet om mail te versturen maar om mail niet te ontvangen. Deze blokkeer je met "suspend". Dan worden de mails daar naartoe gestuurd geweigerd.

verzamel@domeinx.nl

Dit is de verzamel mailbox waar alle mail in terecht komt.

Kopieer het overzichtje aan het eind van het toevoegen  van de mailbox, daar staat je wachtwoord tussen en plak dat in bijvoorbeeld kladblok.

Ga terug naar het hoofdpaneel van je webhosting. Kies daar onder email management: Catch all Email. Stel daar in dat verzamel@domeinX.nl  de mailbox is voor het ontvangen van onbekende mail.

Voeg voornaam@domeinX.nl en verzamel@domeinX.nl toe aan je mail programma, bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird.

Dat is alles wat je moet doen bij je provider. Lijkt een hele klus als je het zo leest. Het langste duurt het uitzoeken van welke provider je kiest. Het aanmaken en instellen van de emailadressen hoeft niet meer dan 10 minuten te duren.

Hoe werkt het:

Stel dat je wil meedoen aan een prijsvraag op de website van Fanta. Ze vragen daar om je emailadres, zodat ze je kunnen bereiken als je wat gewonnen hebt en ook voor die o zo handige nieuwsbrief.  In plaats van voornaam@domeinX.nl vul je Fanta-prijsvraag@domeinX.nl in.

omdat je mailserver het emailadres niet kent, komt het verzoek voor het bevestigen van je emailadres  netjes in de verzamel mailbox terecht.

Naamgeving:

Probeer iets van een standaard aan te houden. Ik gebruik "altijd" de domeinnaam van de website, dus fanta@ Coolblue@ Microsoft@ enzovoort. Houdt het makkelijk en overzichtelijk. is het vanwege iets specifieks, zoals een prijsvraag, maak dan daar iets aparts van.

Tweede voordeel daarvan is dat je phishing berichten er ook een stuk makkelijker uitpikt. Want als een mailtje "van je bank" binnenkomt op fanta-prijsvraag@domeinX.nl weet je gelijk dat het rotzooi is.

Een derde reden achter standaardisering is dat het makkelijk is als je ooit eens een account moet resetten. Bij een website wordt vaak om je emailadres gevraagd voor bijvoorbeeld een password reset. Je kan natuurlijk in je mailprogramma gaan zoeken, maar als je een standaard volgt dan typ je dat emailadres zo in. Ook als je vergeten bent dat je ooit eens ergens een account hebt aangemaakt en opnieuw een account aanmaakt krijg je de melding  "Dit emailadres bestaat al, log in." of iets dergelijks. zo voorkom je ook dubbele accounts. 

Bij grote organisaties, bijvoorbeeld Microsoft, kan het handig zijn om daarbinnen verschillende mailadressen te gebruiken. Voor Microsoft gebruik ik aparte adressen voor de registratie van Office (MS-office@) , mijn Windows account(MS-Windows@) en Xbox games account(MS-Xbox@)  het grote voordeel is dat je makkelijker wat terug kan vinden als je moet zoeken. 

Als er toch spam binnenkomt op een adres dan log je even in op je hosting, ga naar email management en maak onder forwarders een forwarder aan van het gespamde adres naar je vuilnisbak@ adres. Daar krijg je geen spam meer van. Je kan dan altijd nog even een nieuw emailadres instellen bij die website/bedrijf als ze gehacked oid zijn geweest en beloven hun beveiliging te verbeteren. 

Terugmailen.

Stel je moet iets vragen aan bol.com.

Daar hebben mail programma's een mooie functie voor. In outlook heet het "Verzenden als", je kan dan instellen met welk emailadres je het wil verzenden.  Daar stel je in dat je het wil verzenden als bol@domeinX.nl

Elk email programma heeft wel zo'n functie.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Het probleem ontstaat pas als ze je emailadres hebben, niet eerder."

De laatste jaren komt overal spam in.

Automatische spamservers gebruiken alle mogelijke combinaties van emailadressen om mails naar toe te sturen en dat kan ik zien aan heel oude emailadressen die ik nooit ergens gebruikt heb, om een paar schone emailadressen als reserve te hebben, maar daar komt overal spam op, wel minder dan de mailadressen in actief gebruik, maar wel spam.

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Bert  enige wat me nu echt op valt zijn Credit facturen en ook Ziggo nep mails over online aangaan contracten, en wat .it adressen. Is iets meer als voorheen, hier was 2 of 3 maar nu 7 tot 10 per dag.

Gewoon slepen naar de ongewenste/spam en foetsie. Geleerd van User Bert 😉

koekeloeren
Level 1

ZIGGO zou wel degelijk iets kunnen betekenen door ipv een enkel adres te blokkeren het mogelijk te maken een DOMEIN te blokkeren.

In een ver verleden kon dat waarom dat nu niet meer kan blijft vaag maar zou wel veel ellende oplossen.

die spam **bleep** komt van een domein (achter de @) en afzender is iedere keer een +1n qua letter of cijfer.

als ZIGGO het mogelijk maakt om een domein te blokkeren ben je van die +1 ellende ook af 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@koekeloeren Je kunt een domein blokkeren door simpelweg het domein in de van Bevat te plaatsen.

Opgelost: Spam van @chocolate.com adressen, wat kan ik hier ... - Ziggo Community