Dit kennisbank artikel is geschreven door EnergieBoy. Lees alles over de mogelijkheden van slimme verlichting.
Hoe werkt slimme verlichting?
Lampen die je op afstand kan bedienen vanaf je mobiel, tablet, afstandsbediening, of wat tegenwoordig ook kan, via een slimme speaker. Je kan hele slimme automatiseringen aanmaken of gewoon zelf aan- en uitschakelen via een app. Automatiseren van je verlichting doe je door scenes in te schakelen voor als je TV wilt kijken of als je van huis gaat maar je kan ook op elk moment zelf een lamp bedienen en dat is dan "slimme" verlichting. Technische achtergrond hoef je niet te hebben, want bij elk bedrijf, die slimme verlichting verkoopt, heeft wel een app die het bedienen heel makkelijk maakt. Zelfs opdrachten maken is heel makkelijk. En gebruik je liever geen app, de meesten hebben ook een afstandsbediening, die je dan natuurlijk wel weer extra moet kopen.
Welke slimme verlichting komt als beste uit de test?
Oei, dat is een hele goede vraag. Daar is eigenlijk geen goed antwoord op te geven want er komen dagelijks tientallen nieuwe bedrijven bij om het ons zo makkelijk mogelijk te maken. In Nederland zijn er wel een aantal merken te noemen waarvan ik denk dat ze wel de beste zijn. Bekende voorbeelden van slimme verlichting vind je bij Philips Hue, IKEA Tradfri, KlikAan/KlikUit, Nanoleaf en Lifx.
Er zijn ook nog verschillen in slimme verlichting. Zo heb je de slimme lampen, lichtpanelen, slimme fittingen en lichtstrips.
Slimme lamp
Gewoon een normale lamp die speciaal is gemaakt om slim te zijn. Sommige hebben alleen wittinten en andere hebben tot wel 16 miljoen kleuren die je kan instellen. Dat is dus gewoon een lamp met een normale fitting en die draai je er zo in.
Lichtpanelen
Ben je nu echt helemaal gek van veel licht en wil je eruit blinken bij je vrienden, dan bestaan er ook lichtpanelen. Deze kan je aan de muur plakken of zelfs op het plafond. Met verschillende lichtpatronen kan je dan een mooie omgeving in je huis creëren. Maar deze zijn wel heel erg duur en meer voor de echt hobby gebruiker.
Slimme fitting
Een slimme fitting is er voor mensen die speciale lampen hebben of net allemaal nieuwe lampen hebben gekocht. Je plaatst de slimme fitting gewoon in je normale fitting en daarin draai je dan je bestaande lamp erin en klaar. Soms kan je deze lampen, naast het aan- en uitzetten, ook dimmen.
Lichtstrips
En dan hebben we ook nog de lichtstrip, of ook wel de leestrip genoemd. Deze kan je heel makkelijk aan je muur bevestigen, achter een kastje of achter je TV plakken. Je hebt ze in flexibel formaat of in harde vorm. Leuke is dat je deze in verschillende kleuren kan laten uitlichten of in een vaste kleur.
Wat heb ik allemaal nodig om slimme verlichting te installeren?
Sowieso is een mobieltje wel handig om te hebben. Bij de meeste merken kan je een app downloaden en daarmee kan je alles instellen en gewoon alles aan- of uitzetten. Overigens kan je bij IKEA ook gewoon een afstandsbediening kopen en dan heb je geen mobiel nodig.
Wil je buitenshuis alles bedienen? dan heb je een HUB en een mobiel nodig. Een HUB is een kastje die het mogelijk maakt je slimme lampen te kunnen bedienen als je niet thuis bent. Er zijn overigens ook merken die het mogelijk maken om je slimme lamp via Wifi aan te sluiten, maar dat is, uit mijn ervaring, niet altijd even handig om te doen. Stel dat je zo je hele huis hebt aangemaakt, dan heb je wel heel veel Wifi punten en dat is weer een storing voor je mobiel. Zelf zou ik gewoon een HUB aanschaffen, als dat bij je keuze van lamp merk kan. IKEA, Philips, EVE. Er zijn ook goedkopere merken die dan niet via een HUB werken maar via Wifi. Dus let daar wel goed op.
Wat zijn de kosten van slimme verlichting en wat bespaar ik?
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wil je goedkoop aan de slag dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor lampen van de Action of Lidl. Deze werken via Wifi, dus niet via een HUB en dat maakt het goedkoper.
Daarnaast heb je ook nog verschillende slimme lampen zoals gewoon witte uitstraling, maar ook lampen met heel veel kleuren. Je begrijpt wel, daar zitten veel verschillen in met kosten. Besparen met dit systeem is op lange termijn omdat je via je app, heel makkelijk kan aangeven wanneer je naar bed gaat, of als je een kamer uit loopt, dat daar dan de verlichting uit gaat.
Ik kan je wel zeggen, als je eenmaal begint met slimme verlichting, dan wil je ook slimme stekkers, slimme deurbellen, slimme deurmelders en slimme rookmelders. Dus als je er mee begint is het einde zoek en ga je je hele huis volledig automatiseren. Dat is ook het leuke ervan, je kan het namelijk ook gebruiken voor als je weg bent. Mensen denken dat je dan gewoon thuis bent en op afstand kan je ook alles weer uitzetten, of je laat dit automatisch doen via de app.
Kan ik ook in mijn tuin slimme verlichting installeren?
Maar natuurlijk kan dat. Philips Hue heeft daar hele mooie lampen voor gemaakt maar je kan ook bestaande lampen via een slimme "buiten" stekker aansluiten en dan kan je deze ook bedienen. En er is nog veel meer voor in de tuin te verkrijgen, zelfs een slimme sproeier.
Om nog even terug te komen op merken. Er zijn veel huismerk-lampen verkrijgbaar zoals van Kruidvat, Action, Lidl en Hema. Deze zijn gemaakt door Tuya, een buitenlands merk en alleen te gebruiken met een eigen app. Deze gaan mee met de hype van nu en het kan zijn dat je ze straks niet meer kan kopen, of gebruiken. Betrouwbare merken zoals Philips Hue, IKEA en KlikAan/KlikUit zullen vast langer blijven bestaan.
Tot slot
Sommige mensen willen graag hun slimme verlichting gebruiken met een smart home-systeem en aan elkaar koppelen. Let dan wel op wat je koopt en dat deze met elkaar te gebruiken zijn!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hmm, het onderwerp is zeer interessant, maar hier wordt toch slechts een zeer beperkt overzicht gegeven.
Zelf heb ik al een paar jaar spulletjes van Aliexpress en Banggood, waar ik vooral schakelaars (eventueel met buiten behuizing!) voor een paar euro koop. Ook heb ik temperatuur meters om de elektrische verwarming elementen aan en uit te zetten en een buiten camera voor beveiliging.
Ik heb 2 types, namelijk eWelink en BlitzWolf. Beide types hebben hun eigen smartphone app voor aansturing (aan, uit, schakel schema, etc..) en zijn bijvoorbeeld ook via de Google Home aan te sturen.
Sommige van de schakelaars worden tussen bijvoorbeeld de lamp en het stopcontact geplaatst, Sommige kunnen naast de smartphone aansturing ook met de hand geschakeld worden. Installeren is niet echt moeilijk. Daar ik nog maar beginneling ben vergeet ik waarschijnlijk nu een hoop verdere mogelijkheden en opties.
Maar wat ik niet vergeet is iedereen prettige feestdagen en een gelukkig en vooral gezond 2022 te wensen.
Mijn bericht is ook een start bericht @Thei52. Wat goed dat je deze aanvult met eigen ervaring! Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent met slimme Internet dingen 👍
Als je dan toch bezig bent, ga je ook beginnen bijvoorbeeld met Domoticz of Home Assistant (er is nog veel meer).
Ik gebruik sinds een tijdje Home Assistant en leer bijna elke dag weer nieuwe dingen.
Met bijvoorbeeld Home Assistant, kun je dan zeg maar alles centrale instellen en bedienen, dus dan heb je niet een hele berg apps waarmee je alles moet bedienen.
Het meeste is plug en play in Home Assistant maar soms ook moet je een beetje programmeren, maar er zijn heel veel mensen die er mee werken en die je kunnen helpen als je er even niet uitkomt in allerlei talen.
Het leukste wat ik vind is dat je dan met een oude/nieuwe tablet een soort centrale dashboard kan maken in je huis (heb er nu 1 in de keuken), vanuit hier kun je dan lampen aan en uit doen, tijd en weer checken. je kunt het niet zo gek bedenken of er is wel een trukje voor.
Mijn planning is om ook een Tablet in de woonkamer te plaatsen en dan 1 op de 1st verdieping, vanuit hier kun je dan het hele huis bedienen en dan in samen werken met bijvoorbeeld Google home heb je het bijna het hele huis onder controle, lichten vergeten uit te doen beneden, geen probleem, iets eerder opstaan en je wilt niet in het donker de huiskamer binnen wandelen, geen probleem.
Enigste wat ik nog wel leuk zou vinden is dat er een app zou zijn die me kind in bed zou stoppen.
Op zich een duidelijk artikel om zo simpel mogelijk "smarthome" uit te leggen.
Openhab, Domoticz en Home-assisant is voor 95% van de mensen te moeilijk of te veel moeite.
Fijne is wel dat deze systemen lokaal/thuis werken en je er erg veel mee kunt , desnoods programmeer je zelf er iets bij.
Je ziet dan ook vaak dat OpenHab, Domoticz en Smart Assistant een fijne hobby is van mensen die "technisch digitaal" onderlegd zijn (kennis / vaardig hiermee).
Ik zou toch willen toevoegen dat bijna al die "smarthome" spullen ook alles registeren in de Cloud en ze dus precies kunnen afleiden of je "thuis" bent of niet. Beveiliging is dan heel belangrijk. Dus de verbinding moet versleuteld zijn en de data (gegevens) in de Cloud moet versleuteld opgeslagen worden en alleen jij kan het ontsleutelen (lezen na ontsleutelen). Belangrijke vraag: Staat de Cloud in de EU en valt die onder de Europese wet hiervoor (Engels = GDPR, Nederlands = AVP).
Ik ben trouwens wel voorstander van een Hub thuis, dan heb je meer kans dat alles blijft werken lokaal (thuis) als het internet eruit ligt. Bij Philip heb je trouwens de keus wel of niet de Cloud gebruiken (zo hoort het).
Ook zeer belangrijk is dat "slimme lampen" eigenlijk DOM zijn. Zet je met een schakelaar de lamp uit (= geen stroom) dan kun je hem niet meer "smart" bedienen met je App op je telefoon of via de PC. Vervang je de schakelaar door een afdekplaat (zodat je de lamp niet meer zonder stroom kunt zetten) dan kun je de lamp NIET meer bedienen als je telefoon of App niet meer werkt .
Met een goede 'slimme' schakelaar heb je daar geen last van. Die kun je bedienen met de fysieke schakelaar EN "smart" met je App op je telefoon of PC. Maar goed dat is wel even wat meer dan een lampje vervangen, Namelijk: Elektra in de inbouw-pot van de schakelaar veranderen en daar de "slimme schakelaar" monteren. Zo'n slimme schakelaar is ook fijn voor gasten, die dan gewoon alles met de hand (e schakelaar) kunnen bedienen.
Zie LIDL artikel van de consumentenbond : https://www.consumentenbond.nl/smarthome/lidl-smart-home
En het altijd leuke filmpje van Centraal Beheer:
https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA
Zie ook mijn forum bijdrage op Tweakers (niet commercieel):
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073276
En een review van mijn keuze (niet commercieel):
https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html
Hopelijk mogen URL's in dit forum.
Goedemiddag allemaal
Mag ik op deze manier om raad vragen omtrent slimme verlichting ?
Ik had een goed werkende tradfri-hub met 7 lampen en afstandsbediening. Nu heb ik via ziggo 3wifi versterkers aangeschaft (tp-linc deco) en geïnstalleerd door een monteur van ziggo, en ben vergeten om hem te vragen deze over te zetten op het nieuwe wifi signaal. Nu is het zo dat de tradfri het nieuwe wifi kanaal en naam niet vind. Ik heb al verschillende keren met ikea gebeld maar iedereen die ik spreek weet het niet en geeft de verkeerde tips. Ook als ik terug naar fabrieksinstellingen ga en de ikea home app opnieuw installeer gaat de app meteen zoeken naar de hub maar vind die niet omdat ie op het oude signaal zit. Alles geprobeerd maar het lukt me niet, op de hub branden alle lampjes en de verlichting gaat nog wel aan en uit met de bijgeleverde afstandsbediening. Alleen via Google de lampen aan of uit of kleur veranderen werkt niet meer. Is er iemand die de oplossing weet of mij kan zeggen wat ik het beste kan doen ?
Ps graag in jip en janneke taal want heel erg handig ben ik hier niet in.
mvg Hans v Leeuwen
Hoi Hans,
Een beetje een zwakke oplossing, maar wat als je in de tp-linc deco als wifi de oude naam zet?
Ja daar heb ik ook al aan gedacht, maar zoals boven beschreven ben ik niet zo handig en moet ik al mijn andere apparaten ook weer terugzetten ?!
Ik heb het volgende gevonden, misschien helpt het?
Volgens mij moet je de tradfri via de kabel aan de router hangen
https://iot.stackexchange.com/questions/3002/how-to-connect-ikea-tradfri-gateway-to-a-wifi/3461
Als eerste moet ik zeggen mooi stuk geschreven door de auteur, ziet er goed uit en mijn complimenten 😉
Zelf gebruik ik de LSC van Action, omdat ik minder valide ben is elke handeling via 1 klik beter als ouderwetse uitzetten. Je kan je toch slimme verlichting en andere apparaten aansluiten met een mindere beurs. We hebben de Slimme Smart Wifi Pluggen 5 stuks met timer, 1 LSC Smart Camer outdoor buiten in de tuin en ook Smart LSC Kerstverlichting, ideaal op Timer.
Elk product heeft zijn QR Code om naar de Google Playstore of Apple Appstore te gaan om de App te downloaden, deze registreer je met je e-mail en inlog, dan kan je de producten 1 voor 1 toevoegen. Wat heel simpel is.
Min punt is de verlichting, die wil wel eens een piek geven dus flits en weer klaar, daarom hebben wij er voor gekozen de LSC Smart Lampen niet te gebruiken, is handig maar omdat je netwerk aardig op de 2,4 GHz belast wordt krijg je daar dus een probleem. Dit kan je omzeilen door het product in je modem op te zoeken en dan Mac Filter toe te voegen dan heeft ie er minder last van, maar de verlichting als je wifi pluggen hebt, is eigenlijk al overbodig.
Voordeel van de LSC is dat alles in 1 App overzichtelijk te zien is, dat vind ik beter als al die losse apps, maar voor mensen met Low budget is het zekers de moeite waard en te koop bij de Action
Ik heb o.a. ook Philips HUE (Zigbee).
Van plugwise heb ik de Anna slimme thermostaat en de P1 reader.
Ik heb in de voortuin een Hikvision buiten camera.
Het leuke is dat ik bv met behulp van home-assistant smart devices met elkaar kan koppelen.
Als er iemand mijn tuin in komt dan zal de HUE PIR sensor (als het donker is) de schijnwerper inschakelen maar het triggert ook de Hikvision camera die een snapshot neemt en die naar mijn mobiel zend waar ik een popup krijg met het beeld van mijn tuin en wat daar gebeurt en ook nog top uitgelicht.
Zodra Home-assistant geen wifi verbinding meer registreert van mijn vrouw en mij kan je bijvoorbeeld het alarm automatisch inschakelen en/of de CV uitschakelen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Als je er niet uit komt met Home Assistant kun je altijd nog een vraag stellen op 1 van de meerdere Tweakers.net FORUMS.
Zie bijv: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165986/0
Er zijn ook FORUM's op Tweakers.net voor Philips Hue, Lidl Smarthome , Domoticz, OpenHab en nog veel meer.
Dank je @Antonio di Hout sommige zijn wel eens opzoek voor de Nest Hub 2 en krijgen deze niet aan de praat, elke hulp altijd handig.
Hi @Antonio di Hout
Bedankt voor de link, altijd handig om die eens door te lezen.
Vroeg mij alleen wel iets af en misschien heb jij een antwoord, of iemand anders.
Zijn er allemaal mensen die scrips maken en dat je daardoor op 1 platform alles kan combineren? Stel je hebt een domotica lijn (Klikaan/Klikuit, Ikea, Philips en wat er nog meer is), log je dan in op een script dat gemaakt is door deze bedrijven zelf of zijn dat handige Harries 😛
Ik zelf gebruik alles van HomeKit (apple). Niet alles is daarin te gebruiken, dat is wel jammer. Zoek eigenlijk zelf nog iets om dat wel allemaal bij elkaar te kunnen krijgen. Homey heb ik wel gezien maar die is zo duur. Dus ik zit hier wel gelijk naar te kijken of het iets is 🙂
De ideale situatie bestaat nog niet @EnergieBoy .
Er is sinds okt. 2022 de eerste versie van Matter (1.0). Hiermee gaat BigTech en vele (grote) anderen bedrijven pogen 1 sluitende standaard toe te passen voor alle Smarthome spullen.
Ik heb wat uitleg hierover toegevoegd (bijlage 02c) aan:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073276
Bestaande spullen kunnen vaak niet van nieuwe Matter "Firmware" worden voorzien. Dus het is voor mij iets van de toekomst.
Voor je bestaande situatie met veel verschillende soorten componenten is Home Assistant (HA) toch de beste keuze. HA heeft wel een flinke (technische) leercurve.
Je kunt HA op een bestaande Windows (64 bit) PC installeren, hetgeen wel wat technisch is. Je kunt het makkelijkere uitproberen als je een oude (64bit) PC/laptop als een "dedicated" servertje inricht (met dus alleen HA). Op Tweakers worden regelmatig oude mini/Http PC's (wel 64 bit nemen!) aangeboden voor weinig geld die je ook hiervoor kan gebruiken. Een andere optie is een nieuwe mini-PC te kopen op bijvoorbeeld Amazon.nl. Ik heb een Minisforum GK50 gekocht (voor energie management in HA) in de opruiming maar er zijn vaak ook nieuwe mini-pc'tjes van o.a. Minisforum te koop voor 135-160 euro. Zie ook mijn review:
https://tweakers.net/productreview/296178/minisforum-gk50-mini-pc.html
HA heeft volgens mij een koppeling met Apple Homekit en veel wat je dan aansluit op HA kun je dan via Apple Homekit iets meevia die koppeling (ik heb er zelf geen ervaring mee, zoek eens met Google).
De Philips Bridge kun je koppelen aan HA OF je koop en Zigbee-USB-stick voor (ZHA of Zigbee2MQTT) rechtstreekse aansluiting op HA van je Philips Hue componenten. Er is een HA RFlink voor 433Mhz spullen van Klikaanklikuit. De meeste Ikea spullen werken op HA via een al genoemde Zigbee-USB-stick.
Maar goed, zoals gezegd.; Voor veel mensen wordt het gauw te technisch en ook voor HA heb je naast hardware voor een 'servertje draaien, ook nog een aantal interface componenten nodig (RFlink, Zigbee-USB-stick). Dit kost ook allemaal geld.
Op "Blakadder" staat de meest uitgebreide "compatibiliteitslijst" voor Zigbee componenten. De meeste gebruiken Zigbee Home Assistant (ZHA) of Zigbee2MQTT (Z2M) voor HA, zie:
Zeer goede informatie allemaal van @Antonio di Hout .
Ik wil eraan toevoegen dat Home-Assistant (HA) ook een Raspberry PI image heeft. die kan je op een sdcard schrijven en dan je PI ermee opstarten en voilá dan zit je in HA.
Maar inderdaad dan begint het echte werk.
Tegenwoordig zit er al veel ingebouwd in HA maar er zijn ook veel uitbreidingen van HA zelf of van handige Harries te downloaden via de HA community of elders.
Zelf word je er ook steeds handiger in vooral goed als je wat kennis of ervaring hebt met YAML.
Ik draai zelf Home-Assistant Core in een Proxmox LXC container wat weer andere moeilijkheden met zich meebrengt zoals minder ondersteuning vanuit HA je moet meer zelf (kunnen) doen. Dus die route zou ik je niet aanraden om mee te beginnen.
Persoonlijk zou ik kijken om een Raspberry PI 3 of 4 op de kop te tikken dat lijkt me het gebruikersvriendelijke en goedkoopste.
@Randommooie verdere toelichting.
Met een Raspberry Pi (RP) hardware heb je ook een mooi ZUINIG servertje en het is ook het "prefered" platform van Home Assistant (HA). Het is wel zo dat de RP NU moeilijk verkrijgbaar is en hierdoor nu een stuk duurder. Ander issue met de RP is dat je niet standaard een M2/SSD (opslag) aan boord hebt en het draaien vanaf een SD-kaartje op de RP is leuk om te starten maar uiteindelijk willen de meesten daar vanaf omdat de SD-kaart opslag niet zo betrouwbaar is, zeker niet na een tijdje iedere dag er continu iets op schrijven (bijv. je stroomverbruik). Met Raspberry-Pi heb je ook veel "Knutsel mogelijkheden" op hardware gebied als je daar van houdt. Dus naast de de software kant van HA (zoals de genoemde YAML) moet je je dan ook wat meer verdiepen in de hardware.
Als je een RP met voeding, kast en SSD koopt (op de groei) ben je zo hetzelfde kwijt als een mini-pc van 135-160 euro. Het is wel zo dat de RP zuinig is (3-5Watt) en de meeste mini-PC's op zo'n 10-12Watt zitten. Maar mijn Minisforum GK50 (was wel 211 euro) met een Intel N5030 (TPD 6 watt, passief gekoeld, geen ventilator), is zeker zo zuinig. Gemiddeld verbruik van mijn GK50: 4 Watt met M2/128GB-Sata, 1TB-SSD, 1 Zigbee-USB-stick, Bluetooth AAN, 2xLAN in gebruik) .
Dus het loont naar een passief gekoelde (zoals o.a. RP en GK50) met dus lage TPD te kijken. Het servertje staat immers 24u/7dgn per week AAN.
Mooi, je weet er veel vanaf 👍
Veel goeie bruikbare informatie voor mensen die met de smarthome hobby willen beginnen.
Ik had nog een RPI 3B+ liggen en was aan het denken om de Proxmox server af te bouwen vanwege de stroom kosten en dus eens HA op de RPI gezet. Dat werkt ook leuk maar ik miste de flexibiliteit van de Promox server teveel dus de RPI verder niet gebruikt. Hij heeft een POE hat en heb hem eens aan geslingerd om eens te kijken hoeveel stroom ie trekt. Je zit precies goed met de 3-5 watt die je noemde.
Inderdaad het veelvuldig schrijven naar de SDCard bij het monitoren van je energie niet goed maar denk ook eens aan de vele updates die er telkens uitkomen. Ik ben nu de RPI aan het upgraden á 325mb en dat vaak vele keren per maand dat is niet ideaal voor een sdcard inderdaad.
De GPIO pins geven de knutselaar inderdaad nog meer mogelijkheden.
Maar mensen moeten zich niet te zeer laten afschrikken dat HA moeilijk zou zijn. Toen ik ermee begon kon ik toch al snel wat leuke dingen ermee doen. Gewoon proberen het is een leuk avontuur.
Kleine aanvulling, misschien handig om te weten. Door kwetsbaarheden in een slimme ledlamp van TP-Link is het mogelijk om je wifi-wachtwoord te stelen. Onderzoekers van Universita di Catania en Royal Holloway University of Londen hebben dit aangetoond (pdf). Uiteraard heeft TP-Link inmiddels een update uitgebracht voor de firmware van de lamp en de app.
De TP-Link lamp, Tapo L530E, die toegang moet hebben tot het wifi-netwerk, zou vier kwetsbaarheden hebben waardoor er verschillende soorten aanvallen uit te voeren waren. Uit onderzoek is gebleken dat vier kwatsbaarheden vijf aanvallen mogelijk waren en bij één aanval kon de aanvaller een wifi deauthenticatie-aanval uitvoeren. Bij het resetten van de lamp kwam de aanvaller er tussen en zo kom deze het wifi-wachtwoord van de gebruiker achterhalen.
Op 16 juni heeft TP-Link laten weten het probleem te hebben verholpen en dat er inmiddels updates voor zijn. Mocht je zo'n lamp hebben, of iemand kennen, laat deze dan de updates uitvoeren. Extra technische info, klik hier.
Inderdaad ik las het ook zonet.
Ik heb mijn IOT apparaten in een aparte vlan zonder toegang tot Internet en ook hebben mijn IOT devices een eigen IOT Wifi ssid die ook in die afgesloten vlan uitkomt. Ik vertrouw die IOT apparaten niet.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.