1
Vraag
2
Reageer en help mee
ZigNZag

Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

Wat is voor jou de sweetspot voor een goede upload?

Wat is voor jou de beste minimale upload?

Ziggo loopt gemiddeld war achter met het bieden van upload tov andere providers.

wat vind jij dat voor de gemiddelde consument de minimale upload zou moeten zijn voor alle abonnementen?

Mijn mening is minimaal 100 Mbit up voor iedereen; dus voor elk abonnement.

Deze keuze voor de hoeveelheid download is dan wat mij betreft een puurdere keuze. Nu heb je nog Elite nodig voor 100 Mbit up.

Wat vind jij?

117 Reacties 117
MR_CHIP

Level 19
  • 12719Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

apple tv streamt wel een pak hoger dan 15nbps van netflix bijv en sony's eigen streaming dienst tot wel 80Mbps

jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

@amvih
@Wim C. 
🤔Ik geloof dat half lezen ook een dingetje is. 🤔

Video/audiostreaming is iets heel anders dan wat je met een appel of andere netflix /spotify weet ik wat doet. Het gaat om uploaden,  Als ik nu naar meer dan 10 deelnemers tegelijk UPLOAD loopt het via Ziggo helemaal vast. Die ik dit vanaf de glasvezel lijn waar we 2Gb symetrisch hebben dan ligt de limiet ergens boven de 100 deelnemers.

Heeft in dit geval niets te maken met al die al dan niet betalende streaming diensten, dat gaat idd over een paar KB download. Dat werkt zelfs met een ISDN verbinding nog goed.   Dacht dat dit topic toch juist over UPLOAD ging, jullie opmerking gaat over het TEGENOVERGESTELDE. .

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@jan_Doedel  schreef:

@Hatolex o.a. live video en audio streams. Hier kunnen nu maar een beperkt aantal mensen naar kijken & luisteren als ik dit vanaf thuis doe. Doe ik dit vanuit de andere locatie kunnen er vele malen meer mensen mee doen.
Enigste alternatief is de compressie verhogen, maar dat neemt het doel meteen weg.

Voor mij is de download prima, de upload is al jaren het probleem.

@jan_Doedel 

Dus u levert beeld en audio aan zoals bijvoorbeeld een livestream via Twitch of YouTube of anderszins zoals een Teams meeting.

Deels zou dat kunnen echter ben ik dan heel benieuwd welke software of platform wordt gebruikt. In principe zou het aantal kijkers weinig uit mogen maken. Wel komen we dan bij het probleem van alle streamingdiensten uit dat singlecast een server zwaarder belast dan multicast. Als elke kijker een eigen verbinding maakt zal dat inderdaad uw upload kant belasten. Dat is voor een ander topic.

En heel eerlijk weet ik niet of we dat gemiddeld consumenten gebruik kunnen noemen. En dat is de gestelde vraag in dit topic dit is een user specifiek geval. Waarbij meer upload wenselijk of noodzakelijk is dan zal zelfs 5.1 dus zeg 100 down en 20 up nog niet voldoende zijn. 1Gb down en 200 up zal dan nog krap zijn.

jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

@RoWi. 
Het is idd iets vergelijk baar met Teams achtige verbindingen. Echter met een veel betere en hogere beveiliging.
Het pakket draait op een knock-off van Debian. Singlecast word gebruikt omdat er een hoge bitrate/lage compressie word nagestreeft in zowel video als audio.
je kunt bv en muziekstuk niet be-oordelen als dit onderdrukt word met allerlei compressie methode's, dat ver******* heel de klank die juist aangenaam hoort te klinken.

Maar gezien de reactie's, sommige kennen kennelijk het verschil niet, kun je je idd afvragen of de gemiddelde consument ook zo-iets doet,  Kom je bij het al eerder aangehaalde, wat is gemiddeld......

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@jan_Doedel even heel kort door de bocht was het niet heel duidelijk dat er content leveren werdt bedoeld. En het antwoord wordt al gegeven singlecast is vragen om ellende.

Elke kijker is een eigen stream dus stel de bit rate is 10 Mbps dan kunnen er max 10 kijkers gebruik van maken bij 100 Mb upload. Dat probleem heeft Ziggo net zo goed met de Mini en de Ziggo Go app. Hun kant moet de vraag wel aankunnen. 1 miljoen gebruikers is 1.000.000 keer xx Mbps.

On topic is dit geen gemiddeld consumenten gebruik. Voor Twitch en YouTube live streams is geen super hoge upload nodig want dat gaat verder via hun servers.

jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

@RoWi. 
daarom hebben we deelnemers, die zitten singlecast, hoe wil je anders gelijktijdig bv iets ten gehore brengen.
Het publiek zit wel multi-cast te kijken/luisteren naar de uitvoeringen.

Dit is onstaan in de corona tijd toen niemand buiten de deur mocht komen, inmiddels is het publiek zo gegroeit dat we besloten hebben door te gaan. Soms vanuit de muziekschool, waar glasvezel ligt, soms allemaal vanuit thuis.
Maar dit gaat idd off topic.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@jan_Doedel  schreef:

@RoWi. 
daarom hebben we deelnemers, die zitten singlecast, hoe wil je anders gelijktijdig bv iets ten gehore brengen.
Het publiek zit wel multi-cast te kijken/luisteren naar de uitvoeringen.

Dit is onstaan in de corona tijd toen niemand buiten de deur mocht komen, inmiddels is het publiek zo gegroeit dat we besloten hebben door te gaan. Soms vanuit de muziekschool, waar glasvezel ligt, soms allemaal vanuit thuis.
Maar dit gaat idd off topic.

Interessant voor een ander topic want nu wordt er wel meer duidelijk. Er worden dus meerdere streams van muzikanten centraal samengevoegd tot 1 uiteindelijke stream voor de uiteindelijke kijkers dan wel luisteraars. Dan heeft elke deelnemer/ muzikant/uploaders waarschijnlijk genoeg aan 100 up zelfs minder. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6548Posts
  • 240Oplossingen
  • 5119Likes

@jan_Doedel  schreef:

Blijkbaar, want de topicstarter heeft het in zijn of haar eerste bericht over de “gemiddelde consument”. Wat ik in dit topic allemaal voorbij zie komen heeft volgens mij niet echt veel meer te maken met (het gemiddelde gebruik van) de gemiddelde consument.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Wim C.  schreef:

@jan_Doedel  schreef:

Blijkbaar, want de topicstarter heeft het in zijn of haar eerste bericht over de “gemiddelde consument”. Wat ik in dit topic allemaal voorbij zie komen heeft volgens mij niet echt veel meer te maken met (het gemiddelde gebruik van) de gemiddelde consument.

Maar @Wim C.  Er is ook nog nergens geschreven wat het gemiddelde gebruik van de gemiddelde consument is. @Bert heeft dan wel iets gepost echter dat geeft meer aan wat bepaalde gebruikers groepen nodig kunnen hebben. 

Wat op dit moment echt gemiddeld gebruik is ik heb geen idee. Gaan we dan van een huishouden of gezin van 4 personen uit en welke leeftijds categorie? Er zijn zoveel variabelen dat een gemiddeld minimale upload heel lastig is om vast te stellen. 

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

Zoals eerder in reactie op @RoWi. beaam ik als TS dat een gemiddelde lastig is.

Niemand weet wat het gemiddelde is en we zijn allemaal verschillende gebruikers.

De variatie en normaal verdeling rondom het gemiddelde zijn net zo goed belangrijk. Eigenlijk zouden we die per type user moet bekijken. De casters hebben wat anders nodig dan alleen de downloaders. En ook of je een gezin hebt of niet bepaalt mee.

Mijn vraag gaat over wat er minimaal aan upload nodig is voor 99% van de users. Dus eigenlijk bijna iedereen inbegrepen. Ook de betrekkelijk heavy users. Ook hier blijft de vraag welke type gebruikers tot de overige 1% behoren. Dit kunnen bejaarde mensen zijn die alleen tv kijken en een paar kbit bellen maar ook extreem heavy users die niks anders doen dan data pompen (allebei aan de uiterste tweede zijdes van de normaalverdeling).

Ik zou als uitgangspunt een gezin nemen met 2 kinderen en/of adolescenten waarvan ze allebei veel casten, de ouders werken allebei veel thuis en met veel data. Als die groep gedekt is, is het overige deel denk ik ook gedekt. Bovendien zal Ziggo dit een belangrijke doelgroep vinden net als een grote groep baby boomers, ouderen en jongeren.

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes

@ZigNZag  schreef:

Zoals eerder in reactie op @RoWi. beaam ik als TS dat een gemiddelde lastig is.

Niemand weet wat het gemiddelde is en we zijn allemaal verschillende gebruikers.

Ziggo zelf kan tot op de Mbit exact een gemiddelde cijfer berekenen op basis van het data verkeer. Gedeeld door het aantal actieve aansluitingen.

"Mijn vraag gaat over wat er minimaal aan upload nodig is voor 99% van de users."

Waarschijnlijk slaan de woordvoerders van Ziggo de plank niet heel erg mis met de regelmatig in de media genoemde 50 Mbps.

Want is veel thuiswerken echt zo 'normaal' of gemiddeld wellicht is dat het nieuwere normaal, ik begreep dat er toch weer meer op kantoor wordt gewerkt. En het wel of niet thuiswerken veranderd wat nodig is significant. Vooral de tijdsduur dat meer bandbreedte echt nodig is. 

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

@Garihd Dan ben ik voorstander elk abonnement minimaal 50 Mbit up te geven (ook lite en start) tot de 500 Mbit download abonnementen. Daarboven uiteraard meer. Zo is start ook echt start voor de gezinnen. Lite is dan ook voldoende voor mensen die veel thuiswerken maar verder niet de luxe hoeven van breed downloaden. Ouderen die dan filmpjes van de bingo snel willen uploaden (bij wijze van) hebben dan ook het gemak van een dikkere upload.

Elite dan wat luxer met misschien 150-200 Mbit upload in de volgende verhogingsronde.

@Garihd Er werken nu inderdaad weer vaker mensen op kantoor. Toch moeten we denk ik uitgaan van die enkele dagen dat een gezin met thuiswerkers piekbelasting kan hebben. Zulke dagen komen nu minder voor, maar ze komen nog steeds voor.

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes

@ZigNZag  schreef:

@Garihd 

Toch moeten we denk ik uitgaan van die enkele dagen dat een gezin met thuiswerkers piekbelasting kan hebben. Zulke dagen komen nu minder voor, maar ze komen nog steeds voor.

Piekbelasting van de eigen verbinding lijkt mij niet genoeg reden om de upload voor de rest van de tijd ruimer te maken. 

Meten is weten wordt op andere forums wel een geschreven en het werkelijke data verkeer zal door veel consumenten niet zelf worden bij gehouden, en die mogelijkheid hebben de meeste provider modem/routers niet eens.

Lite, Start en XXL mininimaal 50 Mb en bij voorkeur 100Mb is een prima optie zeker zolang Symmetrisch nog geen werkelijkheid is. 

Symmetrische upload is natuurlijk bijna nooit nodig maar het is uiteraard een lekker gevoel om genoeg ruimte te hebben. 

De opmerking dat een verhouding van 10 tegen 1 niet van deze tijd is kan ik deels begrijpen aan de andere kant is dat toch een opmerking die niet klopt want het is de Docsis techniek en wat daarbij komt kijken wat de boel bepaald.

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

@Garihd Ik bedoel in dit geval de piek belasting van een klant segment dat zijn weerslag heeft op het netwerk van ziggo.

@Garihd We zijn het dus eens 50-100mbit up voor de lagere abbo’s gelijk te trekken. Elite mag dan nog een gouden randje hebben qua upload met in dit stadium 150-200 Mbit up

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes

@ZigNZag  schreef:

@Garihd Ik bedoel in dit geval de piek belasting van een klant segment dat zijn weerslag heeft op het netwerk van ziggo.

@Garihd We zijn het dus eens 50-100mbit up voor de lagere abbo’s gelijk te trekken. Elite mag dan nog een gouden randje hebben qua upload.

De belasting van een klant aansluiting op een wijk segment en weer verder staat volledig los van de abonnementen die Ziggo verkoopt. 

Ik schijf dit een prima optie is dat betekent niet dat ik het hier per definitie mee eens ben.

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

@Garihd Ok, bij deze de vraag: Ben je het eens. En zo ja of nee, waarom?

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes

@ZigNZag  schreef:

@Garihd Ok, bij deze de vraag: Ben je het eens. En zo ja of nee, waarom?

Voor het behoud van klanten is het een slimme zet en vanwege de abonnementsprijzen is het vanuit het klant perspectief gezien ook goed.

Ik hoor bij die 1 procent klein gebruikers dus mij  maakt het eerlijk gezegd weinig uit. 50/5 lange tijd het oorspronkelijke Internet Start was voor mij genoeg het huidige Start is gewoon overdaad voor mijn werkelijke gebruik. Internet Lite 100/25 is al ruim genoeg.

Dat geschreven hebben 100/50 zal in het algemeen wenselijker zijn. Dus alle abonnementen 2 op 1 dus 1000 down en 500 up bij Elite dat lijkt mij beter dan bijvoorbeeld 5 op 1. Om de slogan van een magenta gekleurde provider te gebruiken niet omdat het noodzakelijk is puur omdat het kan.

Voor enkelen zal het toch nooit genoeg zijn. 

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

@Garihd Duidelijk verhaal.

Ik denk dat ongeveer 25-50% blij zal zijn als ze allemaal standaard 50 Mbit up hebben. De vraag is of dat Lite gebruikers of eerder de Start en XXL gebruikers zijn. Als Ziggo geen risico neemt krijgt iedereen het, want dan houd je de meesten tervreden.

Als de heavy users naar glas gaan, veranderen van zelf de gemiddelden van het upload gebruik, alleen dat zal dan scheef verdeeld zijn (vertekend beeld van de werkelijke populatie in Nederland.

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes
ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 276Posts
  • 1Oplossingen
  • 92Likes

@Garihd Was niet het doel, wel om realistische kijk te verkrijgen.

Makkelijke content voor TotaalTV met enigszins een opinie van de schrijver 😊

Mijn conclusie is: Ziggo, Gooi voor iedereen de upload naar 100+ Mbit en de discussie is voorbij. 200 Mbit helemaal mooi, en dan “houdt het de gemoederen ook niet meer bezig” (zoals TotaalTV schrijft).

100 Mbit moet technisch al kunnen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic