1
Vraag
2
Reacties
ZigNZag

Level 9
  • 282Posts
  • 1Oplossingen
  • 97Likes

Wat is voor jou de sweetspot voor een goede upload?

Wat is voor jou de beste minimale upload?

Ziggo loopt gemiddeld war achter met het bieden van upload tov andere providers.

wat vind jij dat voor de gemiddelde consument de minimale upload zou moeten zijn voor alle abonnementen?

Mijn mening is minimaal 100 Mbit up voor iedereen; dus voor elk abonnement.

Deze keuze voor de hoeveelheid download is dan wat mij betreft een puurdere keuze. Nu heb je nog Elite nodig voor 100 Mbit up.

Wat vind jij?

117 Reacties 117
Meldingen
Aan Uit
Buurman

Level 15
  • 1127Posts
  • 55Oplossingen
  • 1030Likes

@Garihd  schreef:

@ZigNZag gefeliciteerd dit topic heeft Totaal TV gehaald.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-internet-uploadsnelheid-houdt-gemoederen-van-klanten-bezig/

Ik had niet anders verwacht van die “boulevard journalist”  van die “juice” website TotaalTV 🤣

Garihd

Level 17
  • 3203Posts
  • 105Oplossingen
  • 1831Likes

@ZigNZag  schreef:

@Garihd Was niet het doel, wel om realistische kijk te verkrijgen.

Makkelijke content voor TotaalTV 😊

Mijn conclusie is: Ziggo, Gooi voor iedereen de upload naar 100+ Mbit en de discussie is voorbij. 200 Mbit helemaal mooi, en dan “houd het de gemoederen ook niet meer bezig” (zoals TotaalTV schrijft).

Dan komt er het punt om de hoek van de gebruikte modems 3.0 versus 3.1 en de diverse kanalen/frequenties daar is links en rechts al genoeg over geschreven door Tobias.

De wens is natuurlijk bekend echter zomaar omhoog gooien is makkelijker geschreven dan in de praktijk gedaan.

Een realistische kijk blijft lastig want doorgaans denkt bijna iedereen vanuit het eigen gebruik.

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 282Posts
  • 1Oplossingen
  • 97Likes

@Garihd “Realistische kijk” is net zo lastig als het gemiddelde raden per type abonnement 😃

Overigens doet het niet veel met mijn gemoed, maar ik vind het wel een interresant onderwerp en leuk als iedereen wat meer upload krijgt.

De behoefte is inderdaad duidelijk (van deze populatie) en verder is het vooral iets waar Ziggo vast hard mee aan het werk is; het is immers onderdeel van de business. Monteurs zijn iig nodig:

https://careers.vodafoneziggo.com/vacature/monteur-regio-rotterdam-zuid-1690

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Puur ter overdenking afgaande op het meest gekozen abonnement internet xxl dan is een upload van 40 Mb blijkbaar genoeg voor veel Ziggo klanten.

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 282Posts
  • 1Oplossingen
  • 97Likes

@RoWi. Als XXL meest gekozen is dan zal het gemiddelde daar ook dichtbij liggen vermoed ik. XXL is denk ik ook gericht op “drukke” gezinnen. Elite voor wie nog niet genoeg heeft. 

Aangezien gemiddeldes steeds wat veranderen zal het vast wel 500/50 worden binnenkort

Elite gebruikers zijn power users waar het vorige gemiddelde sneller onder druk komt vermoed ik, dus 150 Mbit up is best denkbaar voor de volgende verhoging.

HBO Fan

Level 14
  • 913Posts
  • 11Oplossingen
  • 700Likes

De laatste jaren heb je steeds meer uploadsnelheid nodig, denk aan de videocall voor thuiswerkers, kinderen (of ouders) die livestreaming events doen. Massale uploads naar de verschillende social media's... het tikt allemaal aan.

40 Mbps is bij ons bij tijden niet voldoende, maar 400 Mbps download daarentegen is meer dan prima. Het zou prettig zijn als ZIGGO, net als bij de glasvezel providers, de up- en download gelijk gaat trekken. Ik weet dat er een reden achter zit, maar een factor tien is gewoon veel te veel.... 100 tot 500 Mbps up- en download is zo langzaam aan toch wel aan te bevelen. Al ligt het wel helemaal aan wat je zoal met je internetverbinding doet. 

Ben meer dan happy met de 1 Gbps glasverbinding, die naast het ZIGGO 400/40 abonnement hier in huis ligt.

Aan deze snelheid wen je erg snel moet ik bekennen.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@ZigNZag  schreef:

@

Elite gebruikers zijn power users waar het vorige gemiddelde sneller onder druk komt vermoed ik, dus 150 Mbit up is best denkbaar voor de volgende verhoging.

Dat zijn niet per definitie allemaal powerusers althans die hebben niet genoeg aan de 40 Mb upload en waarschijnlijk ook niet aan de 100 upload maar moeten de 1 Gb  down voor lief nemen.

Kijk ik bij mijn provider is het nog vervelender je gaat van 100/100 naar 200/200 naar meteen 1Gb en dan in enkele gebieden al 4 Gb. Vanwege het belachelijk kleine prijs verschil zal daar nu het 1 Gb het meest worden gekozen want maar € 2,50 meer dan het 200 Mb abonnement. 

Dat veranderd verder niks aan je oorspronkelijke vraag wat die sweetspot is of de minimale nodige upload. 

@HBO Fan ging de boel hikken tijdens het uploaden hoe kwam je tot die constatering?

Er zal toch niet continue zoveel upload verkeer plaatsvinden of loop ik zo hopeloos achter op wat tegenwoordig 'normaal' gebruik is?

Pasi

Level 19
  • 10563Posts
  • 508Oplossingen
  • 5837Likes

@Pasi  schreef:

...
Ik persoonlijk hoef beslist geen 1000/100, maar wel een hogere upload. Ik heb nu 40Mbps uplad en dat was een prima snelheid toen er nog geen internet cloud was. Maar ondertussen heeft het internet zich al veel verder ontwikkeld en hebben veel ( en steeds meer ) mensen wel een opslag en/of share in de cloud. Al die tijd heeft Ziggo meer op de centjes gepast dan zich mee ontwikkeld, is dus ( relatief ) stil blijven staan en staat nu op verre achterstand.

Als ik foto's, filmpjes en/of veel grotere backups wil/moet uploaden, dan is dat verschrikkelijk traag, net als járen geleden toen men nog maar 40Mbps internet verbindingen had.

We leven ondertussen in een multi-media wereld, maar bij Ziggo is het niet zo multi en media.

Hoe snel men de down- en upload wil, dat zal per persoon verschillen, net zoals welke zenders men kijkt en welke sport men leuk vindt.

Was 'vroeger' vooral de download interessant, tegenwoordig wordt ook de upload belangrijk. Want heel veel mensen hebben een Dropbox en/of een OneDrive en/of WD-cloud en/of een ander soort cloud, waar naar we steeds meer bestanden kopiëren. Tevens wordt die bestanden steeds groter en groter en dus wordt het kopiëren naar de cloud steeds langzamer en langzamer.

Zelf kopieer ik wel eens een image/backup naar de cloud en dan is 40Mbps werkelijk echt hééél traag en lijkt het alsof je data naar een heel oude USB stick aan het kopiëren bent, waarbij je ( even ) blij bent, als je de voortgangsbalk een stapje ziet maken.

Ik download beslist meer dan ik upload, maar ik hoef geen 1000Mbps down, echter die 40Mbps ( die ik heb ) is beslist te weinig en lang achterhaald ! Natuurlijk kan ik m.b.v. een Elite abonnement naar 100Mbps upload, maar dat is m.i. niet de juiste weg.

Was Ziggo's upload 'vroeger' misschien wel een goede keuze, tegenwoordig met al die data-clouds is Ziggo's upload snelheid ouderwets traag en achterhaald. Dat weet Ziggo vast-en-zeker ook wel, maar zolang niemand klaagt zal Ziggo zeker weten niets aanpassen. Ziggo is te commercieel om zo maar iets weg te geven, ook al vragen steeds meer klanten erom.

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 282Posts
  • 1Oplossingen
  • 97Likes

@RoWi. De vraag hoe snel de upload moet zijn hangt denk ik vooral af van de behoefte. Hoe snel moet het op de andere plek staan. De bestanden die worden geüpload worden iig wel steeds groter.

@Pasi zijn of haar illustratie van de trage usb stick beschrijft het denk ik goed.

MR_CHIP

Level 19
  • 12878Posts
  • 138Oplossingen
  • 4310Likes

@Pasi goed verwoord 🙂

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@ZigNZag  schreef:

@RoWi. De vraag hoe snel de upload moet zijn hangt denk ik vooral af van de behoefte. Hoe snel moet het op de andere plek staan. De bestanden die worden geüpload worden iig wel steeds groter.

@Pasi zijn of haar illustratie van de trage usb stick beschrijft het denk ik goed.

Wat Pasi schrijft laat ook zien hoe we allemaal onszelf een hogere behoefte hebben laten aan wennen door product ontwikkelaars.

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 282Posts
  • 1Oplossingen
  • 97Likes

@RoWi. Voor we het weten zijn we Cyborgs

”bot dokter, ik heb last van een trage upload” 😃

Mobiele telefoon hadden we vroeger ook niet nodig.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@ZigNZag  schreef:

@RoWi. 

😃

Mobiele telefoon hadden we vroeger ook niet nodig.

En die zijn nog steeds niet nodig, maar soms wel handig. Laatst nog een verbaasde tiener toen ik over telefooncellen begon.

Dan hier nog een knuppel in het hoenderhok hoeveel upload is dan nodig voor mobiele internet verbindingen moet dat dan ook meer dan de 20 Mbps zijn die ik via mijn provider haal?

Pasi

Level 19
  • 10563Posts
  • 508Oplossingen
  • 5837Likes

@RoWi.  schreef:

...

Dan hier nog een knuppel in het hoenderhok hoeveel upload is dan nodig voor mobiele internet verbindingen moet dat dan ook meer dan de 20 Mbps zijn die ik via mijn provider haal?

Voor MOBIEL internet, die vraag is m.i. redelijk makkelijk te achterhalen. Namelijk, hoe vaak en hoe groot zijn de uploads die je doet met je mobiel?

De enkele upload die ik mobiel doe, zijn hooguit wat foto's via WhatsApp. Dus misschien een paar Mb's per keer. Daarvoor is een upload van 20 Mbps misschien al meer dan genoeg 🤔.

Ps. als je heel veel haast hebt, kan je mobiel misschien beter wifi even uit zetten en via 4/5G connecten. Grote kans dat je daar een hogere upload hebt, dan via Ziggo's upload.
Zo maar een voorbeeld :  "...4G bij hollandsnieuwe heeft een maximale downloadsnelheid van 350 Mbps en een maximale uploadsnelheid 50 Mbps..."

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Dat bedoel ik dus vast of mobiel maakt wat mij betreft weinig verschil aangaande upload behoefte. 

Het is voor allebei echt puur en alleen afhankelijk van wat je doet dus is voor 90% van de internet gebruikers synchrone up en download echt noodzakelijk ik verwacht van niet echter het Is gewoon fijn geen beperking te hebben.

digibaro

Level 8
  • 214Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

Het hele idee van asymmetrische snelheden is voornamelijk ontstaan door de technische beperkingen van het PTT lijntje. Die bood initeel maximaal 20/2 (ADSL) of 2/2 (VDSL). Later is dit opgerekt via VDSL technologie. DOCSIS heeft hier successvol tegen kunnen concurreren met hogere download snelheden maar trekt nu aan het korste eind met de glasvezel concurrentie.

Op bedrijfsniveau werkplek werkten iedereen al die tijd al met symmetrisch ethernet verbindingen. Vreemd dat op werkplek niveau die discussie over upload bandbreedte niet wordt gevoerd maar dat voor thuis de “beperking” van DOCSIS als goed genoeg wordt bestempeld.
😉

Als je als Telco een premium prijs vraagt hoort daar ook een premium symmetrisch product bij. 😎

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@digibaro het verschil tussen kabel en dsl is meer de hoeveelheid aan wijk kasten de kortere afstanden.  Ook met vdsl was op genoeg adressen lang niet altijd het maximale leverbaar of haalbaar. 

Op een werkplek lees kantoor zullen er intern Gigabit verbindingen worden gebruikt. Dat zegt verder weinig over de verbinding met de buitenwereld. Intern is hier ook alles Gigabit behalve de wifi dat heb ik zelf in gesteld op max 86 Mbps. 

digibaro

Level 8
  • 214Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

Bandbreedte (en overspraak) van twisted koper (in een bundel) is lager dan een afgeschermde coax.
Mijn punt is dat er in het forum te veel wordt vast gehouden aan niet nodig hebben. Als het toch niet gebruik wordt dan kan Ziggo toch de upload maximaliseren, want er is toch geen gebruik (en bandbreedte knelpunt) 🙄

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@digibaro  schreef:

Mijn punt is dat er in het forum te veel wordt vast gehouden aan niet nodig hebben. Als het toch niet gebruik wordt dan kan Ziggo toch de upload maximaliseren, want er is toch geen gebruik (en bandbreedte knelpunt) 🙄

Elke provider kan alle klanten gewoon 1 internet pakket bieden voor een acceptabele prijs. Genoeg kleinere providers die dat ook doen. En inderdaad kan Ziggo waarschijnlijk elke klant in ieder geval de maximaal leverbare upload aanbieden. Mogelijk houd Ziggo bewust het maximale op die 100 Mbps juist om congestie te voorkomen.

Verder wordt er zover ik weet nergens aan vastgehouden er wordt antwoord gegeven op de vraag. De vraag is wat de sweetspot is. 

ZigNZag
Topicstarter
Level 9
  • 282Posts
  • 1Oplossingen
  • 97Likes

@RoWi. 100 mbit upload is een prima upload.

Daarom opteer ik voor

Lite 100/100

Start 200/100

XXL 400/100

Elite 1000/100 (misschien 150 mbit up omdat dit al kan met een 3.1 ODMFA up kanaal; 2 kanalen worden nog uitgerold, sommige gebieden is het en sommige niet, dan kan het al richting 300 Mbit up)

Is het weleens druk doordat er meer geüpload wordt, prima als dit net zoals de download weleens kan zakken naar 80%; aan de andere kant: Sneller uploaden betekent ook sneller klaar en minder kans op congestie bij fair use uploads.

Gaat de komende verhoging de download ook omhoog, dan opteer ik hier voor:

Lite 100/100

Start 300/100

XXL 600/100

Elite 1200/100

of

Lite 100/100

Start 250/100

XXL 500/100

Elite 1000/100

Hoe meer 3.1 modems, hoe makkelijker het gaat (met ODFMA)