1
Vraag
2
Reageer en help mee
Sbas

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat is de oplossing voor Sonos icm met wifi pods?

Ik las hier diverse topics en kom tot de conclusie dat WiFi van Ziggo icm de WiFi pods (en dus een gecombineerd 2,4 en 5ghz netwerk) niet compatibel is met Sonos (meerdere speakers in dit geva: Arc + 2x One SL). De oplossing zou zijn of de WiFi pods weghalen en het netwerk splitsen in 2,4ghz en 5ghz (beide een andere naam) en Sonos koppelen aan het 2,4ghz netwerk. Maar dan heb ik dus op boven verdiepingen geen WiFi!

De Sonos Arc met een ethernet bekabelen leek ook geen oplossing?

 

Mijn vraag is dus of er een andere oplossing is?

(Het liefst behoudt ik hierbij de WiFi pods en houden we het voor deze ICT leek makkelijk 😉 )

 

Dank alvast!

 

 

14 Reacties 14
Sbas
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Niemand???

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Sbas, welkom op de Community! 

Echt storm loopt het nog niet op je topic, dus het is tijd om eens wat random mensen in te schakelen en te kijken of we hier beweging in kunnen krijgen ;-). 

 

@Dave!, @Bert, @RoWi. hebben jullie hier ideeën voor? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik ken de Sonos niet, alles wat ik erover zou zeggen kan je de verkeerde weg op wijzen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik weet ook niet veel van Sonos wat ik er van weet, weerhoudt mij ervan dit product in huis te halen. Dat geldt ook voor Heos.

 

Feitelijk zijn er 2 opties, een ander merk/model wifi accespunten zonder bandsteering. Zodat 2,4 ghz en 5 ghz een afzonderlijke naam kunnen hebben.

Of de Ziggo Wifipods wisselen voor de TP Link Deco M4 set, hiervan kan tijdelijk de 5 ghz worden uit gezet wat voor de setup procedure van Sonos van belang is.

 

Masimo

Level 7
  • 152Posts
  • 12Oplossingen
  • 13Likes

De beste oplossing voor Sonos is de Sonos Boost. Dat is een dedicated accesspoint voor de Sonos installatie. Daarmee creëer je een onafhankelijk netwerk (SonosNet) dat alleen voor de Sonos speakers gebruikt wordt. Wordt bij voorkeur centraal in huis opgehangen en bedraad op modem/router of via switch aangesloten.

Dat ding is echt het geld waard, naar mijn mening.  

 

Alternatief is om één (1) Sonos speaker bedraad aan het netwerk te hangen. Ook daarmee wordt SonosNet geactiveerd en gaan de speakers onderling communiceren i.p.v. via je thuisnetwerk. Verschil met gebruik van de Boost is dat de bedrade speaker de centrale rol vervult.

 

Naar eigen ervaring met SonosNet en in mijn situatie werkte de Boost beter dan een bedrade speaker. 

os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Ik zou niet direct met een Boost beginnen, maar eerst even één speaker aansluiten met een netwerkkabel. Hierdoor wordt er een Sonosnet gecreëerd dat losstaat van jouw Wi-Fi netwerk. Als het kan zou ik zo veel mogelijk speakers met de kabel verbinden voor maximale stabiliteit van het Sonosnet. Als het dan nog niet stabiel werkt zou je kunnen kijken naar een Boost. In ieder geval de Arc aansluiten op de kabel is een erg slim idee.

Sbas
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank jullie wel… ik zal proberen eerst de arc te bekabelen. Na aanleggen ethernet kabel van modem naar arc moet ik denk ik wel het sonos systeem resetten en alles opnieuw aanmelden denk ik?

Masimo

Level 7
  • 152Posts
  • 12Oplossingen
  • 13Likes

Voor SonosNet mag er maar één (1) speaker aan de kabel hangen.

Bij meerdere speakers aan de kabel is er kans op een STP-loop waardoor je netwerk kan "instorten" cq overbelast raken.

RA1

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb een Sonos Arc en Sub in de woonkamer , een Sonos One Sl in 1 slaapkamer en een Sonos Roam in de andere slaapkamer. Gewoon netwerk gesplitst in 2,4 Ghz voor de Sonos en 5 Ghz voor de overige apparaten ( verschillende namen gegeven). Totaal geen problemen dus volgens mij moet het gewoon kunnen op die manier

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@RA1 dat kan dus niet met de Wifi Pods die @Sbas heeft.

RA1

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ja hoor. Heb ook gewoon 2  WiFi Pods van Ziggo aangesloten 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@RA1  schreef:

Ja hoor. Heb ook gewoon 2  WiFi Pods van Ziggo aangesloten 


Welke? Met de zeshoekige kan je zover ik weet geen aparte namen invoeren, dat hangt samen met het geheel wat Ziggo SmartWifi noemt.

Enkel in de Connectbox kan je de banden een andere naam geven, zover ik weet alleen als de vink bij Smart wifi uit staat. En zover ik weet werkt die instelling niet door op de Pods.

 

Kortom als dit wel werkt kan dit de topic starter mogelijk helpen als je uitlegt hoe dit gelukt is.

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Goede middag @Sbas,

 

De boost is onnodig, wat @Masimo & @RA1 voorstellen zou ik mee beginnen.

 

Is er iets specifieks waardoor Sonos niet werkt i.c.m. de Ziggo SmartWifi pods?

 

Wat ik vaak zelf doe, is 1 Sonos apparaat bekabelt aansluiten en de overige via WiFi. Bij Mesh of roaming systemen met gelijke naam is het soms even wat lastiger, maar als eenmaal de WiFi ingesteld is werkt het probleemloos.

 

Geen domme accesspoint deze zorgt voor problemen.

 

Als u WiFi Netwerk solid is, zou je alle units zelfs draadloos kunnen aansluiten en blijft het gewoon functioneren, prefereer echter toch minimaal 1 bekabeld.

 

Als u meerdere bekabelt aan wilt sluiten is er wel een managed switch of router nodig welke stp ondersteund want anders gaat het fout zoals @Masimo aangeeft, de Gen 2 en Gen 3 Sonos producten functioneren echter beter.

 

MVG

RA1

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Heb gewoon de zeshoekige. Hoe het precies gedaan is, Ff denken.  2 netwerken aangemaakt. Alle sonos apparaten op het 2,4 ghz netwerk aangesloten. Sub kan je niet apart instellen, maakt gebruik van het aparte Sonos netwerk dat gecreeerd wordt bij aansluiten Arc. Eigenlijk stelde het bij mij niet zoveel  voor. Ik zou zeggen: gewoon de pods aansluiten en beetje proberen. En gewoon alles via WiFi gedaan, niks bekabeld. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic