1
Vraag
2
Reacties
Alfie06

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Wat is de meest effectieve manier om mijn spam filter in te stellen

Hallo,

Om een hardnekkige spammer te blokkeren heb ik de volgende 2 e-mail filter regels uitgeprobeerd:

 

Regel 1:

Voorwaarden

Van (bevat): spammer@spamDomein.com

Aan (bevat): mijnEmail@chello.nl

 

Acties

Afwijzen met reden: Be warned. Sending spam is a criminal offence for which you could be prosecuted.

 

Regel 2:

Voorwaarden

Van (Is Exact): spammer@spamDomein.com

Aan (Is Exact): mijnEmail@chello.nl

 

Acties

Afwijzen met reden: Be warned. Sending spam is a criminal offence for which you could be prosecuted.

 

Beide filters blijken goed te werken. Want met elke filter is het volume spam flink afgenomen. 

 

Maar ik blijf toch spam krijgen van exact hetzelfde e-mail adres. Hoe kan dat? Ik hoor graag je suggesties.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo heeft een spamfilter die zelflerend is en bij veel verplaatste spam gaat er ook een lampje branden bij Ziggo, want dan werkt de spamfilter niet als verwacht en wordt er handmatig ingegrepen en wordt de spamfilter aangepast / scherper gezet.

Sleep of verplaats je mail via de webmail of via IMAP naar de spam map.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Je kunt de spam filter niet zelf instellen, het is een algemene spamfilter voor heel Ziggo.

 

Je kunt filterregels blijven instellen, de beste instelling van filter regels is verplaatsen naar de spam map, dan komen de mails in de spam map en daar leert de spamfilter van.

 

Nu staat je regel op blokken, maar daar trekt een spamserver zich niets van aan en verzint weer een ander van adres, alle mailadressen en domeinen kunnen als afzender gebruikt worden, dus zijn je regels een keer vol.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo heeft een spamfilter die zelflerend is en bij veel verplaatste spam gaat er ook een lampje branden bij Ziggo, want dan werkt de spamfilter niet als verwacht en wordt er handmatig ingegrepen en wordt de spamfilter aangepast / scherper gezet.

Sleep of verplaats je mail via de webmail of via IMAP naar de spam map.

Alfie06
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Bert,

Bedankt voor je suggestie. Ik zal de spam slepen naar de spam map.

 

Maar voor alle duidelijkheid, gaat mijn vraag over het zelf instellen van een e-mail filter regel.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Je kunt de spam filter niet zelf instellen, het is een algemene spamfilter voor heel Ziggo.

 

Je kunt filterregels blijven instellen, de beste instelling van filter regels is verplaatsen naar de spam map, dan komen de mails in de spam map en daar leert de spamfilter van.

 

Nu staat je regel op blokken, maar daar trekt een spamserver zich niets van aan en verzint weer een ander van adres, alle mailadressen en domeinen kunnen als afzender gebruikt worden, dus zijn je regels een keer vol.

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Beter is het om nooit een ‘reply’ op een spam mail te geven. Voor de spammer is dat een teken dat dit een ‘geldig’ e-mail adres is. Je kan in het filter dit soort mails beter ‘afbreken’ of ‘opslaan’ in de spam map of prullenbak.

Alfie06
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt, @bburgg . Ik snap wat jullie bedoelen. Dat is anti-spam 101 startegie. Niet reageren op spam en gewoon verwijderen of slepen naar de spam map is altijd mijn eerste aanpak geweest.

 

Maar ik heb ontdekt dat dit niet effectief is voor sommige spammers, zoals de huidige. Ik kreeg steeds meer e-mail van verschillende afzenders, maar met precies hetzelfde e-mailadres. Vandaar mijn gebruik van filters. 

 

Ik heb tot nu toe filters gebruikt tegen 80 hardnekkige spammers - met succes!😀

Alfie06
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Lees "strategie" in plaats van "startegie"

Alfie06
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Dat gezegd te hebben, zal ik jullie advies volgen en het volgende experiment doen: de filter regels ongedaan maken en voortaan alle berichten van die spammer slepen naar de spam map.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic