1
Vraag
2
Reacties
Zenna

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat is de max snelheid van je wifi?

Hoi. Nieuw hier. Mijn laatste cisco modem/router gaf 50 mb/s aan als speedtest via de wifi. Nu heb ik een nieuwe connectbox ontvangen en wat schetst mijn verbazing. Toen ik hem aangesloten had had ik een half uurtje 110mb. Daarna weer strak 50mb. Vannacht wederom geprobeerd om 1 uur,150mb.
Ik test op 2 mtr afstand dus ik geloof niet in het verhaal van storingen van buren en apparaten maar waarom deze verschillen zonder dat ik er wat aan doe? Als ik een 200mb abbo heb,het apparaat dit aan kan om uit te zenden,waarom heb ik dan niet constant die 150? Ik weet dat je niet de max eruit haalt zoals bekabeld maar hij staat strak op 50. Volgens klantenservice moet ik mijn eigen router er maar achter hangen om hogere snelheden te halen. Raar verhaal. Iemand die hier een antwoord op heeft?

 

***Check ook deze video, gemaakt door onze leden van de Community, over hoe je je internetsnelheid betrouwbaar meet.***
 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Be rt wrote:
Zenna

Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan.

Telefoons halen meestal maximaal 50 Mbps door hun beperktere Wifi adapter en een laptop/tablet kan grofweg tot 100 Mbps.

Ik zou de 2,4 GHz een andere naam geven dan de 5 GHz, dan kunnen de 2,4 apparaten met 2,4 verbinding maken en de 5 GHz apparaten met de 5 GHz, zoals Petert87 hierboven ook meld en deze verbetering ervaren heeft.

Ik kan via wifi gewoon 200Mbs, zelfs met de mobiele telefoon.

Deze stappen heb ik doorlopen:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/checklist/dichtbij-5ghz-gebruiken/

Bekijk in context

27 Reacties 27
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Het meest waarschijnlijke is dat je apparaat de ene keer de 2,4 GHz Wifi gebruikt en de andere keer de 5 GHz.
Ik herken de verschillen, hier op de 2,4 ook 50 Mbps en op de 5 GHz veel hoger.

Met welk apparaat maak je verbinding?
Het is ook afhankelijk van de 2,4 en 5 GHz Wifi adapter die in je apparaat zit.
Je hebt apparaten die je in kunt stellen in de geavanceerde eigenschappen van de Wifi adapter om de 5 GHz de voorkeur te geven en de agressiviteit bij roamen op hoog.

Kun je eens testen met 2,4 Wifi band uitgeschakeld?
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1872Likes
Wat Bert schrijft is helemaal waar.
Maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan je router. Zelf heb ik mijn router van Ziggo in bridge en een Apple router aangesloten en haal 350Mbps via wifi op mijn iPhone. Daar zijn zoveel verschillende mogelijkheden waarom het nu opeens anders ligt. Daarnaast kan ik melden dat iemand met een Android toestel deze snelheden bij ons thuis weer niet kan halen, vreemd toch 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Android toestellen hebben vaak een mindere snelheid doordat er "andere" Wifi adapters inzitten dan in de IPhone.
Er zijn snelle Android toestellen, maar een blik onder de motorkap laat vaak zien welke adapter er in zit en welke specificaties die heeft.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Zenna, met welk merk / model laptop of ander apparaat heb je de meting gedaan?
Als het een laptop was, welk merk / model WiFi kaart zit er ingebouwd?

gr, Henno
Zenna
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reacties. Maar ik doe fysiek helemaal niks anders. Ik zit op 2,4ghz met een android telefoon LG G6. Zelfde afstand,zelfde plek. Maar vannacht dus(eindelijk is 150mb) en vanochtend weer strak 50mb. Het feit dat de juffrouw van klantenservice voorstelde om mijn eigen router er achter te zetten en dat de snelheid dan wel omhoog gaat vind ik ook al zeer merkwaardig. Lijkt wel of ze de router afknijpen op 50 mb.
Zenna
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier zat ik op 110/120 toen ik hem geinstalleerd had. Daarvoor en erna weer strak 50.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Heb je de 2,4 GHz Wifi als eens uitgezet in je modem?

Ik heb zo het vermoeden dat je dan altijd een hoge snelheid hebt op de 5 GHz Wifi.

Jij doet fysiek niets anders, maar je telefoon wel, die switcht waarschijnlijk tussen de 2,4 en 5 GHz.

Of geef 2,4 GHz en 5 GHz allebei een andere SSID naam, zet 24GHZ en 5GHZ achter de huidige namen in je modem en laat de telefoon de huidige verbinding vergeten en maak opnieuw verbinding met de 5 GHz.
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Ik had een beetje het zelfde. SInds deze week een Techicolor modem. Eerst pakte ik 200Mb/s down en 20Mb/s up. Daarna merkte ik dat ik op 2,4Ghz zat. en toen was het aanzienlijk minder, namelijk 80Mb/s down.

Nu heb ik de 5Ghz een andere naam gegeven en nu is het gewoon stabiel tussen de 180 en 200 Mb/s down.
Zenna
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Bert.

Mijn telefoon switched niet. Deze staat op 2,4. Ik ga de router ook niet op alleen 5g zetten aangezien de andere apparaten daar niet op werken. Mijn simpele vraag is alleen,wat kaunnen de nieuwe routers van ziggo aan wifi snelheid geven in ideale situatie? Denk toch wel meer dan die louzy 50mb.zonder de uitleg van 2,4 of 5g,storing van de buren enzovoort.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Zenna

Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan.

Telefoons halen meestal maximaal 50 Mbps door hun beperktere Wifi adapter en een laptop/tablet kan grofweg tot 100 Mbps.

Ik zou de 2,4 GHz een andere naam geven dan de 5 GHz, dan kunnen de 2,4 apparaten met 2,4 verbinding maken en de 5 GHz apparaten met de 5 GHz, zoals Petert87 hierboven ook meld en deze verbetering ervaren heeft.
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Be rt wrote:
Zenna

Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan.

Telefoons halen meestal maximaal 50 Mbps door hun beperktere Wifi adapter en een laptop/tablet kan grofweg tot 100 Mbps.

Ik zou de 2,4 GHz een andere naam geven dan de 5 GHz, dan kunnen de 2,4 apparaten met 2,4 verbinding maken en de 5 GHz apparaten met de 5 GHz, zoals Petert87 hierboven ook meld en deze verbetering ervaren heeft.

Ik kan via wifi gewoon 200Mbs, zelfs met de mobiele telefoon.

Deze stappen heb ik doorlopen:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/checklist/dichtbij-5ghz-gebruiken/
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1872Likes
Volgens mij zijn er al op verschillende topics aangegeven dat WiFi gebruik door heel veel factoren kan verschillen. Kan liggen aan de devices, WiFi sterkte van de omgeving, eigen router en de instellingen in je router of devices (de wifi modem in je telefoon of laptop, tablet).

Dat de een 200Mbps kan halen wil nog niet zeggen dat het bij de ander ook lukt. Ik zelf haal ook 350 tot 400 Mbps op mijn Apple Router en iPhone. Maar komt familie langs en die gebruiken een oudere iPhone of een Android telefoon dan halen ze dat nooit. Hoe dan ook, het kan zo verschillen.

Bert wil helpen om een oplossing te vinden en zoals die ook al zegt, het kan liggen aan of je op 2,4Ghz zit of op 5Ghz. Een tip aan Zenna, ik snap dat je andere apparaten op dat moment dan even niet werken maar als je 2,4Ghz weer terug aan zet dan pakken ze die toch gewoon weer. Dat probleem heb je al niet (althans, hier werkt dat gewoon, net nog getest).
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Petert87

Be rt schreef: "Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan.

Op 5 GHz haal ik meestal 360 down met de laptop en dan zit ik al 8 meter van het modem af met een dun muurtje ertussen.
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Be rt

Die 360 down haal ik thuis niet, heb namelijk "maar" het 200/20 abonnement. Ook haal ik nu op de eerste verdieping "gewoon" 200 Mbps. En dat terwijl er een betonnen plafond tussen zit.

Bij mijn moeder thuis hebben ze 400/40 en daar haal ik met mijn telefoon ruim 3000 mbps.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Petert87 Dan heb je een goede telefoon.:relaxed:
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Be rt
Vind ik wel, HTC U11. Redelijk recent toestel. Mag ook wel dus. Ik denk dat de meeste recente telefoons dit wel kunnen halen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Petert87 van deze kwaliteit wel, maar er zijn er bij :thinking:
En dat heeft dan ook vaak nog niets met prijs te maken ook, maar wat de fabrikant erin gestopt heeft.
Zenna
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Thanks boys. Lijkt erop dat ik met de telefoons op 5ghz kan blijven zitten met 150mb. Ik heb de link van Peter87 gebruikt.

Vind ik het nog steeds gek dat ik die snelheid op 2,4ghz niet kan halen terwijl ik alleen met mijn telefoon op de router zit.

Maar goed. Bedankt voor de hulp.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Top dat het je gelukt is.:relaxed:

2,4 heeft een veel lagere snelheid, is een andere/oudere techniek die, tot nu toe, niet sneller meer kan.
5 GHz is een nieuwere techniek met een veel breder kanaal, waardoor die veel sneller kan.
Bij mij gaat de 5 GHZ nu 4 keer sneller dan de 2,4 GHz en 5 kan nog sneller, als de snelheid van de modems omhoog gaat en je laptop of telefoon dit aankan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic