1
Vraag
2
Reacties
Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

Wat is de beste stand van een Connectbox m.b.t. het wifi bereik?

Goedendag,

een vraag voor de technici onder ons. Hoe ziet het antenne/afstralings schema van een ConnectBox ( Compal CH7465LG ) er uit en hoe kan je de Connectbox het beste draaien/richten ( voor het beste ontvangst ) ?

Ik verwacht niet dat ons huis uniek zal zijn qua bouw. Het is rechthoekig met de lange kant naar de buren toe. De groene Ziggo coax komt aan de korte kant ( rechtsvoor ) het huis binnen. Dus staat de Connectbox in een hoek van de woonkamer, waardoor achterin de tuin natuurlijk geen wifi ontvangst meer mogelijk is ( daarvoor is een extra wifi-router op zolder geplaatst, maar dat is nu niet belangrijk ).
De Connectbox staat op een tafeltje, met de voorkant ( daar waar de leds zitten ) naar de kamer. Op deze wijze is de 'kabelbende' ( direct achter het modem ) vanuit de kamer niet zichtbaar.

Mijn vraag: zou het qua wifi ontvangst beter zijn om de Connectbox te verschuiven en ( i.p.v. nu op 45º ) deze parallel aan de voor- of zijkant van het huis te zetten? Of is de Connectbos een echte rondstraler en maakt het niet eigenlijk uit?

Nu zou ik dit zelf misschien ook kunnen testen m.b.v. allerlei ( nog te zoeken en te installeren ) software. Maar omdat misschien meer mensen hier voordeel van kunnen hebben, is een goed/beter onderbouwd antwoord waarschijnlijk beter.

B.v.d.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7484Likes
Jammer dat je Ziggo aansluiting niet in de meterkast binnen komt, daar kan je het modem hoog hangen en heb je meestal ook de eerste etage met bereik.

Je kan hem in de woonkamer wat hoger zetten zodat je wat beter bereik heb, maar je kan ook kiezen voor een Bekabelde Wifibooster of een Extra Wifipunt zie hier > Wifibooster en Extra Wifipunt van Ziggo

Deze kan je aansluiten op het modem en dan in je hele huis wifi hebben, en kost 1 euro of 2 euro per maand, tenzij je ze koopt.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7484Likes
Jammer dat je Ziggo aansluiting niet in de meterkast binnen komt, daar kan je het modem hoog hangen en heb je meestal ook de eerste etage met bereik.

Je kan hem in de woonkamer wat hoger zetten zodat je wat beter bereik heb, maar je kan ook kiezen voor een Bekabelde Wifibooster of een Extra Wifipunt zie hier > Wifibooster en Extra Wifipunt van Ziggo

Deze kan je aansluiten op het modem en dan in je hele huis wifi hebben, en kost 1 euro of 2 euro per maand, tenzij je ze koopt.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes
Dave- wrote:
Jammer dat je Ziggo aansluiting niet in de meterkast binnen komt, daar kan je het modem hoog hangen en heb je meestal ook de eerste etage met bereik. Je kan hem in de woonkamer wat hoger zetten....

Inderdaad, maar de coaxkabel komt op nog geen 10cm boven de betonnen vloer het huis binnen. Weet u wat de maximale kabellengte is ( vanaf AOP ) naar de Connectbox, zodat ik deze hoger kan zetten?

Op zolder staat een extra ( bekabelde ) router voor wifi ontvangst in de achtertuin, dus dat is geen probleem.

Ik verwacht niet dat de Connectbox een 100% rondstraler is. Vaak zijn de antenne's intern zo gemaakt, dat de straling is gebundeld/gericht. Mijn vraag is: hoe kan je het beste de Connectbox draaien, zodat het meeste wifi signaal het huis in ( naar achter ) straalt, i.p.v. dat het meeste naar de buren gaat ( en daar misschien wel onnodig storing veroorzaakt )?
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7484Likes
Kabeltje van modem naar de AOP is 1,5 meter standaard. Ik weet niet of deze er langer zijn, maar dat is even Google’n

Als je modem vrij op een +/- 1 meter 75 cm hebt staan moet het goed komen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Je kunt met Wifi Analyzer uit de app stores voor je telefoon, laptop, PC, tablet, kijken wat de sterkte is van de Wifi op een bepaalde plaats in het huis.
Probeer verschillende standen uit, reflectie kan ook nog schelen in afstand en stabiliteit.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes
Be rt wrote:
Je kunt met Wifi Analyzer uit de app stores voor je telefoon, laptop, PC, tablet, kijken wat de sterkte is van de Wifi op een bepaalde plaats in het huis.
Probeer verschillende standen uit, reflectie kan ook nog schelen in afstand en stabiliteit.


Ik verwacht dat e.e.a. met een laptop het beste te testen is, maar helaas heb ik alleen maar een oude laptop, die zowel 2,4GHz als 5GHz kan ontvangen. Ik zal binnenkort wel met InSIDDer gaan testen.

"...reflectie kan ook nog schelen in afstand en stabiliteit..." Daarom had ik enige hoop dat iemand ( van Ziggo ) misschien een antenne stralings diagram van de Connectbox heeft. Zodat iedereen er zijn/haar voordeel aan heeft.
Jan F.

Level 20
  • 17044Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ik heb geen stralingsdiagram, maar wel de ervaring in mijn vorige huis, met de Compal connectbox, dat als ik de modem met de linkerkant op het meest bewoonde gedeelte richtte ik een beter bereik had dan met de rechterkant.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes
I.v.m. de korte kabel ( 30? cm ), kan ik de ConnectBox nu nauwelijks iets draaien. Zodra ik een iets langere kabel heb aangesloten, zal ik eens even gaan testen.
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Voor wat het waard is, mijn connect box staat op de slechtste manier denkbaar, op de grond achter een subwoofer, naast een raam (tot de vloer) met de voorkant maar het raam/straatkant gericht.

Het wifi bereik is in het gehele huis uitmuntend. Ik heb zelfs bereik op de gallerij aan de achterzijde, en aan de voorkant op straat.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik vermoed dat de connect box het signaal zeer goed verspreidt.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes
I.v.m. de installatie van een extra splitter op de groene coax kabel, had ik een goede 1,5 m coax kabel over. Deze gebruikt om de Connect box op iets meer dan 1 m. hoogte te hangen. Gelijk de Connectbox zo gedraaid, dat de smalle kant naar de buren 'wijst' en de brede kant naar de langste kant van het huis 'wijst'.

Zelfs nu op zolder ( 2 hoog met betonnen vloeren ) is de ontvangst nu redelijk.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic