Vraag
Reacties
Oplossing
evaatje
Level 1

Wat is de beste opstelling Connectbox, TP link Deco M4, Asus ZenWifi

Hoi, zou graag jullie advies willen.  Ben niet technisch aangelegd, maar heb tot nu toe het aansluiten wel steeds gered... 

Maar heb nu een nieuwe modem Compal Connectbox toegestuurd gekregen ter vervanging van erg oud modem. Dan heb ik nog de TP link Deco M4 (3 stuks, nog nooit gebruikt) en ik heb de router Asus ZenWifi AC CT8 Mesh Wifi. (2 nodes) 
En ik krijg ipv Mediabox XL de Next nog toegestuurd. 

Omdat ik een te verouderde AOP heb icm met de nieuwe Connectbox, heeft Ziggo via de chat een gratis monteur ingepland om deze AOP te komen vervangen, deze komt woensdagochtend. Ik zie in mijn afspraken dat ze hiervoor een storingsmonteur hebben ingepland. Klopt dit trouwens wel of zou dit een installatiemonteur moeten zijn? Of doet die storingsmonteur ook alles? 
(ik ben niet verhuisd, maar AOP is verouderd)

Maar...tot nu toe met het oude modem gebruikte ik de Asus ZenWifi als router, 1 node beneden en 1 node boven, die moest de playstations van mijn zoons bedienen , ging niet altijd even soepeltjes.... Nu heb ik de nieuwe modem neergezet (de oude deed dus niks meer), en aangesloten, maar ik krijg de 2e node niet goed aangesloten meer. Overigens staat de nieuwe modem nog niet in bridge, dit kan ik niet zelf. De 1e node is wel aangesloten als router en zowel het wifi signaal van de Connectbox als de Asus router is wonderwel nog beide te gebruiken...

En dan de vraag of de volgende opstelling zou kunnen uberhaupt of wat anders de beste opstelling zou zijn? 
- Connectbox als router gebruiken en dan de Asus ZenWifi set als AP gaan gebruiken én ook de Deco M4 als AP gaan gebruiken, is dat wat?  Dan zou ik 1x node Asus en 2x M4 kunnen gebruiken als AP, 1 op de bovenverdieping, 1 op zolder en 1 in de overkapping.  Dan zou ik de meest wifi-toegangspunten hebben. Of is dit veel te simpel gedacht? 

- Als ik de Connectbox in bridge laat zetten, dan blijft er maar 1 LAN-aansluiting over voor de router en kan ik toch niet én de Asus set én de Deco M4 gebruiken? Dan dus minder toegangspunten. 

Op de router gebruiken we verder geen moeilijke dingen zeg maar . Het gaat er voornamelijk om  dat er overal voldoende wifi is voor laptops, mobieltjes, online tv kijken en playstations ed. En dat het allemaal soepeltjes te gebruiken is zeg maar... 

Graag jullie advies hierin, hoor het graag. 
Bedankt alvast! 

Gr. Eva 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou in elk geval kiezen tussen Deco of ZenWiFi en niet beide sets installeren. Idealiter sluit je de AP's via UTP-kabel aan, tenzij het niet anders kan.

Het modem zou ik in router mode laten staan indien je geen behoefte hebt aan meer geavanceerde functies en Deco/ZenWiFi alleen gebruikt voor uitbreiding van de dekking. Deco/ZenWiFi vervolgens in AP mode configureren.

Te veel AP's kunnen net zo goed problemen veroorzaken als te weinig AP's.

Bekijk in context

0 Kudos
2 Reacties 2
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou in elk geval kiezen tussen Deco of ZenWiFi en niet beide sets installeren. Idealiter sluit je de AP's via UTP-kabel aan, tenzij het niet anders kan.

Het modem zou ik in router mode laten staan indien je geen behoefte hebt aan meer geavanceerde functies en Deco/ZenWiFi alleen gebruikt voor uitbreiding van de dekking. Deco/ZenWiFi vervolgens in AP mode configureren.

Te veel AP's kunnen net zo goed problemen veroorzaken als te weinig AP's.

0 Kudos
Gio2903
Level 17

een storingsmonteur kan meer dan een installatiemonteur, dus dat komt wel goed.

denk niet dat het verstandig is 2 mesh-systemen door elkaar te gebruiken omdat je dan dus 2 aparte netwerken in huis hebt. de monteur kan het modem in bridge zetten mocht je dat per se willen. bij deco m4 installatie moet de wifi van het modem uit, dit kan dmv bridge, maar werken de andere poorten idd niet meer, maar wifi kan ook uitgezet worden en rest van het modem blijft zijn ding gewoon doen dan (hier zou ik voor kiezen).

0 Kudos