FryaFresena

Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Wat gebeurt er met gebruikte Deco M4 na het terug sturen?

Ik huur intussen al een vrij lange tijd (ca 2 jaar) de Deco M4. Nu is er bij ons glasvezel aangelegd en overweeg ik om qua internet over te stappen, omdat Ziggo hier geen glasvezel aan zal bieden. 

 

Ik snap dat producten worden teruggestuurd na het beëindigen van een contract, maar ik vraag me af: Wat gebeurd er dan met mijn intensief gebruikte Deco's waarvan de garantie bijna afgelopen is?

Worden ze hergebruikt en gaan ze naar een nieuwe klant, ook wanneer er een beetje schade op zit? Of worden ze naar de milieustraat gebracht? 

De klantenservicemedewerker die ik heb gesproken vanmiddag, kon mij dit niet met zekerheid zeggen. Zelf vermoedde ze dat deze dan op de afvalstapel zou belanden.

 

Persoonlijk geef ik wel veel om het reduceren van "e-waste", en ik was ook verbaasd dat mijn gehuurde Deco's splinternieuw waren. Wanneer deze bij terugsturen op de afvalstapel belanden, vind ik dit wel enorm zonde. Ze werken nog goed, maar hebben gebruikssporen en ook is van 1 pod het witte kunststof lichtelijk verkleurd. 

Mochten ze worden weggegooid, kan ik ze dan ook afkopen?

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Ziggo refurbished zo mogelijk, mits binnen een bepaalde leeftijd of de producten worden gerecycled.

 

Afkopen kan niet bij Ziggo, wel kun je ze niet terugsturen, dan krijg je vanzelf de rekening.

Apparaat terugsturen | Klantenservice | Ziggo

 

Tarieven Algemeen Kosten bij niet terugsturen van gehuurde apparatuur | Klantenservice | Ziggo

FryaFresena
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Er wordt zo vaak gezegd dat producten worden hergebruikt, maar in de 12 jaar dat ik bij Ziggo zit heb ik dit nog nooit zelf gezien, en ook niets over gehoord van anderen. En ook met veel Googlen kom ik er niet achter of dit daadwerkelijk gebeurt. 

 

Niet terugsturen en dan mogelijk de bijna volledige nieuwprijs betalen is een tikkeltje absurd, en lost ook niets op. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Familie van mij ontving enkele jaren geleden een vervangende UPC Mediabox HD en deze was duidelijk eerder gebruikt, er waren krassen zichtbaar rond de HDMI-poort.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Ik weet van mijn huidige provider maar ook van Ziggo klanten dat deze toch apparaten ontvingen met duidelijke gebruiks sporen zoals krassen op de behuizing. 

 

Het is een klein beetje een kwestie van vertrouwen. Er wordt wel ewaste ingezameld en door bedrijven gestript en vooral de edelmetalen uit de printplaten gehaald. Soms is het goedkoper om de boel door een shredder te halen.  Hier een artikel van VodafoneZiggo zelf zie de link.

 

Hier een stukje uit dat artikel.

 

"Verbaasde klanten

Het bleek trouwens niet alleen voor het bedrijf even wennen om géén plastic te gebruiken. "We kregen klachten van klanten", legt Flach uit. "Veel mensen dachten: 'Als er geen plastic omheen zit, zal er wel iets mis mee zijn'. Dan zie je hoezeer plastic zit ingebakken in ons denkpatroon. Om deze reactie van de klant te voorkomen, voegen we sindsdien een kaartje toe, waarop we uitleggen waarom we karton gebruiken in plaats van plastic. Inmiddels krijgen we daar positieve reacties op van klanten."

.

FryaFresena
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Toevallig is dat artikel ook maar 1 van de weinige dingen die ik erover terug kan vinden.

En juist door vaag erover te doen, en medewerkers die het eigenlijk ook niet weten, vind ik het lastig erop te vertrouwen. Ik heb een paar jaar terug ook  meerdere modems toegestuurd gekregen, en monteurs haalden dan ook nog extra modems uit de wagen, ook allemaal splinternieuw in verpakking en zijn ook weer teruggegaan na zeer kort verbruik, van enkele uren tot enkele weken.

Met de huur van de Deco M4 had ik dan ook wel gehoopt een tweedehands product te zien, maar ook deze was nieuw. En ja, na 2 jaar in de zon te hebben gestaan, waarvan 1 ook nog in de garage blootgesteld is aan rokers, is het witte plastic nu niet-zo-wit. Alle 3 hebben ze net een andere tint. 😂 Valt niet op, tot je ze samen in een doos doet. Heeft zo z'n charme, vind ik. Maar ik gok dat veel klanten dat niet zo vinden. 

 

De restwaarde is ook wel bijzonder. De een zegt dat het een gereduceerd tarief is, de ander zegt dat het zal gaan om de volle 99,95. Lekker duidelijk. Kijk, is de restwaarde nog een eurootjes of 30, 40, zou ik het niet terugsturen overwegen. Kan ik ze daarna mooi aan m'n ouders geven, want die lopen nu te rommelen met een repeater. Al zou gewoon afkopen wel een stuk prettiger vinden, want waarom moet het zo moeilijk?

MR_CHIP

Level 19
  • 11495Posts
  • 131Oplossingen
  • 3966Likes

ik zou in ieder geval geen gebruikte apparatuur willen ontvangen vanuit ziggo ,zeker niet met cosmetische dingen erop zoals krasjes

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@FryaFresena "Er wordt zo vaak gezegd dat producten worden hergebruikt, maar in de 12 jaar dat ik bij Ziggo zit heb ik dit nog nooit zelf gezien, en ook niets over gehoord van anderen."

 

In de 15 jaar dat ik bij Ziggo zit, heb ik het tig keer gelezen, een aantal met foto's op dit forum, dat er gebruikte apparatuur is ontvangen, zoals met Mediaboxen XL, wifiboosters, modems enz.

Gio2903

Level 17
  • 3111Posts
  • 160Oplossingen
  • 2213Likes

van modems (de witte) durf ik met volle 100% te zeggen dat ze hergebruikt worden, vaak is dit te zien aan de voeding. die kabel is soms gewoon geel ipv wit of er zit bijv een krasje aan de voorkant. als deco's verkleurd zijn verwacht ik niet dat ziggo deze naar een ander stuurt. aan de andere kant heb je niet veel te eisen als het gaat om apparatuur die in bruikleen is zolang het abo loopt, zolang het product maar werkt..

 

https://www.ziggo.nl/tarieven/algemeen

hier staat dat niet retourgestuurde deco's 100 euro kosten, als je dit voor je ouders overhebt kun je dat betalen, anders moeten ze terug

iRuud

Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Wanneer je apparaten van Ziggo niet terugstuurt, kan het zijn dat we minder in rekening brengen. De apparaten hebben namelijk een lineaire afschrijvingstermijn van 5 jaar, waardoor we alleen de restwaarde berekenen. Deze is afhankelijk van het aantal dagen dat je de apparatuur in bruikleen hebt gehad. Dat is wel zo eerlijk. 

Gio2903

Level 17
  • 3111Posts
  • 160Oplossingen
  • 2213Likes

zou je na 2 jaar op 60eu zitten (100:5*2). maar vraag me af wie precies bepaald wat je gaat moeten betalen en of een moderator hier info over kan geven

Uitgelicht topic